Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista ja muusta ajankohtaisesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista ja muusta ajankohtaisesta"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista ja muusta ajankohtaisesta
Nina Lahtinen Kehittämispäällikkö OAJ

2 Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet

3 OPPILAALLA ON VELVOLLISUUS
KÄYDÄ KOULUA osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta OPPIA suorittaa oppivelvollisuus siten, että hänellä on perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot TEHDÄ TEHTÄVIÄ JA OLLA KUNNOLLA suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti ( ei esim. kiusaa, häiritse tai tee väkivaltaa). NOUDATTAA JÄRJESTYSSÄÄNTÖJÄ OLLA TUOMATTA KIELLETTYJÄ ESINEITÄ TAI AINEITA KORVATA JA SIIVOTA AIHEUTTAMANSA VAHINGOT JA SOTKUT MAJOITUKSESSA TEHDÄ TÖITÄ Lisäksi majoitetut oppilaat ovat velvolliset majoituspaikassaan suorittamaan kohtuullisen määrän heille soveltuvia tehtäviä.

4 OPETTAJAN VELVOLLISUUDET OPPILAAN OIKEUDET
saada n. 190 työpäivää elokuun 1. päivän ja viikon 22 viimeisen arkipäivän välisenä aikana (- itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä) saada opetusta 1-2 lk keskimäärin väh. 19, 3-4 lk keskimäärin vähintään 23, 5-6 lk keskimäärin väh. 24 7-9 lk keskimäärin väh. 30 tuntia työviikossa. saada tuntia kohti väh. 45 min. opetusta, joka jaetaan tarkoituksenmukaisiksi opetusjaksoiksi (osa työajasta saadaan käyttää työelämään tutustuttamiseen sekä lukuvuoden päättäjäisiin ja muihin yhteisiin tapahtumiin)

5 OPPILAALLA ON OIKEUS ikäkautensa ja edellytystensä mukaisesti järjestettyyn esi- (700 h) ja perusopetukseen, joka edistää hänen tervettä kasvuaan ja kehitystään ja järjestetään siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetuksen aikana opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää päivähoitopalveluita saada luokanopettajien antamaa opetusta, eri oppiaineiden opettajien antamaa aineenopetusta, oppilaanohjaajien antamaa oppilaanohjausta sekä erityisopettajien antamaa erityisopetusta

6 OPPILAALLA ON OIKEUS saada työpäivinä opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä oppilaanohjaukseen tukiopetukseen, jos tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea osa-aikaiseen erityisopetukseen muun opetuksen ohessa, jos hänellä on vaikeuksia oppimisessaan tai koulunkäynnissään tehostettuun tukeen hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti, jos tarvitsee säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja erityiseen tukeen ja erityisopetukseen oppilaan etu ja opetuksen järjestämisedellytykset huomioon ottaen muun opetuksen yhteydessä tai osittain tai kokonaan erityisluokalla tai muussa soveltuvassa paikassa sekä saada hojks

7 OPPILAALLA ON OIKEUS työmäärään, joka koulunkäyntiin, koulumatkoihin ja kotitehtäviin käytettävä aika huomioon ottaen jättää hänelle riittävästi aikaa lepoon, virkistykseen ja harrastuksiin turvalliseen opiskeluympäristöön saada ennalta ilmoitus lukuvuosittain laadittavan opetussuunnitelmaan perustuvan suunnitelman sisällöstä siihen, että hänen oppimistaan, työskentelyään ja käyttäytymistään arvioidaan monipuolisesti saada riittävän usein tietoa opintojensa edistymisestä sekä työskentelystä ja käyttäytymisestä saada kunkin lukuvuoden päättyessä todistus, johon merkitään oppilaan opinto-ohjelma ja oppiaineittain tai aineryhmittäin arvio siitä, miten oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet, sekä arvio oppilaan käyttäytymisestä

8 OPPILAALLA ON OIKEUS tulla kuulluksi ennen erityisen tuen päätöstä
tulla kuulluksi ennen määräämistä jälki-istuntoon, kirjallisen varoituksen antamista ja määräaikaista erottamista ja samassa yhteydessä oikeus saada tietoonsa yksilöitynä rangaistukseen johtanut teko tai laiminlyönti ja muu tarpeellinen selvitys ilmaista mielipiteensä koulunsa tai muun toimintayksikkönsä toimintaan liittyvistä, oppilaita yhteisesti koskevista asioista, järjestyssäännöistä ja OPSista tietää, miksi tehdään tarkastus, oikeus pyytää toinen saapuvilla oleva koulun henkilökuntaan kuuluva paikalle saada tieto opetuksen järjestäjän opetuksen järjestämistä koskevien arviointien keskeisistä tuloksista

9 OPPILAALLA ON OIKEUS saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto saada osallistuessaan opetukseen oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet maksutta saada tarpeen mukaisesti maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä 39. §:n nojalla järjestettävät palvelut saada työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria maksuttomaan kuljetukseen edellytysten täyttyessä sekä kuljetusta odottavalla oppilaalla oikeus ohjattuun toimintaan maksuttomaan majoitukseen ja täysihoitoon, jos kuljetusetua ei voida järjestää koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, koulumatkalla ja majoituksessa sattuneen tapaturman maksuttomaan hoitoon

10 HUOLTAJALLA ON OIKEUS päättää oppiaineita ja oppimääriä koskevista oppilaan valinnoista lapsen osallistumisesta esiopetukseen opetuskieli, jos opetuksen järjestäjä antaa opetusta usealla opetuskielellä (suomi, ruotsi, saame, romani tai viittomakieli), jolla oppilas pystyy opiskelemaan äidinkielenä opetettavaksi kieleksi oppilaan opetuskielen mukaisesti suomi, ruotsi, saame, romani, viittomakieli tai muu oppilaan äidinkieli uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetuksesta saada tieto arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta oppilaan arviointiin riittävän usein lapsensa opintojen edistymisestä sekä tämän työskentelystä ja käyttäytymisestä opetuksen järjestäjän opetuksen järjestämistä koskevien arviointien keskeisistä tuloksista

11 Huoltajalla on oikeus yhteistyöhön koulun kanssa opetuksessa
yhteistyöhön koulun kanssa laadittaessa lapselle oppimissuunnitelma sekä käsiteltäessä tehostetun tuen aloittamista ja järjestämistä pedagogisen arvion perusteella moniammatillisesti oppilashuoltotyössä tulla kuulluksi ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä jos oppilaan opiskelun järjestetään erityisin opetusjärjestelyin jos oppilasta ollaan jättämässä vuosiluokalle oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi ennen kurinpitorangaistuksen antamista oppilaalle ja saada ilmoitus muista oppilaaseen kohdistetuista ojentamisista mahdollisuus tarvittaessa osallistua kasvatuskeskusteluun Noutaa poisotetut esineet ja aineet seurata opetusta, joka on julkista

12 Muutoksenhakuun täsmennyksiä 1.1.2016
Perusopetuksessa ja lukiossa uskonnon ja et -opetuksen järjestämisestä oikaisu aville, ei valitusta hallinto-oikeudelle arvioinnista 2 kk kuluessa pyyntö rehtorille ja tästä päätöksestä oikaisu 14 päivän kuluessa aville, joka voi muuttaa, kumota, hylätä tai palautta arvioinnin perusopetuksessa 15 v täyttänyt saa itsekin tehdä pyynnön ja oikaisun Perusopetus pidennetyn oppivelvollisuuden päätöksistä saa hakea oikaisua avilta perusopetuksen poikkeavaan ajankohtaan annetusta päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeudelle 14 päivän kuluessa Oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi. Nina Lahtinen

13 oppilaaksi ottaminen;
HUOLTAJALLA ON OIKEUS Perusopetus Päätökset, joihin haetaan muutosta oikaisuvaatimuksella aluehallintovirastolta (perusopetuslaki 42 §) oppilaaksi ottaminen; 13 §:ssä tarkoitettu oikeus saada uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta; 17 §:ssä tarkoitettu erityisen tuen järjestäminen; 18 §:ssä säädetty erityiset opetusjärjestelyt; 25 §:n 2 momentissa säädetty pidennetty oppivelvollisuus 27 §:ssä säädetty perusopetuksen poikkeava aloittamisajankohta Muutoksenhaku näihin päätöksiin ohjeistetaan tehtäväksi 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi oikaisuvaatimuksella aluehallintovirastolle siten kuin hallintolaissa säädetään.    Päätöksiin liitettäviin muutoksenhakuohjeisiin löytyy mallilomakkeet Suomi.fi -verkkopalvelusta työhuone -osiosta (Muutoksenhakuohjemallit kuntien käyttöön - Työhuone).

