Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liite 4 Laadunhallinnan viitekehys (arviointialueet) Tulokset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liite 4 Laadunhallinnan viitekehys (arviointialueet) Tulokset"— Esityksen transkriptio:

1 3. Laadunhallinnan periaatteet (laatulupaukset/laatukriteerit) ja keinot
Liite 4 Laadunhallinnan viitekehys (arviointialueet) Tulokset TOIMINTA (Mahdollistajat) 1. JOHTAJUUS 3. HENKILÖSTÖ KESKEISET SUORITUS-KYKY-TULOKSET 5. PROSESSIT, TUOTTEET JA PALVELUT HENKILÖSTÖ- TULOKSET 2. STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU ASIAKAS- JA KANSALAIS-TULOKSET 8. YHTEISKUNNALLI-SET TULOKSET 4. KUMPPANUUDET JA RESURSSIT Oppiminen, luovuus ja innovaatiot

2 TOIMINTA Kaikille arviointikohdille yhteistä
Toimintatavat kuvaavat sitä, mitä sosiaali- ja terveystoimessa tehdään, kuka tekee ja miten se tehdään Arvot ohjaavat toimintaa ja ne näkyvät arkipäivän työssä Visio ja missio on muutetaan operatiiviseksi toiminnaksi ja tavoitteiksi Riskit tunnistetaan ja niihin puututaan Tehtävät ja vastuut sovitaan ja kuvataan kirjallisesti Toimintoja hallitaan ja arvioidaan tulosalueperustaisesti ja yli tulosaluerajojen (*) merkintä sosiaali- ja terveystoimen kriteeristössä viittaa terveydenhuoltolain 8§:n mukaisen laatu ja potilasturvallisuusoppaan tarkistuslistan kriteereihin. Nämä koskevat koko organisaatiota ja ovat siten osa kokonaisvaltaista turvallisuuden hallintaa. Muut potilasturvallisuusoppaan tarkistuslistan mukaiset kriteerit ovat yhteisen osion loppuosassa omana kokonaisuutenaan. Nämä koskevat suoraan potilasrajapinnassa toimivia yksiköitä.

3 TOIMINTA Johtaminen Kaupungin arvoista johdetut sosiaali- ja terveystoimen arvot näkyvät osana arkipäivän toimintaa ja imagokuvaa Avoimuus ja läpinäkyvyys, asiakaslähtöisyys, hyvä ammattietiikka, oikeudenmukainen päätöksenteko, hyvä henkilöstöjohtaminen, asiakaslähtöinen toiminta, sidosryhmien osallistaminen Sosiaali- ja terveystoimen johtamisjärjestelmä tukee ja ohjaa esimiestyötä Johtaminen perustuu sopimusohjausmalliin, jota kehitetään pitkäjänteisesti ottaen huomioon tietojohtamisen vaatimukset Johtamistyössä keskeistä on toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja muutosten hallinta Johtajat johtavat muutosta ja huolehtivat sovittujen muutosten toteuttamisesta Sosiaali- ja terveystoimen organisaatiomalli tukee yhteisten tavoitteiden saavuttamista ja organisaatiorakennetta muutetaan tarpeen vaatiessa Sosiaali- ja terveystoimessa johtaminen on kannustavaa ja innostavaa ja se perustuu luottamukseen esimiesten ja työntekijöiden välillä Sosiaali- ja terveystoimen työyhteisöjä johdetaan esimerkillisesti ja johtaminen perustuu yhteneväisiin laadunhallinnan periaatteisiin ja arviointimenetelmiin sekä toiminnan kokonaisvaltaiseen turvallisuuden hallintaan Johtajat verkostoituvat aktiivisesti keskeisten sidosryhmien edustajien kanssa Sosiaali- ja terveystoimea johdetaan asiakaslähtöisesti

4 1. JOHTAMINEN (1/2) Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 1. JOHTAMINEN (1/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Kaupungin arvoista johdetut sosiaali- ja terveystoimen arvot näkyvät osana arkipäivän toimintaa ja imagokuvaa Arvot käydään läpi henkilöstön kanssa kehityskeskustelujen yhteydessä Arvot ovat näkyvillä intrassa ja toimipisteissä Arvot otetaan huomioon sopimusohjausprosessissa (SPS, SPTS, OPTS) Sosiaali- ja terveystoimen johtamisjärjestelmä tukee ja ohjaa esimiestyötä Sopimusohjausmallin tavoitteet, mittarit ja tavoitearvot asetetaan kattavasti niin, että ne ohjaavat tulosalueiden esimiestyötä ja henkilöstöjohtamista Tulosalueiden johtamisjärjestelmä on kuvattu ja hyväksytty palvelutuotannon johtoryhmässä Tulosalueilla toimitaan päätetyn johtamisjärjestelmän mukaisesti Sosiaali- ja terveystoimen organisaatiomalli tukee yhteisten tavoitteiden saavuttamista ja organisaatiorakennetta muutetaan tarpeen vaatiessa Organisaatiomallin tarkoituksenmukaisuus arvioidaan innovatiivisesti ja säännöllisesti sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä Sosiaali- ja terveystoimessa johtaminen on kannustavaa ja innostavaa ja se perustuu luottamukseen esimiesten ja työntekijöiden välillä Sosiaali- ja terveystoimessa sovelletaan kattavasti työkykyjohtamisen menetelmiä ja keinoja ja niiden toteutumista arvioidaan vuosittain Esimiehillä on ajantasainen johtamistaitoja todentava koulutus / tutkinto Sosiaali- ja terveystoimen johdon johtamiskapasiteetti arvioidaan suunnitelman mukaisesti ja säännöllisesti (360 -arviointi) Esimiehet käyvät henkilöstön kanssa vuosittain vuorovaikutteisen kehityskeskustelun, jonka tukena käytetään yhteneväisiä kaupungin ohjeita ja lomakkeita Kehityskeskustelujen avulla varmistetaan, että henkilöstön tavoitteet ja osaamistarpeet linjataan tukemaan koko organisaation tavoitteita. Näkökulma on sekä yksilössä, ryhmässä että organisaatiossa.

