Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Copyright Juhani Kauhanen 2015

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Copyright Juhani Kauhanen 2015"— Esityksen transkriptio:

1 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Johtamisen perusteet Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A luentokurssi (6 op) Luentoaineisto Syksy 2015 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen 2015

2 Luentosarjan jäsentely
Osaamistavoitteet, sisältö ja toteutus (kts. kurssin nettisivut) Liiketoiminta ja sen johtaminen Strategia, innovaatiot ja luovuus Strateginen johtaminen Henkilöstövoimavarojen johtaminen (HRM) Muutoksen johtaminen Yhteistoimintalaki (YT-laki) Projektijohtaminen Suorituksen johtaminen Työhyvinvointi Copyright Juhani Kauhanen 2015

3 Kurssin kuvaus, lähiopetus ja tentit
Kurssin kuvaus: Osaamistavoitteet, sisältö, toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet. kts. Avoimen yliopiston syksyn opetus 2015 Lähiopetus: 9 – , ja 25. – klo – 20.00 Sali, A-301 (Töölön kampus, Kauppakorkeakoulun päärakennus, Runeberginkatu 14 – 16 , paitsi E-341 Töölön kampus, Arkadia-rakennus, Lapuankatu 2) Opiskeluohjeet kurssin verkkosivuilla Oppimispäiväkirjan palautus mennessä ja harjoitustyön mennessä paperimuodossa osoitteella: Aalto-yliopisto, Avoin yliopisto, Juhani Kauhanen, PL 21280, AALTO Luentoaineisto on kurssin nettisivuilla, lisäksi lähiopetuksen yhteydessä jaetaan materiaalia, jota on saatavilla myöhemmillä lähiopetustunneilla Verkkosivut: Copyright Juhani Kauhanen 2015

4 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Liiketoiminta Liiketoiminta tarkoittaa ammattimaista kaupallista toimintaa, jonka tarkoituksena on luoda pääomaa ja voittoa yrityksen omistajille. Keskeinen lähtökohta liiketoiminnalle on liikeidea (= toiminta-ajatus). Miksi yritys on olemassa? Kenelle se tarjoaa tuotteitaan ja palvelujaan ja miten? Copyright Juhani Kauhanen 2015

5 Organisaation johtamisen haasteet
Toimintaympäristön monimutkaistuminen Innovatiivisuus, joustavuus, nopeus Kilpailun kiristyminen – toiminnan jatkuva kehittämistarve; asiakasymmärrys, tuottavuus Riskien kasvu – seuranta ja ennaltaehkäisy ICT:n hyödyntäminen Kestävä kehitys (hiili- ja vesijalanjälki) Henkilöstön monimuotoisuus Copyright Juhani Kauhanen 2015

6 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Strategiakäsite Strategia on yrityksen tietoinen keskeisten tavoitteiden ja toiminnan suuntaviivojen valinta muuttuvassa maailmassa Strategian avulla yritys hallitsee ympäristöä yritys sopeutuu ympäristössä tapahtuviin muutoksiin yritys muokkaa ympäristöä ja vaikuttaa ympäristöönsä yritys valitsee oman toimintaympäristönsä Lähde: Kaminsky: Strateginen johtaminen Copyright Juhani Kauhanen 2015

7 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Strategia Strategian avulla yritys hallitsee tietoi-sesti yrityksen ulkoisia ja sisäisiä teki-jöitä sekä niiden välisiä vuorovaikutus-suhteita siten, että sille asetetut kannat-tavuus-, jatkuvuus- ja kehittämistavoit-teet pystytään saavuttamaan. Lähde: Kaminsky: Strateginen johtaminen Copyright Juhani Kauhanen 2015

8 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Strategian tasot Omistajastrategia Konsernistrategia Toimialastrategia Liiketoimintastrategia Toimintostrategia Yksilöstrategia Copyright Juhani Kauhanen 2015

