Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tilastolain muutokset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tilastolain muutokset"— Esityksen transkriptio:

1 Tilastolain muutokset
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Hilkka Kousa

2 Tilastolaki Tilastolaki 280/2004 (muut. 361/2013, tuli voimaan ) tekstissä viitataan edelleen numerolla 280/2004 jos halutaan erityisesti korostaa muutosta laitetaan sulkuihin muutos = (muut. 361/2013)

3 Tilastolain muutokset
Ammatillinen riippumattomuus (2 §) Tietojen tutkimuskäytön edistäminen (3 §) Tiedottamisvelvollisuus tietoja kerättäessä (9 §) Tietojen säilytysaika (10 a §) Salassapitovelvollisuus (12 §) Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen (13 § ja 19 §) Suora ja välillinen tunnistaminen (13 §) Julkiseen käyttöön tarkoitetut tiedostot (13 a §) Tietojen luovuttamisen tavat ja keinot (13 b §) Tilastokeskuksen tilastotoimea koskevat säädökset (19 §) Tilastosalaisuuden rikkominen (24 §) Uhkasakko (23 §), hallintopäätöksen tiedoksi antaminen (26 §), oikaisuvaatimus ja muutoksenhaku (27 §), voimaantulosäännös (28 §)

4 Ammatillinen riippumattomuus
Lain 2 §:ään on lisätty ammatillista riippumattomuutta koskeva säännös: ”Tilastoviranomaiset ja tilastoja laativat muut viranomaiset ovat ammatillisesti riippumattomia hoitaessaan tilastojen kehittämiseen, tuottamiseen ja jakeluun välittömästi liittyviä tehtäviä. Näiden viranomaisten on toimittava puolueettomasti, objektiivisesti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti sekä huolehdittava tilastosalaisuuden suojaamisesta.” Perustelu: EU:n tilastoasetus ja tilastoja koskevat käytännesäännöt (CoP) sekä käytännesääntöjen vertaisarviointi TK:ssa 2007.

5 Tietojen tutkimuskäytön edistäminen
Lain tarkoitusta koskevaan 3 §:ään on lisätty nykyisen tarkoituksen lisäksi tutkimuskäytön edistäminen ”Lain tarkoituksena on myös edistää tilastotarkoituksia varten kerättyjen tietojen käyttöä tieteellisissä tutkimuksissa ja yhteiskuntaoloja koskevissa tilastollisissa selvityksissä”. Perustelu: Toteutuu tilastoviranomaisten ja tutkijoiden yhteistyötä tiivistämällä Ei välitöntä kustannuksia lisäävää vaikutusta

6 Tiedottamisvelvollisuus tietoja kerättäessä (9 §)
Tilastoja laativan viranomaisen on tietoja kerättäessä kirjallisesti tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla selostettava tiedonantajille tietojen käyttötarkoitus, tilastojen laatimisessa käytettävät menettelytavat, tiedonantovelvollisuus perusteluineen tai se, että tietojen antaminen on vapaaehtoista, tiedonantajan oikeudet, tietojen suojaamisjärjestelyt ja säilytysajat sekä muut tarpeelliset tietojen antamiseen vaikuttavat seikat… Perustelu: Tiedottaminen on nykyisin teknisesti mahdollista ja tarkoituksenmukaista toteuttaa myös muutoin kuin kirjallisessa muodossa.

