Yleisesitys / VIRTA-Opintotietopalvelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto: RAKETTI-VIRTA-projekti
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelu ja tulevaisuuden askelmerkkejä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Korkeakoulujen tuottamat opettajatiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu.
Tiedonkeruitten tiekartta. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
KV-VIRTA-projekti Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelun kuulumisia Vuosi takana – mitä tulikaan tehtyä? Virta siirtyi efektiivisesti tuotantoon , korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
VIRTA-opintotietopalvelu Yleisesitys 12/2015. Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on järjestelmä… jonka kautta tietyt korkeakoulujen tuottamat.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-julkaisutietopalvelun tilannekatsaus Hanna-Mari Puuska Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä
Suorat tiedonkeruut Yleisesitys. OKM:n suorat tiedonkeruut Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) kerää tietoja korkeakouluista o Mm. opintopistetiedot,
tiedon laadun tukeminen ja
VIRTA-opintotietopalvelun tutkimuskäytön kehittäminen
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
VIRTA-Opintotietopalvelu Tilannekatsaus
VIRTA-julkaisutietopalvelu
06/16.
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
VIRTA-opintotietopalvelu
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa ja oppijan tietovirroissa
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Yleisesitys / VIRTA-Opintotietopalvelu

Yleisesitys-VIRTA opintotietopalvelu Lähtökohdat Hallinnointi, turvaaminen ja ohjaus Tietovarantopalvelun jatkokehitys Tilannekatsaus

Tietovaranto on tietojärjestelmä.. jonka kautta tietyt korkeakoulujen tuottamat tiedot ovat saatavilla yhdestä, tehokkaasta rajapintapalvelusta jossa korkeakoulut säilyttävät kopiota osasta opiskelijarekisteriensä ja muiden henkilörekisteriensä tietosisällöstä

Tiedon tuottaja ja tietovaranto Tiedon tuottajan näkökulmasta tietovaranto on tekninen ratkaisu, jolla tietoja siirtyy käytetyistä tietojärjestelmistä toisiin – tieto avataan muiden käyttöön Tietoja viedään tietovarantoon tietolähteestä, joka on tiedon auktoriteetti Tietolähteen on oltava tietojärjestelmä Tietovarannosta tietoja voi lukea vain toinen tietojärjestelmä

Korkeakoulujen ja OKM:n yhteistyön tulos Yhteinen tavoite: Korkeakoulut ja OKM kehittävät ja ylläpitävät tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, tietojen ja käsitteiden yhteismitallisuutta sekä valtakunnallista tietovarantoa korkeakoulujen toiminnan ja OKM:n ohjauksen tueksi. Tietovarannosta säädetään laissa 1058/1998

Tietovarannon tietojen käsittely Tietovarantoon ei ole suoria käyttöliittymiä Tietovarannon lukurajanpinta luovuttaa automaattisesti kaiken pyydetyn tiedon sallituille palveluille (nyt vai Opetushallitus) OPH:n ylläpitämien (ja jatkossa muiden) palveluiden osana valvotaan henkilötietojen käyttöä Viranomaistiedonkeruita varten poiminnat toteutetaan erikseen valtuutetun CSC:n henkilöstön toimesta

Helsingin yliopiston kansleri Ilkka Niiniluoto ”Opetus- ja kulttuuriministeriön ylläpitämä tietovaranto, johon korkeakouluilla on velvollisuus tallentaa opiskelijoitaan koskevat tiedot, auttaa kehittämään opiskelijavalintoja. Samalla se antaa yliopistoille uuden välineen suunnitella omaa toimintaansa ja kertoa ilman tilastoharhoja tarjoamansa koulutuksen tuloksista.” (Valtioneuvoston yleisistunnossa toukokuun 16. Päivänä 2012)