14 POL 42 c § Muutoksenhaku oppilaan arviointia koskevaan päätökseen
oppilaan arviointia koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla Oppilaan huoltaja tai muu laillinen edustaja taikka 15 vuotta täyttänyt oppilas itse voi pyytää rehtorilta opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista 2 kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä. Oppilaan huoltaja tai muu laillinen edustaja taikka 15 vuotta täyttänyt oppilas itse saa vaatia oikaisua pyynnöstä tehtyyn uuteen arviointiin tai ratkaisuun, jolla pyyntö on hylätty, aluehallintovirastolta 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista siten kuin hallintolaissa säädetään. Otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen aluehallintovirasto voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen, hylätä oikaisuvaatimuksen tai palauttaa asian rehtorille uudelleen käsiteltäväksi. Nina Lahtinen

15 Pol 42 e § Valituslupa korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan   oppilaalle annettavaa kirjallista varoitusta, oppilaan määräaikaista erottamista, tai opetuksen maksuttomuus 31 § Koulumatkat 32 § Majoitus 33 § 34 §:n 1 momentissa säädetty koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, koulumatkalla ja majoituksessa sattuneen tapaturman hoito on oppilaalle maksuton

16 Lukiolaki 34 § Oikaisuvaatimus
Tässä laissa tarkoitettuun päätökseen saa vaatia oikaisua aluehallintovirastolta siten kuin hallintolaissa säädetään, jos päätös koskee: 1) opiskelijaksi ottamista; 2) 13 §:ssä säädettyjä erityisiä opetusjärjestelyjä; 3) muualla suoritettujen opintojen hyväksi lukemista; 4) lukion suoritusajan pidentämistä ja opiskelijan katsomista eronneeksi lukiosta; sekä 5) edellä 9 §:ssä tarkoitettua oikeutta saada uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta.

17 Lukiolaki 34 d § Muutoksenhaku opiskelijan arviointia koskevaan päätökseen
Edellä 17 §:ssä tarkoitettuun opiskelijan arviointia koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Opiskelija voi pyytää rehtorilta opinnoissa etenemistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja opiskelijan opettajat yhdessä. Opiskelija saa vaatia oikaisua pyynnöstä tehtyyn uuteen arviointiin tai ratkaisuun, jolla pyyntö on hylätty, aluehallintovirastolta 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista siten kuin hallintolaissa säädetään. Otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen aluehallintovirasto voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen, hylätä oikaisuvaatimuksen tai palauttaa asian rehtorille uudelleen käsiteltäväksi.

18 Lukiolaki 34 c § Valituslupa korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan opiskelijalle annettavaa varoitusta, opiskelijan määräaikaista erottamista, opiskelijan erottamista asuntolasta määräajaksi tai opintojen jäljellä olevaksi ajaksi, koulutuksesta pidättämistä rikostutkimuksen ajaksi tai 28 §:ssä säädettyä etua ja oikeutta.   

19 HUOLTAJALLA ON VELVOLLISUUS
huolehtia sakon uhalla siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua

20 Oikeudellisen vastuun perusta
LAINSÄÄDÄNTÖ OPS VUOSISUUNNITELMA TYÖJÄRJESTYS ESIMIEHEN MÄÄRÄYKSET OMAT RATKAISUT

21 Oikeudellisen vastuun perusta: lainsäädäntö
Koulutusta koskeva lainsäädäntö: perusopetuslaki- ja asetukset, lukiolaki- ja asetukset... Palvelusuhteita koskeva lainsäädäntö sekä TES ja VES: Laki kunnallisesta viranhaltijasta, työsopimuslaki, laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä, kelpoisuusasetus… Hallintolaki, Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, henkilötietolaki… Työturvallisuuslaki, vuorotteluvapaalaki, opintovapaalaki, laki yksityisyyden suojasta työelämässä, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta… Rikoslaki, vahingonkorvauslaki…

22 Kuka vastaa ja mistä Koulutuksen järjestäjä:
Koulutuksen järjestämisestä Koulutuksen voimavaroista ja laadusta Jokaisella koululla, jossa järjestetään tässä laissa tarkoitettua opetusta, tulee olla toiminnasta vastaava rehtori” (poL 37 §) ”Opetuksen järjestäjällä tulee olla opetuksen järjestämismuoto huomioon ottaen riittävä määrä opettajan virkoja tai työsopimussuhteisia opettajia. Lisäksi opetuksen järjestäjällä voi olla tuntiopettajia, koulunkäyntiavustajia ja muuta henkilöstöä” (POL 37 §) Arkistosäännöstä Toimivaltalinjauksista, toimintaperiaatteiden luomisesta Työtilojen sekä opiskelu- ja työympäristön turvallisuudesta ja terveellisyydestä Miten kauan säilytetään hojks yms asiakirjoja…

23 Kuka vastaa ja mistä? Koulutuksen järjestäjä
Kelpoinen henkilöstö? Määräaikaisilla laillinen peruste? Henkilöstöllä osaamisen kehittämisen suunnitelmat? Toimintamallit häirintä ja kiusaamistilanteisiin (oppilas, koti, kollega, esimies…) Toimiva kodin ja koulun yhteistyö? Oppimisympäristön terveellisyys- ja turvallisuus kunnossa

24 Kiusaamistapaus, josta vaadittiin vahingonkorvausta

25 Järjestyssäännöt ja kännykänkäyttö
Henkilötietolaki (523/1999) kieltää toisesta henkilöstä otetun valokuvan ja videon julkaisemisen ilman tämän suostumusta, jos toinen henkilö on tunnistettavissa kuvasta. Rikoslain (39/1889) 24 luvussa mm. sekä 8 § yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen että 9-10 § kuvan kohteen kunnian loukkaaminen on säädetty rangaistaviksi teoksi. Ks. tarkemmin Tietosuojavaltuutetun toimiston opas: Valokuva ja yksityisyyden suoja henkilötietolain kannalta 2010.

26 Järjestyssäännöt ja kännykänkäyttö
Koulun järjestyssäännöissä ei voida esimerkiksi kokonaan kieltää mobiililaitteiden tuomista kouluun, mutta järjestyssäännöillä voidaan rajoittaa mobiililaitteiden käyttöä opetuksen aikana. Koulu voi edellyttää, että mobiililaite on häiriötä aiheuttamattomassa tilassa opetuksen aikana. Kielto koskee tällöin myös kuvan ja äänen lähettämistä suoratoistona (ns. livestream) oppitunnilta ilman opetukseen liittyvää syytä. Mobiililaitteiden käyttöä ei voida kokonaan kieltää välitunneilla tai muina aikoina, jolloin opetusta ei anneta. Yksittäistapauksissa voidaan kuitenkin puuttua mobiililaitteiden käyttöön välitunneilla, jos laitetta käytetään esimerkiksi kiusaamis- tai häiritsemistarkoituksessa.

27 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
J oli alakoulua käydessään joutunut henkisen ja ruumiillisen kiusaamisen kohteeksi yksittäisiä kiusaamistapauksia oli saattanut olla J ollessa 1 lk ja 2 lk, mutta varsinainen koulukiusaaminen oli tullut koulussa esille vasta kun J oli ollut 3 lk koulun henkilökunta oli tietoinen J kohdistuneesta kiusaamisesta J nimeämän oppilaan lisäksi kiusaamiseen oli osallistunut muutama muukin oppilas. Rehtori T ja opettaja S mukaan J oli joissain tapauksissa myös provosoitunut kiusaamisesta ja itsekin kiusannut muita.

28 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
koulu oli ollut yhteydessä J kiusanneen oppilaan huoltajaan, kiusanneen oppilaan huoltajat ja J huoltajat olivat t riitaisia keskenään eivätkä olleet halukkaita tapaamaan toisiaan Vaikeutti yhteistyötä ja kiusaamisongelman selvittelyä koulu oli ollut yhteydessä myös lastensuojelun asiantuntijoihin. Lastensuojelun tehtävä ei kuitenkaan ollut selvittää kiusaamistapauksia, vaan tehtävä kuului koululle.

29 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
koulun vaihtaminen oli ollut esillä yhtenä vaihtoehtona koulunvaihdosta oli koululla pidetyissä palavereissa ja käyty keskustelua, mutta toisaalta oli pelätty, että samat ongelmat jatkuisivat uudessa koulussa rehtori ei yksin voinut päättää siirtää oppilasta toiseen kouluun, vaan asiassa tuli toimia yhdessä huoltajien kanssa Rehtori T oli kuitenkin J ollessa 3 lk tämän äidin pyynnöstä selvittänyt, mitkä olisivat mahdollisia kouluja koulun vaihtamista ajatellen. Riidatonta asiassa on, että J oli vaihtanut koulua lukuvuodeksi , eikä häntä ollut enää kiusattu uudessa koulussa.