7 Tietojen säilytysaika
Uusi 10 a § Tietoja saa säilyttää niin kauan kuin se on lain tarkoituksen toteuttamisen kannalta välttämätöntä (tilasto, tutkimus), jollei tietojen säilyttämisestä säädetä toisin edellä tarkoitettua viranomaista koskevassa muussa laissa. Tämän jälkeen tiedot on hävitettävä yhden vuoden kuluessa, jollei Arkistolaitos arkistolain nojalla määrää tietoja säilytettäviksi pysyvästi. Perustelu: henkilötietolaki (sääntely kattava ja yksityiskohtainen)

8 Salassapitovelvollisuus
Lain 12 §:n 1 momenttia on muutettu: ”Tilastotarkoituksia varten annettujen tietojen julkisuudesta ja salassapidosta sekä tietoja koskevasta vaitiolovelvollisuudesta ja hyväksikäyttökiellosta on voimassa, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään. Lain 24 §:n 1 momentin 16 kohta ei kuitenkaan koske tilastoja laativan viranomaisen hallussa olevia valtion ja kunnallista viranomaista, sen toimintaa ja tehtäviä sekä julkisten palvelujen tuottamista kuvaavia tietoja eikä tämän lain 18 §:ssä tarkoitettuja yrityksiä ja yhteisöjä koskevia tietoja.” Perustelu: Laajennetaan koskemaan virkamiesten lisäksi myös tutkijoita. Muutoksella selkiytetään yleisen julkisuusperiaatteen ja tilastosalaisuuden suhdetta.

9 Suomen virallisen tilaston tuottajat ja ESS-viranomaiset
Kansallinen järjestelmä Suomen virallisen tilaston tuottaja ESS-viranomainen tilastoviranomainen: Tilastokeskus Tulli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus TIKE muu tilastoja laativa viranomainen: Ilmatieteen laitos Liikennevirasto Liikenteen turvallisuusvirasto Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus Maanmittauslaitos Metsäntutkimuslaitos Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Suomen ympäristökeskus Työ- ja elinkeinoministeriö muu tilastontuottaja: Eläketurvakeskus Kansaneläkelaitos Työterveyslaitos Maahanmuuttovirasto, MIGRI Suomen Pankki on osa Euroopan keskuspankkijärjestelmää

10 Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen
Lain 13 §:n 2 momentti: ”Tilastoviranomainen voi luovuttaa tilastotarkoituksiin keräämiään salassa pidettäviä tietoja: 1) tieteellistä tutkimusta ja yhteiskuntaoloja koskevaa tilastollista selvitystä varten; 2) toiselle tilastoviranomaiselle (TIKE ( alkaen Luonnonvarakeskus), Tulli, THL) ja sen toimialaan kuuluvan tilaston kehittämistä, tuottamista ja laadunparannusta varten;

11 jatkuu 3) muulle Euroopan tilastojärjestelmään kuuluvalle viranomaiselle (ESS-viranomainen) sen vastuulla olevan Euroopan tilaston kehittämistä, tuottamista ja laadunparannusta varten; 4) Suomen Pankille sen vastuulla olevan Euroopan tilaston kehittämistä, tuottamista ja laadunparannusta varten.” 5) toiselle tilastoviranomaiselle tieteelliseen tutkimukseen ja tilastolliseen selvitykseen käytettävän tutkimusaineiston teknistä muodostamista varten Perustelu: EU:n tilastoasetus ja kohdassa 5 Eduskunta-käsittelyssä tehty lisäys

12 Suora ja välillinen tunnistaminen
Lain 13 §:n 3 momentti ”Tilastoviranomainen ei saa luovuttaa 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetuissa tilanteissa sellaisia tilastoyksikön tunnistetietoja, joiden perusteella tilastoyksikkö voidaan tunnistaa suoraan. Tilastoviranomainen voi kuitenkin edellä tarkoitetuissa tilanteissa antaa käyttöoikeuden sellaisiin salassa pidettäviin tietoihin, joiden perusteella tilastoyksikkö voidaan tunnistaa välillisesti. Välttämättömät tunnistetiedot voidaan luovuttaa 2 momentin 2-4 kohdassa tarkoitetuissa tilanteissa.” (Tike, Tulli, THL + muut ESS-viranomaiset, SP) Perustelu: Suora tunnistaminen: nimi, osoite, julkisesti saatavilla oleva tunnistenumero. Käyttöoikeus: tietojen luovuttamista rajoitetumpi oikeus käsitellä tietoja, välillinen tunnistamismahdollisuus.