9 Liiketoimintainnovaatio
Uusi tapa nähdä, oppia ja toteuttaa liiketoimintaa Uusi tapa organisoida sisäinen arvoketju/verkko Uusi tapa muodostaa ulkoinen arvoverkko Uusi tapa yhdistää osaamista ja löytää synergioita Uusi tapa hyödyntää olemassa olevat resurssit Uusi tapa hankkia resursseja Lähde: Ala-Mutka s. 178 Copyright Juhani Kauhanen 2015

10 Luovuutta tukeva johtamisote
Tukeutuu arvoihin, visioihin ja yhteisesti miellettyihin tavoitteisiin Delegoiva työnjaon malli (empowerment) Osallistaa henkilöstön työyhteisön kaikinpuoliseen kehittämiseen Kannustaa uteliaisuuteen, itsenäisyyteen ja aloitteellisuuteen Ymmärtää riskin ottamista ja erehdyksistä oppimista Arvostaa moninaisuutta ja moniosaamista Antaa tilaa huumorille ja leikinomaiselle työotteelle Tukee yrittäjyyttä ja eri palvelusuhteiden joustavaa käyttöä elinkaaren aikana Copyright Juhani Kauhanen 2015

11 Strateginen johtaminen
Omistajastrategia Menestystekijät Hallituksen rooli Missio, arvot ja visio Strategiatyökalut Tavoitteet Liiketoiminnalliset riskit Copyright Juhani Kauhanen 2015

12 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Omistajastrategia Pörssiyhtiöissä: Finanssisijoittaja Toiminnan kehittäjä Toimialan osaaja ja kehittäjä Arvosijoittaja Lähde: KPMG Muut yhtiöt: valtion, perhe, kunnallinen, jne. Copyright Juhani Kauhanen 2015

13 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Toimintalogiikat Kasvustrategia Kannattavuusstrategia Vastuullisuusstrategia Turvallisuusstrategia Tunnettuusstrategia Vaikuttavuus Copyright Juhani Kauhanen 2015

14 Strategisen johtamisen kriittiset menestystekijät
yhteinen strategia- ja bisneskieli kyky, halu ja rohkeus uusiutua tietotulvasta ymmärrykseen ja näkemykseen joukkuepelin sisäistäminen kyky keskittyä olennaiseen pitkäjänteisyys myös kvartaalitaloudessa riittävä liiketoimintaosaaminen eri osa-alueilla toimialaosaaminen ja kytkentä ympäristöön verkosto-osaaminen ja vuorovaikutustaidot Lähde: Kaminsky Copyright Juhani Kauhanen 2015

15 Herkkyys ympäristölle
Todellisuudessa on vain yksi syy organisaation epäonnistumiseen: yritys ei ole pystynyt muuttumaan ympäristössä tapahtuvien muutos-vaatimusten tahdissa. Lähde: Igor Ansoff: Corporate Strategy 1965 Copyright Juhani Kauhanen 2015

16 Strategian muutoksen esteet
Muutospaineiden kieltäminen Strategiavaihtoehtojen puute Budjetoinnin (resurssien allokoinnin) jäykkyys Lähde: Gary Hammel: Johtamisen tulevaisuus, 2007 (s. 63 – 68) Copyright Juhani Kauhanen 2015

17 Yrityksen hallituksen rooli strategiatyöskentelyssä
Kyseenalaistaa strategiset olettamukset Ilmaista omistajien tahto Haastaa vaihtoehtoja esiin Hyväksyä strategia ja muuttaa sitä Rakentaa johdolle kannustava palkitsemis- järjestelmä, joka vaikuttaa strategiseen käyttäytymiseen Copyright Juhani Kauhanen 2015

18 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Missio (esimerkkejä) KONE Tarjota kilpailuetua asiakkaillemme innovatiivisilla, kustannus- ja ekotehokkailla ratkaisuilla (hissit, liukuportaat, automaattiovet) jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa, sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä. VR Group Tarjoamme asiakkaillemme korkealaatuisia ja ympäristöystävällisiä matkustamisen ja logistiikan palveluja. Vastaamme asiakkaiden tarpeisiin tarjoamalla infrapalveluja, jotka kattavat hankkeen koko elinkaaren. Copyright Juhani Kauhanen 2015

