Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa."— Esityksen transkriptio:

1 Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa

2 Valmis ppt-esittelymateriaali Rehtorin muistilista
Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa Oppaat ja käsikirjat 2018:4a Opas Valmis ppt-esittelymateriaali Rehtorin muistilista 13/10/2018 Opetushallitus

3 Oppaan sisältö Seksuaalinen häirintä ilmiönä
Lainsäädäntö edellyttää seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyä ja siihen puuttumista Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisy opetussuunnitelmissa ja oppilaitosten toiminnassa Toimintaohjeita oppilaitosten ammattilaisille, opiskelijoille ja huoltajille. 13/10/2018 Opetushallitus

4 Yhteistyö oppaan valmistelussa
Useita koulutuksen järjestäjiä Tasa-arvovaltuutetun toimisto Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry Suomen Kuntaliitto Opetusalan Ammattijärjestö OAJ Suomen Rehtorit Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos Suomen Mielenterveysseura Väestöliitto Suomen Vanhempainliitto Sakki ry 13/10/2018 Opetushallitus

5 Oppaalle on tutkitusti tarve TEA -tiedonkeruut
Lukuvuonna perusopetuksen kouluista 12 % ilmoitti, ettei koululla ollut lainkaan yhteistä käytäntöä seksuaalisen häirinnän tunnistamiseksi tai siihen puuttumiseksi. Vastaavasti lukuvuonna lukioista 21 %:lta ja ammatillista koulutusta järjestävien oppilaitosten toimipisteiltä 18 %:lta puuttui yhteinen käytäntö. 13/10/2018 Opetushallitus

6 Seksuaalinen häirintä käsitteenä
Seksuaalisessa häirinnässä on kysymys lapsen tai nuoren altistamisesta ikään kuulumattomalle seksuaalisuudelle, joka loukkaa hänen psyykkistä tai fyysistä koskemattomuuttaan. Sillä tarkoitetaan sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä. Vakavimmillaan se voi muuttua seksuaaliseksi väkivallaksi ja rikolliseksi teoksi. Häirinnälle on tyypillistä sen toistuvuus (voi olla myös yksittäinen teko). Seksuaalinen häirintä voi ilmetä seuraavin tavoin: seksuaalisesti vihjailevat eleet tai ilmeet epäasialliset seksuaaliset puheet, kaksimieliset vitsit sekä vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat huomautukset tai kysymykset epäasialliset seksuaaliset sisällöt eri sosiaalisen median kanavissa, WhatsApp-, Snapchat- yms. viestit, tekstiviestit, sähköpostit, puhelinsoitot fyysinen koskettelu ja lähentely sukupuoliyhteyttä tai muuta sukupuolista kanssakäymistä koskevat ehdotukset tai vaatimukset seksuaalirikos kuten raiskaus, sen yritys tai seksuaalinen ahdistelu 13/10/2018 Opetushallitus

7 Vuorovaikutusta säätelee opiskelijan oma kokemus
Käsitys fyysisen vuorovaikutuksen muodoista ja sopivista rajoista on kulttuuri- ja yksilökohtaista Fyysinen läheisyys voi ilmentää välittämistä ja huolenpitoa, lohduttaa ja luoda turvallisuudentunnetta Moneen oppiaineeseen kuuluu, että opettaja tai opiskelija voivat koskettaa toista opiskelijaa Olennaista on, että fyysinen kosketus ei seksualisoidu eikä sitä koeta kiusallisen, pakottavana tai epämiellyttävänä 13/10/2018 Opetushallitus

8 Tietoa yhteisön hyvinvoinnista
Koulu-terveys-kysely TEA- tiedon-keruu KiVa-tilanne-kartoitus, yms. Terv. ja turv. tarkastukset Hyvinvointi-profiili Laajojen terveys-tarkastusten yhteenvedot Oppi-laitoksen oma kysely Henkilöstön näkemys, ml. palvelut Opiskelijoilta ja huoltajilta saatava tieto Yhteistyö-tahojen näkemys 13/10/2018 Kristiina Laitinen

