Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Olio 2 harkkatyö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Olio 2 harkkatyö."— Esityksen transkriptio:

1 Olio 2 harkkatyö

2 Yleistä Ylhäältäpäin kuvattu ammuntapeli Kenttä rakentuu tiilistä
Vihollisina zombeja, joille toteutettu tekoäly Tietorakenteet ja algoritmit -kurssin harkkatyönä Pelaajan tehtävänä ampua kaikki zombit Zombit yrittävät tappaa pelaajan

3 Toteutus Tehty SDL kirjaston avulla Vertailu SFML:ään:
SDL vanha (1998) vrt. SFML (2007) -> kehitetty enemmän ominaisuuksia (tärkein: täysi tuki mobiilialustoille) suurempi käyttäjäkunta -> enemmän materiaalia tukijana Valve -> kehityksen jatkuvuus vanhuuden heikkous -> kirjoitettu kokonaan C:llä (SFML C++:lla), oliopohjaisuus puuttuu, käyttö vaikeampaa Toinen käytetty kirjasto: GLM apuna vektori matematiikan laskuissa

4 Luokat MainGame Player
käynnistää ja alustaa SDL:än, lataa tekstuurit ja pelikentän, pyörittää pelin ydintä eli gamelooppia gameloopissa käsitellään käyttäjän syöte, jonka perusteella peliä päivitetään joka kierroksella (pelaaja, viholliset, luodit, pelin päättyminen) Player käsittelee käyttäjän syötteen pelaajalle, jonka perusteella pelaaja voi liikkua (WASD näppäimet) tai ampua (hiiren vasen) kameran keskittäminen pelaajan yläpuolelle törmäys tarkistukset liikkuessa

5 Luokat Enemy tekoäly Tietorakenteet ja algoritmit kurssin harkkatyönä, lyhyesti: zombin nähdessä pelaajan, se liikkuu kohti pelaajaa ja tarpeeksi lähelle päästyään tappaa pelaajan zombin menettäessä näköyhteyden pelaajaan (esim. pelaaja piiloutuu seinän taakse), se liikkuu viimeisimpään sijaintiin missä näki pelaajan ja etsii pelaajaa sieltä vihollisten luonti tapahtuu pelikentän luonnin yhteydessä niihin sijainteihin, joihin ne on karttatiedostossa merkitty -> viholliset tallennetaan vektoriin pelaaja voi tappaa vihollisia ampumalla niitä törmäys tarkistukset liikkuessa

6 Luokat Level kenttä rakentuu tiilistä, jotka ladataan karttatiedostosta (teksti filu) 01 = seinätiili, 00 = lattia, 66 = vihollinen kaikkien eri tiilien tekstuurit lyöty kasaan yhteen kuvaan, josta ikään kuin leikataan saksilla eri tiili tyypeille oma tekstuurinsa -> suorituskyky Tile kuvaa yksittäistä tiiltä

7 Luokat Bullet Texture luodit, joita pelaaja voi ampua
lentävät sinne suuntaan, minne klikataan pelissä hiiren vasemmalla törmäys tarkistukset -> osuessaan johonkin tuhoutuvat tuhoutuvat myös lennettyään riittävän matkaa osuessaan viholliseen, vähentää sen hp:tä -> hp = 0, vihollinen kuolee luodit tallennetaan vektoriin Texture SDL kirjaston vaatimaa kikkailua, tekstuuri luokka joudutaan kirjoittamaan itse (vrt. SFML valmis luokka joka vaan peritään)

8 Pelikuvaa mp4


Lataa ppt "Olio 2 harkkatyö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google