5 1. JOHTAMINEN (2/2) Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 1. JOHTAMINEN (2/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) 5. Sosiaali- ja terveystoimen työyhteisöjä johdetaan esimerkillisesti ja johtaminen perustuu yhteneväisiin laadunhallinnan menettelytapoihin ja arviointimenetelmiin sekä toiminnan kokonaisvaltaiseen turvallisuuden hallintaan Koko henkilökunta tuntee sopimusohjausmallin asettamat tavoitteet omalle toiminnalle (tulosyksikkö- ja/tai prosessinäkökulmasta) Koko henkilökunta tuntee laadunhallinnan periaatteet ja keinot Toiminnan arvojen mukaisuutta arvioidaan vuosittain henkilöstökyselyn yhteydessä Laadukasta ja turvallista toimintaa tukevat henkilöstöjohtamisen periaatteet ja käytännöt on sovittu (*) Sosiaali- ja terveystoimen turvallisuudesta vastaavien henkilöiden toimen- ja tehtävänkuvat on kirjattu (*) Johtajat verkostoituvat aktiivisesti keskeisten sidosryhmien edustajien kanssa Sosiaali- ja terveystoimen johto on tunnistanut toimintansa/vastuunsa kannalta keskeiset sidosryhmät, osallistuu aktiivisesti alan kansallisiin kehittämishankkeisiin ja osallistuvat tarkoituksenmukaisella tavalla alan kansainvälisiin kehittämishankkeisiin Sosiaali- ja terveystoimea johdetaan asiakaslähtöisesti Asiakaspalautejärjestelmä on kattavasti käytössä kaikilla tulosalueilla Palvelujen käyttäjiä kuullaan ja heitä otetaan mukaan suunnittelemaan ja testaamaan palveluja, esim. asiakas- /sidosryhmäfoorumit, sosiaalinen media, asiakastyytyväisyys- ja opiskelijakyselyt Toimintasuunnitelmissa huomioidaan asiakasnäkökulma ja asiakkaan tarpeet

6 TOIMINTA 2. Strategiat ja toiminnan suunnittelu
Sosiaali- ja terveystoimen strategia perustuu sopimusohjauksessa esiin nostettuihin kysymyksiin Sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjausmalli kattaa koko organisaation viraston ylimmästä johdosta työntekijätasolle asti Sosiaali- ja terveystoimen strategia perustuu ajantasaisuuteen ja systemaattiseen ennakointijärjestelmään Sosiaali- ja terveystoimen strategisten tavoitteiden asettamisessa otetaan huomioon kaupunkitasoiset tavoitteet, viraston sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön muutokset ja saadut palautteet Sosiaali- ja terveystoimi suunnittelee toimintansa sovittamalla yhteen tavoitteensa muiden hallintokuntien kanssa Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä kattavat ja vertailukelpoiset tehokkuus-, vaikuttavuus-, tuottavuus- ja tyytyväisyysmittarit (asiakas ja työntekijä) Sosiaali- ja terveystoimi raportoi toiminnastaan ajantasaisesti ja poikkeamiin puuttumalla Sosiaali- ja terveystoimi uudistaa palvelutuotantoaan innovatiivisesti ja osallistumalla kansallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin

7 2. STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU (1/2)
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 2. STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU (1/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen strategisten tavoitteiden asettamisessa otetaan huomioon toimialan lainsäädäntö, kaupunkitasoiset tavoitteet, viraston sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön muutokset ja saadut palautteet Sosiaali- ja terveystoimen johto käy strategisista tavoitteista säännöllistä dialogia keskushallinnon johdon ja poliittisten päättäjien kanssa sekä Varsinais- Suomen sairaanhoitopiirin kanssa Sosiaali- ja terveystoimen strategia linkitetään kaupunkitasoisiin strategiapäämääriin, huomioiden terveydenhuollon järjestämissuunnitelman ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksen tavoitteet Sosiaali –ja terveystoimen johtoryhmä määrittää strategiset seurattavat mittarit ja tavoitearvot Sosiaali- ja terveystoimen strategia perustuu sopimusohjauksessa esiin nostettuihin kysymyksiin Sosiaali- ja terveystoimen johto käy prosessi- ja tulosaluekohtaiset sopimusohjausneuvottelut säännöllisesti, suunnitelmallisesti ja kattavasti. Sosiaali- ja terveystoimen strategia perustuu ajantasaisuuteen ja systemaattiseen ennakointijärjestelmään Sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjausmenettely ja talousarvion rakentaminen perustuvat ajantasaiseen tutkimus- ja tilastotietoon ja luotettaviin sosiaali- ja terveystoimen toiminnasta tehtyihin raportteihin Vuosittainen sopimusohjaus- ja talousarvioprosessi perustuu systemaattiseen ja kattavaan toimintaympäristöanalyysiin Toiminnan muutosten ennakoinnissa otetaan huomioon myös asiakkailta saatu palaute ja keskeisten sidosryhmien mielipiteet Sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjausmalli kattaa koko organisaation viraston ylimmästä johdosta työntekijätasolle asti Sosiaali- ja terveystoimen johto järjestää sopimusohjausmallin tavoitteista ja kehittämiskohteista kattavat perehdytys- ja keskustelutilaisuudet Sopimusohjausmalli kytketään tulosalue- ja tulosyksikkökohtaisiin toiminnanohjausjärjestelmiin ja kehittämissuunnitelmiin sekä henkilöstön kanssa käytäviin kehityskeskusteluihin