30 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
myös oppilaiden sijoittamista eri luokkiin oli harkittu yleisesti ottaen oppilaiden eristämistä toisistaan ei pidetty kovin hyvänä vaihtoehtona Sen sijaan tilannetta oli pyritty parantamaan muun muassa ryhmäyttämällä J luokkaa. koululla oli ollut käsitys, että J tilanne oli ollut syyslukukauden 2010 päättyessä parempi.

31 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
Päätös (ei lainvoimainen) hovioikeudessa esitetyssä todistelussa ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella voitaisiin päätellä, että koulu olisi laiminlyönyt kiusaamistilanteiden hoitamisen. koulussa oli puututtu J kohdistuneeseen koulukiusaamiseen usein eri keinoin ja toimenpiteitä oli tehty selvästi enemmän kuin kiusaamistapauksissa tavallisesti. Asiassa ei ole osoitettu, että esimerkiksi enemmillä kurinpidollisilla toimilla koulukiusaamista olisi voitu saada loppumaan.

32 Helsingin hallinto-oikeus S15/121 annettu 24.2.2016
Riidatonta on, että J oli todettu epilepsia huhtikuussa Lääkäri on kertonut että koulukiusaaminen ei voinut aiheuttaa epilepsiaa. Koulukiusaaminen saattoi kuitenkin aiheuttaa muun muassa stressiä ja valvomista, mikä puolestaan voi vaikuttaa epilepsian oireisiin ja aiheuttaa sen, että epilepsiakohtauksia tulee herkemmin. Näillä ja lisäksi käräjäoikeuden lausumilla perusteilla hovioikeus katsoo, että aihetta käräjäoikeuden ratkaisun muuttamiseen ei ole.

33 Sisäilma

34 Työnantajan pitää kertoa sisäilmakartoituksen tulokset henkilöstölle ja ryhtyä toimiin
Yhdistyksen toimitiloissa oli tehty sisäilmaongelmista kartoitus, josta oli laadittu raportti. Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ei ollut tiedottanut työntekijöitään raportin sisällöstä, eikä ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin työntekijöiden mahdollisen terveyden vaarantumisen johdosta. KO totesi, että raportista olisi tullut tiedottaa henkilöstölle, koska se sisälsi oleellista tietoa työpaikan terveellisyyteen ja turvallisuuteen vaikuttavista asioista. Hallituksen puheenjohtajan olisi raportin saatuaan tullut tiedottaa henkilöstöä raportin sisällöstä ja ryhtyä toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että työntekijöiden työolosuhteet ovat turvalliset. Se seikka, että työnantaja toimi vuokratiloissa ei poistanut työnantajan toimimisvelvollisuutta. Helsingin KO katsoi yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan syyksi työturvallisuusrikoksen, mutta jätti tämän tuomitsematta rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa )

35 OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi
Sisäilmaongelmien käsittely työpaikalla Ilmoita havaitsemistasi sisäilman epäpuhtauksista tai työtilan rakennevaurioista esimiehellesi Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta), mielellään kirjallisesti Pyydä esimiestä selvittämään asiaa (esimies vastaa työtilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta) Jos oireilet, käänny työterveyshuollon puoleen jos sisäilmasta oireilevia on useampia tai yksilön oireet vakavia, on työterveyshuollon ryhdyttävä toimenpiteisiin Työterveyshuolto määrittelee henkilöstön terveysriskin oireiden, sairastumisten työpaikkakäynnin sisäilmakyselyn (esim. Örebro-kysely) avulla Esimiehesi ryhtyy selvittämään havaintosi perusteella , mistä kyse. Jos oireilevia useampia tai yksilön tilanne vakava, tulee työnantajan selvittää sisäilman laatua, rakenteiden ja rakennustekniikan kuntoa asiantuntijan toimesta. Lisäksi työnantaja kääntyy asiassa, työterveyshuollon, koulu/opiskelu- ja ympäristöterveydenhuollon puoleen. Työnantaja aloittaa asiassa työsuojelun yhteistoimintakäsittelyt. Terveydensuojeluviranomainen määrittelee oppijoiden ja myös tilojen muiden käyttäjien terveysriskin tiloissa mittausten ja tarkastuskäyntien avulla. Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Huom! Tsv on vaitiolovelvollinen sairaustiedoista Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto määrittelee oppijoiden terveysriskin oireiden, sairastumisten, terveystarkastusten ja tilatarkastusten avulla. YHTEINEN ASIAN KÄSITTELY TYÖPAIKALLA (ja sisäilmaryhmässä) Käytettävissä tiedot sisäilman laadusta, rakenteiden ja rakennustekniikan kunnosta sekä sisäilma-asiantuntijoiden johtopäätökset tilojen haittatekijöistä Käytettävissä työterveyshuollon arvio terveysriskistä, myös tarvittaessa ympäristö- ja koulu/opiskeluterveydenhuollon arvio terveysriskistä Läsnä työnantajan edustajat, tilojen käyttäjät/ käyttäjien edustus, työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö, yllä mainitut asiantuntijat -> ESITYS epäpuhtauksien poistamiseksi työnantajan päätettäväksi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita esim. viivyttelyä tai ei käytetä asiantuntijoita riittävästi myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Korjaussuunnitelma työsuojelun yhteistoiminta-käsittelyyn -> Korjauksien toteutus OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi Riina Länsikallio, OAJ

36 Kilpailuihin osallistuminen

37 AVI Oppilailla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua viestijuoksukarnevaaliin Koulussa ei saa kohdella samalla vuosikurssilla opiskelevia oppilaita eriarvoisesti siten, että ainoastaan juoksutestissä tietyn tason tulokseen yltävät oppilaat saavat lähteä Stafettkarneval- viestijuoksutapahtumaan. 4 lk poikia 8 oli ilmoittanut haluavansa osallistua, mutta joukkueeseen valittiin 5 poikaa Muut jäivät kouluun viettämään ulkoilupäivää. Koulu oli kirjannut Stafettkarneval-viestijuoksutapahtuman lukuvuosisuunnitelmaansa, joten se oli katsottava koulun toiminnaksi. Tapahtuman tavoitteena urheilun ohella myös edistää kaveruutta ja kouluyhteisöllisyyttä. Jos ainoastaan kilpailevat oppilaat saavat lähteä, voi näennäisesti neutraali karsintamenettely käytännössä johtaa siihen, ettei fyysisiltä lähtökohdiltaan heikommille oppilaille anneta mahdollisuutta osallistua koulun toimintaan. Tämän vuoksi aluehallintovirasto katsoi, että koulun harjoittama erilainen kohtelu ei ollut sallittua. kaikilla samassa tilanteessa, esimerkiksi samalla vuosikurssilla, olevilla oppilailla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulun toimintaan. Oppilas ei kuitenkaan välttämättä voi vaatia itselleen tiettyä roolia tämän toiminnan yhteydessä. Kaikille oppilaille ei siis tarvitse järjestää mahdollisuutta kilpailla, vaan oppilas voi myös osallistua muulla tavoin, esimerkiksi osana kannustusjoukkoa.

