Tytöt ja pojat tutkimuksen valossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Uskonnollisuus Suomessa
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Naisten urat ja palkkaerot tutkimustiedon valossa
Kuuluu Kotka Kymin srk.yhtymään jäseniä n , Paljon lapsiperheitä, Laajenee uusien asuntoalueiden rakentamisen myötä.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
JOUTJÄRVEN SEURAKUNTA vuotiaiden seurakuntalaisuuden kehittämisohjelma.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
Kenen lapsi?.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Lasten vaikutus äidin palkkaan Perhevapaiden palkkavaikutukset -seminaari Jenni Kellokumpu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen. Pitkittäistutkimus Vuonna 2001 Tampereen seurakuntien rippikouluihin osallistuneet nuoret –kysely rippikoulun.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Sukupuolen haasteet uskonnollisille yhteisöille
Sukupuolten roolit islamissa
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Seurakunnat maaseudun kehittäjinä Heikki Pesonen & Kari Mikko Vesala Uskonto paikallistason vuorovaikutuksessa.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Neitsyt Maria.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
ELÄMÄ TOTEUTUU SUHTEESSA MUIHIN Luku 11  Ydinsisältö.
Malmin seurakunnan nuorten lähetyskohde Senegalin koululaiset Senegalin luterilaisen kirkon koulutyön hanke/ Suomen Lähetysseura Minna-Sisko Mäkinen Kuvat:
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 STM /TPH/paht Sukupuolen merkitys tilastoissa ja tiedonkeruissa Sosiaali- ja terveysministeriö Tiina Palotie-Heino.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII TOUKOKUU 2016.
Appivanhempien antama lastenhoitoapu uusperheissä Antti O. Tanskanen Väestöliitto
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Uuden suunnitelman äärellä Hämeenlinnassa
Isoja ihmeitä.
Uuden suunnitelman äärellä Tampereella
16. Uskontojen moninaisuus
2 Perheitä on joka lähtöön s
Suuhygienia: Hampaiden harjaaminen vähintään kaksi kertaa päivässä
Erityisalueet.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
KANSALAISKUULEMINEN PASI TURUNEN
Uskonto ja yhteiskunta
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Lähetysopetus rippikoulussa
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Jumala Luku 1 – Motivointi 1.
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

Tytöt ja pojat tutkimuksen valossa dos. Kati Niemelä Kirkon tutkimuskeskus

Miehet vs. naiset NAISET: MIEHET: 39 % uskoo vakaasti johonkin korkeampaan voimaan 18 % käy uskonnollisissa tilaisuuksissa vähintään kerran kuussa MIEHET: 20 % uskoo vakaasti johonkin korkeampaan voimaan 10 % käy uskonnollisissa tilaisuuksissa vähintään kerran kuussa

Suomalaisten uskonnollinen identiteetti Naiset: 68 % pitää itseään uskonnollisena 30 % ei-uskonnollisena 2 % ateistina 74 % kristittynä 38 % uskovana 7 % uudestisyntyneenä kristittynä Uskonnollisesti konservatiivi 6 % Miehet: 52 % pitää itseään uskonnollisena 44 % ei-uskonnollisena 4 % ateistina 63 % kristittynä 25 % uskovana 4 % uudestisyntyneenä kristittynä Uskonnollisesti konservatiivi 9 %

Uskonnollisena itseään pitävät miehet % Uskonnollisena itseään pitävät naiset % Naisten ja miesten suhde Hong Kong 20 34 1,72 Norja 31 52 1,71 Etelä-Korea 25 40 1,62 Ruotsi 26 1,54 Espanja 37 54 1,45 Venäjä 61 82 1,36 Saksa 36 49 1,35 Suomi 68 1,32 Iso-Britannia 42 55 Chile 70 1,29 Japani 22 1,22 Ranska 51 1,21 Australia 47 56 1,18 Yhdysvallat 69 80 1,16 Meksiko 71 1,13 Italia 83 93 1,12 Peru 78 87 Intia 74 1,11 Kiina 21 23 1,10 Brasilia 85 91 1,08 Iran 81 1,07 Etiopia 79 1,06 Romania 96 Indonesia 1,05 Serbia 88 Puola 92 1,04 Ghana 1,01 Morokko