Tietohal-lintolaki, KA… Suora velvoite lailla Korkeakoulujen opiskelija- valintojen kehittäminen Muut velvoitteet OKM:n ohjauksen tarpeet Raportointi ja tiedonluovutus eri viranomaisille Tietohal-lintolaki, KA… Tietojen yhteentoimivuuden kehittäminen OKM:n kohdealueella (JHKA) Strategiset tavoitteet Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovarannon taustalla ovat operatiiviset, ohjaukselliset ja strategiset tavoiteet Viime kesänä säädetyt ammattikorkeakoululain, yliopistolain ja rekisterilain muutokset mahdollistavat tietovarannon toteuttamisen, jotta operatiivinen eli toiminnan kehittäminen korkeakoulujen opiskelijavalintojen osalta etenee hallitusohjelmassa linjatulla tavalla Laki tietovarannosta on säädetty siten, että siihen sisältyviä opintotietoja voidaan suoraan käyttää Tilastokeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruiden lähteenä ja jatkossa tietovaranto voisi palvella myös muita viranomaisia, joille korkeakoulut lakisääteisesti luovuttavat tietojaan – tämä on tietoarkkitehtuurin tarkoituksenmukaista kehittämistä Isossa kuvassa kyse on kuitenkin strategisesta tavoitteesta kehittää korkeakoulujen ja julkisen hallinnon ICT-yhteistyötä siten, että yhteentoimivat tiedot voisivat olla kaikkien osapuolten kehittämien palveluiden käytettävissä

Miksi korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on toteutettu? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut (korkeakoulun harkinnan mukaan) Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym.

Ohjauksen tietotarpeet ja muut tiedon luovutukset viranomaisille - Opiskelijat - Rahoitus… - Tutkinnot, - Suoritukset - Julkaisut… Tavoitteena on tiedon laadun parantaminen: yhteismitallisuus, ajantasaisuus, luotettavuus, yhdisteltävyys Tietojen käsittely keskittyy yhteismitallisiin panos- ja tuotostietoihin Korkeakoulujen käsittelemästä tiedosta kyseessä on jäävuoren huippu: Korkeakoulut ovat autonomisia, niillä on erilaiset tehtävät, koko, sijainti, organisaatiopuitteet jne., joiden tiedot hallitaan korkeakoulujen omissa järjestelmissä, sovelluksissa, tietovarastoissa Ohjaukseen kerätään organisaatiorajat ylittäen yhteismitallista tietoa ydinliiketoiminnan tuotoksista

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tietojen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuus Avoin data, tietojen saatavuus Tiedon kirjaaminen ja tallentaminen vain yhteen paikkaan ICT-palvelujen ja -arkkitehtuurin kehitys Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot

Tietovarannon tietosisällön rajaus Tutkintoon johtava koulutus Ei-tutkintoon johtava koulutus Tutkinnot Opiskeluoikeudet* Ilmoittautumis-tiedot *Opiskeluoikeustiedot myös eräistä ei tutkintoon johtavista laki 484/2013, tallennusvelvoite + ministeriön tiedonkeruukirje Valtakunnallinen tietovaranto käsittää tässä vaiheessa keskeiset tulostiedot korkeakoulujen koulutustoiminnasta, niin kutsutut opintotiedot Kyse on henkilörekisteristä, jossa korkeakoulut rekisterinpitäjinä ylläpitävät omia opintotietojaan Tiedot opiskeluoikeuksista opettajan koulutukseen ym. sekä keskimääräinen lukumäärä opiskeluoikeustiedoista kerätään

