Peliohjelmointikurssi koululaisille Antti-Jussi Lakanen Vesa Lappalainen Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos ja Agora Center Helsinki 14.12.2009
Taustaa kesällä 2009 Tietotekniikan laitos järjesti kaksi peliohjelmointikurssia yläkoululaisille kursseja varten kehitettiin ohjelmointikirjasto 2D-peleille nimeltä Jypeli hauskaa oli
Motivaatio kurssien pitämiseen Luonnontieteet eivät suosiossa koulussa Mikä kiinnostaa nuoria? PELAAMINEN! 1. Motivointi fysiikan käsitteisiin: syy-seuraussuhteet ja kappaleiden väliset riippuvuudet fysiikan käsitteitä, kuten Maan vetovoima, kitka sekä voimista aiheutuvat liike- ja tasapainoilmiöt, erilaiset liikkeet ja voimien vaikutukset liikkeeseen kappaleen massa ja sen vaikutukset tasainen ja tasaisesti kiihtyvä liike suureita, kuten aika, matka, nopeus, kiihtyvyys ja voima
2. Motivointi matematiikan käsitteisiin: ongelmanratkaisua funktion käsite lukuparin esittäminen koordinaatistossa yksinkertaisten funktioiden tulkitseminen ja niiden kuvaajien piirtäminen koordinaatistoon geometria: suorat, skaalaukset, erilaiset muodot, esim. kolmiot, nelikulmiot, monikulmiot ja ympyrä yhtälöt ja niiden ratkaiseminen todennäköisyys ja satunnaisuus loogisia elementtejä ja totuusarvoja tapausten yhtäläisyyksiä ja säännönmukaisuuksia vektorit ja niiden esittäminen lukuparina tai napakoordinaatistossa asteet ja radiaanit
Projektin tehtävät ja tavoitteet T1 Kurssin sisällöllinen suunnittelu T2 Kurssin tekninen valmistelu T3 Tiedottaminen T4 Kurssin toteutus 5 päivää, 5 tuntia/päivä (+ruokatauko) mahdollisesti leirimuotoinen opetustuokiot harjoituksia oman pelin suunnittelu ja toteuttamiseen
T5 Kurssin arviointi kerätyn tutkimusaineiston analysointi kehittäminen ohjelmoinnin opetusmenetelmien kehittäminen miten kurssin elementit ovat hyödynnettävissä matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opetuksessa
Jypeli-kirjasto ohjelmoija määrittelee mitä tapahtuu kun peli käynnistyy, kappaleet törmäävät, … kirjasto hoitaa liikkumisen, kimpoamiset, törmäämiset yms. fysiikan ilmiöt helppo tehdä yksinkertaiset asiat eli ensimmäiset pelit syntyvät helposti kuitenkin ”oikeaa” ohjelmointia pelit pyörivät myös XBox-pelikonsolilla