Rina Tammisto, Tilastokeskus Tilastokeskuksen alue- ja paikkatietoaineistot maantieteellisen tutkimuksen välineinä Rina Tammisto, Tilastokeskus Paikkatietoinfrastruktuurit -luentosarja 16.11.2006
Sisältö Tilastokeskus Tilastokeskuksen paikkatiedot rekistereistä paikkatiedoksi - aineistojen muodostaminen paikkatietoaineistot ja käyttöesimerkkejä tietosuojakysymykset paikkatietoaineistoissa Kansainvälinen yhteistyö Statistics & GIS -aihealueella 16.11.2006
Tilastokeskus ja valtion tilastotoimi 16.11.2006
Tilastokeskuksen toiminta-ajatus Tilastokeskus yhdistää tietoaineistot ja asiantuntemuksen tilastoiksi ja tietopalveluiksi yhteiskunnan tarpeisiin edistää tilastojen käyttöä kehittää kansallista tilastotointa 16.11.2006
Tilastokeskuksen tehtävät Laatia yhteiskuntaoloja koskevia tilastoja ja selvityksiä kerätä ja ylläpitää yhteiskuntaa kuvaavia tietoaineistoja hoitaa tietopalvelua ja edistää tilastotiedon hyväksikäyttöä kehittää tilastomenetelmiä ja tehdä tilastojen kehittämistä palvelevaa tutkimustyötä Huolehtia valtion tilastotoimen yleisestä kehittämisestä yhteistyössä muiden valtion viranomaisten kanssa lisäksi osallistua Suomen kansainväliseen tilastoyhteistyöhön ja koordinoida sitä 16.11.2006
Tilastojen vuosilukuja 1500–1700 Valtionkuvauksia hallitsijoille, statistiikka syntyy 1748 Ruotsin taulustolaitos perustetaan 1749 Laaditaan Suomen ensimmäinen väestötilasto 1865 Suomen tilastovirasto perustetaan 4.10.1865 1879 Suomen 1. tilastollinen vuosikirja ilmestyy 1948 Kansantuloa aletaan laskea Suomessa 1971 Tilastollinen päätoimisto muuttuu Tilastokeskukseksi 1990 Siirrytään rekisteripohjaiseen väestölaskentaan, Suomi toisena maana maailmassa 1995 EU lisää Suomen tilastojen kansainvälisyyttä 16.11.2006
Miksi tilastoja tehdään? Tilastot palvelevat julkisen sektorin, yritystoiminnan ja Euroopan unionin päätöksentekoa ovat välttämättömiä kotimaisten ja kansainvälisten sopimusten ja sitoumusten seurannassa luovat edellytyksiä yhteiskuntatutkimukselle auttavat kansalaisia muodostamaan luotettavan kuvan yhteiskunnasta 16.11.2006
Mihin tilastot perustuvat? Laadukkaisiin yhteiskuntaa kuvaaviin tietoaineistoihin Tilastontekijöiden monipuoliseen ja syvälliseen asiantuntemukseen Tilastonlaatijoiden puolueettomuuteen, riippumattomuuteen ja objektiivisuuteen 16.11.2006
YK: Virallisen tilaston periaatteet (1) Tilastot ovat välttämätön osa demokraattisen yhteiskunnan informaatioperustaa Ammattilaisuus, tieteelliset periaatteet ja ammattietiikka ovat toiminnan perustana Tilastojen lähteet, laadintamenetelmät ja prosessit perustuvat tieteellisiin standardeihin ja menetelmiin Tilastojen virheellisiä tulkintoja ja väärinkäyttöä tulee ehkäistä Tilastolähteet valitaan ottaen huomioon laatu, ajantasaisuus, kustannukset ja vastaajien rasitus 16.11.2006
YK: Virallisen tilaston periaatteet (2) Tilastotoimessa on yksikkötietoja koskeva tiukka tietosuoja ja yksikkötietoja käytetään vain tilastollisiin tarkoituksiin Tilastotointa koskeva lainsäädäntö ja muut toimintaperiaatteet ovat julkisia Kansallinen tilastotoimen koordinointi on välttämätöntä tehokkuuden ja johdonmukaisuuden turvaamiseksi Edistetään kansainvälisesti hyväksyttyjen käsitteiden, luokitusten ja menetelmien käyttöä Kahdenvälinen ja monenkeskinen tilastoyhteistyö auttaa kaikkien maiden tilastotoimen kehittämistä 16.11.2006