19 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Arvot (esimerkkejä) KONE Asiakkaan ilahduttaminen, tahto uudistua, into saada aikaan, yhdessä onnistuminen VR Group Uudistuminen, turvallisuus ja vastuullisuus, tyytyväinen asiakas, yhdessä tekeminen, tavoitteellisuus Diacor Erinomainen asiakaspalvelu, uudistuminen, esimerkillisyys Copyright Juhani Kauhanen 2015

20 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Visio (esimerkkejä) KONE KONEen ratkaisut tarjoavat parhaan käyttäjäkokemuksen Diacor Terveyspalvelujen suomalainen suunnannäyttäjä VR Group Suomen johtava matkustuksen, logistiikan ja infran palveluyritys Copyright Juhani Kauhanen 2015

21 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Vision elementit Liiketoiminnan laajuus tai kapeus Liiketoiminnan suuruus tai kasvu Kilpailutilanne tai benchmarking Kilpailuedut Yrityskuva ja sidosryhmäsuhteet Organisaatioon liittyvät asiat Copyright Juhani Kauhanen 2015

22 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Vision hyödyt Hyvä visio auttaa strategista suunnittelua - lisäämällä ymmärrystä tärkeimmistä ympäristömuutoksista - selkeyttämällä vision ja strategisten tavoitteiden suhdetta - auttamalla valitsemaan tärkeimpiä kilpailustrategioita - kohdistamalla huomion oikeisiin ydinosaamisiin - ohjaamalla toimenpiteiden ajoittamista oikein Copyright Juhani Kauhanen 2015

23 Strategiset tavoitteet
taloudelliset ulkoisen tehokkuuden tavoitteet sisäisen tehokkuuden tavoitteet kehittämistavoitteet Tavoiteasetanta Copyright Juhani Kauhanen 2015

24 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Strategiatyökalut Työkaluja tehokkuuden parantamiseen Taylorismi, DuPont-malli, Balanced Scorecard (BSc) + strategiakartat, Lean, SWOT-analyysi, EFQM, HSEQ, Palvelun laadun malli, Make-buy-ally-matriisi Työkaluja uuden luomiseen Skenaariotyöskentely, Sinisen meren strategia, Heikot signaalit, Yhteiskehittäminen (Co-creation), Kotterin muutosjohtamisen malli Työkaluja resurssien kehittämiseen - Benchmarking, Oppiva organisaatio, Employer branding, Kraljicin portfolio (ostosalkkuanalyysi), VRIO-malli Työkaluja asemointiin Ansoffin kasvuanalyysi, BCG-portfolioanalyysi, PESTEL-analyysi, Riskianalyysi, Porterin kilpailuvoimamalli Keskeisin lähde: Vuorinen, Tero: Strategiakirja – 20 työkalua Copyright Juhani Kauhanen 2015

25 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Tavoiteasetanta Mille asioille on tarkoituksenmukaista asettaa tavoitteita? Miten tavoitetaso määritellään? Miten mitataan? Mikä on tavoitteiden keskinäinen painoarvo? Copyright Juhani Kauhanen 2015

26 Tavoitetason määrittely
Omistajien ja johdon ambitiotaso (vrt. Steve Jobs/Apple) Liiketoimintastrategia, -suunnitelma Edellinen periodi Suhdannevaihe Muoti Suhteutus toimialan kehittymiseen Benchmarking (vertailu parhaaseen) Copyright Juhani Kauhanen 2015

27 Strateginen businessalue (SBA)
SBA on bisneksen perustaso, jolle luodaan oma kilpailustrategia. Sille luodaan ja sillä ylläpidetään omat kilpailuedut, joiden avulla toimialalla menestytään SBA-ajattelussa on kysymys liiketoiminnan segmentoinnista Mitkä ovat Finnair Oyj:n ja VR Groupin strategiset businessalueet? Copyright Juhani Kauhanen 2015

