Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi"— Esityksen transkriptio:

1 Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi

2 Heinolan kaupungin strategia KV 21.6.2010 § 88
TOIMINTA-AJATUS Itsenäinen ja yhteistyötä tekevä Heinola tarjoaa asukkailleen hyvän elämän edellytykset, laadukkaat palvelut ja elinkeinoelämälle hyvät toimintaedellytykset. ARVOT Asukastyytyväisyys Ennakoiva kehittäminen Tuloksellisuus Suvaitsevaisuus VISIO 2020 Heinola on yritysystävällinen ja hyvien palvelujen kaupunki vesistöjen äärellä metropolin vaikutusalueella.

3 Sivistystoimen strateginen suunnitelma 2011 - 2013

4 Sivistystoimen strateginen suunnitelma
Perustehtävä ja organisaatio Toiminta-ajatus Arvot ja arvokehikko Visio Tuloskortit: strateginen suunnittelu neljästä näkökulmasta: Asiakas, prosessit ja rakenteet, henkilöstö sekä talous SIVISTYSTOIMEN STRATEGIATULKINNAN KONKRETISOITUMINEN ERI PALVELUIDEN TOIMINNASSA (syksyllä 2011) Varhaiskasvatus, opetus- ja koulutuspalvelut, nuorisopalvelut, kirjastopalvelut, kulttuuripalvelut ja liikuntapalvelut

5 Heinolan sivistystoimen perustehtävä
Heinolan kaupungin sivistystoimen tehtävänä on vastata kokonaisuudesta, joka käsittää: Varhaiskasvatuspalvelut Opetus- ja koulutuspalvelut Nuorisopalvelut Kirjastopalvelut Liikuntapalvelut Kulttuuripalvelut Sivistystoimen asiakaskunta muodostuu kaikista heinolalaisista. Sivistystoimi vastaa osaltaan koko Heinolan vetovoimaisuudesta asuinpaikkakuntana sekä matkailukohteena. Sivistystoimen tehtävänä on huolehtia asukkaidensa elinikäisen oppimisen ja elinvoimaisen, virikkeellisen elämän mahdollisuuksista ja rakentaa positiivista Heinola –kuvaa.

6 Sivistystoimen organisaatiokaavio
SIVISTYSTOIMI SIVISTYSTOIMEN- JOHTAJA OPETUS- JA KOULUTUSPALVELUT JA Keskitetyt sivistystoimen hallintopalvelut LIIKUNTA- PALVELUT NUORISO- PALVELUT OPETUS- JA KOULUTUSP. VARHAISKASVATUS- PALVELUT KIRJASTO- PALVELUT KULTTUURI- PALVELUT LIIKUNTATOIMEN- JOHTAJA NUORISTOIMEN- JOHTAJA KOULUTUS- JOHTAJA PÄIVÄHOIDON JOHTAJA Vs. tulosaluejohtaja KIRJASTOTOIMEN- JOHTAJA KULTTUURI- SIHTEERI 9 PÄIVÄKOTIA KULTTUURI- TOIMISTO WPK-TALO KESÄTEATTERI 9 PERUSKOULUA 28 PERHEPÄIVÄH. KIRJASTO TYÖPAJA TORPPA 1 RYHMÄPERHE- PÄIVÄH. KIRJASTOAUTO NUORISOKESKUSPLEISSI LUKIO LIIKUNTALAUTAKUNTA AVOIMET VARHAIS- KASVATUSPALV. MUSEOT UIMAHALLI JÄÄHALLLI LIIKUNTAHLLI SEIKKAILUKESKUS SAKSALA MUSIIKKIOPISTO KOULULAISTEN IP TOIMINTA KUNNANTUVAN NUORISOTILA KULTTUURILAUTAKUNTA SIVISTYSLAUTAKUNTA

7 Sivistystoimen toiminta-ajatus
Laadukkaat palvelut asiakaslähtöisesti, pitkäjänteisesti ja yhteistyöllä.

8 Sivistystoimen arvot / kaup. strat.
SUVAITSEVAISUUS (suvaitsevaisuus) kunnioitus, arvostus, tasa-arvo, joustavuus, ymmärtäminen, monikulttuurisuus, yhteistyöhalukkuus, empaattisuus, aikuisuus ja ammatillisuus, kohteliaisuus, yhteisöllisyys, asiakaslähtöisyys OIKEUDENMUKAISUUS (asukastyytyväisyys) tasa-arvo, rehellisyys, tasapuolisuus, yhdenvertaisuus, luottamus, laillisuus, kuntalaisten kuuleminen, osallistaminen LUOVUUS (ennakoiva kehittäminen) aktiivisuus, erilaisten toimintavaihtoehtojen hakeminen, haasteiden ennakkoluuloton kohtaaminen, innovatiivisuus, kehittäminen, myönteisyys, huumori SITOUTUNEISUUS (tuloksellisuus) pitkäjänteisyys, suunnitelmallisuus, taloudellisuus, johdonmukaisuus, sitoutuminen yhteisiin päätöksiin ja sopimuksiin, yhteistyö, laatu