Tilastojen laadun osatekijät (1) Relevanssi tilastotiedon käyttökelpoisuus, ylläpito, jatkuva seuranta Oikeellisuus ja tarkkuus mitataan oikein ja luotettavasti raportoidaan tilaston luotettavuuteen vaikuttavat tekijät Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus tiedot ovat tuoreita ja ilmestyvät sovittuna aikana 16.11.2006
Tilastojen laadun osatekijät (2) Saatavuus ja läpinäkyvyys helposti käyttäjien saatavissa, valmiiksi heidän käyttötarkoituksiinsa soveltuvissa muodoissa käytetyt käsitteet ja metodit riittävästi dokumentoituna tilastoissa tulee olla myös analyysiä tuloksista tilastotiedon aktiivinen levittäminen Vertailukelpoisuus yli ajan, muihin kotimaisiin ja kansainvälisiin tilastoihin määritelmät, luokitukset, menetelmät 16.11.2006
Tilastojen laadun osatekijät (3) Selkeys ja eheys/yhtenäisyys eri tilastojen oltava keskenään loogisesti yhtenäisiä ja johdonmukaisia 16.11.2006
Tilastolaki Soveltamisalana valtion tilastotoimi Määrittelee tiedonkeruun menettelytavat ja periaatteet käytetään ensi sijassa muussa yhteydessä syntyneitä tietoja neuvotellaan tiedonantovelvollisten kanssa informoidaan tiedonantajia tietoja kerättäessä annetaan tiedonantajille palautetietoa Määrittelee tietojen käsittelyn ja tilastojen laatimisen tietosuojavaatimukset hyvä tilastotapa tilastojen laatu: luotettavuus, nopeus, vertailtavuus 16.11.2006
Valtionhallinnon tilastontekijät Tilastoviranomaiset Tilastokeskus Tullihallitus STAKES Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus 16.11.2006
Valtionhallinnon tilastontekijät Tilastoja laativat viranomaiset Ilmailulaitos Ilmatieteen laitos Kansanterveyslaitos Maanmittauslaitos Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus Merenkulkulaitos Metsäntutkimuslaitos Ratahallintokeskus Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Suomen ympäristökeskus Tiehallinto Työministeriö Vakuutusvalvontavirasto 16.11.2006
Muita tilastotoimen kannalta tärkeitä tahoja Muut tilastontuottajat Eläketurvakeskus Kansaneläkelaitos Suomen Pankki Keskeiset rekisterinpitäjät Väestörekisterikeskus Verohallitus 16.11.2006
Pääjohtaja Pääjohtajan sihteeristö Hallintopalvelut Tietopalvelu Tilastokeskuksen neuvottelukunta Tieteellinen neuvottelukunta Tilastokirjaston neuvottelukunta Yhteistyötoimikunta Pääjohtajan sihteeristö Henkilö- tilastot Elinolot Hinnat ja palkat Talou- delliset olot Yritysten suhdan- teet Yritysten rakenteet Hallintopalvelut Tietopalvelu Tilastokirjasto Asiakassuhteet ja markkinointi Haastat-telu- ja tutkimus-palvelut Tietotekniikka- ja menetelmäpalvelut Tilastollinen tutkimus ja kehittäminen 16.11.2006
Tilastojen aihealueet Henkilötilastot Elinolot Hinnat ja palkat Taloudelliset olot Yritysten suhdanteet Yritysten rakenteet • Väestö • Sukupuolten tasa-arvo • Väestölaskennat • Kuolemansyyt • Työssäkäynti • Oikeusolot ja rikollisuus • Vaalit • Koulutus • Rakennukset ja asunnot Erityispalvelut Paikkatiedot • Elinolot • Työolot • Aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus • Työmarkkinat • Kulutus • Varallisuus • Toimeentulo • Kulttuuri ja joukkoviestintä • Ajankäyttö ja vapaa- aika • Haastattelu- ja tutkimuspalvelut • Asumisen hinnat • Kulutuksen hinnat • Kansainvälinen hintavertailu • Kustannus- indikaattorit • Palkkatilastot ja palkkarakenteet • Työvoima- kustannukset • Kansantalouden tilinpito • Suhdanne- indikaattorit • Talouden rakenteet • Rahoitusmarkkinat • Julkinen talous • Maatilatalous • Rahoitustilinpito • Teollisuus • Rakentaminen • Kauppa • Palvelut • Liikenne • Matkailu • Yritys- ja toimipaikka- rekisteri • Yritysten tilinpäätökset • Teollisuuden toimiala- ja aluetiedot • Hyödyketiedot • Palvelujen ulkomaankauppa • Tiede ja teknologia • Tietoyhteiskunta • Ympäristö • Energia • Jätteet Kasvihuone- kaasujen inventaario Tutkimuslaboratorio 29.5.2006