8 2. STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU (2/2)
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 2. STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU (2/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimi suunnittelee toimintansa sovittamalla yhteen tavoitteensa muiden hallintokuntien kanssa Sosiaali- ja terveystoimen johto tunnistaa kaupungin poikkihallinnolliset palvelu- ja hoitoketjut sekä niille asetetut tavoitteet Sosiaali- ja terveystoimen johto käy säännöllistä tavoitekeskustelua muiden hallintokuntien johtajien kanssa ja osallistuu aktiivisesti hyvinvointijohtoryhmän työskentelyyn Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä kattavat ja vertailukelpoiset tehokkuus-, vaikuttavuus-, tuottavuus- ja tyytyväisyysmittarit (asiakas ja työntekijä) Sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjausmallin mukaisissa sopimuksissa (SPS, SPTS ja OPTS) ovat kattavat ja eri näkökulmin asetetut vertailukelpoiset mittarit Sosiaali- ja terveystoimi järjestää joka toinen vuosi henkilöstön tyytyväisyysmittauksen ja osallistuu joka toinen vuosi Kunta 10 –mittaukseen Sosiaali- ja terveystoimella on käytössä kattava asiakaspalautejärjestelmä Sosiaali- ja terveystoimi raportoi toiminnastaan ajantasaisesti ja poikkeamiin puuttumalla Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä ja palvelutuotannon johtoryhmä analysoivat toiminnan tuloksia neljännesvuosittain Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä ja palvelutuotannon johtoryhmä analysoivat toiminnan tulosten vaikutuksia suunnitelmallisesti ja kattavasti Sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee yhteistyössä sopimusten tavoitearvojen hälytysrajat ja muutostoimenpiteet Sosiaali- ja terveystoimi uudistaa palvelutuotantoaan innovatiivisesti sekä osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin Tulosalueiden olemassa olevat kehittämistoimenpiteet tunnistetaan ja niistä raportoidaan säännöllisesti palvelutuotannon johtoryhmälle ja edelleen tarvittaessa sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmälle ja peruspalvelulautakunnalle Sosiaali- ja terveystoimi osallistuu aktiivisesti alan kansallisiin ja kansainvälisiin kehittämisohjelmiin Laaja-alaisiin ja muuten merkittäviin kehittämishankkeisiin osallistumisesta päätetään sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä

9 TOIMINTA 3. Henkilöstö Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötyön prosessit ovat sujuvia ja toimintaa tukevia Sosiaali- ja terveystoimessa kohdistetaan joustavasti henkilöstöresursseja tarpeen vaatimalla tavalla Sosiaali- ja terveystoimen työyhteisöt ovat turvallisia ja hyvinvoivia Henkilöstön kanssa käydään avointa vuoropuhelua Henkilöstön osaaminen tunnistetaan ja sitä kehitetään ja osaamista johdetaan strategisesti tarkoituksenmukaisella tavalla Sosiaali- ja terveystoimi on kilpailukykyinen työnantaja palkkauksen ja työnantajamaineen osalta Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä kannustavat palkitsemiskäytännöt Sosiaali- ja terveystoimen johto ja henkilöstö vastaa viraston työnantajamaineesta Sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta on kannustavaa ja innostavaa ja avoin toiminta perustuu luottamukseen työntekijöiden kesken Sosiaali- ja terveystoimi tekee tuloksellista oppilaitosyhteistyötä