Miesten ja naisten jumalausko Suomessa (ISSP200)

Suomalaismiesten ja naisten usko Jumalaan eri ikäryhmissä (Niiden osuus, jotka vastasivat: ” Tiedän, että Jumala on oikeasti olemassa enkä epäile sitä lainkaan” tai ” Vaikka minulla on epäilyjä, koen kuitenkin uskovani Jumalaan”)

Päivittäin rukoilevien miesten ja naisten osuus eri ikäryhmissä

Niiden osuus, jotka eivät rukoile (”rukoilee harvemmin kuin kerran vuodessa tai ei ole viime vuosina rukoillut lainkaan”)

Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuminen Käy uskonnollisissa tilaisuuksissa vähintään kerran kuussa: Kaikissa ikäryhmissä naiset aktiivisempia Kuitenkin herätysliikkeiden toimintaan osallistuvat miehet ovat osallistumisessaan aktiivisempia kuin naiset

Kuinka usein haluaisitte käydä uskonnollisissa tilaisuuksissa, edellyttäen, että toiveittenne mukaisia tilaisuuksia järjestettäisiin ja omat aikataulunne eivät sitä rajoittaisi? Puolet miehistä olisi kiinnostunut osallistumaan vähintään kerran vuodessa Naisista kaksi kolmesta Joka kolmas mies (kaikissa ikäryhmissä) ei haluaisi käydä uskonnollisissa tilaisuuksissa lainkaan, vaikka mitä järjestettäisiin Naisista joka viides

Miehet, naiset ja kristinuskon käsitykset Pitää todennäköisenä tai uskoo vakaasti

Vaihtoehtoinen henkisyys samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä

Ufot ovat ainoa asia, johon miehet uskovat yleisemmin kuin naiset Erityisesti nuoret miehet! Naisilla usko kristillisiin käsityksiin ei sulje pois vaihtoehtoisia uskomuksia Valtaosa esim. astrologiaan vakaasti uskovista naisista, uskoo vakaasti myös Jeesuksen ylösnousemukseen (miehistä ei) Naiset myös käyttävät vaihtoehtoisen henkisyyden palveluja useammin kuin miehet:

Naiset Miehet 4 2 6 3 1 12 7 13 8 Käynyt henkiparantajan vastaanotolla   Naiset Miehet Käynyt henkiparantajan vastaanotolla 4 2 Käynyt kristillisessä parantamiskokouksessa 6 3 Konsultoinut astrologia 1 Konsultoinut Tarot-konsulttia, auranlukijaa… 12 Käyttänyt vuorikristalleja tai puolijalokiviä saadakseen 7 Käyttänyt spiritistisiä menetelmiä saadakseen… Harjoittanut meditaatiota tai muita henkisen… 13 8

Tytöt ja pojat seurakunnan toiminnassa Poikien osuus osallistujista: Päiväkerhot 48 % Pyhäkoulut 42 % Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta 50 % Varhaisnuorten kerhot 46 % Nuorten ryhmät 46 % Nuorten aikuisten ryhmät 42 % Partioryhmät 45 % Leiririppikoululaiset 50 % Päivärippikoululaiset 57 % Rippikoulun yhteydessä srk:aan liittyneet 47 % Isoskoulutukseen osallistuneet 32 % Isosina toimineet 33 %

Kirkon työntekijöistä Miesten osuus Seurakuntapapeista 62 % Nuorisotyöntekijöistä 36 % Lapsityöntekijöistä 1,5 % Diakoniatyöntekijöistä 8 % Kirkkomuusikoista 42 %

Tytöt ja pojat ja rippikoulu Tyttöjen rippikouluun osallistumismotiivit aktiivisempia Tytöt korostavat poikia enemmän sosiaalisia motiiveja sekä mahdollisuutta kirkolliseen vihkimiseen ja kummiksi pääsemiseen. Tyttöjen perusmielikuva rippikoulusta myönteisempi. Pojille sen sijaan ulkoiset motiivit merkityksellisempiä kuin tytöille Rippikoulun jälkeen saa lahjoja Rippikoulussa saa tutustua vastakkaiseen sukupuoleen Ei ole muutakaan tekemistä Uskonnollinen orientaatio lähes samantasoinen