Henkilöstön koulutusrakenne 2005, % Tutkijakoulutus Ylempi korkeakouluaste Alempi korkeakouluaste Alin korkea-aste Keskiaste Perusaste N=859 16.11.2006
Tilastokeskuksen ammattietiikka Ammattieettiset arvopäämäärät ja velvollisuudet puolueettoman, monipuolisen ja luotettavan kuvan antaminen yhteiskunnasta yksilöiden ja yhteisöjen tietosuojan kunnioittaminen asiakkaiden tasapuolinen kohtelu vastuu laadusta ja sopimuksista rahoittajia sekä työnantajaa kohtaan 16.11.2006
Tilastokeskuksen toimintaympäristö Tilastotiedon tuottamisen haasteita Talouden ja yhteiskunnan muutokset EU:n tietotarpeiden lisääntyminen ja säädösmuutokset Informaatioteknologia, sähköinen asiointi, verkkopalvelut Tietotulva ja virallisen tilaston näkyvyys Puolueeton tilastojen tulkinta Tietomarkkinoiden kilpailun kiristyminen Asiakkaiden tietotarpeiden erilaistuminen Tarpeiden ja resurssien sovittaminen 16.11.2006
Tietojen keruu Välillinen tiedonkeruu (osuus noin 97 %) verotuksen rekisterit väestörekisteri Kelan aineistoja valtion liikekirjanpito jne. Suora tiedonkeruu (osuus noin 3 %) paperilomakkeet sähköiset lomakkeet haastattelut 16.11.2006
Henkilötilastot-yksikkö Tilastoalueet väestö väestölaskennat tasa-arvotilastot kuolemansyyt työssäkäynti oikeusolot ja rikollisuus vaalit koulutus rakennukset ja asunnot paikkatiedot 16.11.2006
Maksuttomat palvelut antavat yleiskuvan yhteiskunnasta Internet-palvelu: www.tilastokeskus.fi uutisia, tilastoja, linkkejä, tuote-esittelyjä, kauppapaikka Uutispalvelu tiedotteita ja tietopalvelua joukkoviestimille Tilastokirjaston peruspalvelut lyhyet tiedustelut puhelimitse tai sähköpostilla neuvonta kokoelmat ja asiakasmikrot lukusali, lainaus 16.11.2006
Maksulliset tuotteet ja palvelut syventävät tietoa eri asiakkaiden tarpeisiin verkkopalvelut painetut julkaisut CD-tuotteet erityisselvitykset haastattelututkimukset asiakaskurssit konsultointi 16.11.2006
Tilastokeskuksen paikkatiedot 16.11.2006
GIS Tilastokeskuksessa ensimmäisiä GIS-kokeiluja vuonna 1990 paikkatietoprojekti perustettiin 1992 paikkatietovastuualue/tiimi 1996 - osaksi Erityispalvelut -vastuualuetta 2006 paikkatietotiimi vuonna 2006: 8 henkeä tuotantomalliuudistus --> paikkatiedot osaksi Tilastokeskuksen tuotanto- ja tietojärjestelmiä Paikkatietolinjaus vuoden 2006 lopussa 16.11.2006
GIS-toimintaa ohjaavat mm.: Kansallinen paikkatietostrategia 2005-2010 INSPIRE direktiivin valmistelutyö --> Aineistojen ja niiden kuvausten harmonisointi, jakelun yhtenäistäminen Tilastokeskuksen paikkatietolinjaus (tulee voimaan v. 2007) 16.11.2006
Paikannettavat aineistot: Tilastot; koordinaattipohjaiset tiedot, mm. - väestö - asuntokunnat, perheet - muutot - rakennukset, asunnot - tulot - koulutus - työvoima, työpaikat - yritykset Muut: - hilaruudukot 16.11.2006
