LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT Lasten sosiaalinen maailma ja oppimisympäristö Kaarina Laine Kasvatustieteiden laitos YLIOPISTOPÄIVÄ 12.2.2005 LAPSET JA NUORET
LAPSUUDEN SYRJÄYTYMISRISKEJÄ KEHITYKSEEN KIETOUTUVIA RISKEJÄ: Terveyteen liittyvät ongelmat Ongelmat psyykkisessä hyvinvoinnissa Puutteet sosiaalisessa kompetenssissa Oppimisvaikeudet RISKIKONTEKSTEJA: Epäsuotuisa vanhemmuus ja perhe-elämä Lapsen epätyydyttävä sosiaalinen maailma Epäsuotuisa oppimisympäristö
SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT VARHAISLAPUUDESSA Origins of Exclusion in Early Childhood (N=179) SUOMEN AKATEMIA Lasten kehityksen seuranta päiväkodissa, esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla vertaissuhteet sosiaalinen kompetenssi oppimisvalmiudet oppimismotivaatio edistyminen
TOVERIONGELMIEN YLEISYYS Origins of Exclusion in Early Childhood (SA) _______________________________________ Lasten Yleisyysprosentit ongelmat 5 v. 6 v. 7 v. Torjuttu 28 27 26 Syrjäänvetäytyvä 23 17 18 Yksinäinen 14 12 18 Kiusaaja 5 16 12 Kiusattu 9 12 8
TOVERIONGELMIEN YLEISYYS Origins of Exclusion in Early Childhood (SA) _______________________________________________ Yksi- ja moni- Yleisyysprosentit ongelmaiset 5 v. 6 v. 7 v. Torjuttu 14 10 11 Syrjäänvetäytyvä 14 6 6 Yksinäinen 9 5 8 Kiusaaja 1 5 4 Kiusattu 3 4 2 ----------------------------------------------------------------------- 1 ongelma yht. 41 30 31 2 ongelmaa 9 15 16 3-5 ongelmaa 7 8 7 Yht. ongelmallisia 57 53 54 ------------------------------------------------------------------------ Yht. ongelmattomia 43 47 46
Heikko itsearvostus, kielteinen minäkäsitys Negatiivinen kehäprosessi sosiaalisessa vuorovaikutuksessa Heikko itsearvostus, kielteinen minäkäsitys Kehittymättömät sosiaaliset taidot Kielteiset käsitykset ja odotukset muista Vähän myönteistä vuorovaikutusta Epäsuotuisat aikeet muita kohtaan Muiden kielteiset havainnot ja reaktiot, torjunta, epäsuosio
MOTIVAATION KEHITTYMINEN lukijaryhmillä 5-7 vuoden iässä Origins of Exclusion in Early Childhood (SA) Lepola, J. 2004
TEHTÄVÄORIENTAATION KEHITTYMINEN lukijaryhmillä 5-7 vuoden iässä Origins of Exclusion in Early Childhood (SA) Lepola, J. 2005
Heikko itsearvostus, kielteinen minäkäsitys Negatiivinen kehäprosessi oppimisessa Heikko itsearvostus, kielteinen minäkäsitys Kehittymättömät oppimistaidot, heikot oppimistulokset Kielteiset käsitykset ja odotukset oppimisesta Heikko oppimis- motivaatio Vähän myönteisiä oppimiskokemuksia Epätarkoituksen-mukainen toiminta oppimistilanteessa
RISKITEKIJÖIDEN KUMULOITUMINEN Ongelmat ovat usein kasautuvia ja jatkuvia. Vertaissuhdeongelmat, heikot sosiaaliset taidot, vähäinen oppimismotivaatio ja huonot oppimistulokset saattavat kytkeytyä toisiinsa. Riski- ja suojatekijät kietoutuvat toisiinsa samanaikaisesti. Lapsi voi selviytyä ja menestyä hyvin riskitekijöistään huolimatta. Tärkeintä syrjäytymisriskissä oleville lapsille on heidän ongelmiensa varhainen tunnistaminen, niiden ymmärtäminen ja riittävät tukitoimenpiteet.