Tärkeimmät rippikouluodotukset TYTÖT POJAT Hyvä ryhmähenki Hauskaa tekemistä Uusia ystäviä Tutustuminen vastakkaiseen sukupuoleen Hauskaa tekemistä Hyvä ryhmähenki

Uskonnollinen kasvatus ennen rippikoulua (kv Uskonnollinen kasvatus ennen rippikoulua (kv. rippikoulututkimuksen aineisto) Osallistuminen srk:n toimintaan Kodin uskonnollisuus Pojista 21 % ja tytöistä 23% kertoo vanhempiensa olleen uskonnosta melko tai hyvin kiinnostuneita 40 % pojista ja 51% tytöistä kertoo äitinsä tai isänsä rukoilleen iltarukouksen vähintään joskus vastaajan ollessa lapsi Saanut uskonnollista kasvatusta äidiltään: Pojat 45%, tytöt 48% …isältään: Pojat 29%, tytöt 29% Isovanhemmiltaan: Pojat 31%, tytöt 41 % Pojista 29 %, tytöistä 46 % kertoo olleensa mukana seurakunnan lapsi- ja varhaisnuorisotyön ryhmissä alle 10-vuotiaana Myös muissa maissa vastaava ero Pojista 14 % ja tytöistä 23% kertoo olleensa srk:n toiminnassa 10-14-vuotiaana

Rippikoululaisten orientaatiotyypit TYTTÖJÄ POIKIA Aktiivisesti orientoituneet (29 %) 62 % 38 % Sosiaalisesti orientoituneet (29 %) 64 % 36 % Sisällöllisesti orientoituneet (26 %) 40 % 60 % Passiivisesti orientoituneet (16 %) 42 % 58 % Isosista poikaisoset useammin uskonnollisesti orientoituneita, tyttöisoset sosiaalisesti tai monipuolisesti orientoituneita

Kotien kirkossa käynti ISSP2008-tutkimus N=1136 Kotien kirkossa käynti tullut yhä satunnaisemmaksi Ilmiö ei kuitenkaan ole uusi: Tämän päivän viisikymppisten lapsuudessa passiivisia koteja oli yhtä paljon kuin kaksikymppisten lapsuudessa (joka kolmas koti) Osallistuminen kuitenkin entisestään vähentynyt 15-24-vuotiaista vain 1/10 osallistui jp:een lapsena useampia kertoja vuodessa, yhä useampi vain kerran tai kaksi vuodessa (koulun kanssa!) Yhä useampi lapsi käy kirkossa vain koulussa

Kuinka usein itse osallistuitte jumalanpalveluksiin tai muihin kirkollisiin toimituksiin 11-12 -vuotiaana?

Monissa perheissä lapset käyneet kirkossa lähinnä vain äidin kanssa Äidit ovat olleet aktiivisempia kirkossa kävijöitä kaikissa ikäryhmissä Aktiivisia äitejä on lähes kaksinkertainen määrä aktiivisiin isiin verrattuna – niin nuorimmassa kuin vanhimmassa ikäryhmässä. Lasten uskonnollinen osallistuminen laskenut samassa tahdissa kuin äitien Monissa perheissä lapset käyneet kirkossa lähinnä vain äidin kanssa Oman sukupuolen vanhemman esimerkki kuitenkin tärkeä Poikalapsi ei useinkaan tule kirkkoon, ellei isäkin ole mennyt Aikuisiän osallistumista miehillä selittää ennen kaikkea isän osallistuminen, naisten osallistumista äidin

Mies- ja naispappien työorientaation erot Miehet: 1. Sanan julistaminen 2. Sielunhoito 3. Ihmisten auttaminen Korostuu myös: evankeliointityö Naiset: 1. Sielunhoito 2. Ihmisten auttaminen 3. Heikommassa asemassa olevien auttaminen Korostuu myös: oikeudenmukaisuuden edistäminen tasa-arvon puolesta puhuminen Yhteiskunnallinen vaikuttaminen Vähemmistön oikeuksien edistäminen

