TILASTOTIEDE ARKEOLOGIASSA Har 230h luennoitsijat: Mika Lavento Kimmo Vehkalahti Luennot MA KLO 10-12 JA TO 8-10 U38 F211 HUOM! EI M11 ls 9 (ma klo 10-12) kurssiin kuuluu myös käytännön harjoituksia
käytäntöä kurssin kesto: lisää tilastotieteen opetusta? 14.1. - 25.2.2002 11 luentokertaa + harjoituksia harjoitusten ajankohdista ilmoitetaan myöhemmin kertaus 4.3.2002 lisää tilastotieteen opetusta? perusosa 1 ov (=Har 230h) jatko-osa, 1 ov (mahdollisesti myöhemmin)
Mitä tilastotiede on? tiede, joka tutkii joukkoilmiöitä ja niihin liittyviä ominaisuuksia päättely perustuu matemaattisiin malleihin tutkii joukkoilmiöiden todennäköisyyksiä tietoa käytetään hyväksi ilmiöiden selittämisessä ja ennustamisessa
Mitä tilastotiede on? ”tietojen käsittelytiedettä” tilastotieteen menetelmiä ei yleensä käytetä humanistisessa tutkimuksessa tärkeällä sijalla yhteiskunta- ja väestötieteissä, taloustieteissä, biologiassa menetelmätiede työkalu muissa tieteissä tehtävien sovelluksien käyttöön ”työkalupakki” numeeristen tietojen jalostaminen
Mitä tilastotiede on arkeologiassa? kvantifiointi eli aineiston muuttaminen numeeriseen muotoon esineiden luokittelun apuväline ulottuu yksinkertaisesta aineiston ryhmittelystä monimuuttuja-analyyseihin havaittujen säännönmukaisuuksien testaaminen arkeologiset mallit, kohteiden aineistojen vertaaminen
Mitä tilastotiede on arkeologiassa? ajoittaminen relatiiviset (esim. seriaatio ja korrelaatiot) absoluuttiset (esim. radiohiiliajoitusten todennäköisyydet jne) otanta osa-aineistojen edustavuuteen liittyvät kysymykset korologiset tutkimukset kartoitus GIS
Kirjallisuutta… Fletcher, M. & Gary, R. L. 1991: Digging Numbers – Elementary Statistics for Archaeologists Shennan, S. 1988: Quatifying Archaeology Orton, C. 1980: Mathematics in Archaeology Doran & Hodson 1975: Mathematics and Computers in Archaeology
Kirjallisuutta… Vasama. P-M & Vartia, Y. 1971: Johdatus tilastotieteeseen I-II Rasila, V. 1973: Tilastolliset menetelmät historiantutkimuksessa Ranta, E., Rita, H. & Kouki, J. 1994: Biometria Mellin, I. 1996: Johdatus tilastotieteeseen Alkula ym. 1994: Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät Mustonen, S. 1996: Survo ja minä
kurssin tavoitteita… yleiskäsitys tilastotieteen käyttömahdollisuuksiin arkeologiassa keskeisten peruskäsitteiden hallinta mitta-asteikot aineistojen numeeristaminen diagrammit frekvenssit, histogrammit, pylväsdiagrammit, piirakkadiagramit
kurssin tavoitteita (1-ulotteisen) frekvenssijakauman tunnuslukujen hallinta ja laskeminen moodi, mediaani, keskiarvo,keskihajonta, varianssi, kvartiilit (2-ulotteisen) frekvenssijakauman tunnuslukuja tilastollisen riippuvuuden käsite frekvenssitaulukko korrelaatiot ja regressiosuorat
kurssin tavoitteita… normaalijakauma tilastollinen testaus tilastollinen merkitsevyys tilastollinen testaus käsite: yksi- ja kaksisuuntainen testaus käsite: riippuvuus ja riippumattomuus yhteensopivuustestit khi2 –testi riippumattomuustestit
kurssin tavoitteita tilastollinen testaus kahden populaation vertailu käsite: riippumattomat ja parittaiset otokset parametriset testit Studentin testi ei-parametriset testit Mann-Whitneyn testi usean populaation vertailu parametriset ja ei parametriset testit Kruskal-Wallisin testi
kurssin tavoitteita johdantoa monimuuttujamenetelmiin ryhmittelyanalyysi faktorianalyysi pääkomponettianalyysi
tilastollisten menetelmien käyttöön liittyviä ongelmia… tilastomenetelmät eivät tuota neutraalia informaatiota! eivät sinänsä osoita hypoteeseja oikeiksi tai vääriksi tutkimukseen liittyvät ennakkoluulot tiedostetut ja tiedostamattomat menetelmien väärinkäyttö oikean menetelmän valinta aineistoon ja kysymykseen ”sopivien” tulosten valitseminen ja ”sopimattomien” hylkääminen validiteetti kuinka ”oikein” menetelmä testaa hypoteesia reliabiliteetti kuinka ”luotettavasti” menetelmä testaa hypoteesia (hyvä toistettavuus)
tilastollisten menetelmien käyttöön liittyviä ongelmia… harhattomuus ei yli- tai aliarvioi muuttujan todellista arvoa black-box ilmiö oikeita vastauksia, mutta ei tiedetä miksi ja mihin kysymyksiin mekaaninen laskeminen tehdään analyysejä ymmärtämättä mistä itse asiassa on kysymys nappitekniikka –virhe koneiden käytön opettelu ei ole varsinaista tilastotiedettä