Paikkatietopalvelut Alueanalyysit, tilastoaineistojen tuottaminen paikkatiedoista, GIS-menetelmien hyödyntäminen aineiston tuottamisessa Paikka- ja aluetietojen visuaalinen esittäminen: karttatulosteet Numeeriset kartta-aineistot (aluejaot) paikkatieto-ohjelmiin Aluetietokannat Aineistojen geokoodaus ja digitointi Asiakaskoulutus ja konsultointi Mitä tuloksia ollaan savutettu ja mitä voidaan tarjota... Karttatulosteet ; tilastolliset teemakartat eri mittakaavassa , paperille tai kalvolle A¤- A0 tai tiedostona omiin julkaisuihin sekä pyynnöstä asiakkaille Numeeriset kartta-aineistot etenkin itse ylläpitämät raja-aineistot karttaohjelmiin ja paikkatietojärjestelmiin Aluetietokannat paikkatieto-ohjelmiin sopivimmassa muodossa O=hjelmien hyväksikäyttö meillä erityisselvitykset - sovellustyö käyttäen hyväksi ohjelmien makrokieltä - Kuntateema -Geokoodaus tilastoyksiköille paikka eriapuvälineitä käyttäen MapInfon ja ArcView:n jälleenmyynti -Teemakarttakoulutus 16.11.2006
Karttatulosteet 16.11.2006
16.11.2006
VÄESTÖ MOOTTORITIEN VARRELLA uninhabited VÄESTÖ MOOTTORITIEN VARRELLA Väestömäärä Pikavuoropysäkki 16.11.2006
Paikkatiedon lisäarvo sijainnin avulla yhdistäminen paikkatietotekniikka tietojen yhdistelyyn, analysointiin ja jalostamiseen havainnollistaminen Aluetiedot ja paikkatietojärjestelmät tarjoavat apuvälineen suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Tarkastelunäkökulmia Kattavuus, aluelaajuus, ilmiön levinneisyys Missä määrin ilmiötä esiintyy alueittain, millä alueilla ilmiötä ei esiinny Kartta, tilastolliset tunnusluvut alueittain Ajantasaisuus, ajankohta Koska Muutos ajassa: spatio-temporaalisuus Yhdistettävyys sijaintiominaisuuksien perusteella Muihin tilastoaineistoihin, käyttäjän omiin aineistoihin Overlay-analyysi Vertailtavuus, kausaalisuus, korrelointi - aineistojen spatio-tilastolliset ominaisuudet 16.11.2006
Rekistereistä paikkatiedoksi 16.11.2006
Rekisterilaskentaan kuuluvat yksiköt Rakennus- ja huoneisto- rekisteri (VRK) Rakennukset X, Y Asunnot Toimitilat Kesämökit X, Y Henkilö- rekisteri (VRK) Asunto- kunnat Perheet Henkilöt Yritys- ja toimipaikkarekisteri (TK) Toimipaikat X, Y Yritykset X, Y = koordinaattitiedot 16.11.2006
Koordinaattipohjaiset tiedot tilastoiksi Muut rekisterit Väestötietojärjestelmä (VRK) Työsuhde- rekisterit Rakennukset ja huoneistot Verotus- rekisterit Eläke- rekisterit Henkilöt Muut rekisterit Työnhakija- rekisteri Tilastokeskus Väestötiedot Yritys- ja toimipaikka- rekisteri Opiskelija rekisterit Työssäkäynti Perheet Asuntokunnat Asunnot Rakennukset Kesämökit Tutkintorekisteri 16.11.2006
Rekisteritietojen yhdistely henkilöt rakennukset henkilön ID rakennuksen ID kotipaikkatunnus ly-tunnus julkisyhteisötunnus osoite yritykset toimipaikat 16.11.2006
Paikannettavat tilastotiedot Koordinaattipohjaiset tiedot, mm. - väestö - asuntokunnat, perheet - muuttoliike - rakennukset, asunnot - tulot - työvoima, työpaikat - yritysten toimipaikat Vuodesta 1970 lähtien väestötiedot on kiinnitetty rakennuksiin, joilla on sijainnin kertovat koordinaatit 16.11.2006
Tilastokeskuksen rekisteripohjaiset aineistot aluetiedoiksi Rekisterit Koordinaattipohjaiset tilastoaineistot (perusaineistot) Alueittaiset tilastot Hallinnolliset aluejaot Muut aluejaot 16.11.2006
Aluetilastot - tilastojen aluejaot - ruuduittain (esim. 1 km x 1 km) - kuntien osa-alueittain - postinumeroalueittain - asutustihentymittäin - taajamittain - kunnittain (LAU 2) - seutukunnittain (LAU 1) - maakunnittain (NUTS 3) - lääneittäin - suuralueittain (NUTS 2) sekä muut aluejaot 16.11.2006
Tilastokeskuksen paikkatietoaineistot 16.11.2006
Tilastot hallinnollisten aluejakojen mukaan 16.11.2006
Kuntapohjaiset aluejaot Tilastokeskus ylläpitää kuntapohjaisia aluejakoja http://tilastokeskus.fi/tk/tt/luokitukset/index_alue.html 16.11.2006