10 3. HENKILÖSTÖ (1/2) Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 3. HENKILÖSTÖ (1/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötyön prosessit ovat sujuvia ja toimintaa tukevia Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötyön prosessit on tunnistettu, kuvattu ja vastuutettu Henkilöstötyön prosesseilla ovat tavoitearvot ja mittarit sekä toteutumisen säännöllinen seurantajärjestelmä Sosiaali- ja terveystoimessa kohdistetaan joustavasti henkilöstöresursseja tarpeen vaatimalla tavalla Sosiaali- ja terveystoimen tavoitteita tukevat henkilöstövoimavarasuunnitelmat ovat säännöllisessä ja kattavassa käytössä ja niitä arvioidaan vuosittain osana talousarviovalmistelua Palvelutuotannon johtoryhmä ja virastoryhmä esittävät tarpeet mukaiset henkilöstövoimavarojen uudelleen kohdistamisen tarpeet sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmälle Sosiaali- ja terveystoimen johto huolehtii rekrytoinnista ja henkilöstön urakehitysmahdollisuuksista niin, että huomioon otetaan tasapuolisuus, tasa-arvoiset mahdollisuudet ja moniarvoisuus (esim. sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, vammaisuus, ikä, rotu ja uskonto). Sosiaali- ja terveystoimen vakanssit ja varahenkilöt ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä Sosiaali- ja terveystoimen työyhteisöt ovat turvallisia ja hyvinvoivia Sosiaali- ja terveystoimen turvallisuusstrategia, turvallisuussuunnitelma ja työsuojelusuunnitelma on laadittu vastuuhenkilöineen ja suunnitelmien mukaista toteutumista arvioidaan vuosittain Sosiaali- ja terveystoimessa on määritetty kirjallinen ja ajantasainen työhyvinvointiohjelma Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötyytyväisyyskyselyt laaditaan vuosittain (Kunta10 ja sosiaali- ja terveystoimen oma kysely) ja tuloksia analysoidaan säännöllisesti ja ajantasaisesti sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä Työyhteisön tavat kirjata ja käsitellä vaara- ja haittatapahtumia on sovittu (*)

11 3. HENKILÖSTÖ (2/2) Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 3. HENKILÖSTÖ (2/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Henkilöstön kanssa käydään avointa vuoropuhelua Sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta on aktiivista, ja henkilöstön kanssa käydään avointa vuoropuhelua Sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta käy kehityskeskustelut vuosittain Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstöedustajat on nimetty eri johtoryhmiin ja päätöksiä tekeviin tai käsitteleviin elimiin Toimipisteiden kokouksista laaditaan muistiot, jotka ovat toimipisteen henkilökunnan nähtävänä Sosiaali- ja terveystoimen viestintäsuunnitelma on ajantasainen ja se löytyy intrasta 5. Henkilöstön osaamisen tunnistetaan ja sitä kehitetään ja osaamista johdetaan strategisesti tarkoituksenmukaisella tavalla Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön osaamista johdetaan (osaamisen sisältöalueet ja niitä koskevat tavoitearvot on määritelty, osaamiskartoitukset laaditaan, osaamisen kehittymissuunnitelmat laaditaan ja resursoidaan) On sovittu menetelmät, joilla henkilöstö saa palautetta tukemaan oppimista ja oman toimintansa kehittämistä (*) On sovittu henkilöstön perehdyttämisestä, jota laadukas ja turvallinen toiminta edellyttää (*) Käydyt koulutukset tallennetaan kaupungin ohjeiden mukaisesti yhteiseen tietokantaan, joka mahdollistaa yhteneväisen raportoinnin ja seurannan ja jota voidaan hyödyntää esimerkiksi osana osaamisen johtamista ja tunnistamista Sosiaali- ja terveystoimi on kilpailukykyinen työnantaja palkkauksen ja työnantajamaineen osalta Sosiaali- ja terveystoimen eri ammattiryhmien palkkauksen kilpailukykyisyyttä arvioidaan vuosittain Sosiaali- ja terveystoimen johto arvioi työnantajamainetta osana kaupungin työnantajamainetta Sosiaali- ja terveystoimi osallistuu toimialakohtaisiin mainetutkimuksiin Sosiaali- ja terveystoimessa on toimiva ja tarkoituksenmukainen rekrytointiprosessi

12 3. HENKILÖSTÖ (2/2) Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 3. HENKILÖSTÖ (2/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä kannustavat palkitsemiskäytännöt Sosiaali- ja terveystoimessa on määritelty tulospalkkauksen kriteerit ja tulospalkkausta maksetaan hyvästä suorituksesta vuosittain. Tulospalkkaus ja muut kannustavat palkkausjärjestelmät ovat käytössä kaikissa sosiaali- ja terveystoimen tulosalueissa ja yksiköissä Sosiaali- ja terveystoimen johto ja henkilöstö vastaa viraston työnantajamaineesta Henkilökunta tukee toiminnallaan organisaation asettamia tavoitteita Sosiaali- ja terveystoimen johto ja henkilöstö on kannustavaa ja innostavaa ja avoin toiminta perustuu luottamukseen työntekijöiden kesken Työntekijöiden tehtävät ja vastuut on määritetty kirjallisesti Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä kattava aloitetoiminta, jossa parhaista aloitteista palkitaan Sosiaali- ja terveystoimi tekee tuloksellista yliopisto- ja oppilaitosyhteistyötä Sosiaali- ja terveystoimen yliopisto- ja oppilaitosyhteistyö on suunnitelmallista ja tavoitteellista (yhteistyölle on asetettu tavoitteet, vastuuhenkilöt ja raportointitavat sekä –aikataulut) Sosiaali- ja terveystoimen oppilaitosyhteistyön tuloksista raportoidaan sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmälle vuosittain