28 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Markkinamäärittely Markkinat eivät ole (vain) Annettuja ja objektiivisia Toimialakohtaista nollasummapeliä Mitattavissa toimialakohtaisilla mittareilla Kysynnän ja tarjonnan tasapainotila, joka määrittää markkinahinnan Copyright Juhani Kauhanen 2015

29 Markkinamäärittely (jatkuu)
Markkinat ovat (myös) Ensisijaisesti yrityksen itsensä määrittelemiä, joskus myös koko liiketoimintaverkoston jakamia näkemyksiä Peli, jonka rajoista ja säännöistä voidaan neuvotella Mitattavissa yrityksen omilla ja kontekstikohtaisilla mittareilla Dynaaminen ja tilannekohtainen tila hinnan muodostumiselle Lähde: Nenonen – Storbacka: Markkinamuotoilu, WSOYpro 2010 Copyright Juhani Kauhanen 2015

30 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Kilpailuareenat Maantiede Tuotteet ja palvelut Asiakassegmentit Asema arvoketjussa Aika Jakelukanavat Hinta Brändiomistajuus Loppukäyttö tai sovellus Copyright Juhani Kauhanen 2015

31 Strateginen ketteryys (Strategic agility)
Strateginen ketteryys tarkoittaa yrityksen jatkuvaa kykyä tehdä tosiaikaisia, tarkkoja havaintoja, sitoutua kollektiivisesti sekä kohdentaa uudelleen resursseja nopeasti ja riittävässä laajuudessa. Se on vastalääke määräajoin toistuville tapahtuvien ketjuille, missä menestys ensin johtaa kangistumiseen ja sen jälkeen kriisiin, jota sitten aletaan ratkoa taas uusilla muutoksilla. Lähde: Doz – Kosonen Copyright Juhani Kauhanen 2015

32 Strategian toteutumisen turvaaminen
Riskianalyysi ja varasuunnitelma Strateginen valvonta Strateginen viestintä ja valmennus Strategian kytkentä operatiiviseen johtamiseen Ammattimainen strategiatyöskentely Copyright Juhani Kauhanen 2015

33 Liiketoiminnallisia riskejä
Ympäristöasiat Energian saanti ja hinta (infrastruktuuri) Tietojärjestelmät (ICT) Raha ja sen hinta Verkosto ja kumppanit Lainsäädännön muuttuminen Henkilöstö Muoti Sää Copyright Juhani Kauhanen 2015

34 Kaukoviisaus (Konsta Pylkkänen)
”Mitä se on? Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on, niin pitäköön hyvänään! Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa nämäkin huomioon, sille on maailmanranta kevyt kiertää…” Lähde: Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija 1952 Copyright Juhani Kauhanen 2015

35 Jälkiviisaus (Konsta Pylkkänen)
Kaikista paras ja imelin viisauven laji on jälkiviisaus, sillä alalla saahaan eniten aikaan. Siinä on tapaus mennyttä aikakautta, mutta se kuvitellaan esiintulevaksi ja sakilla selvitetään, miten olisi parasta käyttäytyä. Tässä lajissa on ihminen viisaimmillaan... Jälkiviisaan silmä on somassa paikassa, se kahtoo taaksepäin Lähde: Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija 1952 Copyright Juhani Kauhanen 2015

36 Copyright Juhani Kauhanen 2015
Kirjallisuutta Alahuhta, Matti : Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo 2015. Ala-Mutka, Jukka: Strategiamalli. Talentum 2008. Kamensky, Mika: Strateginen johtaminen. Talentum 2014. Kaplan, Robert, S. – Norton, David, P.: Strategian toteutus. Talentum 2007. Doz, Yves – Kosonen, Mikko: Nopea strategia. Talentum 2008. Vuorinen, Tero: Strategiakirja – 20 työkalua. Talentum 2013. Copyright Juhani Kauhanen 2015


Lataa ppt "Copyright Juhani Kauhanen 2015"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google