9 Luottamuksen ilmapiiri kannustaa kertomaan
Lähtökohtana kiinnostus lasten ja nuorten kuulumisia kohtaan ja luottamuksen ilmapiirin rakentaminen Oppilaitoksessa rohkaistaan opiskelijoita ilmoittamaan havaitsemastaan tai kohtaamastaan seksuaalisesta häirinnästä luotettavalle aikuiselle Ilmiön yhteinen käsitteleminen jo etukäteen auttaa lapsia ja nuoria tunnistamaan erilaiset häirinnän muodot ja samalla he oppivat toimimaan myös ahdistaviksi tai vaikeiksi kokemissaan tilanteissa. Opiskelijoita varten valmistellaan ”muistilista” oppilaitoksen toimintatavoista seksuaaliseen häirintään puuttumiseksi Opiskelijoille nimetään yhteyshenkilöt, joille ilmoituksen voi tehdä 13/10/2018 Opetushallitus

10 Seksuaalisen häirinnän esiintyvyys 1/2 Kouluterveyskysely 2017
Seksuaalista häirintää on kokenut Perusopetuksen 4. ja 5. luokkalaisista pojista ja tytöistä 7 % Perusopetuksen 8. ja 9. luokkalaisista pojista 12 % ja tytöistä 30 % Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten pojista 8 % ja tytöistä 30 % Suurin osa tyttöjen kokemasta seksuaalisesta häirinnästä tapahtuu mobiilisti (tytöistä % ja pojista 3-6 % kouluasteesta riippuen) tai julkisessa tilassa (tytöistä % ja pojista 2-4 % kouluasteesta riippuen). Perusopetuksen 8. ja 9. luokkalaisista pojista 5 % ja tytöistä 4 % oli kokenut viimeisen vuoden aikana seksuaalista häirintää koulussa. Lukiolaisista pojista ja tytöistä 1 % ja ammattiin opiskelevista pojista 3 % ja tytöistä 2 % oli kokenut seksuaalista häirintää oppilaitoksessa. 13/10/2018 Opetushallitus

11 Seksuaalisen häirinnän esiintyvyys 2/2
Yleisimmin tekijä on ystävä tai muu tuttu lapsi tai nuori (6 % - 8 % kouluasteesta riippuen). Opettajan tai muun oppilaitoksen aikuisen taholta tapahtuva seksuaalista häirintää oli kokenut 0-1 % vastaajista. Perusopetuksen 4. ja 5. luokan pojista ainoastaan 35 % ja tytöistä 37 % oli kertonut kokemastaan seksuaalisesta häirinnästä tai väkivallasta jollekin aikuiselle. 8. ja 9. luokkalaisista 11 % olisi tarvinnut tilanteessa apua koulun aikuisilta, mutta ei ollut sitä saanut. Seksuaalisen häirinnän kokemukset ovat huolestuttavan yleisiä erityisryhmiin kuuluvilla kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä edustavilla, ulkomaista syntyperää olevilla, toimintarajoitteisilla ja kodin ulkopuolelle sijoitetuilla nuorilla. 13/10/2018 Opetushallitus

12 Lainsäädäntö velvoittaa puuttumaan 1/2
Oikeus turvalliseen oppimisympäristöön Perusopetuslaki (628/1998), lukiolaki (629/1998) ja laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) Seksuaalinen häirintä on tasa-arvolaissa kiellettyä syrjintää Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986) Yhdenvertaisuuslaki kieltää häirinnän yhdenvertaisuuslain mukaisten syrjintäperusteiden, kuten alkuperän, seksuaalisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, vammaisuuden tai terveydentilan, perusteella. Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014) 13/10/2018 Opetushallitus

13 Lainsäädäntö velvoittaa puuttumaan 2/2
Terveydenhuoltolaki velvoittaa tarkastamaan kolmen vuoden välein koulujen ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä psykososiaalisen hyvinvoinnin. Tarkastus kattaa myös seksuaalisen häirinnän ja siihen liittyvät toimintatavat. Terveydenhuoltolaki (1326/2019) Seksuaalinen häirintä voi johtaa huomautukseen, varoitukseen tai palvelussuhteen päättämiseen. Laki kunnallisesta viranhaltijasta (304/2003 ), valtion virkamieslaki (750/1994) ja työsopimuslaki (55/2001) Seksuaalirikoksena rangaistavaksi säädettyjä tekoja ovat muun muassa raiskaus, pakottaminen seksuaaliseen tekoon, seksuaalinen hyväksikäyttö, seksuaalinen ahdistelu, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, seksuaalipalvelujen ostaminen nuorelta ja lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin. Sen lisäksi seksuaalinen häirintä voi olla kunnianloukkausrikos. Rikoslaki (39/1889) 13/10/2018 Opetushallitus