Naisten ja miesten asenteista: Naisten asenteet vahvasti tasa-arvoa puoltavia Kysymys homoseksuaalien oikeuksista naisille tärkeä Erityisesti nuoret naiset voimakkaan suvaitsevia Asiat, joissa kirkon arvomaailma sotii oma arvomaailmaa vastaan, alttiita erottamaan kirkosta Hyväksyy täysin kahden samaa sukupuolta olevan aikuisen sukupuolisuhteen (ISSP2008):

Tulisiko samaa sukupuolta olevien rekisteröidylle parisuhteelle olla mahdollista saada kirkollinen siunaus? Nais- ja miespappien asenteet

Miksi miehet ovat vähemmän uskonnollisia Varhaisimmat selitykset: 1) Naiset ovat vähemmän koulutettuja ja alttiita yliluonnollisille uskomuksille Virheellinen päätelmä 2) Freudilainen selitys: Koska Jumala miehinen, naisille tärkempi Virhe: Naiset uskovat myös jumalattariin enemmän kuin miehet 3) Naiset eivät käy kodin ulkopuolella töissä, jolloin heillä enemmän aikaa uskonnolle Virhe: Työssäkäyvät yhtä uskonnollisia

Selitysmalli 4. Naisten ja miesten erilainen uskonnollinen sosialisaatio: Miehet kasvatetaan vähemmän uskonnollisiksi

Kasvatetaanko miehet vähemmän uskonnolliksi?

Onko kasvatus vain naisten harteilla? Keneltä olet saanut uskonnollista kasvatusta? Naiset Miehet Äiti 60 55 Isä 32 31 Kummi 15 16 Isoäiti 46 41 Isoisä 18 17

Mikäli teillä itsellänne on tai tulee joskus olemaan lapsia, annoitteko tai annatteko heille uskonnollista kasvatusta? Miehet 49 % Naiset 62 %

Selitysmalli 5. Miehisyydessä tai naiseudessa itsessään on jotain joka altistaa uskonnollisuudelle tai uskonnottomuudelle Maskuliinisuus-feminiinisyys-akseli: Feminiiniset naiset ja miehet ovat uskonnollisempia kuin maskuliiniset miehet ja naiset

Selitysmalli 6. Miesten alttius riskikäyttäytymiseen on suurempi Myös alttius uskonnottomuuteen on suurempi Tutkimukset osoittavat: Henkilöt, jotka tutkimuksen perusteella pyrkivät välttämään riskejä, ovat uskonnollisempia Uskonnot, joissa siinä, ettei usko, ei ole mitään erityistä riskiä (ei ole tuomiota, helvettiä tms.) sukupuolten väliset erot pienempiä kuin uskonnoissa, joissa uskomattomuudessa on riski

Yhteenveto ja johtopäätökset Miehet kaikissa maissa vähemmän uskonnollisia kuin naiset Niin perinteisessä kuin vaihtoehtoisessa uskonnollisuudessa Tytöt innokkaampia osallistumaan rippikouluun Pojat vähemmän mukana kaikessa seurakunnan toiminnassa paitsi rippikoulussa Ero näkyy jo päiväkerhoissa Myös seurakunnan kasvatuksen työntekijät voittopuolisesti naisia Nuorten naisten keskuudessa vahva tasa-arvon vaatimus

Miesten ja naisten usko Miehet ehdottomampia Jumala on myös tuomitseva ja ankara Jos Jumala on olemassa, myös helvetti ja Saatana ovat olemassa Naisille ominaista vahva suvaitsevaisuuden vaatimus Jumala on anteeksiantava Esim. Kirkosta eroamisessa naisilla usein syynä kokemus suvaitsemattomasta kirkosta Vahva usko enkeleihin Helvettiä ei välttämättä ole Usko kristillisiin käsityksiin ei sulje pois muita uskomuksia Miesten ja naisten välisiä eroja selittää Uskonnollinen sosialisaatio Erot riskikäyttäytymisessä

Kiitos mielenkiinnosta  kati.niemela@evl.fi