13.11.2003 Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto 40-60 ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Savonia-ammattikorkeakoulu.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Kuntamarkkinat Helsinki
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Raija Hirvonen ARVO –projektin eteneminen.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Vuosi 2003 Projektisuunnitel- man täsmentäminen Tiedottaminen, benchmarking Verkostoituminen Suunnittelu, valmistelu tiedon hankinta Hoiva – ja hoitoyritykset.
Vuosi 2003 Projektisuunnitel- man täsmentäminen Tiedottaminen, benchmarking Verkostoituminen Suunnittelu, valmistelu tiedon hankinta Hoiva – ja hoitoyritykset.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Savonia-ammattikorkeakoulu.
-eri tasoilla toimintana Uusien toimintamallien kehittäminen
-eri tasoilla toimintana Uusien toimintamallien kehittäminen
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
MOBIILIHOIVA turvallisen kotihoidon tukena – Marja Gröhn-Rissanen, TtM, lehtori Savonia- ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiosaamisalue,
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Savonia-ammattikorkeakoulu
ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian kehittämishanke Hyvinvointiteknologiaan liittyvät projektit yhteistyössä työelämän kanssa (esimerkkinä ARVO –projekti)

ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005

Projektin tausta ja tarve Muuttuvan opettajuuden haasteet Väestön ikääntymisen tuomat haasteet koulutukselle Projektin toiminnan perusta

Projektin tavoitteet ja tarkoitus Tavoitteena on kehittää ammattikorkeakoulun tulosalueiden yhteistyötä ja toimintaa sekä moniammatillista opettajuutta. Moniammatillinen opettajuus kehittyy yhteisen toiminnan kautta. Yhteinen toiminta on eri tulosalueiden opettajien ja opiskelijoiden sekä elinkeinoelämän välistä vuorovaikutusta.

Kehittämistavoitteet Tavoitteena on luoda uusi toimintamalli, joka vahvistaa opettajuuden kehittymistä moniammatilliseksi toiminnaksi. Opettaja käyttää mallia tukiessaan opiskelijan ammatilliseen kasvuun liittyvää oppimisprosessia.

Kehittämistavoitteet Projektiin liittyvät oppimisprosessit toteutetaan yhteistyössä koulutusketjun ja elinkeinoelämän kanssa tutkimus- ja kehittämisprojekteina. Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa luodaan innovaatioita, jotka edistävät ikääntyvien ihmisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä aidoissa toimintaympäristöissä.

Kehittämistavoitteet Informaatio- ja hyvinvointiteknologiaa hyödynnetään oppimis- ja työskentelyvälineenä.

Kehittämistavoitteet Projektissa lisätään ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden opettajien ja opiskelijoiden tieto-taitoa kohdata tulevaisuuden haasteita ja kehittää toimintoja vanhustyön alueella.

Kehittämistavoitteet Koulutuksen kautta vahvistetaan vanhustyössä tarvittavia arvoja, asenteita ja valmiuksia.

Kehittämistavoitteet Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa alueen Hoito- ja hoivalaitokset sekä Leväsen palvelukeskus ja kotihoito tarjoavat alkuvaiheessa aidon toimintaympäristön, missä voidaan kehittää uutta, iäkkäiden ihmisten itsenäistä selviytymistä tukevia tulevaisuuden käyttäjien tarpeisiin ja odotuksiin vastaavia toimintoja ja palveluja.

