TULOKSELLISTA SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI A Jarno Rantala
MITÄ TEKISIN JOS TÄMÄ OLISI MINUN YRITYS?
DIGITALISOITUA Kaikki mikä voi
DIGITALISOITUA MITATA Kaikki mitä voi
DIGITALISOITUA MITATA TESTATA Kaikki mitä voi
DIGITALISOITUA MITATA TESTATA AUTOMATISOIDA Kaikki minkä voi
DIGITALISOITUA MITATA TESTATA AUTOMATISOIDA PERSONOIDA Kaikki minkä voi
Tiesitkö, että maailmasssa lähetetään joka päivä noin 48,8 miljardia viestiä, jotka luokitellaan roskapostiksi? Roskapostiksi luokitellaan kaikki viestit, joita vastaanottaja ei ole itse tilannut tai pyytänyt. lähde: SÄHKÖPOSTIMARKKINOINNIN SUURIN UHKA ON ROSKAPOSTIT? Aihealueet joista lähetetään roskapostia olivat tutkimuksen mukaan: 40% treffipalvelut 17% lääketeollisuuden tuotteet 13% työpaikat Lisätietoja spamtrapeista :
OSTOPOSTILISTAT: 5/purchased-lists-and-esps
TULOKSELLISEN S-POSTIMARKKINOINNIN ASKELEET:
1. TOIMITETTAVUUS Lähettäjän maine koostuu mm: -Sisällöstä (relevanttius) -Lähetystiheydestä -Volyymista -Listan kunnosta -Palautuksista eli bounceista -Spamtrapeista -Vastaanottajien aktiivisuudesta -Jaetaanko viestejä?
Sender Score ja toimitettavuus
Sender Score ja ISP toimitettavuus
2. LISTAN PUHTAANAPITO -Pyri aktivoimaan passiiviset tilaajat -Puhdista listasi (poistamalla passiiviset vastaanottajat) noin kerran vuodessa (tämä riippuu hyvin paljon lähetystiheydestä) - Segmentoi -Mahdollista tilaustietojen päivitys -Seuraa osutko lähetykselläsi spam trappeihin ja jos osut, ryhdy toimiin niiden poistamisesksi -Päivitä asiakaskontakteissa tietoja (aspa, myynti..)
3. LISTAN KASVATTAMINEN -Kysy lupaa aktiivisesti kaikissa kohtaamisissa (asiakaspalvelu, myynti, Facebook, Linkedln) -Mitä uutiskirjeen tilaaja saa extraa? -Kotisivujen tilauspaikka ja sen testaaminen -Uutiskirjeen tilaus pop upiksi?
TEKNOLOGIAN VALINTA 4. -Miten palvelua tarjoava yritys suhtautuu ostopostilistoihin? -Miten palvelua tarjoava yritys mittaa listan kuntoa? -Ominaisuudet? -Käytettävyys? -Hinta? -Integroitavuus? -Tulokset?
5. KUUNTELE ASIAKKAITASI -Kyselyt -Ostohistoria -Klikkaukset -Avaukset -Ostajapersoonat -Käyttäjäpersoonat
6. TESTAA TESTAA TESTAA -Otsikko -Lähettäjän osoite ja nimi -Lähetysaika -Painikkeet vs. tekstilinkit -Sisältö -Segmentoitu vs. segmentoimaton sisältö -Työkalujen testaus esim. kahdella eri järjestelmällä, tuleeko eroja tuloksissa?
Webinaarin otsikkotesti:
7. ANALYTIIKKA -Aseta tavoitteet -Yhdistä analytiikka päätöksentekoon! -Tee näkymiä analytiikkatyökaluihin -Lähetyspäivä -Lähetysaika -Kuinka paljon sähköpostimarkkinointi tuo liikennettä -Kuinka paljon sähköpostimarkkinointi tuo kauppaa -Suoran kaupan ja avustetun kaupan seuraaminen -Asiakkaiden ostokäyttäytyminen -Kivijalka vs. kotisivu vai kivijalka ja kotisivu yhdessä? -Nudge effect ja sen seuraaminen
CASE: LOMARENGAS
ALOITUS TAMMIKUU 2015
TESTASIMME TESTASIMME: - Lähetyspäivä - Otsikko - Preheader - Laskeutumissivut MUUTOKSET JOTKA TEIMME PROJEKTIN ALUSSA : -Vaihdoimme s- postimarkkinointityökalua -Laitoimme analytiikan kuntoon (GA) -Teimme tervetuliaiskirjeen ja lomakkeet -Putsasimme osoitteiston passiivisista ja vanhoista osoitteista -Rakensimme uuden sähköpostipohjan -Lähetimme systemaattisesti s-postia
TULOKSET: AVAUSTEN KESKIARVO + 70,8% KLIKKIEN KESKIARVO + 44,6% ROI 713%
CASE: VIHERPEUKALOT
Vasemmalla Asiakkaan versio Oikealla Tuloksen versio Tuloksen versio perustui tuotteiden osalta analytiikkaan
OTSIKKOTESTI: PAINIKETESTI:
TUOTETESTI:
9% ENEMMÄN KLIKKEJÄ 68% ENEMMÄN MYYNTIÄ TULOKSET:
Rakenna sähköpostista elämys...ja pidä huolta siitä, että se toimii kuten suunnittelit
Pyydä tarjous! SÄHKÖPOSTIMARKKINOINNIN NYKYTILAN KARTOITUS
KIITOS!
JÄIKÖ JOKU ASIA ASKARRUTTAMAAN? Jarno Rantala