Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1."— Esityksen transkriptio:

1 VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1

2 OSTAMISEN 3 ERI MALLIA: Epäsuorat hankinnat Palveluiden / tavaroiden ostaminen omaan käyttöön. Suorat hankinnat Varastokauppa, tavaran ostaminen jällenmyyntiin. Tehdaskauppa, tilaus ja toimitus asiakkaan ja toimittajan välillä, lasku Keskon kautta. 2

3 NYKYTILANNE Hankinta ja laskutus: EDI (tilaus, tilausvahvistus, toimitusvahvistus) Verkkolaskutus Web-portaali ratkaisut (EasyEDI, GS1 Golli/pilot käytössä, Verkkolasku- portaali) Laskujen skannaus S-posti, faksi, paperi. 3

4 SÄHKÖISTYSASTE /OSTO Laskut: Vuodessa 7 milj laskua, 40 000 toimittajaa. Sähköistys aste 93 % / 400 EDI toimittajaa. 85 EasyEDI toimittajaa. Verkkolasku 3000 toimittajaa. Tilaukset: Vuodessa 12 milj. tilausta, 40 000 toimittajaa. Sähköistys aste 75%, EDI:ssä 600 toimittajaa / EasyEDI 200 toimittajaa. 4

5 SÄHKÖISTYSASTE /OSTO 5 LaskutEpäsuoratSuorat EDI06 150 000 / 82,5 % Verkkolasku200 000 / 71%250 000 / 4,5 % Skannaus80 000/ 29 %600 000 / 9 % TilauksetEpäsuoratSuorat EDI0 %99 % Portaali0 %1 %

6 SÄHKÖISTYSASTE / MYYNTI (EI KETJUKAUPAT) Laskut: Vuodessa 1,9 milj laskua, sähköistys aste 60 % 45 % Verkkolasku/ 5 % EDI / 10 % S-posti. Tilaukset: B2B 1 milj vuodessa, 200 000 asiakasta. 100 EDI asiakasta, 8 % EDI, 85 % Portaalin kautta. 6

7 YHTEENVETO NYKYTILANTEESTA Nykyiset välineet jäävät käyttöön, uudet tulevat rinnalle. Suurin osa volyymista sähköistetty mutta vasta pieni osa kumppaneista. Saapuvat tilaukset, B2B asiakkaat, EDI:n osuus vielä pieni. 7

8 VERKKOLASKU PLUSSAT: Standardi ja vakiintunut toimintamallit Toimiva operaattoriverkosto Laaja levinneisyys Miinukset: Sisällön puutteellisuus, erityisesti rivitiedot Hyödynnetään laskunkuvaa, tiedot puuttuvat sanomalta Puutteellinen sisältö estää laskun automaattisen käsittelyn. 8

9 ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Tilaussanoma Master data, toimitusosoite, tuotetunnistus, määrät ja yksikkö. Tilausvahvistus Toimitusaika, hinnat, rahti. Toimitusvahvistus Kollitieto-> automaattinen tuloutus. Lasku Viittaus tilaukseen (tilausnumero), tuoterivit -> automaattinen laskunkäsittely. 9

10 ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Skaalautuvuus, miten ymmärretään eri käyttäjien tarpeet ja vastataan niihin? Miten toimitaan yhden mallin sisällä eri vaatimustasolla ? 10

11 ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Sovitaan minimi sisältövaatimukset: TASO A -> otsikkotiedot TASO B -> myös rivitiedot TASO C -> monimuotoista tietoa, joka vaatii keskinäistä sopimista. 11

12


Lataa ppt "VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google