Korkeakoulun vastuulla sekä toteutus että tietosisältö rekisterinpitäjänä Tiedon luovutus suoraan lain nojalla tai korkeakoulun päätöksellä OKM palvelun tarjoajana (CSC) Opetushallitus Tilastokeskus OKM-tiedonkeruut Korkeakoulut? Muuntaa rekisterinsä tiedon Korkeakoulujen tietomalliin (xdw-malli) Tallentaa tiedon valtakunnalliseen tietovarantoon Tiedon käyttäjät hakevat korkeakoulujen tiedot omiin järjestelmiinsä Mitä? - Korkeakoulut muodostavat opiskelijarekistereistään yhteismitalliset siirtotiedostot, jotka vastaavat nykyisiä viranomaistiedonkeruita, mutta niiden tarkkuustaso on verrattavissa opiskelijan suoritusotteeseen - Korkeakoulut siirtävät tiedostot CSC:lle, jossa ne ovat edelleen osa korkeakoulun juridista opiskelijarekisteriä - CSC muodostaa kaikkien korkeakoulujen tutkinto, suoritus ja opiskelijatiedot tarjoavan rajapinnan, jota vain valtuutetut tietojärjestelmät voivat lukea - Tietoja lukee ensivaiheessa Opetushallituksen opiskelijavalintarekisteri, jossa tietoa käytetään korkeakoulujen toiminnassa, korkeakoulujen yhteishaukuun ja muiden opiskelijavalintojen järjestämiseen sekä muihin koulutusasteihin kohdistuvassa hakeutumisessa - Tietoja hyödynnetään Tilastokeskuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruissa - Korkeakoulut voivat käyttää tietoja keskinäisiin prosesseihinsa, esim. yhdeksän korkeakoulun TIPTOP-projekti kehittää tietovarantoa hyödyntävää AHOT-palvelua

Tiedon tuottajat, kotiorganisaatiot OKM palvelun tarjoajana (CSC) Opintopolku.fi, Juuli Tilastokeskus OKM-tiedonkeruut Tutkimusrahoittajat? Tiedon käyttäjät hakevat tiedon tuottajien tietoja keskitetysti omiin järjestelmiinsä Case: VIRTA-julkaisutiedot

Tietovarannon tiedot palveluiden käytössä: 1. askel (lain nojalla) Eri palvelut, jotka käsittelevät eri tietovarantoja eri lähteistä reaaliaikaisesti Opintosuoritukset, Opiskeluoikeudet, LK-ilmoittautumiset kerran kk – kerran vrk, eräsiirto reaaliaikaisesti, ws-soap Nykyiset lähdejärjestelmät, jotka käsittelevät kaikkia tietoja monoliittisesti Siirtomuotona kummassakin tapauksessa sama XML-määritys Ratkaisutapa on Perustietovarantojen viitearkkitehtuurissa kuvattu ”kopioitu tietovaranto”, joka soveltuu hyvin kohtuullisen muuttumattomana pysyvän tiedon lukurajapintojen toteuttamiseen Kutsu hetun tai oppijanumeron perusteella; 750 millisekunttia Kaikista tiedoista lakisääteisille ja jatkossa erikseen valtuutetuille palveluille Organisaatiorajauksella korkeakoulujen omille, erillisille palveluille Vapaasti testirajapinnan tietoa palveluita kehittäville tahoille, myös yksityisen sektorin toimijoille

Tavoitteena yhteinen tietovaranto (Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri) Eri palvelut, jotka käsittelevät ja tallentavat eri tietovarantoja eri lähteistä reaaliaikaisesti Opintosuoritukset, Opiskeluoikeudet, LK-ilmoittautumiset kerran kk – kerran vrk, eräsiirto reaaliaikaisesti, ws-soap/… Nykyiset lähdejärjestelmät, jotka käsittelevät kaikkia tietoja monoliittisesti Ratkaisutapa on Perustietovarantojen viitearkkitehtuurissa kuvattu ”kopioitu tietovaranto”, joka soveltuu hyvin kohtuullisen muuttumattomana pysyvän tiedon lukurajapintojen toteuttamiseen Kutsu hetun tai oppijanumeron perusteella; 750 millisekunttia Kaikista tiedoista lakisääteisille ja jatkossa erikseen valtuutetuille palveluille Organisaatiorajauksella korkeakoulujen omille, erillisille palveluille Vapaasti testirajapinnan tietoa palveluita kehittäville tahoille, myös yksityisen sektorin toimijoille