13 TOIMINTA 4. Kumppanuudet ja resurssit
Sosiaali- ja terveystoimen palveluverkosto on kattava ja perustuu eri tulosalueiden saumattomaan yhteistyöhön ja palveluja arvioidaan kriittisesti ja evidenssilähtöisesti Sosiaali- ja terveystoimella on ajantasaiset ja tarpeenmukaiset toimitilat ja -suunnitelmat Sosiaali- ja terveystoimen toiminta perustuu tiedonhallintaan ja hyvään sisäiseen ja ulkoiseen viestintään Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstö tunnistaa kustannustietoisuuden vaatimukset Sosiaali- ja terveystoimen talousraportointi on ajantasaista Sosiaali- ja terveydenhuollolla on tarkoituksenmukainen kumppanuusverkosto Sosiaali- ja terveystoimen keskitetty virastohallinto tukee tulosalueita niiden tavoitteiden saavuttamisessa

14 4. KUMPPANUUDET JA RESURSSIT (1/2)
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 4. KUMPPANUUDET JA RESURSSIT (1/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen palveluverkosto on kattava ja perustuu eri tulosalueiden saumattomaan yhteistyöhön Sosiaali- ja terveystoimen keskeiset palvelut on tunnistettu ja kirjattu Sosiaali- ja terveystoimen keskeisillä palveluilla on nimetty omistajat, joiden tehtävät ja vastuut on kirjattu Sosiaali- ja terveystoimen palveluverkosto toimii sopimusten ja tavoitteiden mukaisesti sairaanhoitopiirin ja muiden palvelua tuottavien toimijoiden kanssa Ulkoiset palveluntuottajat auktorisoidaan ja niitä valvotaan säännöllisesti Kumppaneilta edellytetään säännöllistä ja kattava laadun arviointia Sosiaali- ja terveystoimen eri tulosalueet ja –yksiköt hyödyntävät täysimittaisesti yhteistyön mahdollisuudet mm. tilajärjestelyissä Sosiaali- ja terveystoimen palveluja arvioidaan kriittisesti ja evidenssilähtöisesti Sosiaali- ja terveystoimella on ajantasaiset ja tarpeenmukaiset toimitilat ja tilasuunnitelmat Sosiaali- ja terveystoimella ja sen tulosalueilla ovat kattavat vuosittaiset toimitilasuunnitelmat Sosiaali- ja terveystoimelle on nimetty toimitilojen suunnittelusta, seurannasta ja kaupunki- sekä tulosaluekohtaisesta yhteistyöstä vastaava vastuuhenkilö Sosiaali- ja terveystoimen toiminta perustuu hyvään tiedonhallintaan ja sisäiseen sekä ulkoiseen viestintään Sosiaali- ja terveystoimen toimintaa kuvaavien tietojen osalta huolehditaan tiedon luotettavuudesta, tiedon oikea-aikaisesta saatavuudesta (vaste-ajat), tiedon kattavuudesta, ulkopuolisen tiedon hallinnasta, ajantasaisesta raportoinnista ja maksimaalisesta teknologian hyödyntämisestä Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä suunnitelman mukaiset toiminnan ja palvelujen kirjaamismenetelmät ja niitä tukevat toimintaohjeet, jotka henkilökunta tuntee ja saa käyttöönsä helposti

15 4. KUMPPANUUDET JA RESURSSIT (2/2)
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 4. KUMPPANUUDET JA RESURSSIT (2/2) Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstö tunnistaa kustannustietoisuuden vaatimukset Sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä tarpeenmukainen, yhteneväinen, kattava ja ajantasainen palvelujen kustannuslaskentajärjestelmä Toiminnan taloudellisia vaikutuksia ja tuloksia käsitellään säännöllisesti tulosalueiden ja –yksiköiden johtoryhmissä ja työpaikkakokouksissa. Sosiaali- ja terveystoimen talousraportointi on ajantasaista Sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjausraportointi on suunnitelmallista ja ajantasaista eri johtoryhmissä ja peruspalvelulautakunnassa Sosiaali- ja terveystoimella on tarkoituksenmukainen kumppanuusverkosto Sosiaali- ja terveystoimen osto-, myynti- ja yhteistyösopimukset on tunnistettu ja sopimuksille nimetyt vastuuhenkilöt vastaavat niiden säännöllisestä arvioimisesta Sosiaali- ja terveystoimi on tunnistanut keskeiset kumppaninsa ja keskeisten kumppanien osalta on laadittu kumppanuusstrategia Sosiaali- ja terveystoimen kumppanuussuhteita arvioidaan vuosittain 7. Sosiaali- ja terveystoimen keskitetty virastohallinto tukee tulosalueita niiden tavoitteiden saavuttamisessa Virastotasoisten hallintopalvelujen palveluista on sovittu tulosalueiden kanssa ja ne on kirjallisesti kuvattu ja niistä viestitään muun muassa intrassa Virastotasoisten hallintopalvelujen resurssit ovat tarkoituksenmukaiset ja niitä arvioidaan vuosittain toiminta- ja johtosäännön puitteissa viraston ja tulosalueiden tarpeita vastaavaksi

16 TOIMINTA 5. Prosessit ja palvelukokonaisuudet
Sosiaali- ja terveystoimen virasto- ja tulosaluetasoisia prosesseja johdetaan ja kehitetään Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet ylittävät asiakas-, palvelu- ja hoitoprosessit tunnistetaan, määritellään ja niitä kehitetään asiakaslähtöisesti sekä kokonaisuuksia optimoiden Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden sisäiset palvelu- ja hoitoprosessit sekä palvelut hallitaan ja niitä kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti omistajien toimesta Sosiaali- ja terveystoimen palveluja arvioidaan kriittisesti ja evidenssilähtöisesti Sosiaali- ja terveystoimi ottaa asiakkaat ja potilaat mukaan palvelujen suunnitteluun Sosiaali- ja terveystoimessa panostetaan kokonaisvaltaiseen turvallisuuteen