Suuralueet Maakunnat 16.11.2006
Työvoima- ja elinkeinokeskukset Seutukunnat Työvoima- ja elinkeinokeskukset 16.11.2006
16.11.2006
Kuntaliitokset vaikuttavat tilastointiin Kuntien lukumäärä vähenee -> kunnittaiset tilastoaineistot karkeistuvat Kuntajako: v. 2006 431 kuntaa v. 2007 n. 420 kuntaa v. 2009 ? kuntaa v. 2013 tavoite 120 kuntaa ! Johtaa kuntaa pienempien aluejakojen merkityksen kasvuun! 16.11.2006
http://www.kunnat.net/ 16.11.2006
Tilastot kuntaa pienemmillä aluejaoilla 16.11.2006
Kuntien osa-alueet Tilastokeskus ylläpitää kuntien osa-aluejakoa Kunnat päättävät rajaukset-> rajaus määritelty kunnan sisäisen käytön tarpeiden mukaan käyttöön Luokitus on hierarkkinen (3-tasoa). Pienaluetasolla n. 11 000 aluetta koko Suomessa. Päivitetään vuosittain Osa-alueiden tunnukset vietävissä kaikkiin Tilastokeskuksen koordinaattipohjaisiin tilastoaineistoihin 16.11.2006
Tilastokeskuksella kattavat tilastopalvelut osa-alueittaisille tilastotiedoille kuntien käyttöön 16.11.2006
16.11.2006
Postinumeroalueet Tilastokeskus ylläpitää postinumeroaluerajausta yhdessä Affecto-Genimap Oy:n kanssa (muutostiedot Suomen Posti Oy:ltä) Alueita 3 048 kpl v. 2006 Postinumeroaluejako on laajasti käytössä yksityisellä sektorilla - käyttö lisääntymässä myös julkishallinnossa ja kuntasektorilla 16.11.2006
16.11.2006
Ruutuaineistot Kaikki Tilastokeskuksen tuottama koordinaattipohjainen tilastoaineisto on laskettavissa ruutuihin Spatiaalisuutta hallitaan hilan avulla (grid net) Ruutukoko yleensä 1 km x 1 km 250 m x 250 m 16.11.2006
Ruututietojen tuottaminen 1 Mikrodatan koordinaattitieto pyöristetään haluttuun ruutukokoon, yleensä 1000 tai 250 metriin. 2 Pyöristämisen jälkeen tiedot summataan (=aggregoidaan) ruutuihin. 3 Arkaluontoinen tieto suojataan. 4 Ruudun vasemman alanurkan koordinaatit ovat ruudun tunnuspiste (+ID-nro). 5 Tunnuksen (ID) perusteella yhdistetään tilastoaineisto ja hilaverkko -> jäljelle jäävät ne ruudut, joissa on tapauksia. 16.11.2006
250 m x 250 m -hila 16.11.2006
250 m x 250 -dataruudut 16.11.2006
Ruutujen käyttömahdollisuuksia, esim.: Teemakartat Tilastolliset tunnusluvut – alueellinen variaatio Tietyllä alueella Alueiden välillä Alueelliset analyysit etäisyysanalyysit naapuruusanalyysit Spatio-temporaalinen tarkastelu Tilastolliset menetelmät – korrelaatio ja kausaalisuus Spatiaalinen autokorrelaatio 16.11.2006
Ruutujen käytön etuja Absoluuttiset luvut käytettävissä Riippumaton hallinnollisista aluejaoista Liitettävissä hallinnollisiin alueisiin - jos tarpeen Aineistojen tilastollinen vertailu yksinkertaista (joskin aineistot ovat suuria) 16.11.2006
16.11.2006
Ruututietokanta -tuote Tietosisältö: 1. Asukasrakenne 2. Asukkaiden koulutusaste 3. Asukkaiden kuluttajarakenne 4. Talouksien koko ja elämänvaihe 5. Talouksien kuluttajarakenne 6. Rakennukset ja asuminen 7. Työpaikat 8. Työvoima 16.11.2006
16.11.2006
Ruututietokannan sisältämä tieto yhdestä ruudusta 250m x 250m Ruututietokannan sisältämä tieto yhdestä ruudusta 16.11.2006
16.11.2006
16.11.2006
16.11.2006
Tilastolliset taajamat kuntarajoista riippumaton aluerajaus Tilastokeskuksen tehtävä rajata tilastolliset taajamat 5 vuoden välein Tampereen keskustaajama v. 2000 ja muut lähiseudun taajamat 16.11.2006
