Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Moniammatillista opettajuutta ja oppimista tukevan toiminnan malli ARVO - Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Moniammatillista opettajuutta ja oppimista tukevan toiminnan malli ARVO - Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen."— Esityksen transkriptio:

1 Moniammatillista opettajuutta ja oppimista tukevan toiminnan malli ARVO - Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Kati Tuovinen 2005

2 Moniammatillinen opettajuus Kestävän kehityksen opettajuus ja oppimisprosessin painopisteet - moniammatillinen yhteistyö - rakentava, kriittinen ajattelu ja - innovatiivinen ongelmanratkaisu Lähtökohtana taustalla oman työn ja osaamisen tuominen esille arvioinnin ja kehittämisen kohteeksi Keskeinen päämäärä - eri opetusalojen välinen tiivis yhteistyö, joka on tavoitteellista, tasavertaisuuteen ja keskinäiseen luottamukseen perustuvaa vuorovaikutusta - tavoitteena on kartuttaa toimijoiden moniammatillista osaamista ja pätevyyttä, luoda toimintaa tukevia yhteistyöverkostoja sekä käynnistää työelämälähtöisiä oppimis- ja kehittämisprosesseja.

3 Moniammatillisen toiminnan malli

4 MONIAMMATILLISEN TOIMINNAN EDELLYTYKSET JA EDISTYKSET Edellyttää erityisosaamista ja ongelma- alueen mukaisesti suunniteltua prosessia, jossa ajattelua ja oppimista tuetaan yksilöllisen ja yhteisöllisen ohjauksen keinoin KL Edistää -moniammatillista yhteistyötä ja oppimista erilaisissa toimin- taympäristöissä -ammatillista kasvua ja sosiaa- listen vuorovaikutustaitojen kehittymistä Koko ammattikorkeakoulun yhteinen tavoite ja tehtävä

5 Yhteinen tehtävä Peruslähtökohtana yksi yhteinen tavoite, joka voidaan saavuttaa vain yhdessä suunnittelemalla ja yhdessä tekemällä toimijoiden moniammatillista osaamista hyödyntäen yhteistyöllä selvät periaatteet ja sopimukset toimijoiden välillä kiinteä verkosto ja jatkuva yhteys TIETOISUUS RYHMÄÄN KUULUMISESTA

6 Kehittäminen ja pilotointi

7 Määrittely – prosessiin valmentautuminen ja tavoitesuunnitelma LÄHTÖKOHTA: - oppimisen ja toiminnan kehittymisen edellytyksenä on järjestelmällinen osaamisen rakentuminen ja toiminnan jatkuvuus - tärkeää tunnistaa ja selvittää tarpeet ja tavoitteet, ja millä tavoin moniammatilliselle opettajuudelle ja oppimiselle asetetut odotukset voisivat toteutua ko. toimintaympä- ristössä - uuden toimintatavan edut vanhaan toimintatapaan verrattuna VAIHEEN TULOS: - oppimisympäristöön soveltuva tavoitesuunnitelma ja aikataulu Vaikeus: määrittelyvaiheessa suunnitelmat ja niiden tarvitsemat opetuksen ja ohjauksen tarpeet eivät vielä ole täysin selvillä tai ymmärrettävissä

8 Käynnistys – toimintaympäristön ja perustehtävien tarkastelu

9 Ryhmäytyminen - Työn- ja vastuunjako sekä ryhmän toimivaltuuksien ja toimintamahdollisuuksien selkeyttäminen - Ryhmässä tulee vallita mahdollisimman avoin ja kannustava ilmapiiri, jossa erilaisuuden ja erialaisuuden koetaan olevan hyväksyttävää ja hyödyllistä. - Ryhmän toiminnan yhtenä edellytyksenä on, että kaikilla osallistujilla on yhtenäinen käsitys moniammatillisen työtavan merkityksestä - Ryhmän jäsenten on tärkeää tuntea olevansa hyvin johdettu ja toimiva ryhmä, jolla on selkeä tavoite ja tehtävä (dokumentointi sovituista asioista)