VIRTA-Opintotietopalvelu 2. Tiedon-välitys Valtakunnalli-sille palveluille Korkea-koulu Tilasto-keskus Kela OKM CIMO Korkea-koulut KSHJ, Vipunen ym. 1. Aineiston siirto viranomaisille Korkeakoulujen tietovaranto TIPTOP ym. 3. Tiedon tarjoaminen korkeakoulujen omille järjestelmille 4. Arkisto

VIRTA-Opintotietopalvelun kautta kerättävät viranomaistiedonkeruut OKM:n suorat tiedonkeruut opintopisteistä Tutkinto-opiskelijoiden opintopisteet (AMK-2A) Ei Tutkinto-opiskelijoiden opintopisteet (AMK-2B) Opinnäytetyöt (AMK-9) Opintopisteet (YO-2) Tilastokeskuksen Opiskelijatiedonkeruut (syksyllä) Tutkintotiedonkeruut Opettajan pedagokiset opinnot (yliopistoista)

Tiedon tuottaja ja tietovaranto Tiedon tuottajan näkökulmasta tietovaranto on tekninen ratkaisu, jolla tietoja siirtyy käytetyistä tietojärjestelmistä toisiin Tietoja viedään tietovarantoon tietolähteestä, joka on tiedon auktoriteetti Tietolähteen on oltava tietojärjestelmä Tietovarannosta tietoja voi lukea vain toinen tietojärjestelmä

Tietovarannon tietojen käsittely Tietovarantoon ei ole suoria käyttöliittymiä Tietovarannon lukurajanpinta luovuttaa automaattisesti kaiken pyydetyn tiedon sallituille palveluille OPH:n ylläpitämien (ja jatkossa muiden) palveluiden osana valvotaan henkilötietojen käyttöä Viranomaistiedonkeruita varten poiminnat toteutetaan erikseen valtuutetun CSC:n henkilöstön toimesta

Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu Korkeakoulujen toiminta, valtakunnalliset palvelut Tietovarantopalvelun tuotantokäyttö aloitettu 21.4.2014 (OKM:n kirje 16/592/2014) Opetushallituksen valtakunnallisille palveluille tiedot käyttöön syksystä 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriön ja muiden viranomaisten tiedonkeruut ohjaustarkoituksiin OKM:lle ja Tilastokeskukselle tiedot käyttöön syksystä 2014 ja alkuvuodesta 2015

Yhteenveto Tietovaranto on osa OKM:n CSC:ltä hankkimia tiedonvälityksen ja raportoinnin palveluita Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovarannon taustalla ovat operatiiviset, ohjaukselliset ja strategiset tavoitteet tietojen avoimuudesta VIRTA-Opintotiedot käyttöön 2014 (kaikkien korkeakoulujen osalta) VIRTA-Julkaisutiedot on selvitettävänä osana OKM:n julkaisutiedonkeruiden kehittämistä vuonna 2014

Hallinnointi, turvaaminen, ohjaus

Tietovarannon hallinnointi, tietojen turvaaminen, ohjausrakenne Hallinnointi: lakisääteisesti korkeakoulu rekisterinpitäjänä ja tiedon luovuttajana – OKM (CSC) ylläpitäjänä ja luovutusten järjestäjänä Turvaaminen: tekninen tietoturva, tietosuoja – vastuunjako, auditointi Ohjaus: palvelutasot, tietosisällön ja -arkkitehtuurin muutokset - Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarantopalvelun ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä

Päätöksenteko ja ohjaus Määräykset tietovarannon käytössä OKM antaa lain nojalla tietovarantoa koskevat Muut viranomaiset eri tiedonkeruita koskien omien valtuuksiensa puitteissa OKM ja korkeakoulut voivat yhdessä sopia tietovarannon käytön laajentamisesta lakisääteisestä laajempaan käyttöön Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä

Ohjauksen tietotarpeet ja muut tiedon luovutukset viranomaisille Korkeakoulujen käsittelmästä tiedosta kyseessä on jäävuoren huippu – toisaalta liittyy keskeisimpiin toiminnan tietoihin, kuten opintosuoritus, julkaisu Jäävuoren huippu on sitä tietoa, mitä tarvitaan korkeakoulun ulkopuolella Tavoitteena tiedon laadun parantaminen: yhteismitallisuus, ajantasaisuus, luotettavuus, yhdisteltävyys

Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Jukka Haapamäki (puheenjohtaja) opetus- ja kulttuuriministeriö Jukka Kohtanen, Vaasan yliopisto Hannelle Husa, Seinäjoen ammattikorkeakoulu Pertti Tikkanen, Oulun yliopisto Tarja Gustafsson, Laurea-ammattikorkeakoulu Aija Kaitera, Helsingin yliopisto Anne Kärki, Satakunnan ammattikorkeakoulu Hilkka Kousa, Tilastokeskus Erja Nokkanen, Opetushallitus Jarmo Kallunki, Suomen ylioppilaskuntien liitto ry Antti Mäki (sihteeri), CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

Tietoturva, tietosuoja

Tietojen turvaamisen tavoitteet Tietojen mahdollisimman sujuva ja laaja käyttö joustavasti erilaisissa tilanteissa on ensisijainen tavoite rekistereihin kuuluvien henkilöiden oikeuksien edistämisessä Samalla tietovarantoon tuotavat tiedot turvataan tietosuojan ja tietoturvan toteutumisen varmistavilla kuvauksilla, määrityksillä ja ratkaisuilla

Tietojen luovuttaminen Opiskelijavalintarekisterin käyttöön eli OPH:n toteuttamiin valtakunnallisiin palveluihin laissa säädetyn velvollisuuden nojalla eikä edellytä korkeakoululta erillistä ratkaisua Muihin viranomaistarpeisiin perustuu eri laeissa määriteltyihin tiedonsaantioikeuksiin sekä siihen, että kyseiset viranomaiset pyytävät korkeakouluja toimittamaan tiedot tietovarannon kautta Muuten rekisterinpitäjän päätöksellä

Kaikkien korkeakoulujen tietojen luovuttaminen uusille palveluille Tekninen ylläpitäjä auditoi automaattista luovutusta tarvitsevan palvelun 4/2014 Tekninen ylläpitäjä kokoaa tietosuojalausunnon ja päätösesityksen rekisterinpitäjälle eli korkeakoululle Korkeakoulu päättää luovutuksesta, jonka jälkeen tiedot ovat automaattisesti saatavilla, kuten OPH:n tuottamiin palveluihin (ensimmäisenä toteutetun lukurajapinnan kautta)

Valmistaudutaan tietojen hyödyntämiseen …myös muihin kuin lain velvoittamiin tarkoituksiin Tietojen käyttö korkeakoulujen muussa toiminnassa, kuten opiskelijaliikkuvuus, AHOT ym. Tiedon luovuttamisesta päättää rekisterinpitäjä eli korkeakoulu Tietovarannon hallinnoimiseksi ja käytännöistä sopimiseksi luodaan teknisen ylläpitäjän ja korkeakoulujen yhteiset toimintatavat

Muistio teknisestä tietojenkäsittelypalvelusta (liite kirjeeseen OKM/16/592/2014) OKM:n toimeksiannosta CSC palvelun järjestäjänä Tietosuojavaltuutetun toimiston suosituksen mukai-seen sopimuksen muotoiseen muistioon on koottu korkeakoulun ja CSC:n kesken sovittavat asiat Muistio ja sen liitteen sisältö ovat voimassa korkeakoulun ja CSC:n välillä yhteisenä ymmärryksenä osapuolten välisistä velvoitteista Muistion liitteenä on CSC:n yhteistyökumppanin turvallisuussopimus

Tietosuojaseloste, looginen rekisteri

Looginen rekisteri Lain (HetiL 3 §) määrittämä henkilörekisteri on looginen rekisteri Lakiin perustuvat tiedonluovutukset ovat osa loogista rekisteriä Tulkintamme mukaan samaan loogiseen rekisteriin kuuluvat sekä opiskelijatietorekisteri sekä laajennetut osat (kts. kuva)

