Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Kiuruveden seurakunta 150 vuotta
Otto Von Bismarck ja Saksan ulkopolitiikkaa
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)
Kulttuuria massoille.
Elokuvan keskeiset piirteet vakiintuvat
Kuva ja tekijänoikeus by Pigeon PersonPigeon Person Aineiston kuvamateriaali on julkaistu Creative Commons lisenssillä Flickrissä.
Romantiikan aikakausi
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Eurooppa 1910-luvulla.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Länsimaat jakavat maailman
TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (1700-L.LOPPU, 1800-L.)
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
USA: Kohti Hollywoodia
Eläinten oikeudet.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
IX Miltä maa näytti? Matkakirjoista yleensä Miksi Yhdysvaltoja tai Pohjois-Amerikkaa koskevia matkakirjoja? - kiinnostus luontoon - ”resursseihin - ”väestöön,
V Etniset kaupungit - amerikkalaiset ”getot” Vrt. nimihistoria ja väestöryhmien historia Symbolinen etnisyys - keskittymiä ovat erityisesti etniset kaupungit.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
1873 Metallurgian insinööri Julius Buch löysi pienen terästehtaan Völklingenin läheltä. Junarata kanavoidun Saar -joen varrella lupasi kannattavaa bisnestä.
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
PILKKU.
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Sortokaudet: Sortokaudet on suomalaisen historiankirjoituksen luoma käsite vuosien 1899 – 1917 ajalle. Voidaan hahmottaa kaksi eri sortokautta , ensimmäinen.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN Guisen herttuan murha (Ranska 1908)
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Selitys Kiintotähdille on ainakin kaksi loogista selitystä. 1.Tähtien asema on todellakin muuttumaton toisiinsa nähden. Tämä käsitys on vallalla hyvin.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
RUOTSI.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
’I had many a good fall and many a good bump, and I think I have broken about twenty barrels of dishes, upset stoves, and also broken up many sets of beautiful.
ANGLO-AMERIKKA.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Radion ja TV:n historiaa
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Afrikka vapautuu siirtomaavallasta TAUSTA: Imperialismin aikana Afrikka jaettiin kokonaan suurvaltojen kesken siirtomaihin. Imperialismin aikana.
NUORISOKULTTURIEN SYNTY
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Sydney Tekijät Arttu & Jaakko. Sydney Sydneyn nähtävyydet Sydney tunnetaan sen kymmenistä rannoista(yli 70) ja niistä tunnetuin on Bondi Beach Sydney.
Kivihiili. Maailman eniten käytetty sähkötuotannon polttoaine Öljyn jälkeen maailman tärkein energianlähde.
H ELSINGIN V IERASKOTI RY / PERHETYÖ ASUNNOTTOMIEN PERHEIDEN PARISSA J ÄSENJÄRJESTÖPÄIVÄT I LKON KURSSIKESKUS Perhetyöntekijä Hanna-Mari Pusaa.
Harjoittelussa Tanskassa Kirsi Hiltula, Laura Kosola ja Aino Lauhikari.
Roosa nauha Syöpäsäätiö on työskennellyt määrätietoisesti syövän nujertamiseksi jo vuodesta 1948 alkaen. Lahjoitusvaroin toimiva Syöpäsäätiö tukee.
SUOMEN UUDET VÄHEMMISTÖT
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
KPL 19 Afrikan rikkaudet jaetaan
Latinalaisamerikkalainen kulttuuri
10 Hitler saa sotansa s. 72–77.
Modernin kulttuurin synty
Televisiot.
Liittoutuneet laittavat akselivallat ahtaalle
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva
Suomalaiset taidemaalarit
Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
Esityksen transkriptio:

Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska Jaakko Seppälä jaakko.i.seppala@helsinki.fi Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska

Englantilainen elokuva Kinetoskoopin ensi-ilta 17.10.1894 Projisoidut elokuvaesitykset yleistyivät nopeasti vuonna 1896 järjestetyn ensiesityksen jälkeen Alkuun ajankohtais-, paikallis- ja maisemaelokuvia kuten muissa maissa Phantom ride -elokuvat suosittuja Kamera oli kiinnitetty esimerkiksi junaan tai raitiovaunuun Brightonin koulukunnan elokuvat tunnettuja erityisesti trikkikuvauksesta G. A. Smith (Grandma’s Reading Glass, 1900) Williamson’s Kinematograph Company (The Big Swallow, 1901) Hepworth Manufacturing Company (Rescued by Rover, 1905) Englantilainen elokuva kukoisti 1900-luvun alussa, mutta kalpeni pian ulkomaisten elokuvien rinnalla

Mitchell & Kenyon: Pendlebury Colliery (1901)

Amerikkalainen elokuva 1900-luvun taitteessa Amerikka oli elokuvien suurin markkina-alue Tuottajat eivät pyrkineet ulkomaille kuten ranskalaiset kollegansa Maassa toimi lukuisia tuotantoyhtiöitä ja elokuvatuotanto oli monipuolista Edison Manufacturing Company syytti jatkuvasti muita tuotantoyhtiöitä patenttinsa rikkomisesta Kiistat riitauttivat kenttää ja vaikeuttivat yhtiöiden toimintaa Toistuvia oikeudenkäyntejä Yhtiöt joutuivat maksamaan lisenssimaksuja Vuonna 1902 American Mutoscope and Biograph -yhtiö voitti Edison Manufacturing Companyn nostaman oikeudenkäynnin (ensimmäinen erävoitto) Yhtiö ei suostut yhteistyöhön Edison Manufacturing Companyn kanssa Yhtiön käyttämän kameran rakenne ratkaisevasti erilainen

Edwin S. Porter (1870-1941) Edison Manufacturing Companyn palvelukseen 1900 Moninainen tehtävänkuva Merkittävä varhaisen amerikkalaisen tarinaelokuvan tekijä Ammensi työssään vaikutteita eurooppalaisista elokuvista Saman tapahtumasarjan esittäminen kokonaisuudessaan kahdesti, mutta eri perspektiiveistä Käytäntö samanaikaisesti eri paikoissa etenevien tapahtumaketjujen esittämiseksi ennen ristiinleikkaamista Varhaista välitekstien käyttöä vuodesta 1903 Teki yleisöä kiinnostavia tarinaelokuvia Ryhtyi itsenäiseksi tuottajaksi vuonna 1909 Tuolloin hänen ”vanhanaikaiset” elokuvat eivät innostaneet yleisöä Life of an American Fireman (1903), Uncle Tom’s Cabin (1903), The Great Train Robbery (1903)

Edwin Stanton Porter (1870-1941)

Le voyage dans la lune (Méliès, 1902) Otokset yksi ja kaksi esittävät saman tapahtuman, mutta eri perspektiiveistä. Porter omaksui konvention Mélièsiltä ja käytti sitä elokuvassaan Life of an American Fireman (1903).

Italialainen elokuva Maassa systemaattista elokuvatuotantoa vuodesta 1905 Vuosikymmenen lopulla maassa useita elokuvayhtiöitä Cines (1905), Ambrosio (1905), Itala Film (1906) Alkuun puutetta ammattitaitoisesta henkilökunnasta Rekrytointia muista maista, erityisesti Ranskasta Historiallisia spektaakkeleita vuodesta 1908 Italialaista taide-elokuvaa Vuosikymmenen taitteesta monikelaisia elokuvia Spektaakkelit suurmenestyksiä sekä kotimaassa että ulkomailla Houkuttelevat pidentämään elokuvien kestoa Yhdysvalloissa Vuoden 1910 paikkeilla Italiasta eniten elokuvia vientiin heti Ranskan jälkeen Gli Ultimi giorni di Pompeii (1908), Il Caduta de Troia (1910), Cabiria (1914)