10 Kokoontumiset - ryhmän vetämisen kannalta yksi vaativimpia asioita - säännöllisiä läpikäyntejä siitä, miten työt kentällä ovat sujuneet ja millaisiin ongelmiin on törmätty - Kokoontumisissa ryhmä antaa toisilleen vertaistukea muutosrintamassa ja pohtii yhdessä uusia ongelmaratkaisuja  syvennetty työskentely

11 Verkkotyöskentely - Moniammatillisissa työryhmissä toimijoiden välimatkat usein pitkiä  oppimisympäristön sijoittaminen verkkoon mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman osallistumisen  Perehdytys verkkotyöskentelyyn  Perehdytys dialogiin - asettaa opettajille omat erityisvaatimuksensa  tulee hallita työskentelyn järjestäminen ja jäsentäminen verkossa  osoittaa riittävän ripeää reagointikykyä sekä palautteen antamisessa että ongelmatilanteisiin puuttumisessa

12 Suunnitelman toteuttaminen

13 Toimintasuunnitelma - Toiminnan tehtävärunko - ideoivat toimenpiteitä (ryhmätöitä, tapahtumia, opiskelumenetelmiä), joilla suunnitelmat voidaan toteuttaa - syventävät osaamistaan oppimisteemojen arvioinnissa ja käyvät tiivistä keskustelua toisten toteuttajien kanssa pyrkiessään löytämään yhteiselle työlleen kaikkia osapuolia hyödyttävän ratkaisun - Yhteistyön kautta toimijat oppivat ymmärtämään moniammatillisen toiminnan merkityksen oman osaamisensa kehittymiselle ja vahvistumiselle

14 Vaikuttavuus vaikuttavuuden arviointi erilaisten mittareiden - ammatillinen kasvu ja kehittyminen - verkoston laatu - innovaatiot kautta sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta vaikutusten todentaminen tapahtuu periaatteella lähtötaso  tavoitteet  tulokset

15 Toiminnan suunta ja tuloksellisuus Onko toiminnassa ja sen eri osa-alueilla päästy liikkeelle? Onko ryhmässä tarvittavaa osaamista? Onko osaamista hyödynnetty uuden oppimisessa? Syntyykö ideoita? Keskustelua? Rakentavaa kritiikkiä? Onko oppimisympäristö toimiva? Onko ohjaus riittävää? Tukeeko se oppimista? Toimiiko yhteistyö? Jos kyllä, niin miten ja jos ei, niin miksi? Ovatko pelisäännöt, tehtävät ja roolijaot selvillä? Onko tiedottaminen onnistunutta ja ajantasaista? Tuottaako toiminta niitä asioita, joita tavoitellaan? jne.

16 Käyttöönotto ja vakiinnuttaminen - Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittyminen sekä sitä tukevien asenteiden ja toimintatapojen muutos on pitkän tähtäimen tavoite, johon on pyrittävä suunnitelmallisen ja tarkoituksenmukaisen koulutuksen ja yhteistoiminnan avulla - Tarkoittaa yhteisiä käytäntöjä koskevien sopimusten laatimista ja riittävien alakohtaisten resurssien (työajan budjetointi) turvaamista - edelleen kehittäminen täytyy turvata jatkuvan seurannan / arvioinnin ja tehtävään sitoutuneen, motivoituneen kehittämistyöryhmän avulla - toimintatapojen kehittymistä ja tuloksellisuutta on seurattava säännöllisin väliajoin tarkoitukseen kehiteltyjen työkalujen ja mittareiden avulla - Myös toimintamallin ja sen periaatteiden mukaisen moniammatillisen toiminnan sopivuutta opetukseen on arvioitava


Lataa ppt "Moniammatillista opettajuutta ja oppimista tukevan toiminnan malli ARVO - Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google