14 Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Ennaltaehkäisevä työ Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon sekä opiskelijoiden keskinäiset että opiskelijoiden ja aikuisten väliset vuorovaikutussuhteet oppilaitoksessa. Suunnitelmassa kuvataan: kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäiseminen ja siihen puuttuminen edellä mainittujen asioiden käsittely yhteisö-, ryhmä- ja yksilötasolla yksilöllinen tuki, tarvittava hoito, muut toimenpiteet ja jälkiseuranta sekä teon tekijän että sen kohteena olevan osalta yhteistyö huoltajien kanssa yhteistyö tarvittavien viranomaisten kanssa suunnitelmaan perehdyttäminen ja siitä tiedottaminen henkilöstölle, opiskelijoille, huoltajille ja yhteistyötahoille suunnitelman päivittäminen, seuranta ja arviointi.

15 Kouluterveyskysely 2017 4. ja 5
Kouluterveyskysely ja 5. luokan oppilaat: Osallistunut koulun yhteisten sääntöjen suunnitteluun 73 % 8. ja 9. luokan oppilaat: Mahdollisuus vaikuttaa koulun yhteisten sääntöjen laatimiseen 13/10/2018 Opetushallitus

16 Oppilaitoskohtaiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus-suunnitelmat Ennaltaehkäisevä työ
Tasa-arvosuunnitelman tulee sisältää: selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitemaan sisältyneiden toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista. Huomiota tulee kiinnittää mm. seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen. Oppilaitoksella tulee olla myös suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Tarkempaa ohjeistamista antavat yhdenvertaisuus- ja tasa-arvovaltuutetut.

17 Seksuaalisen häirinnän vastaisen suunnitelman valmistelusta
Erilaisia kriisi- ja ongelmatilanteita varten laadittavien suunnitelmien tarkoituksena on tulla osaksi oppilaitoksen jokapäiväistä turvallisuuskulttuuria ja turvata toiminnan jatkuvuus myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Suunnitelmia valmisteltaessa on otettava huomioon väkivalta, kiusaaminen ja häirintä erillisinä ilmiöinä: kuvattujen toimenpiteiden tulee kohdistua kuhunkin niistä. Hyvä toimintamalli perustuu tietoon seksuaalisen häirinnän esiintyvyydestä yhteisössä Tiedonkeruu mahdollistaa myös myöhemmän seurannan. Seksuaalisen häirinnän vastaisessa suunnitelmassa kuvataan mahdollisimman konkreettisesti Ennalta ehkäisevän työn kokonaisuus koulussa/oppilaitoksessa Puuttuminen ja opiskelijalle tarjottava yksilöllinen tuki, tarvittava hoito, muut toimenpiteet ja jälkiseuranta sekä teon tekijän että sen kohteena olevan osalta. Toimintamalli on elävä asiakirja, joka edellyttää Osallistavaa valmistelua Perehdyttämistä Päivittämistä Tiedottamista.

18 Seksuaalisen häirinnän vastaisen suunnitelman valmistelusta
Suunnitelman valmistelu on monialainen työprosessi Opiskelijoiden ja yhteisön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen on kaikkien kouluyhteisön aikuisten tehtävä Jokaisen tulee tuntea toimintatavat ja sitoutua yhteisesti sovittuun Seksuaalisen häirinnän vastainen suunnitelma suojata opiskelijoita: huolehdi erityisesti heidän osallisuudestaan suunnitelman laatimisessa. Suuri osa seksuaalisesta häirinnästä tapahtuu kouluajan ulkopuolella: huoltajilla on tärkeä rooli lapsen ja nuoren suojaamisessa koulun ulkopuolisissa kehitysympäristöissä. Opettajat ovat avainasemassa erityisesti varhaisessa tunnistamisessa ja ennalta ehkäisevän työn toteutuksessa osana opetusta ja arkea. Opiskeluhuollon palvelut tarjoavat asiantuntemustaan suunnitelmien sisältöön ja toimeenpanoon, antavat yksilöllistä tukea opiskelijoille sekä ohjaavat tarvittaessa koulun ulkopuolisten palvelujen piiriin. Yhteisöllisten toimintatapojen kehittämisessä kannattaa tehdä paikallista sidosryhmäyhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen, nuorisotyön, poliisin, järjestöjen, yms. kanssa. Valmistelutyöhön osallistuvat ovat luontevia yhteistyökumppaneita myös suunnitelman toteutuksessa.