Taajaman määritelmä Asukkaita vähintään 200 Rakennusten välinen etäisyys korkeintaan 200 m Ei noudattele hallinnollisia rajoja Taajamassa asuvassa väestössä myös laitosväkeä Taajaman määritelmä on Pohjoismaisen väestö- ja työvoimavaliokunnan hyväksymä ja sitä on käytetty rajauksen pohjana vuodesta 1960 lähtien. Taajamia ovat kaikki vähintään 200 asukkaan rakennusryhmät, joissa rakennusten välinen etäisyys ei yleensä ole yli 200 metriä. Etäisyys voi kuitenkin olla suurempi, jos kysymyksessä on rakennusryhmä, joka kuuluu suurehkon taajaman vaikutusalueeseen. Taajama jatkuu myös yleishyödyllisiin tarkoituksiin käytettyjen alueiden yli, vaikka rakennusten etäisyys ylittäisi 200 m. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi urheilukentät, puistot, paikoitusalueet ja tiet. Sen sijaan kesämökkialueet, joilla ei ole vakinaista asutusta, eivät kuulu taajamaan. Taajamarajauksessa ei huomioida hallinnollisia aluejakoja. Ensimmäistä kertaa taajamaväestössä on myös laitosväkeä. Näiltä on puuttunut aiemmin sijaintikoordinaatit. Taajamarajaus tarkistetaan aina väestölaskentavuosina eli joka viides vuosi. Taajamarajauksen perustella lasketaan mm. kuntien taajama-aste, päivitetään tilastollinen kuntaryhmäluokitus ja jaetaan kuntien taajamaväestöön perustuvat valtionosuusjakorahoihin liittyvät liikenteen taajamalisät. 16.11.2006
Vuonna 2000: 748 taajamaa (vuonna 1995: 947 taajamaa) Taajamien maapinta-ala 2,1 % Suomen maa pinta-alasta Taajamaväestön osuus 83 % 16.11.2006
Taajama Rakennettu alue, tiheään asuttu alue, tiheään rakennettu alue, kaupunkimainen alue, asutuskeskittymä, … Määrittely: väestötiheys, rakennustiheys, maankäyttö, ihmistoiminta, elinkeinotoiminta, ”kaupunkimaisuus”, … Lainsäädännössä: Tieliikennelaki: mm. nopeusrajoitukset Maankäyttö- ja rakennuslaki: rakentamista koskevat määräykset Yleinen järjestyslaki: koiran kiinnipitäminen taajama-alueella 16.11.2006
Taajamien rajausmenetelmät Vuosina 1960 - 1985 manuaalinen rajaus Vuosina 1990, 1995 koneellinen rajaus manuaalikorjauksin Vuoden 2000 väestölaskentaa varten uudistettiin rajausmenetelmä: ruutupuskurointimenetelmä Vuoden 2005 aineistolla tuotetaan taajamien rajaus vuodenvaihteessa 2006/7 Vuoden 1960 rajaus: Taajamat piirrettiin karttojen perusteella 250 m*250 metrin ruutuina, joista muodostui monikulmioita. Vuoden 1970, 1975,1980,1985 rajaukset tehtiin edellisten rajausten pohjalta samalla menetelmällä. Vuoden 1970 laskennan yhteydessä rakennuksille annettiin sijaintikoordinaatit, joiden perusteella saatiin taajamatunnus rakennuksille sekä rakennusten kautta myös asunnoille ja henkilöille. Vuoden 1990-1995 rajaukset: Paikkatieto-ohjelmistojen kehitys mahdollisti taajamarajauksen toteuttamisen koneellisesti vuonna 1990, jolloin rajaus tehtiin ensimmäisen kerran koordinaattien perusteella. Tuloksena oli rakennusryhmän reunoja noudatteleva vapaamuotoinen rajaviiva. Rajauksen tulosta verrattiin edelliseen manuaalisesti tehtyyn rajaukseen, jonka perusteella rajoihin tehtiin manuaalikorjauksia. 16.11.2006
Ruutu-puskurointimenetelmä Rakennusryhmät TAAJAMIEN RAJAUSMENETELMÄ Ruutu-puskurointimenetelmä Rakennusryhmät Rakennukset Kaksi ArcInfo gridiä (rasteri pinta) Grid A, kaikki rakennukset Grid B, muut kuin asuinrakennukset Lopullinen malli, grid A + B Rajausmenetelmä on kolmivaiheinen. Ensiksi määritellään rakennukset, jotka ovat korkeintaan 200 metrin etäisyydellä toisistaan. Seuraavaksi muodostuneista polygoneista valitaan omaksi tasokseen ne, joissa on vähintään 200 asukasta ja lopuksi vielä näihin liitetään rakennusryhmät, jotka ovat näiden alueiden vaikutusalueella. Seuraava kuvasarja, joka havainnollistaa rajausprosessin etenemisen. Ensiksi rakennuspisteistä muodostetaan gridi, jonka solujen arvona on käytettävä puskurialueen leveys. Asuinrakennusruudun puskurin leveys on 50 metriä ja ruudun, jossa on muitakin rakennuksia, puskurin leveys on 75 metriä. Asuinrakennus Muu rakennus 16.11.2006