13 jatkuu  mahdollisuus luovuttaa aineistoja laajemmin tutkimuskäyttöön (myös välillisesti tunnistettavassa muodossa etäkäyttöoikeuden kautta), mahdollisuus luovuttaa esim. THL:lle tietoja yhdisteltäväksi tutkimustarkoituksia varten. Sanamuodot mahdollistavat myös aineiston edelleenluovutuksen TK:n luvalla (vrt. varallisuustutkimusaineiston luovutus EKP:stä, PIAAC-aineiston luovutus Tanskan tutkijapalvelusta) Pykälä 9 edellyttää, että tiedonantajalle kerrotaan, miten ja mihin aineistoja luovutetaan ja yhdistellään -> saatekirjeet ja esitteet uusittava, haaste tiedonkeruulle

14 Julkiseen käyttöön tarkoitetut tiedostot
Uusi julkiseen käyttöön tarkoitettuja tiedostoja koskeva 13 a §: ”Tämän lain 12 §:ssä tarkoitetun salassapidon estämättä tilastoviranomainen voi tuottaa ja antaa julkiseen käyttöön sellaisia tilastotarkoituksiin kerätyistä tiedoista muodostettuja tiedostoja, joista on poistettu tunnistetiedot ja jotka on käsitelty siten, ettei tilastoyksikköä voida tunnistaa suoraan tai välillisesti.” Perustelu: Julkiseen käyttöön tarkoitetut tiedostot palvelevat erityisesti opetuskäytössä ja yleisellä tasolla tehtävässä selvitystyössä.

15 Tietojen luovuttamisen tavat ja keinot
Uusi 13 b § Tilastotarkoituksiin kerättyjä tietoja voidaan luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla, muussa teknisesti tai sähköisesti käsiteltävässä muodossa, kirjallisesti tai muulla tarkoitukseen soveltuvalla turvallisella ja luotettavalla tavalla. Perustelu: Sääntelytarve johtuu henkilötietolaista.

16 Tilastokeskuksen tilastotoimea koskevat säädökset (5 luku)
Tilastolain 15 § 1 momentti (valtion viranomaiset velvollisia antamaan henkilötiedot) 3) tuloja, sosiaalietuuksia, varallisuutta, omistamista, hallintaa ja muuta taloudellista asemaa; 6) liikenneonnettomuuteen ja tapaturmiin osallisuutta sekä niiden syitä ja seurauksia; 9) poliisin, rajavartiolaitoksen ja tullin palvelujen käyttöä tai näiden viranomaisten toiminnan kohteena olemista;. Perustelu: Varallisuuden, tieliikenneonnettomuuksien, matkailun ja tieliikenteen tavarankuljetusten tilastoinnin muuttuneet tietotarpeet

17 Tilastokeskuksen tilastotoimea koskevat säädökset (5 luku)
Tilastolain 15 § 2 ja 6 mom. Valtion viranomaiset ovat lisäksi velvollisia antamaan salassapitosäännösten estämättä tilastokeskukselle tilastojen laatimisen kannalta välttämättömät tiedot, jotka kuvaavat henkilön, yrityksen tai yhteisön omistaman tai hallitseman rakennuksen lämmitysenergiamuotoa ja energiankäyttöä. Verohallinto on velvollinen sen estämättä, mitä pientyönantajan maksu- ja ilmoituspalvelujärjestelmästä annetussa laissa (658/2004) säädetään, välittämään Tilastokeskukselle maksu- ja ilmoituspalvelujärjestelmään talletettuja, tilastojen laatimisen kannalta välttämättömiä henkilö- ja muita tietoja (Palkka.fi-palvelu). Perustelu: energiankulutuksen tilastointi ja rekisteri-pohjaisen tiedonkeruun edistäminen