Toteutus ja projektin eteneminen Hankkeen kokonaissuunnittelun ja koordinoinnin toteuttaa Sosiaali- ja terveysalan Kuopion tulosalue 2003 Hankehakemus jätetty Hankehakemuksen täsmentäminen elokuu Verkostoituminen yhteistyötahojen kanssa syys – lokakuu Tiedotusstrategian luominen ja hankkeen alkamisesta tiedottaminen syys – marraskuu Pilotointiympäristöön perehtyminen ja yhteisen toimintastrategian luominen syys – joulukuu 2004 Toiminnan kehittämisstrategian luominen ja yhteistoimintasopimusten tekeminen Benchmarkkaus parhaista vanhustyöhön liittyvistä hankkeista ja toiminnoista marras - joulukuu Moniammatillisen toiminnan ja opettajuuden mallin kehittäminen Informaatioteknologiaa hyödyntävän moniammatillisen opetusmenetelmän kehittäminen tammi – joulukuu Henkilöstö- ja täydennyskoulutus maalis - syyskuu Kokeilustrategian luominen ja kaikkien toimijoiden sitouttaminen Tiedottaminen 2005 Moniammatillisen toiminnan ja opettajuuden mallin kokeilu eri pilotointiympäristöissä tutkimuksen ja tuotekehityksen avulla tammi – lokakuu Informaatioteknologiaa hyödyntävien moniammatillisten opetusmenetelmien sovellukset Tiedottaminen Raportointi marras - joulukuu

Projektin tuotokset Ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden moniammatillisen toiminnan malli, jossa otetaan huomioon eri prosesseissa tarvittava asiantuntijuus ja joka on tilannekohtaisesti muunneltavissa sekä hyödynnettävissä koko koulutusketjun alueella. Moniammatillisen opettajuuden malli. Uudet moniammatilliset opetusmenetelmät informaatioteknologiaa hyödyntäen. Ammattikorkeakoulun henkilöstökoulutus. Moniammatillisesti tuotetut opettajien ja opiskelijoiden yhteiseen oppimiseen perustuvat projektityöt. Tutkimukseen, tuotekehitykseen ja kokeiluun perustuvat vanhuksen omatoimisuutta ja itsenäistä selviytymistä tukevat innovaatiot. Toimijoiden verkosto seuraavien toimijoiden välille: ammattikorkeakoulu, yliopisto, ammatillinen instituutti, Leväsen palvelukeskuksen ja kotihoidon henkilökunta, hoito- ja hoivayritykset, teknologiayritykset, vanhukset ja heidän läheisensä, kolmas sektori ja muut toimijat.

Projektiin liittyviä osaprojekteja Ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden ja koko alueellisen koulutusketjun yhteistyön kehittäminen moniammatilliseksi toiminnaksi tutkimus- ja kehittämistyön kautta. Yhteisen toimintamallin luominen. Moniammatillisen opettajuuden kehittäminen pilottina uudenlaisten vanhusten itsenäistä suoriutumista tukevien palvelujen ja käytäntöjen tuottamisen kautta. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio Moniammatillisen opettajuuden kehittäminen pilottina vanhusten toimintakyvyn ja liikkumisen tutkimisen kautta: Fyysinen kunto ja tasapaino. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio Moniammatillisen opettajuuden malli oppia uusia vanhustyön käytäntöjä. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio ja Liiketalous, sosiaali- ja terveysala, Iisalmi Nestori, Matkailu- ja ravitsemusala, Kuopio Hilima, Kuopion Muotoiluakatemia Arvo – hankkeen kehittämistoiminnan yhteisesti koordinoitu tutkimus ja arviointi; Kuopion yliopiston eri laitokset ja Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun koulutusalat Vuoden 2003 aikana täsmentyy, miten eri osaprojektien toteuttaminen vuosina kytkeytyy ammattikorkeakoulun ja moniammatillisen opettajuuden kehittymiseen vanhustyön alueella.

Tulosten hyödyntäminen Moniammatillinen toiminnan ja opettajuuden malli, joka on testattu projektissa vanhustyön eri toimintaympäristöissä, on siirrettävissä ja edelleen kehitettävissä muihin oppimis- ja hyvinvointiympäristöihin. Projektin tutkimus- ja osaprojektit tuottavat uudenlaista osaamista sekä uutta tutkittua ja käytännössä kokeiltua tietoa vanhustyön alueelta koulutuksen ja elinkeinoelämän kehittämiseen. Kehitetty malli ja vanhustyön alueella hyviksi todetut käytänteet ovat hyödynnettävissä kansallisesti ja kansainvälisesti.