Tietosuoja- vai rekisteriseloste perustuu henkilötietolain 10 §:än määritellään ”riittävän yksityiskohtaisesti”, mitä tietoja rekisteri sisältää, kuka on rekisterinpitäjä, tietojen luovutukset, tiedonlähteet ym. avoimuuden periaate Tietosuojaseloste perustuu henkilötietolain 24 §:än ”laajennettu rekisteriseloste” lisätty rekisteröidyn oikeuksia käsittelevä osuus

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Korkeakoulun opintorekisterin rekisterinpitäjä on aina korkeakoulu, ei tiedekunta, laitos tms. Rekisterinpitäjä vastaa rekisteriselosteen laatimisesta ja saatavilla pitämisestä (HetiL 10§) Rekisterillä aina vastuutaho ja yhteyshenkilö

Rekisterinpitäjän vastuut Korkeakoulu huolehtii rekisterinpitäjänä tietosuojan toteutumisesta sekä tietosisällön oikeellisuudesta, tietojen tarkastamisesta ja tietojen korjaamisesta sekä päättää tietojen luovuttamisesta palvelun kautta ellei laissa muuta määrätä. (laissa on erikseen säädetty tietojen luovuttamisesta opetushallituksen opiskelijavalintarekisteriin)

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Henkilötietojen käsittelyssä tulee noudattaa lain nojalla huolellisuutta ja hyvää tietojenkäsittelytapaa (HetiL 5 §) Kenenkään yksityisyyttä ei saa perusteettomasti vaarantaa.

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Henkilötietojen käsittelyn tulee olla kaikissa tapauksissa asianmukaista rekisterinpitäjän toiminnan kannalta (HetiL 6 §). Kerättävien henkilötietojen käsittelytarkoitus tulee määritellä (HetiL 6 §).

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Salassapito (JulkL 24 §) velvollisuus asiakirjan salassapitoon vaitiolovelvollisuus tietojen hyväksikäyttökielto

Rekisteröidyn oikeudet: Tarkistusoikeus (HetiL 26 §) Jokaisella on salassapitosäännösten estämättä oikeus tiedon etsimiseksi tarpeelliset seikat ilmoitettuaan saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai, ettei rekisterissä ole häntä koskevia tietoja Korkeakoulujen valtakunnallisessa tietovarannossa säilytetään kopioita osasta korkeakoulun opiskelijarekisterin tiedoista  Ei muodosta erillistä rekisteriä

Rekisteröidyn oikeudet: Tietojen tarkistus- ja korjausoikeus Miten toimitaan siinä tapauksessa, jos henkilö haluaa tarkistaa tietonsa myös korkeakoulujen valtakunnaisen tietovarannon osalta (HetiL 26 §)? Tarvitaanko tällaista tarkistusoikeutta? Riittävätkö nykyiset CSV-aineistot? Vai tarvitaanko erillinen käytäntö? Pyynnön on tultava korkeakoululta, joka välittää tiedon eteenpäin

Rekisteröidyn oikeudet: Tietojen tarkistus- ja korjausoikeus Tietojen pitäisi olla samat sekä opiskelijarekisterissä, että tietovarannossa Opiskelijan oikeusturva Korkeakoulujen tiedonkeruut (tulosraportit)

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Virheettömyysvaatimus (HetiL 9.2 §) Vanhentuneen tai virheellisen tiedon poistaminen, virheellisen tiedon leviämisen estäminen (HetiL 29 §) Opiskelija ei voi vaatia poistettavaksi opintosuoritustietoja rekisteristä

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Henkilötiedot tulee suojata asiattomalta pääsyltä tai tietojen hävittämiseltä, muuttamiselta, luovuttamiselta, siirtämiseltä tai muulta laittomalta käsittelyltä (HetiL 32 §) Tietoturvasta huolehtiminen

Rekisterinpitäjän vastuut ja velvollisuudet lain näkökulmasta Rekisteröidyllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä häntä itseään koskevia tietoja suoramainontaa, markkinatutkimusta, sukututkimusta yms. varten (HetiL 30 §) Rekisterinpitäjän informoitava rekisteröityä kielto-oikeudesta ja sen toteuttamistavasta (HetiL 24 §) henkilötietoja kerättäessä.

