Kenttien suunnittelu videopeleissä Pirkka Hartikainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SEURAAMUKSET.
Advertisements

Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
(Made By: Jouko ja Mikko Pynnönen)
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Conspectus ja suomalaiset kirjastot Kokoelmakartan yhdyshenkilötapaaminen , Kuopio Sirpa Janhonen, suunnittelija Varastokirjasto.
Pelien Kehitys Toni Harju. Historia  Ensimmäiset pelit kehitettiin 50-luvulla  Tarvitsivat keskustietokoneen pelaamista varten  Näitä pelejä kehitettiin.
RTS- ja FTPS- pelien tekoäly Markus Palviainen. Johdantoa  Reaaliaikaiset strategiapelit (RTS)  Reaaliajassa tapahtuvia ja strategisesti kevyitä. Pelaajan.
© Electronic Frontier Finland ry Sananvapaudesta Internetissä Mikko Välimäki
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Johtaminen ja uuden ajan organisaatio Venäjällä Jon Hellevig Awara Eduhouse Training Finlandia-talo.
Seminaari Lähiverkot -erikoistyökurssi
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Ääni kentällä ja jälkituotannossa Lauri Piispanen.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
REALXTEND-YMPÄRISTÖ Koulutuskeskus Salpaus Mikko Liukkonen.
Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa. Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista.
ohje kuunteluanalyysiin
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
Rakkaat ystäväni!.
Aurinkomalli - rakenne, energiantuotanto ja kehitys Perustuotanto: protoneista heliumia (klikkaa vaiheet esiin):
Arkkitehtuuri-suunnittelu
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Chakravorty, Magne & Moreaux A Hotelling model with a ceiling on the stock of pollution Journal of Economic Dynamics & Control 30 (2006) 2875–2904.
 Tornion kaupunki.  Laitteistoista, verkoista ja ohjelmistoista ei ollut mainintaa dokumentissa, muutakun että järjestelmä- ja palvelutoimittajat.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa.
Virtuaalimaailmojen kehittämisen ongelmat. Sisältö Johdanto virtuaalitodellisuuksiin Esittely työhön Ongelmat kehityksessä Yhteenveto.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
5.3 Toteutus Tuotantokäsikirjoitusten valmistuttua päästään rakentamaan lopullista tuotetta toteutus- vaiheessa. Tuotanto vaihe voi alkaa jo osittain tuotantokäsikirjoituksen.
Systeemityö 2 Vesiputousmalli Teppo Räisänen, Principal Lecturer
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
A! Aalto University 1 Semanttinen Kalevala: Sisällöntuotanto, toteutus ja demonstraatio Tuomas Palonen ja Joeli Takala Semantic Computing Research Group.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
& CASIO Projektorit Nyt Eagle Datasta!. & Myyntiargumentit Kevyt ja pienikokoinen: helppo liikutella tilasta toiseen, sopii salkkuun läppärin kanssa Esittäminen.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
"Toki nänni näyttää rumalta, mutta maistuu hyvälle!"
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Tekoäly tasohyppely- ja ampumapeleissä Teemu Saukonoja.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
SPINN - Project SPeed in INNovation ecosystem Kick off seminar - Brainstorming Workshop on the themes of interest - results Minna Takala Value.
RASPBERRY PI Yhden piirilevyn tietokone.. SISÄLLYS  Yleistä tietoa  Teknistä höpinää  Käyttöjärjestelmät  Pelaaminen Raspberryllä  Yhteenveto  Kysymykset.
SUOMEN KORIPALLOLIITTO -VALMENNUSJÄRJESTELMÄ Suomen Olympiakomitea Pelaajapolkupäivä Helsinki
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
Work phrases Use the > key in your keyboard to check out the meanings of the following phrases one by one. Repeat until you know them well.
Heippa taas! Kiva nähdä!.
Suomen historiaa Arkeologit tutkivat esinelöytöjen lisäksi myös sitä, millaisia kasveja ihmiset ovat viljelleet entisinä aikoina. Kuusiston piispanlinnan.
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Olio 2 harkkatyö.
LENTISTÄ LIIKKARILLA LA 5.4.
Nova Scola Finlandia Teemaseminaarin Osanottajat
Department of Communications and Networking
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Usefulness of Highly Sensitive Troponin as a Predictor of Short-Term Outcome in Patients With Diabetes Mellitus and Stable Coronary Artery Disease (from.
5 4 3 UNIVERSITY EXAM L5 at 4.00 – 8.00 p.m.
Kärkihankkeen tutkimusteemoja (WP1)
ENA4 Aihepiireinä ja pohdittavina teemoina: yhteiskunta ja sen eri rakenteet, asuminen, perhe ja perhesuhteet, lieveilmiöt ja rikollisuus, Suomi ja suomalaisuus.
Tekes ja TEM/Energia: Parlamentaarinen yritystukityöryhmä - iltakoulukokous klo Tekesin avustukset, lainat, pääomasijoitustoiminta.
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
© Haaga-Helia StartUp School
Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta
LIVE IN LAPLAND WORK IN LAPLAND INVEST IN LAPLAND
My final comments to you can be summarized as the three Ps:
Agenda Summary Smart Fan The Future of Analog IC Technology
Esityksen transkriptio:

Kenttien suunnittelu videopeleissä Pirkka Hartikainen

Esseen rakenne Johdanto Kenttäsuunnittelu osana ohjelmistotuotantoprosessia Kenttäsuunnittelun tekniikka Kenttäsuunnittelun käytännöt ja suunnittelumallit Yhteenveto

"Level Design"

Peliteollisuuden liikevaihto, miljardia dollaria (USA)

"Designing a high quality level could take... a few hours." - John Romero

Taitelija Kenttäsuunnittelija Skriptaaja Ohjelmisto -suunnittelija

Peliprojektin vaiheet Esituotanto Tuotanto Alfa Beta Julkaisu

Esituotanto

Tuotanto

Alfa-testaus

"Issue Tracking" LuokkaKuvaus AEstävät virheet BKriittiset virheet CEi-kriittiset virheet DParannusehdotukset

Beta-testaus

Julkaisu

Kenttäsuunnittelun tekniikka

"2D vai 3D - kas siinä pulma..." Kenttäsuunnittelun perustavanlaatuiset opit pätevät niin 2D- kuin 3D - peleissäkin. 2D-pelien kenttien suunnittelu on kuitenkin teknisesti triviaalia, joten sitä ei käsitellä tässä esseessä.

3D-pelien tekninen kehitys

Elite Plus, 1987

Atari MIDI MAZE ST 1987 Atari MIDI MAZE ST 1987 Atari Midi Maze ST, 1987

FACEBALL 2000, 1991 (Nintendo GameBoy) - 16 yhtäaikaista pelaajaa "deathmatch" -pelitilassa - PC-versiosta tehtiin prototyyppi, mutta sitä ei ikinä julkaistu FACEBALL 2000, 1991 (Nintendo GameBoy) - 16 yhtäaikaista pelaajaa "deathmatch" -pelitilassa - PC-versiosta tehtiin prototyyppi, mutta sitä ei ikinä julkaistu h?v=iZq31JUYf8M

Wolfenstein 3D, 1992

Doom, 1993

Muotoilu, tekstuurit ja valaistus

Työvälineet

Kenttäeditorit Suljetut kenttäeditorit Julkiset kenttäeditorit Useita pelejä tukevat kenttäeditorit Yleiskäyttöiset 3D-työkalut Peleihin sisäänrakennetut kenttäeditorit Epäviralliset fanien tekemät kenttäeditorit

Kenttien suunnittelun käytännöt ja suunnittelumallit

Kenttäsuunnittelun tavoitteet

Yksinpelit

Kenttä esteratana Esteet Viholliset Ansat Pulmat

Kenttätyypit Peruskentät Solmukohdat Pomotasot Bonustasot

Moninpelit

Kenttäsuunnittelun virheet

Virtuaalimaailmojen arkkitehtuuri

Yhtenäisyys

Vaihtelevuus

Ymmärrettävyys

Kiehtovuus

Elävän maailman tuntu

Alkuperäiset suunnittelu- mallit ("Design Patterns") - subculture bounday - identifiable neighbourhoods - neighbourhood boundary - high places - main entrance - entrance transition - path shape - something roughly in the middle - flow through rooms - short passages - zen view - tapestry of light and dark - ceiling height variety - low sill - ornament - pools of light - things from your life

Yhteenveto