17 5. PROSESSIT JA PALVELUKOKONAISUUDET
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 5. PROSESSIT JA PALVELUKOKONAISUUDET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen virasto- ja tulosaluetasoisia prosesseja johdetaan ja kehitetään Sosiaali- ja terveystoimen prosesseille on asetettu tavoitteet, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti Sosiaali- ja terveystoimessa ovat kirjalliset organisaatiotasoiset, kansallisiin standardeihin (mm. JUHTA) ohjeet prosessien hallinnalle, johtamiselle ja mittaamiselle sekä kuvaamisen menetelmille sekä tekniikoille Sosiaali- ja terveystoimen keskeiset prosessit on määritetty ja kuvattu, niille on nimetty omistaja, jonka tehtävät ja vastuut on kirjattu, ja niitä johdetaan, kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti (ml. viraston ja tulosalueiden/-yksiköiden prosessit) ja innovatiivisesti Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet ylittävät asiakas-, palvelu- ja hoitoprosessit tunnistetaan, määritellään ja niitä kehitetään asiakaslähtöisesti sekä kokonaisuuksia optimoiden Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet ylittävät keskeiset asiakas-, palvelu- ja hoitoprosessit on määritetty ja kuvattu, niille on nimetty omistaja, jonka tehtävät ja vastuut on kirjattu, ja niitä johdetaan, mitataan, kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden sisäiset palvelu- ja hoitoprosessit sekä palvelut hallitaan ja niitä kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti omistajien toimesta Sosiaali- ja terveystoimen tuloalueiden sisäiset palvelu- ja hoitoprosessit sekä palvelut on määritetty ja kuvattu, niille on nimetty omistaja, jonka tehtävät ja vastuut on kirjattu, ja niitä johdetaan, mitataan, kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti

18 5. PROSESSIT JA PALVELUKOKONAISUUDET
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 5. PROSESSIT JA PALVELUKOKONAISUUDET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) 4. Sosiaali- ja terveystoimen palveluja arvioidaan kriittisesti ja evidenssilähtöisesti Sosiaali- ja terveystoimen johto arvioi palvelurakenteen tarkoituksenmukaisuutta ja vertaa sitä muun muassa sisäisiin ja ulkoisiin toimintaympäristön muutostekijöihin 5. Sosiaali- ja terveystoimi ottaa asiakkaat ja potilaat mukaan palvelujen suunnitteluun Sosiaali- ja terveystoimen palvelujen käyttäjiä aktivoidaan osallistumaan palvelujen suunnitteluun ja palvelujen asiakaslähtöisyyttä vahvistetaan johtamistyötä kehittämällä ja henkilöstöä motivoiden (ks. Tekes katsaus 281/2011) 6. Sosiaali- ja terveystoimessa panostetaan kokonaisvaltaiseen turvallisuuteen Sosiaali- ja terveystoimen ajantasainen turvallisuussuunnitelma kattaa lain ja asetusten vaatimukset ja suositukset Turvallisuusongelmien ennakoimisesta ja turvallisuusriskien tunnistamisesta ja hallinnasta sekä dokumentoinnista on sovittu (*) Turvallisuussuunnitelmaan sisältyvät organisaation menettelytavat kokonaisvaltaiseen turvallisuus- ja laatuongelmien ennakoimiseen, tunnistamiseen, ehkäisyyn ja hallintaan (*) On sovittu menettelytavat, joilla asiakkaat/potilaat ja heidän läheisensä saavat tietoa asiakasta/potilasta kohdanneesta haittatapahtumasta (*) On sovittu menettelytavat, joilla asiakkaat/potilaat ja heidän läheisensä voivat antaa palautetta turvallisuuden puutteista (*) Turvallisuussuunnitelmassa on sovittu vaara- ja haittatapahtumien tunnistamis- ja raportointitavoista (*) Muiden säädösten edellyttämästä raportoinnista on huolehdittu (*) On sovittu menettelytavat, joilla toimintayksiköissä opitaan vaaratapahtumista ja suoritetaan korjaavat toimenpiteet (*)

19 TULOKSET Kaikille arviointikohdille yhteistä
Tuloksilla arvioidaan, miten hyvin sosiaali- ja terveystoimi on saavuttanut toiminnalle asetetut tavoitteet Mittauksessa käytetään kvalitatiivisia, kvantitatiivisia ja vertailukelpoisia mittareita Tavoitteiden toteutumista arvioidaan sekä objektiivisilla tulosindikaattoreilla että subjektiivisia näkemyksiä kuvaavilla tulostiedoilla Tuloksia arvioidaan osana johtamisen kehittämistä ja toiminnan tulosaluerajat ylittävää kehittämistä Tuloksia verrataan ja seurataan kattavasti ja säännöllisesti ja niiden poikkeamiin puututaan