19 Opetussuunnitelmien perusteet Ennaltaehkäisevä työ
Arvoperusta Toimintakulttuuri Laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Oppiaineet Terveystieto Yhteiskuntaoppi Äidinkieli ja kirjallisuus Katsomusaineet Taito- ja taideaineet (mm. kuvataide) Ammatillisen koulutuksen yhteiset tutkinnon osat 13/10/2018 Opetushallitus

20 Toimintaohjeita ammattilaisille ja opiskelijoille
Koulutuksen järjestäjälle Rehtorille Opettajalle Oppilaitoskohtaisille opiskeluhuoltoryhmälle Opiskeluhuollon palveluiden henkilöstölle Opiskelijalle Huoltajalle 13/10/2018 Opetushallitus

21 Oppilaitoksen henkilöstöllä on ensisijainen vastuu yhteisön hyvinvoinnista
Kaikkien oppilaitoksessa opiskelijoiden kanssa työskentelevien sekä opiskeluhuoltopalveluista vastaavien on tehtävissään edistettävä Opiskelijoiden ja yhteisön hyvinvointia sekä Yhteistyötä kotien kanssa. Hyvinvoinnin edistäminen tarkoittaa velvollisuutta ennaltaehkäisevään työhön sekä velvollisuutta puuttua havaitsemiinsa häirintä- ja ongelmatilanteisiin. Jokainen seksuaalista häirintää havainnut tai siitä tiedon saanut oppilaitoksen henkilöstöön kuuluva huolehtii siitä, että asiaa lähdetään selvittämään viipymättä. 13/10/2018 Opetushallitus

22 Oikeus luovuttaa ja saada tietoja
Perusopetuksessa ja lukiossa opiskelijan opiskeluhuoltotyöhön osallistuvilla on salassapidon estämättä oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä opiskelijan opettajalle, rehtorille ja tämän opetuksesta vastaavalle viranomaiselle opiskelijan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot. Ammatillisessa koulutuksessa rehtorille voidaan antaa opiskelijan terveydentilaa ja toimintakykyä koskevat ja tehtävien hoidon kannalta välttämättömät tiedot opiskelun turvallisuuden varmistamiseksi Seksuaalista häirintää koskeva tieto edellyttää useimmiten tiedon välittämistä. Arvion siitä, onko seksuaalista häirintää koskeva tieto opetuksen asianmukaisen järjestämisen tai turvallisuuden varmistamisen kannalta välttämätön, tekee se, jonka hallussa tieto on. 13/10/2018 Opetushallitus

23 Velvollisuus luovuttaa tietoja
Alle 18-vuotiaaseen opiskelijaan kohdistunut seksuaalirikosepäily ilmoitetaan poliisille ja lastensuojeluun Epäselvissä tilanteissa voi konsultoida ilman nimiä poliisia ja lastensuojelua ja kysyä neuvoa tilanteeseen Perusopetuksessa rehtorin ja opettajan tietoon tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta ilmoitetaan niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle 13/10/2018 Opetushallitus

24 Nimetön ilmoittaminen?
Seksuaalisen häirinnän selvittämisen kannalta nimetön ilmoitus ei ole hyvä lähtökohta. Tilanteeseen puuttuminen tehokkaasti edellyttää asian selvittämistä osapuolten kesken, jota nimetön ilmoitus ei aina mahdollista. Jos oppilaitoksen kyselyissä tai kurssipalautteissa tulee esiin nimettömiä ilmoituksia koskien seksuaalista häirintää, tulee oppilaitoksessa kuitenkin selvittää käytettävissä olevin keinoin tilannetta. Opiskelijoille on hyvä selventää, että oppilaitoksen keinot ryhtyä toimenpiteisiin nimettömien ilmoitusten johdosta, ovat rajalliset. 13/10/2018 Opetushallitus