38 Sananvapaus

39 oikeus sananvapauteen Mielipidekirjoitus EOA dnro3793/2/12
Kaupunki oli antanut opettajalle kirjallisen varoituksen tämän paikallislehteen kirjoittaman artikkelin johdosta ”Viime keväänä koulutoimelta tuli suorastaan aggressiivinen reaktio, kun koulun vanhemmat kysyivät mahdollisuutta pitää 6. luokat alakoulussa remontin vuoksi Näkemykseni on, että tässä muutoksessa vanhempia ei ole oikein koskaan kuultu ja asiantuntevaa kouluväkeäkin hieman valikoiden” Lahtinen Nina

40 EOA dnro3793/2/12 Kirjoitus oli opettajan sananvapauden rajoissa
Opettajan kirjoitus ei selvästi vahingoittanut työnantajaa -> opettaja ei näin ollen ollut rikkonut lojaliteettivelvoitettaan työnantajaa kohtaan Kirjoituksessa lähinnä arvoväritteisiä tulkinnanvaraisia ilmaisuja Kirjoituksella oli korotettu sananvapauden suoja, koska se käsitteli yleisesti tärkeää asiaa, lasten etua ja oppilaiden sijoittamista kouluihin Tällöin viranomaisten valta harkita sananvapauden käytön seuraamuksia on erityisen ahdas. Lahtinen Nina

41 Varoitus on virkasuhteen päättämistä valmisteleva toimenpide
Opettajan sananvapaus, mielipidekirjoitus EOA dnro3793/2/12 Kirjallinen varoitus on merkittävää puuttumista sananvapauteen Varoitus on virkasuhteen päättämistä valmisteleva toimenpide Varoituksen saaneella ei ole käytettävissään tehokasta oikeussuojatietä Varoituksella saattaa olla merkittävä sananvapauden käyttöä hillitsevä vaikutus Varoituksen antaminen sananvapauden käytöstä oli ihmisoikeussopimuksen ja perustuslain vastaista Lahtinen Nina

42 Seuraamukset Kaupungin kasvatus- ja opetustoimen johtajalle sekä kaupungin lakimiehelle huomautus sananvapauden loukkaamisesta Kaupungille velvoite arvioida miten sananvapauden loukkaus voitaisiin oikaista ja hyvittää opettajalle Lahtinen Nina

43 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 OPETTAJAN SANANVAPAUS
kirjallinen varoitus opettajalle vanhempainillassa esittämiensä lausumien johdosta, jotka koskivat oman kunnan vähäistä liikunnan valinnaistuntimäärää Rehtorin vastasi koulutuslautakunnan päättäneen asian Opettaja vastasi tähän: ”Se olisi varmaan helposti muutettavissa, että kuinkas sais sanaa sinne kuntaan tai koulutuslautakuntaan.” Rehtori totesi, ettei oman edun ajaminen sovi tilaisuuteen. Opettaja totesi olevansa lasten ja nuorten, kouluviihtyvyyden asialla. Lahtinen Nina

44 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Varoituksen perustelut
harkittu työnantajan työnjohtomääräysten julkinen vastustaminen opettaja vanhempainillassa otti esiin asian, josta kunta oli jo tehnyt lopullisen päätöksensä ja johon opettajankin olisi työnantajan mukaan tullut sitoutua viranhaltijalle sopimaton käytös vanhempainillassa keväällä 2006 annettu suullinen huomautus vastaavanlaisesta käytöksestä vanhempainillassa Opettaja ei ole voinut kesken tilaisuuden siirtyä viranhaltijan roolista vanhemman rooliin. Moitittavaa pyrkiä vaikuttamaan vanhempiin omien henkilökohtaisten etujensa ajamiseksi liikunnanopettajana. Lahtinen Nina

45 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Ratkaisun perustelut
Työyhteisön epäkohdista voi kirjoittaa, mutta virkamiehen sanavapautta rajoittavat mm. Salassapitovelvoite Sananvapautta ei saa käyttää muiden työntekijöiden häirinnän ja työilmapiirin rapauttamisen välineenä. Lojaalisuusvelvoite: työpaikan epäkohdista ensin ilmoitus työnantajalle ja varataan tälle tilaisuus korjata menettelyä ennen asian julkisuuteen viemistä. Virkamiehen sanomisista ei saa jäädä paikkansapitämätön ja työnantajaa ja työyhteisöä vahingoittava kuva jonkin menettelyn tai päätöksen asianmukaisuudesta. Opettajan oltava lojaali työnantajalleen ks. dnro:t 3793/2/12, 4842/4/12 ja 5342/4/13. Lahtinen Nina

46 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Ratkaisun perustelut
Kantelussa vedottiin, mutta ei ollut mainittu varoituksessa: keväällä 2006 annettu huomautus, joka yli kuuden vuoden takainen asia -> ei vaikuta enää opettaja ei ollut tehnyt oikaisuvaatimusta päätöksestä, jossa päätetty liikunnan tuntimäärät -> ei vaikuta Työnantajan on perusteltua pidättäytyä sananvapauden käyttöön puuttumiselta, jos virkamiehen lausuma on monimerkityksinen tai muuten tulkinnanvarainen. Lahtinen Nina

47 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Ratkaisun perustelut
Asiassa merkityksellistä onko kunta työnantajana kärsinyt vahinkoa liikuntatuntien vaatimisesta: Varoituksen perusteena ei ollut se, että työnantajalle olisi syntynyt esimerkiksi mainevahinkoa koulun ja vanhempien välinen yhteistyö olisi huonontunut vanhemmat olisivat tosiasiallisesti ryhtyneet vaatimaan muutoksia liikuntatuntien määrään Lahtinen Nina

48 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Ratkaisun perustelut
Vanhempainillassa viran puolesta läsnä ollessaan opettaja ei voi esiintyä yksityishenkilönä opettajan on luontevaa ottaa julkisuudessa esiin juuri oman opetusalansa kysymyksiä. omasta oppiaineesta puhuminen ei automaattisesti merkitse epäasianmukaista oman edun tavoittelua Kyse ollut ensi sijassa lasten edun nimissä käytetystä lasten hyvinvointiin liittyvästä puheenvuorosta, jolla on ollut yleistä merkitystä ainakin paikallisesti. Lahtinen Nina

49 OAM 12.6.2015 Dnro 285/4/14 Seuraamukset
Rehtorille huomautus Kunnan arvioitavaksi, miten kirjallisen varoituksen antamisesta opettajalle aiheutunut sananvapauden loukkaus olisi oikaistavissa tai korjattavissa ja hyvitettävissä. Lahtinen Nina

50 Opella lojaliteettivelvollisuus Muista sananvapausoikeuteesi liittyen
Lailla säädetyistä salassa pidettävistä asioista ei saa puhua Erotettava esiintyykö yksityishenkilönä vai virkamiehenä Oikeus yksityishenkilönä ja oman alansa asiantuntijana esittää kritiikkiä koulutuksen tai päivähoidon järjestäjän päätöksistä Kritiikin tulee perustua tosiasioihin ja se tulee esittää asianmukaisesti Lahtinen Nina

51 Muista sananvapausoikeuteesi liittyen
Lasten etu ja lasten sijoittamista kouluun pidetään yleisesti tärkeänä asiana. Tästä syystä näihin liittyvillä kirjoituksilla on korotettu sananvapauden suoja Päätös ei kuitenkaan tarkoita sitä, että opettaja saisi sananvapauteen vedota kirjoittaa ja kritisoida koulutuksen järjestäjää rajattomasti. Opettajan tulee aina pitää mielessä työnantajaan kohdistuva lojaliteettivelvollisuus Lahtinen Nina

52 PERUSOPETUKSEN JULKISUUS

53 OPETUKSEN JULKISUUS PERUSOPETUKSESSA KHO 2013:159
REHTORIN PÄÄTÖS Oppilaan vanhemmalla ei ole oikeutta seurata lapsensa oppitunteja, koulun liikuntatunteja eikä -tapahtumia, jotta turvataan lapsen ja luokkatovereiden häiriötön koulutyö on oikeus osallistua koulun vanhempainiltoihin, avoimien ovien päiviin sekä muihin vanhemmille tarkoitettuihin tilaisuuksiin on oikeus osallistua sellaisiin joulu- ja kevätjuhliin, jotka on tarkoitettu vanhemmille. Päätöksen mukaan muutoksenhakija saa tietoa lapsensa koulunkäynnistä tämän luokanopettajalta.

54 OPETUKSEN JULKISUUS PERUSOPETUKSESSA KHO 2013:159
MUUTOKSENHAKUOIKEUS Päätös rajoitti jokaiselle kuuluvaa oikeutta seurata opetusta. Perustuslaki 21 §: voitava hakea muutosta Opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa. ulkopuolisten mukanaolosta voi olla käytettävän opetusmenetelmän tai tilojen ahtauden vuoksi haittaa opetustyölle tai jos on ilmeistä, että ulkopuolisten mukanaolo voi häiritä oppilaiden ja opettajan työskentelyä.

55 OPETUKSEN JULKISUUS PERUSOPETUKSESSA KHO 2013:159
Rehtori sai rajoittaa vanhemman oikeutta seurata lapsensa oppitunteja, koska saapuminen aiheutti levottomuutta ja huolta ei rajoittanut osallistumista vanhemmille tarkoitettuihin tilaisuuksiin tai juhliin Opetuksen julkisuus korostaa koulutuksen avoimuutta ei tarkoita lapsen ja vanhemman välisen muun kuin koulunkäyntiin liittyvän yhteydenpidon turvaamista Rajoitus voi KHO mukaan olla voimassa vain määräajan, tapauksen olosuhteissa enintään lukuvuoden loppuun.