20 TULOKSET 6. Asiakastulokset 7. Henkilöstötulokset
Sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalautejärjestelmä on kattavasti ja säännöllisesti käytössä ja monipuolisia tuloksia raportoidaan sovitun mukaisesti Sosiaali- ja terveystoimen asiakastulokset ovat kaikilla tulosalueilla ja tulosyksiköillä hyviä Hyvistä asiakastuloksista palkitaan työntekijöitä 7. Henkilöstötulokset Henkilöstön työtyytyväisyyttä mitataan kattavasti ja säännöllisesti vuosittain Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötulokset ovat parhaita Turun kaupungin organisaatioiden vertailussa Hyvistä henkilöstötuloksista palkitaan

21 6. ASIAKASTULOKSET Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 6. ASIAKASTULOKSET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalautejärjestelmä on kattavasti ja säännöllisesti käytössä ja monipuolisia tuloksia raportoidaan sovitun mukaisesti Sosiaali- ja terveystoimessa toimitaan kattavasti asiakaspalautejärjestelmän vuosittaisen toimintaohjeen ja sen raportointisuunnitelman mukaisesti asiakaspalautejärjestelmän koostuessa välittömästä palautteesta, asiakastyytyväisyyskyselyistä, virallisista muutoksenhaku- ja valitusmenetelmistä ja muista asiakaspalautteen menettelyistä Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet ja –yksiköt osallistuvat aktiivisesti tarkoituksenmukaisiin kansallisiin asiakastyytyväisyyskyselyihin Asiakaspalautejärjestelmän mukaisia tuloksia hyödynnetään aktiivisesti strategisessa suunnittelussa Asiakaspalautejärjestelmän tuloksia hyödynnetään aktiivisesti osana operatiivisen toiminnan asiakaspalvelun kehittämistä Sosiaali- ja terveystoimen asiakastulokset ovat kaikilla tulosalueilla ja tulosyksiköillä hyviä Sosiaali- ja terveystoimessa sovelletaan tarkoituksenmukaisia ja velvoittavia asiakas- ja potilastulosten vertailukelpoisia mittareita ja johto asettaa tavoitteille hälytysrajat Sosiaali- ja potilasasiamiehen vuosittaiset raporttien mukaiset tulokset analysoidaan sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä ja palvelutuotannon johtoryhmässä Hyvistä asiakastuloksista palkitaan työntekijöitä Palkitseminen perustuu ennalta sovittuihin objektiivisiin ja oikeudenmukaisiin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen

22 7. HENKILÖSTÖTULOKSET Tavoite Keino
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 7. HENKILÖSTÖTULOKSET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Henkilöstön työtyytyväisyyttä mitataan kattavasti ja säännöllisesti vuosittain Sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee henkilöstön työtyytyväisyyttä kuvaavat mittarit Henkilöstön työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia mitataan vuosittain kattavasti ja tuloksia verrataan aikaisempien vuosien tuloksiin ja muihin tarkoituksenmukaisiin verrokkeihin Joka toinen vuosi saatavia Kunta10 - tuloksia verrataan kaupunki-tasoisiin tuloksiin sekä muihin suuriin kaupunkeihin Kaupungin ja sosiaali- ja terveystoimen henkilöstökyselyjen tulokset analysoidaan sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä ja palvelutuotannon johtoryhmässä Sosiaali- ja terveystoimen työvoimaraportin tulokset analysoidaan kuukausittain sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä ja palvelutuotannon johtoryhmässä Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstötulokset ovat parhaita Turun kaupungin organisaatioiden vertailussa Sosiaali- ja terveystoimen johto hyväksyy henkilöstötulosten vertailukelpoiset tavoitearvojen hälytysrajat Hyvistä henkilöstötuloksista palkitaan Palkitseminen perustuu ennalta sovittuihin objektiivisiin ja oikeudenmukaisiin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen

23 TULOKSET 8. Yhteiskunnalliset tulokset
Sosiaali- ja terveystoimi edistää toiminnallaan kaupungin ilmasto- ja ympäristö -ohjelmaa Sosiaali- ja terveystoimi osoittaa yhteiskuntavastuunsa osallistumalla aktiivisesti julkiseen keskusteluun ja toimimalla aloitteellisesti heikompiosaisten puolesta 9. Keskeiset suorituskykytulokset Sosiaali- ja terveystoimella on kattavasti käytössä OPTS –mittarit, joille on määritetty tavoitearvot Sosiaali- ja terveystoimi saavuttaa kattavasti vuosittaiset toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteensa

24 8. YHTEISKUNNALLISET TULOKSET
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 8. YHTEISKUNNALLISET TULOKSET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimi edistää toiminnallaan kaupungin kestävän kehityksen ja ympäristöpoliittista ohjelmaa Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä asettaa sosiaali- ja terveystoimen tavoitteet ja mittarit kaupungin kestävän kehityksen ohjelman toteuttamiselle Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä asettaa sosiaali- ja terveystoimen tavoitteet kaupungin ympäristöpoliittisen ohjelman ja periaatteiden toteuttamiseksi Sosiaali- ja terveystoimi osoittaa yhteiskuntavastuunsa osallistumalla aktiivisesti toimialansa kehittämiseen ja julkiseen keskusteluun. Sosiaali- ja terveystoimen johto pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan kansallisiin suosituksiin ja ohjeisiin Sosiaali- ja terveystoimen johto pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan toimialansa lainsäädäntöön Sosiaali- ja terveystoimen johto on aktiivisesti mukana seutuyhteistyön kehittämisessä