Ruutu-puskurointimenetelmä Rakennusryhmät TAAJAMIEN RAJAUSMENETELMÄ Ruutu-puskurointimenetelmä Rakennusryhmät Grid polygoneiksi polygonien yhdistäminen 50/75 m puskurivyöhykkeellä Syntynyt gridi muunnetaan polygonitasoksi Seuraavaksi yhdistetään polygonit, jotka ovat korkeintaan 200 metrin etäisyydellä toisistaan. Polygonit puskuroidaan gridistä saadulla puskurin leveyden arvolla. Puskurialue toimii kahdella tavalla. Se varmistaa, että rajalla olevat rakennukset ja myös suuret rakennukset sijaitsevat kokonaan muodostettavien rajojen sisäpuolella. Toiseksi se yhdistää viereiset polygonit, jos ne ovat lähempänä kuin kaksi kertaa puskuerivyöhykkeen leveys. Lopputuloksena ovat siis alueet, joissa rakennusten etäisyys on korkeintaan 200 metriä. 16.11.2006
Ruutu-puskurointimenetelmä Taajama-aihiot ja “satelliitit” TAAJAMIEN RAJAUSMENETELMÄ Ruutu-puskurointimenetelmä Taajama-aihiot ja “satelliitit” Vähintään 200 asukkaan alueiden valinta 100 m puskurivyöhyke Taajama-aihioiden ja “satelliittien” kokoaminen yhdeksi tasoksi Seuraavaksi lasketaan muodostuneiden alueiden asukkaiden lukumäärät. Valitaan alueet, joiden asukasmäärä on vähintään 200. Näin on muodostettu taajama-aihiot. Määritelmän mukaan 200 metrin etäisyys saa ylittyä, kun rakennusryhmittymä on taajaman vaikutusalueella. Näiden rakennusryhmien liittämiseksi taajamaan, puskuroidaan taajama-aihiot. Puskurialueella kokonaan tai osittain olevat rakennusryhmät poimitaan erilleen. 16.11.2006
Ruutu-puskurointimenetelmä Lopulliset taajamat TAAJAMIEN RAJAUSMENETELMÄ Ruutu-puskurointimenetelmä Lopulliset taajamat Polygonien yhdistäminen 100 m puskurilla Palauttaminen takaisin alkuperäiseen kokoon (-100 m) Näin muodostettu polygonitaso ja taajama-aihiot yhdistetään puskuroimalla yhdeksi tasoksi. Lopuksi alueet palautetaan alkuperäiseen kokoonsa miinus-puskurilla. 16.11.2006
Ruutu-puskurointimenetelmä “Oheistuotteet” TAAJAMIEN RAJAUSMENETELMÄ Ruutu-puskurointimenetelmä “Oheistuotteet” “Aukot” Rakennettu alue Mm. visualisointia varten muodostettiin vielä polygonitaso asumattomista ja hyvin harvaan asutuista alueista taajamien sisällä. Näistä valittiin ”Aukko-tasoon” vain hehtaaria suuremmat alueet. ”Aukko-taso” kuten taajamatkin leikattiin vielä vesimaskilla maa- ja vesipinta-alojen laskemista varten. Myös aukkojen asukasmäärät laskettiin. Aukkojen avulla laskemalla päästään tarkempiin taajamien pinta-aloihin ja asukasmääriin. Lisäksi gridistä tehtyä polygonitasoa voidaan käyttää rakennetun alueen maskina. 16.11.2006
Mitä tilastolliset taajamat kuvaavat? Lähtökohtana rakennuspisteet Kohteena asutus ja asukasmäärät Kuvaa asutuksen morfologista rakennetta Taajamia voidaan luokitella niiden ominaisuuksien mukaan Kaupunkimaisen alueen määrittely edellyttää enemmän tarkasteltavia muuttujia 16.11.2006
sq. km grid with population statistical locality locality (Env. Inst.) Peräseinäjoki building sq. km grid with population sq. km grid with building(s) 16.11.2006
16.11.2006
16.11.2006
16.11.2006
