Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Tampereen kaupunkiseudun alue Väestö 31.12.2007 Kangasala 27 733 Lempäälä 19 291 Nokia 30 485 Pirkkala 15 778 Tampere 207 866 Vesilahti 4 086 Ylöjärvi 26 384 Orivesi 9 555 8 kuntaa 341 168 asukasta Kasvu 1,4 %
Kiinnostava toiminta- ympäristö yrityksille ja osaajille TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN SEUTUSTRATEGIAN 2005 PAINOPISTEET Kiinnostava toiminta- ympäristö yrityksille ja osaajille Toimiva ja eheä yhdyskunta- rakenne Yli kuntarajojen joustavat hyvinvointi- palvelut PARAS-YHTEISTYÖSUUNNITELMAN 2007 SISÄLTÖ
Seutuasioiden valmistelu- ja päätöksentekorakenne Yhtymäkokous Kunnallis- hallitukset Seutuhallitus Valtuustot Kuntajohtajakokous Seutufoorumi Seutuyksikkö Maankäyttö- ja rakennemalli- työryhmä Hyvinvointi- palvelujen tr Teknisten palvelujen tr Elinkeinojen ja osaamisen tr Seudun tietohallinnon johtoryhmä
Yhdyskuntasuunnittelun hankkeet 2008-2009
Hankekokonaisuus 2008-2009 Kaupunki- seudun rakennemalli 2030 Seudun palveluverkko -suunnitelma Seudun asunto- poliittinen ohjelma Kaupunki- seudun rakennemalli 2030 Seudun elinkeino- strategia Seudun liikenne- järjestelmä- suunnitelma Kaupunkiseudun kilpailukykystrategia Maankäytön suunnittelun ja toimintojen kehittämisen yhteenkytkeminen Kaavoittajien lisäksi hyvinvointiasiantuntijoita, asuntovirkamiehiä, liikennesuunnittelijoita ja ELINKEINOJOHTO Missä uudet asuinalueet sijaitsevat Millaiset koulureitit alueella on Miten päivähoitopalvelut saavutetaan Millaisia kuljetusreittejä teollisuudelle tarjotaan Miten työmatkaan ja kauppa-asiointiin käytettävä aika voidaan minimoida Miten muista kulttuureista tulevat haluavat asua /huomioimme monikulttuuriset asumistavat/ratkaisut? Perimmäinen tarkoitus: - mahdollistetaan toimijoille parhaat edellytykset suoriutua omasta tehtävästään hyvin arkielämän sujuvuus yhdyskuntarakenteen suunnittelulle vahvemmat ekologiset reunaehdot Seudun ilmasto- strategia
Peruskysymykset Millaista maankäytön mallia toteutetaan? Miten palveluverkkoa käytetään tehokkaasti koko seudun alueella? Miten lähin palvelu voisi olla lähipalvelu? Mitkä ovat asuntojen tuotantotavoitteet ? Millaiset asuin- ympäristöt ovat houkuttelevia? Millaista maankäytön mallia toteutetaan? Kuinka suureen kasvuun varaudutaan? Mihin kasvu suunnataan? - Millä aikataululla ja mitoituksella alueet toteutetaan? Millainen on seudullisesti kilpailukykyinen yritysalue- kokonaisuus? Miten liikutaan sujuvasti? Miten varmistetaan seudun hyvä saavutettavuus? Millainen on energia- taloudellinen yhdyskunta- rakenne?
Mitä tarkoitamme rakennemallilla Kaupunkiseudun kokonaisvaltainen yhdyskuntasuunnitelma Alueen kilpailukykystrategia, joka ohjaa toimintojen suunnittelua (elinkeinoelämä, asuminen, liikenne, palvelut) Hyväksytyn maakuntakaavan toteuttamissuunnitelma Tampereen seutukunnan tahdonilmaisu uuteen maakuntakaavaan Puitteet kuntien yksityiskohtaiselle suunnittelulle Työprosessi keskinäisen luottamuksen vahvistamiseksi
Rakennemalliprosessi Kuntien kehitys- kuvat Käsittely kunnissa Tavoitteet Sidostahojen kuuleminen Päätös seutuhallituksessa Rakennemalli- vaihtoehdot Arviointi sh + kunnissa Tavoitteellinen rakennemalli Lausunto-kierros Päätös sh + kunnissa Rakennemallin toteuttamisohjelma Päätös sh + kunnissa Kevät 08 Syksy 08 Kevät 09 Syksy 09
Rakennemallin tavoitteet, seutuhallitus 29.5.2008 Väestön kasvuun varaudutaan Yhdyskuntarakennetta tiivistetään Keskustoja kehitetään Asuntotuotannon monipuolisuutta lisätään Liikkumisen tapoja uudistetaan Elinkeinoelämän kasvua tuetaan Palvelujen saatavuutta yli kuntarajojen parannetaan