Käyttöoikeus- ja lokirekisteri Tietoja käyttävä palvelu vastaa käyttövaltuuksien valvonnasta ja tietojen katselulokin muodostamisesta (esim. OPH:n palvelut) Tietovarannon lukurajapinta tallentaa lokitietona jokaisen kutsun, kutsujan ja vastauksen Lukurajapinnan lokitieto muodostaa lokirekisterin korkeakoulukohtaisesti. Lokirekisteriin tallennetaan tieto, mikäli kutsu koski korkeakoulun rekisteriin kuuluvia tietoja

CSC vastaa… Valtakunnallisesti keskitetyn teknisen tietojenkäsittelypalvelun asianmukaisuudesta, ylläpidosta, suojaamisesta, tietoturvallisuudesta ja tietojen säilyttämisestä korkeakoulun lukuun ja palvelusta tehtävien tietojenluovutusten asianmukaisuudesta

OKM vastaa… tietovarannon yleisestä toiminnasta sekä teknisestä käyttöyhteydestä tietojen tallentamista, käsittelyä ja luovutusta varten tietovarannon käytettävyydestä, eheydestä ja muuttumattomuudesta sekä suojaamisesta ja säilyttämisestä määräyksistä ja ohjeista, joita korkeakoulujen ja CSC:n sekä tietovarannon tietoja hyödyntävien tahojen on toiminnassaan noudatettava

Tilannekatsaus

Yleistä tietovarannosta Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä aloittanut 2.6.2014 Tietosisällön laadun validointitaulukko, kriteerinä mm. puuttuvat hetut ja opiskeluoikeudet sekä opintopistetietojen vertailu Vipusen tietosisällön kanssa Tilastokeskuksen tiedonkeruiden testaus ja aineistojen kartoitus koulukohtaisesti

Yleistä tietovarannosta OKM:n tiedonkeruukirjeen lisävaatimus opiskeluoikeuksista toteutetaan syksyllä Tietovarannon tietosisällön ja viranomaistiedonkeruiden laajentaminen opettajatiedonkeruiden osalta käynnistetty – pätevyystiedot tietovarannosta v. 2015 alkaen Tiedonluovutuslupien konkretisointi etenee

VIRTA-Opintotietopalvelu ----- Korkeakoulu-kohtaiset tieto-integraatiot VIRTA-Opintotieto-palvelu Viranomais-tietovirrat Yhteinen tietoarkkitehtuuri käytössä Oppijan valtakunnalliset palvelut (OPH) KSHJ, Opintopolku Tilasto-keskuksen ja OKM:n tiedonkeruut Tulevaisuudessa muut viranomaiset: KELA ym.

Tietosisällön laadun validointitaulukko Ei lainkaan puutteita Lieviä puutteita Merkittävästi puutteita Musta lista HAAGA-HELIA, KYAMK, LAPIN AMK, LAUREA, NOVIA, VAMK ARCADA, CENTRIA, KAMK, KARELIA, LAMK, LAY, OAMK, OY, SHH, TAMK, TUAMK LTY, MAMK, SAIMAA AA, AYO, DIAK, HAMK, HUMAK, HY, UEF, JAMK, JY, METROPOL, SAMK, SAVONIA, TAIY, TAY, TTY, TY, VY

Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon jatkokehitys Viranomaistiedonkeruiden kehittäminen Yhteisen tietoarkkitehtuurin ylläpidon kuvaaminen: korkeakoulujen tietomalli, yhteiset koodistot, esim. uudet koulutusluokitukset jne. Henkilöiden yksilöiminen valtakunnallisesti: OID-käyttöönotto korkeakouluissa, toimintatavat