Yhteenveto - kuntaa pienemmät aluejaot 16.11.2006
Rajausmenetelmien kehittäminen v. 2007 Työpaikkataajamat Kaupunkimaiset alueet Kesämökkialueet ... 16.11.2006
Uudet toiminnalliset aluejaot tilastoinnissa 16.11.2006
Yritys- ja toimipaikkarekisteri 16.11.2006
Yritys- ja toimipaikkarekisteri ja tuotteet Yritys- ja toimipaikkarekisteri: yli 270 000 yritystä ja yli 300 000 toimipaikkaa Julkisyhteisöjen rekisteri: valtion virastot kunnat kuntayhtymät Sijaintitietojen laadunparannusprojekti käynnissä! Yritys- ja toimipaikkarekisterin tiedot, mm.: nimi, henkilöstömäärä tai -suuruusluokka, liikevaihtoluokka, osoite, koordinaatit Asiakasrekisterien päivitykset ja täydennykset Yrityksiä koskevat tilastot ja tilastolliset selvitykset 16.11.2006
Talouksien keskitulot Huoltoasemat Autokaupat Talouksien keskitulot 16.11.2006
Tietosuoja Tilastokeskuksen paikkatieto-aineistoissa 16.11.2006
Tietosuoja Henkilötietolaki edellyttää tiedonkeruulta suunnitelmallisuutta rekisteriselosteet nähtävillä Tilastokirjastossa tiedot suojattava Omien tietojen tarkastusoikeus ei koske tilastorekistereitä 16.11.2006
Tietosuojaa ohjaa lainsäädäntö (Tilastolaki 1994, Henkilötietolaki 1999) tilastoetiikka (mm. YK:n ohjeet) 16.11.2006
Tietoja ei saa julkaista tunnistettavassa muodossa, niin että henkilön, perheen tai asuntokunnan yksityisyyden tai liike- tai ammattisalaisuuden säilyminen vaarantuu. muuttujien arkaluonteisuus ensisijainen kriteeri suojaustarpeeseen ei saa julkaista tunnistettavassa muodossa soluissa ei tarpeettoman pieniä arvoja Metro 16.11.2006 16.11.2006
GIS ja tietosuoja: erityispiirteet tilastoalueen koko ja sijaintitarkkuus visuaalisen esittämisen mittakaava perusjoukon suuruus Muuttujien/attribuuttien arkaluonteisuus (esim. rotu, tulot) muuttujien määrä/muut aineistot (ristiintaulukointi) esitetäänkö absoluuttisia vai suhteellisia lukuarvoja 16.11.2006
Tietosuojamenetelmät: salaaminen aggregointi luokittelu estimaatit, keskiarvot Paikkatietojen näkökulmasta suojausmenetelmät vielä kehittely- vaiheessa. 16.11.2006
Kansainvälinen tilastoyhteistyö 16.11.2006
Kansainvälinen tilastoyhteistyö Tavoitteet Tilastojen vertailtavuuden parantaminen Kansainvälisten tilastotietojen käytön edistäminen Eri maiden kokemusten vaihto ja hyödyntäminen tilastotuotannossa Tilastokäsitteiden ja -menetelmien kehittäminen Suomen ja suomalaisten tilasto-osaamisen tunnetuksi tekeminen 16.11.2006
Kansainvälisen yhteistyön foorumit Euroopan unioni OECD, YK Pohjoismaat eri maiden tilastovirastot tieteelliset järjestöt 16.11.2006
Gis & Statistics -kansainvälinen yhteistyö Aktiivisia foorumeita juuri nyt! Eurostat/Gisco ja kansallisten tilastoviranomaisten gis-yhteyshenkilöt Nordic Forum for Geostatistics Pohjoismaisten tilastovirastojen gis-asiantuntijoiden yhteistyöverkosto European GridClub EC GI&GIS/JRC 16.11.2006
Population by 1 km square km grids 16.11.2006
16.11.2006
The Netherlands 16.11.2006
The population density map is a result of a research project on the feasibility of disaggregating population available at LAU2 level using CORINE Land Cover data as additional information source. The method is described in the publication Gallego F.J., Peedell S. (2001): Using CORINE Land Cover to map population density. Towards Agri-environmental indicators, Topic report 6/2001 European Environment Agency, Copenhagen, pp. 92-103. (http://agrienv.jrc.it/publications/pdfs/disagg_pop.pdf). 16.11.2006