Soili Fabritius 2009.  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Ohjeet videotarinan tekemiseen
SUULLINEN HARJOITTELU
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Esityksen suunnittelu N-piirin johtamisvalmennus
Palautetaidot ja opponointi
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Palautetaidot ja opponointi
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Ohjeita esityksen pitämiseen
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
TN Puhumisen taidot Esiintyminen on insinöörin ammattitaitoa. Työn tuloksia pitää esittää myös suullisesti. Vaativat etukäteisvalmistelun.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
OHJEITA PUHE-ESITYKSEN LAATIMISEEN. 1 ESIINTYJÄN HUONEENTAULU.. 1) Aseta realistiset tavoitteet (tavoiteanalyysi) 2) Huomioi kuulijat ja esitystilanne.
TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
Luokan nimi, numero Opettaja Ryhmän jäsenten nimet
Ainetyöryhmien työn aloitus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Tutkielman teko-ohjeet
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Diaesitys ja hyvä esitystapa
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Englanti 8. lk LV – 2017.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
1 ALUETUTKIMUKSEN TEKEMINEN
Tietoa välittävä puheenvuoro
PITCHAUS Hero 2017.
3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Koulutusesityksen otsikko
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Opettajan nimi | kurssin numero
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Harjoituskurssiesityksen otsikko
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
Metallurgian seminaari
Historiamme Välitavoite Välitavoite Välitavoite Tänään Välitavoite
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Esityksen transkriptio:

Soili Fabritius 2009

 Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien asioiden kertaaminen ja havainnollistaminen ◦ toisin sanoin ◦ eri aisteihin vedoten eli esimerkiksi kuvien ja videoiden avulla 3) Kuulijoiden aktivointi (auttaa ymmärtämisessä ja muistamisessa) ◦ konkreettiset harjoitukset ◦ sanaristikot, arvuuttelut, muistitestit, piirrostehtävät…

- Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa aineisto, rakentakaa sisältö loogiseen järjestykseen ja kohdentakaa se juuri teidän luokallenne (mitä tiedetään ennestään?) - Havainnollistakaa esitystänne (suullinen ja välineellinen havainnollistaminen)! Korostakaa ja kerratkaa keskeisiä työvaiheita tms. - Laatikaa jokin kuulijoita aktivoiva tehtävä, joka auttaa asian mieleen painamisessa. Vuorovaikutus kuulijoiden ja ”opettajan” välillä on opastustilanteen olennainen osa! - Esitykset pidetään seuraavilla tunneilla.

Esimerkki: Saunan seinien rakentaminen - Johdanto ; Mitä on huomioitava saunan seinärakenteissa? Mitä ongelmia virheelliset rakenteet voivat aiheuttaa (kosteusongelmat jne.)? - Konkreettinen opetus: Rakennusvaiheet * lyhyt kuvaus * havainnollistajana pienoismalli, jossa mukana kipsilevy, vesieriste, tuuletusväli ja panelointi * keskeisten vaiheiden kertaus - Aktivointi: valokuvia kohteista, joissa rakenne on ollut virheellinen  kuulijat pohtivat, missä on toimittu virheellisesti, mistä ongelma johtuu (keskustelua)