W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto 14.5.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Syysseminaari 2011 Hämeenkyrö Heidi Cavén, Forssan Rotaryklubi.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
FUAS Kielet ja viestintä
Wipro Technologies, Wireless Solutions
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Kulttuurienvälinen viestintä
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto

w w w. h a m k. f i Kansainvälinen koulutus Valkeakoskella Valkeakosken seudun kauppaoppilaitos –International Marketing (alk. 1992) Hämeen ammattikorkeakoulu –International Business (alk. 1997) aloituspaikkaa vuosittain aikaisempi tavoitetaso: 1/3 ulkomaalaisia yhteishaku alkaen 2007: ½ ulkomaalaisia –2007 alkaneessa ryhmässä 30 ulkomaalaista noin 40 vaihto-opiskelijaa vuosittain opiskelijoita 26 maasta –Automation Engineering (alk. 2008)

w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet oma kiinnostus ja motivaatio –omien kompetenssien kehittämien –case: HAMK 1997 / HAMK 2008 viestintätaidot –kielitaito opiskelijat tulevat oppimaan ammattitaitoa, eivät kieltä –itsevarmuus –opetustaito, sisällön hallinta –kuunteleminen/kuullun ymmärtäminen

w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet sopivat menetelmät –monipuoliset oppimismenetelmät opettaja-/oppijakeskeisyys kuunteleminen/tekeminen/lukeminen/puhuminen yksilö-/ryhmäkeskeisyys –selkeät, etukäteen sovitut pelinsäännöt –tilanneherkkyys ja tyylijousto avoimuus, joustavuus (annetuissa rajoissa) eri ryhmien erilaiset tarpeet: vaihtarit, tutkinto- opiskelijat, maahanmuuttajat

w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet kulttuuriosaaminen –epävarmuuden sietäminen –erilaisuuden ymmärtäminen –realistiset odotukset ennakkoluulot eivät ”kulttuurien kohdatessa” automaattisesti vähene, vaan yleensä päinvastoin eettiset ongelmat –tiedot vs. asenteet –oma kulttuuri vs. muut kulttuurit

w w w. h a m k. f i Opittua...lähinnä kantapään kautta kokonaisvaltainen huolenpito –pitää tehdä totuttua enemmän –on tehty enemmän kuin on ollut pakko ilmapiiri opintomenestys vähemmän keskeytyksiä ryhmien tietoinen sekoittaminen –joka vuosi, jokaisen opintojakson jokaisella tunnilla ulkomaalaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen

w w w. h a m k. f i Opittua...lähinnä kantapään kautta suomalaisten opiskelijoiden keskeinen rooli –ulkomaisten opiskelijoiden integroiminen –koulutusohjelman uskottavuus –opettamisen näkökulma –ilmapiiri jämäkkä, pakollinen orientaatio –suurin ongelma on aina viisumin tms. takia myöhästyjät

w w w. h a m k. f i Nykyisiä haasteita Resurssipula – suuret ryhmät Yhteishaku – entistä heterogeenisemmat ryhmät Uudet kansainväliset koulutusohjelmat