1. Väestön kasvuun varaudutaan Kaupunkiseudulla luodaan edellytykset voimakkaalle kasvulle Kokonaisväestö vuonna 2030 on 430 000 asukasta, lisäys nykytilanteeseen on n. 80 000-90 000 asukasta (20%:n kasvu) Väestön ikääntyminen huomiodaan Mm. työvoiman suuri poistuma ja hoivapalvelujen kysynnän kasvu
Kokonaisväestön kasvu vuoteen 2030 Vuosien 2010-2030 ennusteessa mukana Oriveden ja Kurun tiedot
2. Yhdyskuntarakennetta tiivistetään Rakennetta eheytetään tiivistetään taajamien ja keskusta-alueiden maankäyttöä vahvistetaan joukkoliikennekäytävien maankäyttöä laaditaan yhteiset maapoliittiset periaatteet Arjen sujuvuutta edistetään lomitetaan asumista, palveluja ja työpaikkoja edistetään ”lihaksilla liikkumista” parannetaan seudun eri toimintojen saavutettavuutta
3. Keskustoja kehitetään Keskustojen vetovoimaisuutta lisätään Päivittäin käytettäviä kaupallisia palveluja ohjataan kuntien keskustoihin Keskustoja elävöitetään asunnoilla ja toimistoilla Keskustojen ulkopuolisia kaupan suuryksiköitä ei maakuntakaavassa varattujen lisäksi osoiteta Tilaa vievä kauppa ohjataan keskitetysti hyvien liikenneyhteyksien varrelle
4. Asuntotuotannon monipuolisuutta lisätään Asuntotuotannossa varaudutaan voimakkaaseen väestönkasvuun. Asuinalueiden mitoituksessa otetaan huomioon lisäksi väljyyskehitys. Asumisen ja asuntojen talotyyppien vaihtoehtoja lisätään Sosiaalinen asuntotuotanto toteutetaan yhteisvastuullisesti seudulla Suositaan maankäyttöä, joka mahdollistaa energiaa säästäviä ratkaisuja
Valmistuneet asunnot kaupunkiseudulla Lähde: Tilastokeskus
5. Liikkumisen tapoja uudistetaan Luodaan mahdollisuuksia liikkumistarpeen vähentämiseen Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen osuuksia lisätään Henkilöautoliikenteen osuuden kasvu pysäytetään Raideliikennettä hyödynnetään Joukkoliikenne järjestetään tehokkaasti Lentoliikenteen edellytyksiä kehitetään
Kulkutavat kaupunkiseudulla Lähde: Tampereen kaupunkiseudun liikennetutkimus 2005
6. Elinkeinoelämän kasvua tuetaan Suunnitellaan kilpailukykyinen seudullinen yritysaluekokonaisuus Työvoiman poistuman (n. 60 000 ) kattamisen lisäksi seudulla tavoitellaan n. 15 000-20 000 uutta työpaikkaa Panostetaan edelleen seudun vahvoihin osaamisaloihin Luodaan mahdollisuuksia uuden liiketoiminnan ja uusien elinkeinojen syntyyn
7. Palvelujen saatavuutta yli kuntarajojen parannetaan Kuntien raja-alueilla palvelut järjestetään yhteistyönä Palveluverkkoa hyödynnetään seudullisesti Yhteistyötä toteutetaan sopimuksin ja hallinnollisin uudistuksin Palveluissa luodaan yhteisiä periaatteita ja seudullisia käytäntöjä Suuret ylikunnalliset hankkeet suunnitellaan, sijoitetaan ja toteutetaan yhteistyössä
Perheiden palvelujen tarve Kaupunkiseudulla tarvitaan väestöennakoinnin mukaisesti vuonna 2015 noin 30 uutta päivähoitoyksikköä, mikäli päiväkotihoitoa järjestetään nykyrakenteen mukaisesti. Oppilasmäärän kokonaislisäys vuoteen 2030 tarkoittaa, että Tampereen kaupunkiseudulla tarvitaan n. 20 yhtenäiskoulua (1-9 lk) lisää. Lasten ja vanhusväestön voimakas kasvu lisäävät suuresti myös perusterveydenhuollon kysyntää ja aiheuttavat laskennallisesti noin 5 uuden terveysaseman tarpeen 2030 mennessä.
Muuta ajankohtaista seutuyhteistyössä
Päätöksentekoon tulossa Päätökset tehty mm. Sopimukset päivähoidon ja perusopetuksen palvelujen yhteiskäytöstä Päätöksentekoon tulossa Alueellisen työterveyshuollon muodostaminen Seudullisen elinkeinoyhtiön muodostaminen Valmistelussa Yksityisen päivähoidon kehittämiskeskus Lukiotoimen seudullinen kehittäminen Kuntayhtymien omistajaohjauksen kehittäminen Selvitys kansainvälisen koulun perustamisesta
Kiitos ja aktiivista seutusyksyä! www.tampereenseutu.fi