25 Koulutuksen järjestäjä
Koulutuksen järjestäjä vastaa yleisesti ylläpitämiensä oppilaitosten toiminnan lainmukaisuudesta ja resurssien riittävyydestä. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on huolehtia opiskelijoiden yhdenvertaisuuden toteutumisesta ja yhteisten toimintamallien kehittämisestä järjestäjätasolla. Lakisääteiset suunnitelmat ja säännöt (ml. seksuaalisen häirinnän vastaiset) on hyväksytty ja ne ovat säädösten ja määräysten mukaiset, ajantasaiset ja niitä seurataan Opiskeluhuollon toteutumista ja vaikuttavuutta arvioidaan, osallistutaan ulkopuoliseen arviointiin ja opiskeluhuollon kokonaisuuden omavalvonta toteutuu (yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimen kanssa) Kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus tarkastetaan yhteistyössä oppilaitoksen ja sen opiskelijoiden, koulu- tai opiskeluterveydenhuollon, terveystarkastajan, henkilöstön työterveyshuollon, työsuojeluhenkilöstön ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kesken, niitä seurataan ja niistä raportoidaan. Henkilöstölle annetaan riittävästi koulutusta ja perehdytystä Oppilaitoksille osoitetaan tarvittaessa tukea yksittäisten häirintätapausten selvittämiseksi ja taho, jolta tukea voidaan pyytää, on nimetty ja tiedotettu oppilaitoksille.

26 Rehtori 1/3 Rehtori vastaa viime kädessä johtamansa oppilaitoksen opiskeluympäristön turvallisuudesta. Vastuu edellyttää henkilöstön ohjausta ja valvontaa sekä havaittuihin epäkohtiin ja rikkeisiin puuttumista. Ennaltaehkäisy Kaikki säännöksissä ja määräyksissä edellytetyt oppilaitostasoiset suunnitelmat on tehty Oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä on asetettu Kouluyhteisön- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus tarkastetaan monialaisesti, niitä seurataan ja niistä raportoidaan Henkilöstölle annetaan tarvittavat ohjeet seksuaalisen häirinnän tunnistamiseksi sekä häirintään puuttumiseksi ja siihen liittyviksi ilmoitusmenettelyiksi Opiskelijoille ja huoltajille tiedotetaan, miten seksuaaliseen häirintään puututaan ja kenelle voi ilmoittaa, mikäli seksuaalista häirintää ilmenee (mahdollinen yhteyshenkilö/-henkilöt) 13/10/2018 Opetushallitus

27 Rehtori 2/3 Puuttuminen, jos seksuaalisesta häirinnästä epäillään oppilaitoksen henkilöstöön kuuluvaa: tapahtumankulku selvitetään, kaikkia osapuolia kuullaan ja arvioidaan, onko häirintää tapahtunut sekä päätetään toimenpiteistä ja seurannasta jos häirintä on vakavaa tai jos lievempi häirintä jatkuu selvittelyn jälkeen, tehdään tarvittavat palvelussuhdetta koskevat päätökset (varoitus ja viime kädessä palvelussuhteen päättäminen) Puuttuminen, jos seksuaalisesta häirinnästä epäillään oppilaitoksen opiskelijaa: häirintään syyllistyneelle opiskelijalle määrätään kurinpitoseuraamus 13/10/2018 Opetushallitus

28 Rehtori 3/3 Häirinnän kohteeksi joutunut ja häirintään syyllistynyt ohjataan yksilökohtaisten opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen tai koulu- tai opiskeluterveydenhuollon palvelujen piiriin ja palvelujen vaikutuksia seurataan Opiskelijoita varten valmistellaan muistilista oppilaitoksen toimintatavoista seksuaaliseen häirintään puuttumiseksi (ml. yhteystiedot), joka voidaan sijoittaa esimerkiksi ilmoitustaululle tai sähköiseen järjestelmään 13/10/2018 Opetushallitus

29 Opettaja 1/3 Ennaltaehkäisy
Opettaja antaa opetussuunnitelman mukaista opetusta, kasvatusta ja ohjausta. Opettaja vastaa opetusryhmänsä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista sekä osaltaan kouluyhteisön hyvinvoinnista. Ennaltaehkäisy Osallistuu oppilaitoksen opetus- ja opiskeluhuoltosuunnitelman (ml. seksuaalista häirintää koskevan suunnitelman) valmisteluun ja oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelyyn Seuraa opiskelijan yksilöllistä hyvinvointia ja oppimista sekä havainnoi muutoksia On kiinnostunut opiskelijan kuulumisista ja keskustelee hänen kanssaan huolesta kahden kesken On tarvittaessa yhteydessä alaikäisen opiskelijan kotiin. 13/10/2018 Opetushallitus