56 Haastavien huoltajien kohtaaminen

57 Nina Lahtinen

58 Nina Lahtinen

59 Nina Lahtinen

60 Nina Lahtinen

61 MILLAISIA VANHEMPIA, SELLAISIA HAASTEITA?
Yliaktiivinen neuvoo, puuttuu, leirikouluun, museoon, ystävyyskoulu, leipoo, ideoi, määrää, vaatii lisää ja uutta…tvt käyttöä… Lapselta liikaa vaativa, odotukset ylisuuret Lapsi on lahjakas (?), lisätehtäviä ja lisähaasteita, 10 kokeesta/mitä muut lapset saivat kokeesta, tukiopetusta, palkkioita menestyksestä, kielikylpyä… Välinpitämätön Ei näy ei kuulu, ei saa yhteyttä, kiireitä, lapsi hoitaa itse koulun kanssa asiat… Koulun kertomien lapsen vaikeuksien kieltäjä Se oli naapurin Kalle, vika opetuksessa, ope ei ymmärrä lasta, open silmätikku vaikka ei tee mitään, ope ei tykkää vaan syyttää, osasi se kotona ja muualla ongelmat esiintyy vain koulussa, koulun vika Eri kieli- ja kulttuuritausta: kieliongelma Opettaja, juristi, ”Kunnanjohtaja” tai ”kansanedustaja” ja ”julkkis” Yhteishuoltajuus, yksinhuoltajuus Nina Lahtinen

62 Yhteistyön perusta omat kokemukset
Päättäjän, opettajan, huoltajan ja oppilaan: omat kokemukset -> näkemys ideaalista arvot, kulttuuri, uskonto elämän tilanne vuorovaikutustaidot resurssit ja linjausten selkeys henkilökemiat Johdon ja opettajan osaaminen peruskoulutus täydennyskoulutus Nina Lahtinen, OAJ

63 …”joka toisen mielenterveysoireet olivat alkaneet jo kouluiässä.”
…”joka päivä viisi alle 35-vuotiasta päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyssyistä. Nyt heitä on enemmän…” …”joka toisen mielenterveysoireet olivat alkaneet jo kouluiässä.” Nina Lahtinen

64 Lähde: https://www. thl
Nina Lahtinen

65 Nina Lahtinen      

66 OPH: Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön http://www. oph
Opettajilla on oltava yhteiset viestinnän ja vuorovaikutuksen periaatteet, vaikka jokainen toteuttaa sitä omalla tyylillään. Huoltajille on hämmentävää, jos toinen opettaja viestittää hyvinkin aktiivisesti ja toinen opettaja ei ota yhteyttä minkään asioiden tiimoilta. Koko koulun ilmapiirille hyvä jos yhteiset näkemykset ja arvot Nina Lahtinen, OAJ

67 AVIn ratkaisu: opettajan tavoitettavuus (dnro ISAVI-2010-00775/OP-13)
LIIKA ON LIIKAA… AVIn ratkaisu: opettajan tavoitettavuus (dnro ISAVI /OP-13) Tapahtuma: Oppilaan huoltaja oli soittanut lehtorin työajan päätyttyä keskustellakseen oppilaaseen kohdistuneista kurinpitotoimista. Lehtori oli sulkenut puhelimensa. Myöhemmin vanhemmat olivat päässeet keskustelemaan asiasta. Aluehallintoviraston ratkaisu: Opetushenkilökunnalle ei ole asetettu yleistä velvollisuutta päivystää oppilaiden vanhempien puheluita työajan ulkopuolella kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina. Koulun tehtävä tiedottaa oppilaiden vanhemmille niistä keinoista, joilla vanhemmat voivat ottaa yhteyttä oppilaiden opettajiin. Näitä keinoja voivat olla mm. koulun yhteinen puhelinpalvelu, sähköposti sekä koulun verkkosivut, joihin vanhemmille myönnetään käyttäjätunnukset Nina Lahtinen

68 Sähköpostiin vastaaminen
…mutta kokonaan ei voi lopettaa! opettaja ei vastannut sähköpostiviesteihin, koska viestien lähettäjä siirsi saamiaan vastauksia internetiin esitti niitä netissä henkilökohtaisuuksiin menevällä tavalla piti viestejä epäasiallisina opettajalle ja sivistystoimenjohtajalle yhteisesti lähetettyyn viestiin sivistystoimenjohtaja vastasi Päätöksessään apulaisoikeuskansleri korosti hyvän hallinnon vaatimukset edellyttävät asialliseen kansalaiskirjeeseen vastaamista ilman aiheetonta viivytystä. Toimitetuista selvityksistä ei käynyt päätöksen mukaan ilmi, että jokainen opettajalle lähetetty viesti olisi ollut siinä määrin asiaton, että mihinkään niistä ei olisi ollut tarpeen vastata. Menettelyä, jossa opettaja oli kieltäytynyt vastaamasta viesteihin yleensä, ei pidetty hyvän hallinnon mukaisena menettelynä. Päätöksen mukaan vastaus olisi voitu rajoittaa lyhyeen toteamukseen siitä, miksi asiallista vastausta ei voitu tai haluttu antaa. Sivistystoimenjohtajan vastauksen ei katsottu tapahtuneen viiveettä, kuten hallintolaki edellyttää, koska kysyttyyn asiaan vastattiin vasta miltei vuoden kuluttua. Sanna Haanpää

69 Yhteistyö: uusi perhe – aiemmin lapsia koulussa
Nivelvaihe päiväkoti- esiopetus- alkuopetus Koulun alku Luokan vaihtaminen Uusi oppiaine Ongelmatilanteet esim. Luvattomat poissaolot, myöhästely Oppimisvaikeudet Kurinpito, käytöshäiriöt Häirintä, kiusaaminen, väkivalta, Opettaja tai rehtori ilmoittaa koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta tilanteeseen osallistuneiden huoltajille Alkoholi, päihteet , tupakka, huumeet Tyytymättömyys opettajaan Sisäilmaongelmat Kriisi- ja uhkatilanteet Muutto Uutena oppilaana kesken lukuvuoden Muutto toiseen kouluun Nivelvaihe – yläkoulu Nivelvaihe - toinen aste Nina Lahtinen

70 Miten ”ennaltaehkäistä” haastavat huoltajat
Miten ”ennaltaehkäistä” haastavat huoltajat? Miten toimia haastavissa tilanteissa?

71 ENNALTA SELKEÄT TOIMINTAMALLIT
Häirintä, kiusaus, väkivalta puuttuminen, ilmoittaminen, seuraamukset oli osapuoli oppilas tai ope tai muu taho tukiopetus, ojentaminen, kurinpito oppilaille käytössä olevat eri tukimuodot, oppilashuolto, kuinka toimitaan, kun opettajalla/koululla herää huoli oppilaasta, Sosiaalihuollon tarpeen arviointi ilmoitus velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus ilmoitusvelvollisuus seksuaalisesta hyväksikäytöstä Ilmoitus oikeus väkivallan uhasta Nina Lahtinen

72 Kaksi osapuolta Vaikka koulun oltava aloitteellinen huoltajilta tulee edellyttää, että he varmistavat aina myös koulun käsityksen lapsen ketomaan asiaan. Huoltajan tulee tietää velvollisuutensa poissaoloista ilmoittamisesta sekä asioista, jotka voivat vaikuttaa oppilaan opiskeluun ja käytökseen koulussa. Huoltajan oltava aloitteellinen kertomaan asioista, jotka vaikuttavat lapsen käytökseen ja oppimiseen koulussa. Nina Lahtinen

73 Huoltajan tapaaminen LÄHETÄ ENNAKKOON TIETOA MILLOIN, MITÄ JA MIKSI
Ilmoita ”kokouskutsussa” tapaamisen tarkoitus/aihe, osallistujat sekä kesto Varmista koulun linjaukset aihetta koskien rehtorilta ja liitä ne kutsuun. Älä pidä haastavia kokouksia yksin PEREHDY KOULUN ASIAA KOSKEVIIN LINJAUKSIIN TAUSTOITA MAHDOLLISIA RATKAISUVAIHTOEHTOJA kysy rehtorilta ja kollegoilta Nina Lahtinen

74 Huoltajan tapaaminen KOKOUKSESSA SOVI HETI, ETTÄ PYSYTTE AIHEESSA
Muiden aiheiden kohdalla sovi uusi aika KUUNTELE ja KIITÄ TARVITTAESSA Anna huoltajalle mahdollisuus kertoa tunteet, ajatukset Kysy huoltajalta mitä mieltä hänestä lapsi asiasta on ja miksi? Varaudu siihen, että ”naarasemo” voi puolustaa lastaan kärkkäästi ETSI RATKAISUA, ÄLÄ VELLO ONGELMISSA Myönnä virhe, ongelma, mutta suuntaa puhe tulevaan Tarjoa ratkaisuvaihtoehtoja samalla kertaa useampia ja kuulostele, mihin huoltaja tarttuu KIRJAA SOVITTU RATKAISU SEKÄ SILLE SEURANTA Hyväksy myös ”palautusoikeus” Nina Lahtinen