25 9. KESKEISET SUORITUSKYKYTULOKSET
Sosiaali- ja terveystoimen johto: Keskitetyn virastohallinnon johtajat, tulosalueiden johtajat ja tulosyksiköiden johtajat 9. KESKEISET SUORITUSKYKYTULOKSET Tavoite Keino (millä keinoin varmistetaan tavoitteen toteutuminen) Sosiaali- ja terveystoimella on kattavasti käytössä OPTS –mittarit, joille on määritetty tavoitearvot ja hälytysrajat Sosiaali- ja terveystoimen mittarit ovat kattavia ja tarkoituksenmukaisia ja ne sisältävät toiminnan kannalta oleelliset asiat Sosiaali- ja terveystoimen johto arvioi säännöllisesti kansallisten laatusuositusten toteutumista ja tekee johtopäätöksiä tilanteesta yhdessä palvelujohdon kanssa Sosiaali- ja terveystoimen OPTS –mittarit on määritetty kattavasti ja ymmärrettävästi (ml. virastotasoiset hallintopalvelut) Sosiaali- ja terveystoimen OPTS –mittareille on asetettu tavoitearvot Sosiaali- ja terveystoimen OPTS –mittareille on asetettu hälytysrajat 2. Sosiaali- ja terveystoimi saavuttaa kattavasti vuosittaiset toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteensa (sisäiset ja ulkoiset) Sosiaali- ja terveystoimi analysoi kuukausittain ja neljännesvuosittain toimintansa tulokset ja varmistaa tuloksellisuutta koskevan tiedon ajantasaisuuden Poikkeamista raportoidaan peruspalvelulautakunnalle jolle raportoidaan myös toimenpiteet poikkeamien hallitsemiseksi

26 Muut potilasturvallisuussuunnitelman tarkistuslistan mukaiset kriteerit suoraan potilasrajapinnassa toimivien yksiköiden käyttöön eli yllä mainittujen ja (*) -merkittyjen kriteereiden lisäksi

27 Viimeksi päivitetty, pvm
Asia Kyllä/Ei Vastuuhenkilö/-t Viimeksi päivitetty, pvm Johtaminen ja vastuuhenkilöt Potilasturvallisuuden vastuuhenkilöt ja toimijat on sovittu Mahdollisten ostopalvelujen potilasturvallisuudesta on sovittu Potilasturvallisuuden edistämisen resursointi on kirjattu toiminta- ja taloussuunnitelmiin Potilasturvallisuuden edistämisen toimenpiteet ja vaikutukset on kirjattu toimintakertomuksiin Henkilöstöjohtaminen ja avoin turvallisuuskulttuuri Sosiaali- ja terveystoimessa seurataan potilasturvallisuuskulttuuria Henkilöstön osallistuminen On sovittu menettelytavat, joiden mukaan henkilökunta osallistuu moniammatilliseen potilasturvallisuuden kehittämiseen Henkilöstö osallistuu potilasturvallisuussuunnitelman laatimiseen ja seurantaan Henkilöstön perehdyttäminen ja koulutus Opiskelijoiden ohjaukseen ja koulutukseen toimintayksiköissä sisältyvät potilasturvallisuusasiat Henkilöstön toimipaikka- ja täydennyskoulutustilaisuuksiin sisältyy säännöllisesti potilasturvallisuuskoulutusta

28 Viimeksi päivitetty, pvm
Asia Kyllä/Ei Vastuuhenkilö/-t Viimeksi päivitetty, pvm Potilaan ja läheisten osallistuminen Potilaalle laaditaan yhteistyössä hänen kanssaan hoitosuunnitelma On sovittu tavat, joilla potilaille ja heidän läheisilleen tiedotetaan potilasturvallisuussuunnitelmasta Laadunhallinta-asiakirjat (suunnitelmassa on sovittu mm. seuraavista laadunhallinta-asiakirjoista, jotka ovat liitteinä) Lääkehoitosuunnitelma Turvallisuussuunnitelma Infektioiden torjuntasuunnitelma Kirjaamiskäytännöt Potilaslaiteturvallisuus Hoitopolut (sairaanhoitopiiriyhteistyö) Käypä hoito -suositukset Valmiussuunnitelmat Hoitoprotokollat xx

29 Viimeksi päivitetty, pvm
Asia Kyllä/Ei Vastuuhenkilö/-t Viimeksi päivitetty, pvm Turvallisuusriskien hallinta, dokumentointi ja tiedonkulku Tiedonkulkua tuetaan ja sen toimivuus varmistetaan hyvällä dokumentoinnilla, erityisesti potilassiirtojen yhteydessä Raportointi ja ilmoitusjärjestelmät sekä korjaavat toimenpiteet Haittatapahtumien raportoinnista ja ilmoittamisesta hoitoilmoitusjärjestelmään (Hilmo) on huolehdittu Alueellinen yhteistyö Potilasturvallisuusyhteistyöstä alueen muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa on sovittu terveydenhuollon järjestämissuunnitelman mukaisesti Sosiaali- ja terveystoimi on kuvannut omasta näkökulmastaan osana potilasturvallisuussuunnitelmaa alueellisen yhteistyön (yhtenäiset käytännöt, alueelliset hoitosuunnitelmat, koulutus, tilastointi yms.)


Lataa ppt "Liite 4 Laadunhallinnan viitekehys (arviointialueet) Tulokset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google