Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Saara Al-Khanji Tanja Seppälä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Saara Al-Khanji Tanja Seppälä"— Esityksen transkriptio:

1 Saara Al-Khanji Tanja Seppälä 29.11.2014
Eriyttäminen luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa - käytännön esimerkkejä Saara Al-Khanji Tanja Seppälä 1

2 LUKI Luku- ja kirjoitustaidon koulutus maahanmuuttajille
Työvoimapoliittinen koulutus aikuisille maahanmuuttajille Heterogeeniset ryhmät - iät - sukupuolet - kansallisuudet - kielitaito - opiskelutausta ja -taidot 2

3 Eriyttäminen Kolme ulottuvuutta Laajuus Syvyys Etenemisnopeus
Voi kohdistua Opetussisältöön Opetusmateriaalit Opetusmenetelmät Tehtävien määrä

4 Onko aikuisten eriyttäminen helppoa?
Luki-koulutuksessa opettajan rooli korostuu Opiskelijoiden keskittymisongelmat Opiskelijoiden uteliaisuus Erilaiset oppimistyylit Kuinka monelle opiskelijalle tehtävät eriytetään? Miten huomioida nopeat ja osaavat? 4

5 Oppimista tukeva oppimisympäristö
Hyväksyvä ilmapiiri Turvallinen ryhmä Muunneltava, järkevä ja sopivankokoinen luokka Erilaiset apuvälineet, muut oppimisympäristöt, esimerkiksi ATK-luokka Siisteys ja järjestys

6 Joustavat ryhmittelyt
Tasoryhmät samantasoiset tai eritasoiset samassa ryhmässä Sukupuolen mukaan Oppimistyylit Parityöskentely, ryhmätyöskentely Opiskelijan käyttäminen apuopettajana, molemmat voivat hyötyä Yhteisopettajuus, yhdessä suunnitellut opetustilanteet Kouluavustaja Tukiopetus

7 Opetuksen havainnollisuus
Selkeä, tarpeeksi hidas puhe Havainnollistaminen: kuvat, videot, musiikki, draama, esineet Ulos luokasta lähiympäristöön ja luontoon eri vuodenaikoina Kannustaminen itsenäiseen tiedonhankintaan ja arviointiin

8 Tehtävien määrä ja käytettävissä oleva aika
Ei liikaa asiaa ”Vähemmän on enemmän.” Erilaiset tuntitehtävät ja kotitehtävät taitotason mukaan Eri määrä tehtäviä osaamisen mukaan Anna aikaa ajatteluun ja prosessointiin Anna aikaa niille, jotka sitä tarvitsevat, esimerkiksi kokeissa

9 LUKI-KOULUTUKSEN MATERIAALIT
Oppikirjat Aasta se alkaa ja Lukumatka jatkuu Moi! Aamu – kuvasanakirja ja opettajan materiaalit Sähköiset materiaalit Naapuri hississä (LUKI) KÄTS – Käytännön suomea (LUKI) Arjen aakkoset (LUKI, Turun kristillinen opisto) Oikeesti aikuisten 1-3 (Turun kristillinen opisto) 9

10 LUKI-KOULUTUKSEN MATERIAALIT
OpiKatti-kustantamon vapaasti monistettavat kirjat esim. 1. Kiehtovat kirjaimet 2. Tavuilla taikoen 3. Sanoista sekaisin 4. Levottomat lauseet 5. Maistuva matikka alkuopetus, erityisopetus, S2-opetus 10

11 PELIT Esimerkiksi muistipelit (kuva ja sana)
Pelit, joissa jokainen voi osallistua omalla tasollaan, esimerkiksi 1) Junior Alias 2) Minnan verbipeli (Avainsäätiö) 3) Suomen mestarin sanapeli (Finn Lectura) 4) Erilaiset lasten pelit 11

12 ATK-LUOKKA Sanelut Kukin etenee omaan tahtiinsa
LUKI-koulutuksessa esim. tekstin kopiointi (eritasoisia ja -pituisia tekstejä) Papunetin pelisivut ( OPH:n Koti Suomessa → kokeile vierailijana Kuulokkeiden kanssa Supisuomea- ja Kuulostaa hyvältä -videot, musiikkivideot Mun Suomi -internetsivu (YLE) Selkouutiset (Selkosanomat ja YLE) 12

13 LAULUT, VIDEOMATERIAALIT
Auditiivisille oppijoille Osa katsoo, osa ymmärtää pääasiat, osa enemmän Aukkotäydennystehtävät, levyraati Esimerkiksi puhekieli ja kielen eri ilmiöt katso Facebookissa ryhmä S2-opetusmusiikkia YLE AREENA ja Elävä arkisto, esim. uutiset 13

14 PIIRTÄMISTEHTÄVÄT Opiskelija piirtää kuvan, esim. koti, perhe, kotimaa, harrastukset Opiskelija voi 1) kirjoittaa sanoja kuvaansa 2) kirjoittaa lauseita kuvastaan 3) kertoa kuvastaan 14

15 KUVATEHTÄVÄT Esimerkiksi kuva lehdestä tai lastenkirjasta, Opettajan ideareppu -kirjasta, Naapuri hississä –nettimateriaalista… Osa kirjoittaa sanoja, osa lauseita, osa tarinoita Lehdistä opiskelijat voivat etsiä itseään kiinnostavia asioita 15

16 RYHMÄTYÖSKENTELY Osa etsii tietoa, osa kirjoittaa, osa piirtää tai etsii kuvia Opiskelijat voivat hyödyntää internetiä, lehtiä, kirjoja, valokuvia, eri materiaaleja Esimerkiksi ”kotimaa”, ”kotimaan ruoka” Lopuksi kerrotaan työstä 16

17 KIRJOITUSTEHTÄVÄT Eripituiset ja erilaiset tehtävät ja sanelut
Eripituiset ja erilaiset sanakokeet ja kokeet Eripituiset ja eritasoiset kotitehtävät Avoimet kysymykset, kuten ”Kuka sinä olet?” Ongelmana: Missä välissä opettaja tarkistaa kaikki tekstit? 17

18 TOIMINNALLISUUS Esimerkiksi vierailut ja vierailijat, retket, kaupunkisuunnistus, käsityöt, piirtäminen, askartelu, liikunta → onnistumisen kokemuksia luokassa heikoillekin 18


Lataa ppt "Saara Al-Khanji Tanja Seppälä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google