30 Opettaja 2/3 Opetustilanteet
Luo turvallisen ja rauhallisen ilmapiirin sekä huolehtii mm. tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttamisesta Toteuttaa sukupuolitietoista opetusta Seksuaalisen häirinnän ehkäiseminen aihealueena sisältyy Laaja-alaiseen osaamiseen (erityisesti itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu sekä monilukutaito) Monien oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin (kuten terveystiedon, liikunnan, yhteiskuntaopin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä katsomusaineiden). 13/10/2018 Opetushallitus

31 Opettaja 3/3 Puuttuminen
Ilmoittaa rehtorille tietoonsa tulleesta oppilaitoksessa tapahtuneesta opiskelijaan kohdistuneesta seksuaalisesta häirinnästä Voi rajatusti konsultoida opiskeluhuollon henkilöstöä opiskelijan yksilökohtaisen opiskeluhuollon tarpeesta (sekä luovuttaa tässä yhteydessä salassapidon estämättä opiskeluhuollon järjestämisen ja toteuttamisen kannalta välttämättömiä tietoja) Ohjaa opiskelijan (häirinnän kohteeksi joutuneen ja häirintään syyllistyneen) tarvittaessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelujen piiriin On velvollinen ottamaan yhteyttä opiskeluhuollon psykologiin tai kuraattoriin (yhdessä opiskelijan kanssa) todetessaan palveluiden tarpeen sekä luovuttaa salassapidon estämättä tuen tarpeen arvioimiseen tarvittavat tiedot Kutsuu tarvittaessa koolle yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän huomioiden kokoonpanon tapauskohtaisen harkinnan ja sen edellyttämän suostumuksen. 13/10/2018 Opetushallitus

32 Oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä
Monialainen oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä vastaa oppilaitoksen opiskeluhuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista. Opiskeluhuoltoryhmän työn kohteena on ryhmä, luokka, yhteisö ja opiskeluympäristö. Ryhmässä asioita käsitellään yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla. valmistella ja päivittää oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma ja muut opiskeluhuoltoa ja erilaisia ongelmatilanteita koskevat suunnitelmat ml. seksuaalisen häirinnän vastainen suunnitelma tarvittavassa yhteistyössä koota yhteisön hyvinvointia koskevaa tietoa eri lähteistä ml. seksuaalisen häirinnän esiintyvyys seurata ja arvioida yhteisön ja ryhmien hyvinvoinnin tilaa sekä yhteisöllisen hyvinvointityön vaikuttavuutta tiedottaa opiskeluhuollosta, sen toimintatavoista ja käytänteistä opiskelijoille, huoltajille, oppilaitoksen henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille 13/10/2018 Opetushallitus

33 Opiskeluhuollon palvelujen henkilöstö
Opiskeluhuollon psykologin, kuraattorin, terveydenhoitajan ja lääkärin tehtäviin kuuluvat sekä yhteisöllinen että yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö. Psykologin ja kuraattorin palvelut tukevat opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia sekä sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa edistetään opiskelijan tervettä fyysistä ja psyykkistä kasvua ja kehitystä sekä hyvinvointia ja opiskelukykyä. Opiskelijalle opiskeluhuollon palvelujen käyttö on aina vapaaehtoista. Tiedottaa omasta tehtävänkuvasta, saavutettavuudesta ja yhteystiedoista opiskelijoille, huoltajille ja oppilaitoksen henkilöstölle tarjota opiskelijalle mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti psykologin tai kuraattorin kanssa seitsemän oppilaitoksen työpäivän kuluessa pyynnöstä tai asian ollessa kiireellinen, samana tai seuraavana oppilaitoksen työpäivänä ohjata opiskelija tarvittaessa saamaan muita opiskeluhuollon palveluja tai muuta erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria tukevaa toimintaa perusopetuksessa tarjota kouluterveydenhoitajan vastaanotolle pääsy tarvittaessa ilman ajanvarausta toisen asteen koulutuksessa tarjota opiskelijalle välitön yhteys opiskeluterveydenhuoltoon virka-aikaan ja opiskelijalle tarvittava sairaanhoito sekä mielenterveys- ja seksuaaliterveyspalvelut 13/10/2018 Opetushallitus