Lyda Borelli

Bartolomeo Pagano

Tanskalainen elokuva Ole Olsen perusti Nordisk Filmin vuonna 1906 Tanskan suurin elokuvayhtiö, jolla tuotanto- ja levitystoimintaa Yhtiöllä joukko levitystoimistoja ulkomailla Läpimurtoelokuva Løvejagten valmistui 1907 Elokuva joutui esityskieltoon Tanskassa, mutta menestyi ulkomailla Nordisk Filmin elokuvat arvostettuja naturalistisen näyttelemisen ja korkeiden tuotantoarvojen tähden (mm. valaistus ja peilien käyttö) Rikoselokuvia, näytelmäsovituksia ja sensaatiomelodraamoja Pieni yhtiö Kosmorama tuotti vuonna 1910 elokuvan Afgrunden Asta Nielsenin läpimurtoelokuva Aikansa suosituimpia ja arvostetuimpia elokuvanäyttelijöitä Siirtyi vuonna 1911 Saksaan, jossa esiintyi useissa elokuvissa Tanskalaisen elokuvan tuotantomäärät suosiosta huolimatta pieniä verrattuna muihin elokuvan suurvaltoihin

Asta Nielsen (1881-1972)

Valdemar Psilander (1884–1917)

Nickelodeon-buumi Nickelodeon-buumi vuosien 1905 ja 1907 välillä Nickelodeonit ensimmäisiä pysyviä elokuvateattereita Ei elokuvateattereiksi rakennettuja vaan uusiokäyttöön otettuja tiloja kuten entisiä kauppoja ja varastohuoneita Halpaa viihdettä erityisesti työväenluokalle ja maahanmuuttajille Syitä nickelodeon-buumin syttymiselle: Tarinaelokuvien läpimurto ja suosion kasvu Elokuvien vuokraaminen esittäjille (ostamista halvempaa) Ympärivuotista liiketoimintaa, johon helppo ryhtyä ja jossa pienet ylläpitokustannukset Pääsylipun alhainen hinta veti työläisiä, maahanmuuttajia ja lapsia Nickelodeoneiden myötä elokuvista tuli viihdettä suurille massoille Nickelodeoneiden ohjelmisto pääasiassa ranskalaista tuotantoa

Nickelodeon

Nickelodeon

Motion Picture Patents Company Patenttikiistat ja jatkuvat oikeudenkäynnit riitauttivat alusta alkaen Yhdysvaltojen elokuvakenttää Tuotantoyhtiöt joutuvat maksamaan Edison Manufacturing Companylle lisenssimaksuja American Mutoscope and Biograph -yhtiö ei suostu yhteistyöhön Maassa ei kiistojen takia riittävästi tuotantoa vastaamaan nickelodeon-buumin aiheuttamaan kysyntään Vuoden 1907 oikeuden päätöksellä American Mutoscope and Biograph -yhtiön kamera ratkaisevasti erilainen kuin Edisonin patentoima Yhtiöstä patenttikiistoissa tasavertainen Edison Manufacturing Companyn kanssa American Biograph and Mutoscope sekä Edison Manufacturing Company perustavat MPPC:n vuoden 1908 lopulla Uusi organisaatio kerää lisenssimaksut ja kontrolloi kilpailua Suuri joukko tuotantoyhtiöitä MPPC:n alaisuuteen (perusta oligopolille) Yhdysvaltojen elokuvakenttä alkaa vakautua vuodesta 1909

Amerikkalaiset riippumattomat MPPC:n ulkopuolelle jäi suuri joukko pieniä yhtiöitä, jotka eivät tunnustaneet Edisonin patenttia Patentti pienille tuotantoyhtiöille taloudellisesti epäedullinen Trusti palkkaa vakoojia tarkkailemaan näiden toimintaa saattaakseen kunkin oikeuteen Riippumattomat tuotantoyhtiöt organisoituivat vuonna 1909 parantaakseen toimintamahdollisuuksiaan National Independent Moving Picture Alliance Hyvistä liikesiirroista huolimatta organisaatiosta ei kehkeyhdy tasavertaista kilpailijaa MPPC:n kanssa Riippumattomat kilpailevat myös keskenään MPPC:n ja riippumattomien väliset oikeudenkäynnit lakkaavat vuonna 1912 patentin purkautuessa Tämä vapauttaa yhtiöt käyttämään haluamaansa kalustoa

Elokuvakentän kahtiajako MPPC: Vitagraph Company of America Selig Polyscope Company The Essanay Film Manufacturing Company Lubin Manufacturing Company Kalem Company National Independent Moving Picture Alliance: Independent Motion Picture Corporation Thanhouser Film Corporation Solax Film Company New York Motion Picture Company