18 Tilastokeskuksen tilastotoimea koskevat säädökset (5 luku)
Yritys- ja toimipaikkarekisterin julkisia tietoja on lisätty 1) yritys- ja yhteisötunnuksesta ja sen voimassaoloajasta, oikeudellisesta muodosta, nimestä, toimialasta, kielitunnuksesta, kotikunnasta sekä osoitteesta ja muista yhteystiedoista; 4) liikevaihdon suuruusluokasta ja yritystoiminnan tyyppiluokittelusta 7) arvonlisäverovelvollisuudesta, alkutuottajuudesta, työnantajana toimimisesta ja ennakkoperintärekisteriin merkitsemisestä; Perustelu: tietopalvelumahdollisuuksien parantaminen

19 Tilastokeskuksen tilastotoimea koskevat säädökset (5 luku)
Tilastolain 19 § Tilastokeskus voi luovuttaa tieteellistä tutkimusta ja yhteiskuntaoloja koskevaa tilastollista selvitystä varten tunnistetietoineen tiedot henkilön iästä, sukupuolesta, koulutuksesta, ammatista ja sosioekonomisesta asemasta edellyttäen, että tietojen saajalla on henkilötietolain mukainen oikeus käsitellä näitä tietoja Perustelu: käyttäjien tietotarpeet

20 Uhkasakko Tilastoviranomainen asettaa tietojen antamisen tehosteeksi, jos tiedonantovelvollinen laiminlyö tietojen antamisen määräaikana. Sovelletaan uhkasakkolakia (1113/1990) Uhkasakon asettamisen edellytyksenä on 6 §:ssä tarkoitettujen neuvotteluiden käyminen. Perustelu: Tarve siirtää aluehallintoviranomaiselta sellaiset tehtävät, jotka on tarkoituksenmukaisinta hoitaa siinä viranomaisessa, jonka toimivaltaan asia varsinaisesti kuuluu.

21 Tilastosalaisuuden rikkominen
Rangaistus 12 ja 13 §:ssä säädetyn salassapitovelvollisuuden, vaitiolovelvollisuuden ja hyväksikäyttökiellon rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta. Rangaistus sakko tai enintään vuosi vankeutta. Virkamiehelle tai julkisyhteisön työntekijälle rangaistus voi olla sakko tai enintään 2 vuotta vankeutta. Virkamies voidaan myös tuomita viralta pantavaksi.

22 Hallintopäätöksen tiedoksianto
Tilastoja laativan viranomaisen päätös saadaan antaa asianosaiselle tiedoksi lähettämällä se postitse. Jollei valituksen yhteydessä muuta näytetä, katsotaan valittajan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä sen jälkeen, kun päätös on annettu postin kuljetettavaksi. Tilastoja laativan viranomaisen päätös voidaan antaa asianosaisille tiedoksi myös sähköisesti siten, kuin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Perustelu: edellä mainittu laki

23 Oikaisuvaatimus ja muutoksenhaku
Se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta tilastoja laativan viranomaisen päätös koskee, saa vaatia siihen oikaisua kyseiseltä viranomaiselta hallintolain mukaisesti. Viranomaisen oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto- lainkäyttölain mukaisesti säädetään. Päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jollei muutoksenhakuviranomainen kiellä täytäntöönpanoa. Perustelu: asian uudelleen käsittely valitusta nopeammin; oikaisuvaatimus ennen valitusta

24 Voimaantulosäännös Voimaan 1.9.2013.
Sovelletaan takautuvasti myös ennen lain voimaan tuloa kerättyihin aineistoihin - myös haastattelutiedonkeruuna kerättyihin aineistoihin, jos tiedonantajien suostumusta ei tietojen suuren määrän, tietojen iän tai muun sellaisen seikan vuoksi ole mahdollista hankkia uudelleen. Hallintovaliokunta: Suostumus on ensisijainen luovutusperuste, josta voidaan poiketa vain laissa mainituilla perusteilla.


Lataa ppt "Tilastolain muutokset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google