9 Sivistystoimen visio v. 2020
Heinolan sivistystoimi on kaupungin vetovoimatekijä.

10 1. Asiakasnäkökulma (palvelukyky ja vaikuttavuus)
KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT LAADUKKAAT PALVELUT (toimivat palvelut, houkutteleva kuntakuva) Uskottavan ja pitkäjänteisen kehittämistyön tuloksena on syntynyt luotettava ja kattava palveluverkko. 2011: Muutostyö on käynnissä. 2012: Muutostyön tulos hahmottuu. Asiakaskyselyt Kuntavertailut Sivistystoimen-johtaja osastopäälliköt PALVELUIDEN SAATAVUUS Palvelujen järjestämisperiaatteet (ajoitus, alueellisuus ja asiakkaan tarpeet) näkyvät käytännössä. 2012: Palvelujen vaihtoehtoisuutta ja aukioloaikoja muute- taan asiakkaiden tarpeet paremmin huomioiviksi. Sivistystoimen-johtaja Osastopäälliköt Yksiköiden esi- miehet VUOROVAIKUTUS ASIAKKAIDEN KANSSA (toimivat palvelut) Asiakkaat antavat sähköistä palautetta ja osallistuvat kehittämistyöhön. Asiakaslähtöinen toiminta 2011: Sähköisistä asiakaskyselyistä on tullut normaali tapa kerätä palautetta. - Vastausten sisältö - Vastausten määrä

11 KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ
2. Prosessit ja rakenteet (resurssien suuntaaminen, organisaation toimivuus ja suorituskyky) KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT NYKYAIKAISET TOIMINTATAVAT (toimintatapojen tehostaminen) Sivistystoimessa on syntynyt uusia taloudellisia, joustavia ja yhteistyöhön perustuvia toimintamalleja. 2011; 2012: Toiminnassa haetaan aktiivisesti uusia, taloudellisia ja joustavia toimintamahdollisuuksia. Asiakaspalaute Talousarvion toteutuminen Toteutuneiden, tavoitteen mukais- ten uudistusten määrä Sivistystoimen-johtaja Osastopäälli-köt Yksiköiden esi- miehet SELKEÄT JA TOIMIVAT RAKENTEET (rakenteiden uudistaminen ja toimintatapojen Tasapainoinen ja taloudellisesti kestävä palveluverkko. Kaikki osapuolet luottavat sivistystoimen organisaation toimintaan. 2011, 2012: Asioiden valmistelutyö on joustavaa, avointa. Päätökset viedään sujuvasti käytäntöön. Asiakaskyselyt Työyhteistökyselyt Valitusten ja oikaisuvaatimusten määrä Sivistystoimen-johtaja Osastopäälli- köt Yksiköiden esimiehet

12 KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ
3. Henkilöstö KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT TYÖSSÄJAKSAMINEN (ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö) Sivistystoimessa on ihmistä arvostava, hyvä ja motivoiva työilmapiiri ja -ympäristö 2011: Sivistystoimen työhyvinvointisuunni-telma valmistuu 2012: Oikeudenmukainen tehtävien ja resurssien kohdentaminen. Sairauspoissaolojen määrä Henkilöstön pysyvyys Työyht.kysely Työhyvinvointikysely Sivistystoimen-johtaja Osastopäälliköt Yksiköiden esi- miehet ESIMIESTYÖ (osaava johtaminen) Esimiestyön lähtökohtana on luottamukseen perustuva, johdonmukainen työskentely koko organisaation puolesta. 2011: Työpaikkakokoukset Kehityskeskustelut keskustelukulttuuri 2012: Viestintä tehostuu AMMATTITAITOINEN JA MOTIVOITUNUT HENKILÖSTÖ (toimiva yhteistyö) Yhteistyötä tekevä henkilöstö tietää olevansa tärkeä osa kokonaisuutta. 2011: Ammattitaidon ylläpitäminen mahdollistetaan. Hyvä palaute osaksi keskustelukulttuuria Perustehtävät kirkastetaan 2012: Koulutuksiin osallistuminen Työyhteisökyselyt Työhyvinvointikyselyt

13 KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ
4. Talous KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 MITTARIT VASTUUT RESURSSI –LAATU - SUHDE KOHDALLAAN (vahva talous) Tehokas ja sujuva toiminta Oikein kohdennetut ja ajoitetut palvelut 2011: Prosessikartat valmiit ja keskeiset ydinprosessit on kuvattu 2012: havaitut muutostarpeet on toimeenpantu ja muutokset viety käytäntöön Prosessikartta on valmis ja ydinprosessit on kuvattu Tulosaluejohtaja Osastopäälliköt Yksiköiden päälliköt VERKOSTOITUMINEN (vahva talous, menojen alentaminen) Yhteistyö on luonnollinen tapa tehdä työtä (tulosalueen sisäinen, hallintokuntien välinen, 3. sektori ja seudullinen yht.työ) 2011: Yhteistyörakenne kuvattu 2012: Yhteistyöllä tuotettujen palveluiden määrä UUDET NÄKÖKULMAT JA TAVAT TOIMIA Aktiivista ja rohkeaa toimintaa ja kehittämistä kannustetaan. 2011: Pilottitoimintaa laajennetaan Onnistuneiden pilotointien laajeneminen ULKOPUOLISEN RAHOITUKSEN AKTIIVINEN HANKINTA Hankeosaaminen paranee, sponsoriyhteistyö on aktiivista Hankerahoituskanavien ja - mahdollisuuksien aktiivinen hakeminen Tulosalueiden yhteisten hankkeiden käynnistäminen Hankerahoituksen määrä seudullisesti ja paikallisesti

14 Sivistystoimi on Heinolan kaupungin vetovoimatekijä
Nykyaikaiset toimintatavat Laadukkaat palvelut Ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö Verkostoitunut yhteistyö


Lataa ppt "Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google