34 Opiskeluhuollon palvelujen henkilöstö
Osallistua oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltosuunnitelman ml. seksuaalista häirintää koskevan suunnitelman valmisteluun Toteuttaa oppilaitoksen ennalta ehkäisevää ja yhteisöllistä työtä ryhmä-, luokka- ja yhteisötasolla Selvittää tietoonsa tullutta seksuaalista häirintää sekä tarjota tukea, apua ja ohjata hoitoon opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaisesti Arvioi ja ottaa huomioon opiskelijan itsenäisen asiakkuuden sekä opiskeluhuollossa tämän iän, kehitystason ja muiden edellytysten mukaisesti Olla tarvittaessa yhteydessä opiskelijan huoltajiin huomioiden em. mahdollisen itsenäisen asiakkuuden ja sen edellyttämän suostumuksen yhteydenottoon Tarjota muille opiskeluhuollon toimijoille (ml. opettajat) konsultatiivista tukea yksilökohtaisen opiskeluhuollon tarpeen arvioimiseksi ja opiskelijan tukemiseksi Tuoda yleisellä tasolla keskusteluun yhteisössä tapahtunut seksuaalinen häirintä ja näin auttaa omalta osaltaan ennalta ehkäisemään sitä jatkossa Täydentää omalla erityisosaamisellaan oppiaineiden, kuten terveystiedon, opetusta 13/10/2018 Opetushallitus

35 Opiskelija Opiskelijan on käyttäydyttävä asiallisesti ja kiusaamatta sekä vältettävä toimintaa, joka voi vaarantaa muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuuden. Oppilaitosyhteisössä jokaisen toiminta vaikuttaa myös toisten kokemaan hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Opiskelijoille tulee kertoa, mistä ja miten he voivat hakea apua joutuessaan seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Jos havaitset seksuaalista häirintää / joudut sen kohteeksi, ilmaise häiritsijälle, miltä hänen käyttäytymisensä tuntuu ja pyydä häntä lopettamaan Jos et voi tai halua ottaa yhteyttä häiritsijään / jos häirintä kielloista huolimatta jatkuu, ilmoita siitä aikuiselle Ilmoita oppilaitoksen aikuiselle myös havaitsemasi muihin kohdistuva seksuaalinen häirintä

36 Opiskelija Kirjaa ylös jatkokäsittelyä varten :
aika ja paikka, jolloin häirintää on tapahtunut keitä on ollut läsnä tilanteessa ja mitä tilanteessa tapahtui säilytä mahdolliset todisteet esim. some-, teksti- ja sähköpostiviestit Käytä oikeuttasi opiskeluhuollon palveluihin vapaaehtoista ja luottamuksellista (huom! Ilmoitusvelvollisuus lastensuojeluun ja poliisille tilanteen vaatiessa) Opiskelijan toivomukset ja mielipiteet otetaan aina huomioon opiskeluhuollon toimenpiteissä Myös alaikäisellä on opiskeluhuollossa itsenäinen asema suhteessa huoltajaan (opiskelijan kyky arvioida asia ja ottaa siitä vastuu) 13/10/2018 Opetushallitus

37 Huoltaja Opetus ja kasvatus järjestetään alaikäisen opiskelijan osalta yhteistyössä huoltajien kanssa. Keskustele lapsen ja nuoren kanssa hänen kaverisuhteistaan koulussa, vapaa- aikana ja netissä, koska merkittävä osa heihin kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä tapahtuu vapaa-ajalla Opetelkaa yhdessä lapsen ja nuoren kanssa mediataitoja Seuraa sosiaalisen median ympäristöjä, joissa lapsesi vierailee ja keskustelkaa yhdessä verkossa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä Rajoita tarvittaessa netin käyttöä Mikäli lapseen tai nuoreen on kohdistunut oppilaitoksessa seksuaalista häirintää, huoltajan tulee olla yhteydessä opettajaan tai rehtoriin, jotta oppilaitos voi puuttua asiaan ja suojata opiskelijoita heidän turvallisuuttaan uhkaavilta tekijöiltä. 13/10/2018 Opetushallitus

38 www.oph.fi Lisätietoja: Sanna Haanpää Kristiina Laitinen
Kiitos! Lisätietoja: Sanna Haanpää Kristiina Laitinen


Lataa ppt "Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google