75 Mikäli asia ei korjaantunut, kirjaa itselle lyhyesti paperille:
MITÄ OPETTAJAN TULEE TEHDÄ, JOS HAASTEITA ILMAANTUU? Mikäli asia ei korjaantunut, kirjaa itselle lyhyesti paperille: Miksi yhteistyö ei toimi? Miten ongelmat ilmenevät? Mistä asioista olette kodin kanssa erimieltä? Näkemyksesi, mikä voisi korjata tilannetta. Nämä ovat omia muistiinpanoja, joita ei tarvitse antaa muille, ellei niitä käytetä päätöksenteon perusteluna. Ole yhteydessä rehtoriin ja kerro laadittua muistiinpanoa apuna käyttäen, kodin ja koulun välillä esiintyvästä haasteesta. Sovi rehtorin kanssa koulun toimintatapa ja kanta tilanteeseen. Tarpeen mukaan käytetään apuna koulupsykologia ja/tai –kuraattoria. Koulupsykologi- ja kuraattoripalveluiden yhtenä tehtävänä on koulun ja kodin yhteistyön edistäminen Järjestettäessä tapaaminen huoltajille rehtorin kanssa sovitun mukaisesti kirjallisessa kutsussa tulee käydä ilmi asiat, joista halutaan keskustella. Tarpeen mukaan kutsuun liitetään asiaa koskevia asiakirjoja. Nina Lahtinen

76 opettajan tueksi yhteistyöhön osoitetaan toinen henkilö esim. rehtori
Mikäli opettaja on selvästi uupumassa kodin ja koulun välisen yhteistyön johdosta, on hänellä oikeus vaatia seuraavia toimenpiteitä: opettajan tueksi yhteistyöhön osoitetaan toinen henkilö esim. rehtori työn ohjausta koulun ja kodin välisen yhteistyön hoitamisessa huoltajille kerrotaan yhteistyön toimintaperiaatteet ja rajat tarvittaessa yhteistyö annetaan jonkun muun hoidettavaksi työterveyshuollon tuki opettajalle Nina Lahtinen

77 Opettajien oikeus  rajata työtään oppilaan ja opiskelijan huolen hoitamisessa moniammatillisesti

78 Opettajalla on oikeus jakaa huoli
Oikeus ilmoittaa poliisille Ilmoitus velvollisuus poliisille Huoli poistuu Lastensuojeluilmoitus Sosiaalitoimelta aina tieto koululle perusopetuksen järjestämisen kannalta välttämättömistä tiedoista Tehtävässään saanut tiedon, että lapseen on kohdistunut seksuaalirikos tai henkeä tai terveyttä uhannut rikos, josta enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta. Tehtävässään saanut tiedon, että joku vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Huoli ei poistu Uusi lastensuojeluilmoitus Huoli ei poistu Uusi ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta tai lastensuojeluilmoitus Huoli poistuu Sovitaan seuranta-aika esim. yhden kuukauden päähän Iso huoli lapsesta Opetuksen järjestämiseen ja pedagogisin keinoin ratkaistavista asioista Opettajalla huoli Yhteydenotto huoltajaan Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi Huoltajan suostumuksella yhteydenotto yhdessä sosiaalihuoltoon Ei suostumusta huoltajalta, mutta lapsen etu vaatii. Tällöin yhteydenotto on mahdollinen ilman suostumusta. Samojen tietojen perusteella ei tarvitse tehdä lastensuojeluilmoitusta. Opettajalla mahdollisuus valita kumman haluaa tehdä, koska yleensä myös lastensuojeluilmoituksen tekokynnys ylittyisi. Perheeseen tai vanhempiin liittyvä asia, tarve sosiaali-toimen tuelle Kuraattorin, psykologin ja kouluterveydenhuollon osaamista vaativa asia Huoli poistuu Sovitaan tarvittaessa seuranta-aika uudelleen tapaamiselle. Huoli ei poistu Koulu päättää oppilaalle järjestettävän tuen Oppilashuollon asiantuntijaryhmä Yhteydenotto sosiaalihuoltoon Lastensuojeluilmoitus Yhteydenotto huoltajaan Opiskeluhuolto Konsultaatio opettaja ja psykologi/ kuraattori Oppilaan ja kuraattorin/psykologin tapaaminen Kouluterveydenhuolto OH-asiantuntijaryhmän kokoontuminen Huoli poistuu Sovitaan seuranta-aika esim. yhden kuukauden päähän = Koululle tieto siitä, onko oppilaan asia hoidossa ja onko asialla vaikutusta opetuksen järjestämiseen. Oppilaan, sosiaalitoimen ja koulun suunnitelmien sovittaminen yhteen suostumuksella. Rehtori tai opettaja osallistuu pyydettäessä palvelutarpeen arvioinnin ja suunnitelman tekemiseen. Sosiaalitoimelta aina tieto koululle perusopetuksen järjestämisen kannalta välttämättömistä tiedoista. Huoli ei poistu Yhteys sosiaalitoimeen tai lastensuojeluun Laaja terveystarkastus Opettajan arvio huoltajan suostumuksella Terveystarkastuksesta palaute opettajalle Lahtinen Nina

79 Oppimis-vaikeuksia jne…
Ei tee läksyjä Väsynyt Oppimis-vaikeuksia jne… Lahtinen Nina

80 Oppilaan kielto-oikeus
Lahtinen Nina

81     OPETUS OPPILASHUOLTO OH OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄN TR OH KOULUN TR
AVI VALVOO OPS MUKAINEN OPPILAS-HUOLTO OH OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄN TR Opetuksen järjestäminen ja toteuttaminen koulutusta koskevien lakien mukaan OH KOULUN TR KOULU/OPISKELUTERVEYDENHUOLTO Laajat terveystarkastukset TH AS.REK. Konsultointi Yhteistyö Oppilas alle 18 v + vanhemmat Koulu/ oppi- laitos PSYKOLOGI PS AS.REK. KURAATTORI KUR. AS.REK. Kieltäytyminen asiantuntijaryhmästä: Kielto kirjataan ylös, jotta voidaan jälkeenpäin osoittaa oppilaitoksen ottaneen asian esiin. OPPILAS. REK. Open on otettava viipymättä yhdessä oppilaan kanssa yhteyttä: opiskeluvaikeuksien tai sosiaalisten tai psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi tai poistamiseksi. Jos ei mahdollista yhdessä, opiskelijalle tieto ja mahdollisuus keskustella yhteydenottoon liittyvistä syistä. Huoltajalle tieto yhteydenotosta, jollei laista muuta johdu. OPETUS 3 portainen tuki Tehostettu ja erityistä tukea käsitellään moniammatillisesti yhteistyössä OH ammattihenkilöiden kanssa. ASIANTUNTIJA TR: opiskeluhuoltokertomus OH REK. Ryhmän kokoaa se, joka havaitsee tarpeen, ei aina sama tietty henkilö. Kootaan jos oppilas suostuu. Jäseniä he, joihin oppilas suostuu. HUOM: ASIANTUNTIJANA VOI KUULLA KETÄ VAIN, EI VAADI OPPILAAN SUOSTUMUSTA. Alaikäinen voi painavasta syystä kieltää huoltajaa osallistumasta OH asian käsittelyyn sekä antamasta itseään koskevia salassa pidettäviä OH tietoja huoltajalleen, jollei se selvästi ole hänen etunsa vastaista. Arvion edun vastaisuudesta tekee sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö. OH yhteistyö OHJAUS Rangaistukset Opetuksen järjestäjän huolehdittava oppilaalle tarvittava OH, kun annettu: Kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen Poistettu jäljellä olevan opetuksen ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta Opetus on evätty jäljellä olevan työpäivän ajaksi Yhteistyö LASTENSUOJELUILMOITUS LS AS.REK. Jokaisen oh-toimijan muistettava, että rehtorilla ja opettajalla oikeus saada opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto salassapitosäännösten estämättä.

