Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnne Kähkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Vertaistuutoriohjelman kehittäminen ja toteuttaminen Vertaistuutorit Kouluavustajat
2
Mitä vertaistuutorointi on ? Vertaistuutorointi tarjoaa tilanteen, jossa erityistä tukea tarvitseva lapsi saa opastusta, enemmän harjoitusta ja vahvistusta sekä jatkuvaa palautetta edistymisestään toiselta oppilaalta kahdenkeskisesti.
3
Vertaistuutoroinnin tyypit Samanikäisten Eri-ikäisten Yksisuuntainen Kaksisuuntainen/vastavuoroinen Koko luokan kattava vertaistuutorointi
4
Vertaistuutorien koulutusohjelma 1.Hakumenetelmän kehittäminen 2.Vanhempien lupa 3.Tietoisuus vammaisuudesta 4.Kommunikaatiotekniikat 5.Opetustekniikat 6.Esimerkkitilanteiden käyttö opetuksen apuvälineenä 7.Ymmärryksen testaaminen 8.Arviointitekniikat 9.Käyttäytymisohjelmat (jos tarpeen)
5
1: Hakumenetelmän kehittäminen Tuutorien tulisi haluta osallistua Vain pieni korvaus/ei lainkaan ulkoista korvausta tuutoroinnista Tuutorien paikkoja haettava Tarvittavat tiedot –Käytettävissä olo – koulutukseen ja tuutorointiin –Aikaisempi kokemus –Miksi haluaa ryhtyä vertaistuutoriksi
6
Hyvän tuutorin piirteitä ›Halu ja kiinnostus tuutorointiin ›Sama sukupuoli, vastakkainen sukupuoli ›Keskitason suoritustaidot ›Hyvä käytös ›Nuorempia vammaisia tai vammattomia sisaruksia ›Innostunut ›Aikaisempia kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä
7
2. Vanhempien lupa Ohjelma voi olla lisänä liikunnanopetusohjelmalle ja sisältää tuntien ulkopuolista harjoittelua Koko luokan kattavaan vertaistuutorointiin ei tarvita lupia Selitä, että oppilaat itse hakivat ohjelmaan sekä mitä siihen kuuluu Kerro, että oppilaat voivat halutessaan vetäytyä pois ohjelmasta
8
3. Tietoisuus vammaisuudesta Todistettu parantavan vammattomien lasten asenteita vammaisia lapsia kohtaan (Loovis ja Loovis, 1997) –Tulisi olla ensimmäinen asia joka kerrotaan ryhmälle, jossa on erityistä tukea tarvitseva lapsi Kolme tietoisuuden tasoa –Altistuminen –Kokemus –Omistautuminen
9
4. Kommunikaatiotekniikat ›Terminologia ›Vihjeet ~ Sanalliset ~ Fyysiset ›Merkit/Viittomat ›Kommunikaatiotaulut ›Ohjeet aktiviteetteihin tai urheiluun
10
5. Opetustekniikat Opastus/selittäminen Näyttäminen/mallintaminen Fyysinen avustaminen/neuvonta Tunnusteleva näyttäminen (sokealle lapselle) Palautteenantotekniikat Yleinen positiivinen palaute Tiettyyn asiaan kohdistuva positiivinen palaute Tarkentava palaute Etunimen käyttö Nonverbaalinen “High five” Peukalot ylös Taputus selkään Hymyily
11
6. Esimerkkitilanteiden käyttö opetuksen apuvälineenä Käytä esimerkkitilanteita oikeasta elämästä tarkistaaksesi, tuliko asia ymmärretyksi Tarkista eri esimerkeillä Toista tarvittessa
12
7. Vertaistuutorin koulutuskoe Esimerkkitilanteet Opetus Palaute Arviointi Kyseiseen tilanteeseen liittyvät asiat Kommunikaatiotekniikat Muut
13
8. Arviointitekniikat Prosessi tarkistuslista kategoriat arvosteluasteikko Tuote määrä vuorot/suoritukset kuntoiluliikkeet kategoriat
14
Milloin koulutetaan Välitunnilla Ennen koulun alkua Koulun jälkeen Ruokatunnilla Erityispäivinä (Superintendent Days) Omatoimiseen opiskeluun varattuna ajankohtana Osana liikuntatunteja
15
9. Käyttäytymisohjelmat Vertaistuutorin tulee olla tietoinen suunnitelmista, mutta hän ei ole vastuussa niiden toteuttamisesta.
16
Opetusavustajan käytön edut Opetusavustaja on yksityinen avustaja joka työskentelee kasvatusalalla – olennainen osa tukihenkilökuntaa Ylimääräinen silmäpari Ylimääräinen pari käsiä Tukea päätöksenteossa Tietoa erityistä tukea tarvitsevista oppilaista Avustusta monissa opettamiseen liittyvissä velvollisuuksissa
17
Opetusavustajan roolit Liikuntatuntien ulkopuolella –Antaa tietoa oppilaasta/oppilaista –Tutustua liikunnanopetus- ohjelmaan –Tutustua liikunnanopettajan opetustyyliin –Kehittää yksilöllistä opetussuunnitelmaa Tunnin aikana, avustaa: – Osallistumisessa – Välineiden käytössä – Käyttäytymisen hallinnassa – Opetuksessa – Siirtymisissä – Arvioinnissa – Tiedon säilyttämisessä
18
Kommunikaatio/yhteistyö avustajan kanssa Tietoa pitää jakaa molemminpuolisesti Viikoittainen yhteydenpito – Suunnitellut tapaamiset – Sähköpostit – Tuntisuunnitelmat Täytyy olla ok järjestää viime hetken tapaamisia, jos tarpeen Hanki tietoa vammasta Lääketieteelliset tarpeet Yksilöllisen opetussuunnitelman tavoitteet ja päämäärät Ratkaise konfliktit kun niitä tulee Ole monialaisen ryhmän aktiivinen jäsen
19
Koulutus Kenen tulisi kouluttaa opetusavustajia? Koulutusohjelmaan tulisi kuulua: –Roolit ja vastuut –Mitä liikunnanopetus on & liikunnanopetuksen terminologia –Käyttäytymisen hallinta –Opetusstrategiat Vertaistuutorointi Soveltaminen Opastus/vahvistaminen Arviointi –Osallistuminen yksilöllisen opetussuunnitelman suunnitteluun –Konfliktien ratkaiseminen
20
Lähteet Lieberman L. J. ja Houston-Wilson C. (2002) Strategies for Inclusion: A Handbook for Physical Educators. Human Kinetics. Lieberman L. J. (2007) Paraeducators in Physical Education : A Training Guide to Roles and Responsibilities. Human Kinetics. Klavina, A., Block, M. E. The Effect of Peer Tutoring on Interaction Behaviors in Inclusive Physical Education. Adapted Physical Activity Quarterly. (25) s.132–158.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.