82 Lahtinen Nina

83 Lahtinen Nina

84 Linjaa koulupoliisin kansa ennalta käytännöt!
Lahtinen Nina

85 OPELLA OIKEUS TURVALLISEEN TYÖYMPÄRISTÖÖN
Nina Lahtinen

86 Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Jos tilanne aiheutti terveydelli-siä oireita tai vammoja, käänny heti työterveys-huollon puoleen. Tilanteessa: Pyri toimimaan rauhallisesti, ettet omalla toiminnallasi kasvata tilannetta. Tarvittaessa pakene ja suojaudu. Hälytä apua. Työssä tai työympäristössä ei pidä sietää väkivaltaa tai sen uhkaa. Henkinen ja fyysinen väkivalta eivät kuulu työpaikalle. Opetus- ja kasvatusalalla toimivan ei pidä sallia väkivaltaa kenenkään taholta (lapsen, oppilaan, opiskelijan, huoltajan, työyhteisön jäsenten eikä ulkopuolisten taholta) eikä minkäänlaisten välineiden välityksellä. (TtL 27 §) Tilanteen jälkeen: Ilmoita tilanteesta työnantajan edustajalle eli esimiehellesi Tee väkivalta- tai turvallisuuspoikkeamailmoitus (TtL 19 §). Alle 15-vuotias lapsi tai oppilas on teoistaan vahingonkorvauksellisessa vastuussa ja nuorella (15-18-v. ) on rikosoikeudellinen vastuu teoistaan. Esimiehen velvollisuus on selvittää tapahtunut ja ryhtyä toimenpiteisiin väkivallan poistamiseksi ( TtL 8, 10, 27 §). Voit kääntyä myös esimiehen oman esimiehen puoleen, jos esimies ei selvitä asiaa kohtuullisessa ajassa (TtL 8, 10 §). Tilanteen yhteinen selvittely ja tutkinta yhteisesti mahdollisimman pian Läsnä esimies ja työntekijät (osalliset, todistajat), työsuojeluvaltuutettu ja tarvittaessa työterveyshuolto (TtL 10, 17 §, TtHL 12 §). Tilanteen läpikäynti ja analysointi (TtL 10, 27 §). Tarvittaessa selvitys opettajan voimakeinojen käytöstä (POL 36b§). Tilanteen selvittelyssä sovitaan toimenpiteistä ja arvioidaan, onko korjattavaa opetuksen järjestelyissä tai työoloissa (TtL 10, 17, 27 §) sekä korjattavaa työpaikan väkivalta- ja uhkatilanteiden ehkäisyyn liittyvissä menettelytapaohjeissa tai toimintatavoissa ml. pelastautumis- ja kriisisuunnitelma ja järjestyssäännöt, työpaikan väkivallan torjumiseen ja rajoittamiseen liittyvissä turvallisuusjärjestelyissä ja –laitteissa, mahdollisuudessa avun hälyttämiseen sekä menettelytapojen noudattamisessa ja osaamisessa tilanteissa (harjoittelu) (TtL 14, 17 §). Lisäksi arvioidaan tarve rikosilmoitukseen, tapaturmailmoitukseen vakuutusyhtiölle, uhrin jälkihoitoon, oppijan kurinpitorangaistustuksiin, oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän kokoontumiseen, lastensuojeluilmoitukseen (TtL 8, 10, 27 §, TtHL 12 §, THL 16,17 §, POL 29, 31a, 36a §, LSL 25 §) Saata asia myös työsuojelu-valtuutetun tietoon tuen saamiseksi. Työsuojelu-valtuutettu tukenasi Ilmoitus työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan työoloja koskevissa toimissa puutteita tai tilanteesta aiheutunut vakavia vammoja (TsVL 46, 50 §, RL 47 LUKU). Ilmoitus poliisille aina, kun kyseessä uhkaus, pahoinpitely (myös lievä) tms. tilanne. Työnantaja toteuttaa tarvittavat korjaustoimenpiteet töissä ja työoloissa. Opetuksen järjestäjä ja esimies ryhtyvät oppijan kannalta tarpeellisiin toimenpiteisiin. RLä

87 Häirintä tai epäasiallinen kohtelu
Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta) Pyydä häntä lopettamaan häirintä- ja epäasiallisen kohtelun teot Jos tilanne vakava, vältä kahdenkeskisiä tilanteita ko. henkilön kanssa Jos kokemus aiheuttaa terveydellisiä oireita, käänny työterveyshuollon puoleen Tilanne ei korjaantunut, häirintätekoja tulee lisää Tilanne korjaantuu Ilmoita kokemuksistasi esimiehelle esimiehellä on velvollisuus selvittää tapahtuneet ja ryhtyä sen perusteella toimenpiteisiin terveyttä vaarantavan häirinnän poistamiseksi tee asiassa kirjallinen ilmoitus ja pyydä esimieheltä toimenpiteitä asiassa jos esimies ei ryhdy asiaa selvittämään kohtuullisessa ajassa, käänny asiassa esimiehen esimiehen puoleen Yhteinen asian käsittely työpaikalla Läsnä esimies ja asianosaiset, tarv. työsuojeluvaltuutettu, työterveyshuolto tapahtuneiden käsittely palaverissa sovitaan siitä, miten jatkossa toimitaan (kirjataan muistioon) jos muistiossa sellaista, mikä ei ole tapahtuneen mukaista, jätä kirjallisesti erimielisyys hyvä sopia tilanteen seuranta esim. 6 kk:n päähän Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Tilanne korjaantuu Saata asia luottamusmiehen tietoon jos sisältää palvelussuhteeseen liittyviä asioita Tilanne ei korjaantunut, häirintäteot jatkuvat (työnantaja ei toiminut riittävästi) Työsuojeluvaltuutettu tukenasi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Työsuojelutarkastus Muistutusmahdollisuus tarkastuksesta (2 kk) Tutkinta OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi Tilanne korjaantuu RLä 2012

88 Esimiesten ja opettajien vastuu lasten välisessä häirinnässä, kiusaamisessa ja väkivallassa

89 Varhaiskasvatus Laura Repo väitöskirja
varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat eivät edellytä kiusaamisen vastaista työtä hyvinkin pienet lapset tunnistivat kiusaamisen tahalliseksi toista loukkaavaksi käytökseksi koski 12 % päiväkotilapsista ilmeni useimmiten kaverisuhteiden ulkopuolelle sulkemisena erityisen tuen tarve näyttäisi altistavan myös kaverisuhdepulmille Kiusaaminen näyttäytyi ryhmäilmiönä jo päiväkotiryhmissä, etenkin poikien keskuudessa. kurinpitokeinot (lasten eristäminen muista ja jäähypenkillä istuttaminen) eivät vähennä kiusaamista Silti 76 % päiväkotien työntekijöistä käytti jäähypenkkiä puuttuessaan häiritsevään käyttäytymiseen. Kiusaamista esiintyi selvästi vähemmän ryhmissä, joissa lasta ohjailtiin keskustelun ja yhdessä tekemisen avulla, ilman suoria rangaistuksia. Lisäksi näissä ryhmissä henkilökunta koki, että kiusaaminen loppui puuttumisen jälkeen. Kiusaamisen ehkäiseminen varhaiskasvatuksessa: huomio vahvemmin lapsiryhmän koheesioon sekä yksilötason pedagogisiin ratkaisuihin, silloin kun lapsi on kiusannut muita. Muita kiusaavalla lapsella tulisi olla oikeus sellaiseen asianmukaiseen ohjaukseen, jonka avulla hän voi oppia sosiaalisesti hyväksyttyjä tapoja toimia yhdessä toisten kanssa. Nina Lahtinen

90 Työrauhan häiriötekijät
lukuvuodessa Lähde: OAJ ja MTV3 kysely n. 650 Nina Lahtinen

91 PALJONKO JÄRJESTYKSENPITO VIE AIKAA?
Lähde OAJ ja MTV3 kysely n. 650 Nina Lahtinen

92 Jaksaako aina kaikkeen puuttua?
Lähde OAJ ja MTV3 kysely n. 650 Nina Lahtinen

93 OPETTAJAN VASTUUT JA VELVOLLISUUDET KURINPITOSÄÄDÖKSET JA VOIMANKÄYTTÖ
OPETTAJAN TYÖ OPETTAJAN VASTUUT JA VELVOLLISUUDET KURINPITOSÄÄDÖKSET JA VOIMANKÄYTTÖ

94

95 Häirintä ja kiusaaminen
 Perusopetuslaki: ei määrittele työrauhan ja sen häiriön käsitettä ei määritele mitä häirinnällä tai kiusaamisella tarkoitetaan ei säädä miten häiriö- tai kiusaamistapaukset on selvitettävä ja miten niihin puututaan ei kerro kuka selvittämisestä vastaa Pedagoginen toimikunta Nina Lahtinen ja Sanna Haanpää

96

97 Sipilän hallitusohjelma:
Myös koulua ja varhaiskasvatusta kehitetään tukemaan lapsen hyvinvointia. Lisätään velvoitteita puuttua kiusaamiseen.

98 Usea taho hakee asiaan ratkaisua
Palkataan työttömiä kouluihin valvojiksi

99 OAJ LUONNOS PUUTTUMISMALLIKSI
Opetuksen järjestäminen: resurssit, ryhmäkoot, open täydennyskoulutus… Hyvinvointi, kasvatustehtävä, sosiaaliset taidot, yhteisöllisyys Yhteisöllinen OH mm. kiusaamiskyselyt, yläkouluilla kouluterveyskysely 8-9 luokilla, terveystarkastusten yhteydessä asian selvittäminen ja niistä tehdyt yhteenvedot Koululla häirinnän, kiusaamisen ja väkivallan estämistä koskeva suunnitelma (HKVS). Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Opettajalla vastuu ja velvollisuus havainnoida ja puuttua. Tieto häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta Kaikkiin tilanteisiin on puututtava, kun ne tulevat tietoon tai ne havaitaan. Tilanne on selvitettävä HKVS kirjattujen menetelmien mukaan Väkivalta: Rikosten selvittäminen kuuluu poliisille Kasvatuskeskustelu Kurinpitokeinot (taulukko) Kurinpitorangaistukset: kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen Turvaamistoimena epääminen Opettaja, rehtori tai he yhdessä toimivallan mukaan päättävät kuinka asia ratkaistaan ja mitä siitä seuraa lainsäädännön rajoissa. Tilanne, selvittäminen ja ratkaisu on ilmoitettava kaikkien osapuolien huoltajille viiveettä. Opettaja seuraa ja ilmoittaa jos asiasta herää uudelleen huoli. Huoltajia pyydetään seuraamaan tilannetta ja sitä että heidän lapsensa osalta tilanne ei toistu sekä ilmoittamaan opettajalle, rehtorille tai molemmille, mikäli tilanne on heidän saamansa tiedon mukaan toistunut. Jos ilmoittaminen tapahtuu suullisesti opettajan oman oikeusturvan kannalta asia on hyvä ilmoittaa lyhyesti myös kirjallisesti ( esim. sähköinen kodin ja koulun yhteistyöalusta). Luokan/koulun vaihtaminen Oppilashuollon asiantuntija ryhmä Tukiopetusta mahdollista käyttää myös oppilaan, oppilasryhmän, luokan tai vaikka koko koulun asiallisen käytöksen ylimääräiseen harjoittelemiseen.

100 Ottaako poliisi asian vakavasti?
 

101 Koulun ulkopuolinen opetus peruskoulu www.oaj.fi
Sanna Haanpää

102 Opettajan keinot, kun hän on sitä mieltä, että varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukion tai ammatillisen koulutuksen järjestäminen ei tapahdu lainsäädännön mukaisesti

103 Kantelut ja valitukset

104 VALITUS PROSESSIKAAVIONA
Huoltaja lähettää hakemuksen toimivaltaiselle viranomaiselle. (siirto, jos ei TV) Viranomainen päättää onko TV, vireille ajoissa ja hankkii tarvittavat selvitykset. Viranomainen kuulee huoltajaa ja oppilasta tarpeen mukaan. Viranomaisen päätös valitusosoituksineen tiedoksi huoltajalle ja oppilaalle. Jos huoltaja ja oppilas ovat tyytymättömiä päätökseen, tehdään valitus 14 tai 30 vuorokauden kuluessa valitusosoituksen mukaisesti oikealle taholle Valitusviranomainen tutkii, onko se toimivaltainen valitusviranomainen ja onko valitus tehty määräajassa. Jos taho on toimivaltainen ja valitus saapunut ajoissa valitusviranomainen hankkii selvityksen asiaan pyytämällä päätöksen tekijältä sekä tarpeen mukaan muilta tahoilta selvitykset. Harkinnan mukaan selvitykset lähetetään valittajalle vastineelle ja valittaja saa niin halutessaan antaa vastineen. Valitusviranomainen perehtyy asiaan ja antaa asiassa päätöksen valitusosoituksin tai perustelee, miksi päätökseen ei voi hakea muutosta. Valitusviranomaisen päätös toimitetaan tiedoksi huoltajalle ja valituksen kohteena olevan päätöksen tehneelle taholle.

105 VALITUKSEN VÄLTTÄMISEKSI Päätösasiassa syytä arvioida
Onko päätöksentekijällä ollut toimivalta tehdä päätös? Onko päätöksenteossa noudatettu lain edellyttämiä muotovaatimuksia, kuten oppilaan ja huoltajan kuulemista sekä asian riittävää selvittämistä? Vastaako päätös aiemmin tehtyjen päätösten linjaa, tai onko olemassa peruste, miksi vallitsevasta linjata tulee poiketa kyseisessä tapauksessa? Käykö päätöksen perusteluista ilmi, miksi tehtyyn ratkaisuun on päädytty? Onko päätös annettu oikein tiedoksi, ja onko siihen liitetty muutoksenhakuohjeet? Tapahtuuko muutoksenhaku annetussa muutoksenhakuajassa, ja onko valitus valitusviranomaisella ennen muutoksenhakuajan päättymistä?

106 Hallintokantelu hallintolain esitöiden määrittely (HE 72/2002)
”Hallintokantelulla tarkoitetaan ylemmälle viranomaiselle osoitettua ilmoitusta tai ilmiantoa virkatoimen virheellisyydestä taikka viranomaisen toimintaa koskevasta laiminlyönnistä. Kantelu voidaan osoittaa mille tahansa viranomaiselle, jonka toimivaltaan kantelunalaisen viranomaisen tai virkamiehen toiminnan valvonta kuuluu. Hallintokantelut ovat varsin monimuotoisia – osaksi muutoksenhaun, osaksi ilmiannon ja osaksi selvityspyynnön luonteisia. Hallintokantelu eroaa perinteisestä hallintoasian käsittelystä myös siinä, ettei kanteluasiassa päätetä kenenkään oikeudesta, edusta tai velvollisuudesta. Kantelijan ja kantelun kohteen oikeusturva on kuitenkin otettava huomioon sekä kantelua käsiteltäessä että ratkaisusta tiedotettaessa.”

107 KANTELUN ERO VALITUKSEEN
valitus on mahdollinen päätöksestä, kantelu toiminnasta, asiasta, henkilöstä tms. ainoa rajoite on, ettei päätöksestä, johon voi hakea muutosta valittamalla voi kannella sinänsä valittaa voi asianosainen tai kuntalainen, mutta kantelun voi tehdä kuka tahansa, vaikka koko asia ei häntä koskisi valitus on sidottu valitusaikoihin 14 tai 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista, kantelun tekemiselle taas on aikaa kaksi vuotta tai poikkeus tapauksissa vanhempiakin asioita voidaan tutkia valituksen johdosta päätös voidaan kumota, muuttaa tai pitää ennallaan, kanteluun saadaan pääsääntöisesti laillisuuskannanotto, jonka jälkeen opetuksen järjestäjä päättää vapaasti onko sen tarve ryhtyä johonkin toimiin päätöksen johdosta valitukseen saadusta päätöksestä on joissain tapauksissa mahdollisuus hakea edelleen jatkovalittamalla korkeammalle taholle muutosta, kantelupäätökseen ei voi hakea valittamalla muutosta eikä ole velvoitetta uuden kantelunkaan johdosta asiaa uudelleen ottaa käsittelyyn

108 KANTELUPROSESSINA kantelukirjelmä kanteluviranomaiselle =KV
KV perehtyy asiaan, laatii selvityspyynnön kantelun kohteelle kanteluasiakirjat sekä selvityspyyntö lähetetään kantelun kohteelle, jotta tämä voi antaa asiaan oman selvityksensä asiassa hankitaan tarpeen mukaan muita selvityksiä ja selvityksiä eri asiantuntija tahoilta kantelun johdosta saatujen selvitysten saavuttua KV:lle harkitaan onko tarve antaa kantelijalle mahdollisuus kommentoida saatuja selvityksiä ja antaa niihin oma vastineensa kantelussa saadut selvitykset lähetetään kantelijalle tai ilmoitetaan missä hän voi niihin perehtyä kantelija antaa niin halutessaan selvityksiin vastineensa KV perehtyy kaikkiin asiassa saatuihin asiakirjoihin ja valmistelee ratkaisuesityksen KV:n esittelijä esittelee ratkaisuehdotuksensa kanteluasiassa päätösvaltaiselle viranhaltijalle asiassa annetaan ratkaisu ja lähetetään se kantelijalle, kantelun kohteelle sekä tarpeen mukaan muille tahoille

109 X:n X:n X:n

110 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista ja muusta ajankohtaisesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google