Kvantitatiiviset menetelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Tervetuloa! MTS:n puheenjohtaja Lauri Kaira. MTS toimii foorumina turvallisuuspoliittiselle ja maanpuolustus- keskustelulle.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Suhdannekorjattu perusjäämä Saksa0,8-0,110,91,1 Irlanti-7,1-4,7-2,7-0,80,9 Kreikka-10,1-4,20,43,25,5 Espanja-7,7-4,9-3,30,53,7 Ranska-4,3-3,4-1,5-0,051,3.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Tilastollisia menetelmiä
tilastollinen todennäköisyys
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
lineaarinen regressio
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Tilastollinen testaus Χ 2 -testi nelikentässä kaikkein yksinkertaisin lähtökohta tilastolliselle testille Esim. materiaalin (rauta tai pronssi) ja korun.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 2 - Jirka Poropudas Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Bayes-verkoista s
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
Piste- ja väliestimointi:
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Määrällinen tutkimus.
Riippuvuustarkastelut
Tilastollinen päättely
Esityksen transkriptio:

Kvantitatiiviset menetelmät Pienryhmiin ilmoittautuminen alkaa ke 2.2. klo 9.00 Ryhmä 1: Jussi Kinnunen: Ensimmäinen kokoontuminen to 24.2. klo 14-16, paikka ?? SPSS-harjoitukset: ti 29.3. klo 11-13 ja to 7.4. klo 15-19 Ryhmä 2: Mikko Mattila Ensimmäinen kokoontuminen to 24.1 klo 10-12, U40 sali 13 SPSS-harjoitukset ma 14.3. klo 16-19 ja to 17.3. 15-18 Ryhmä 3: Minna Tiili Ensimmäinen kokoontuminen to 24.2. klo 10-12, päärak. sl 16 SPSS-harjoitukset ke 30.3. klo 16-19 ja to 31.3. klo 9-12 Ryhmä 4: Hanna Wass Ensimmäinen kokoontuminen pe 25.2. klo 10-12, U37 sh 1 SPSS-harjoitukset 17.3. klo 9-12 ja pe 18.3. 9-12 © Mikko Mattila 2005

Perusjoukko ja otos Havaintoyksikkö on empiirisen mittauksen kohde Perusjoukko on kaikkien havaintoyksiköiden muodostama kokonaisuus Otos on perusjoukkoa pienempi havaintoyksikköjoukko, johon mittaus kohdistetaan © Mikko Mattila 2005

Otos ja näyte Otos on havaintoyksikköjen joukko, johon kaikilla havaintoyksiköillä on tiedossa oleva nollaa suurempi todennäköisyys tulla valituksi Edustava otos kuvaa mahdollisimman hyvin perusjoukon ominaisuuksia Näyte on havaintoyksikköjen joukko, jonka valitsemiseen ei käytetä satunnaisuutta Näytteen edustavuudesta ei ole mitään takeita © Mikko Mattila 2005

Tilastollinen päättely Kuvaileva tilastoanalyysi tiivistää informaatiota muuttujien ominaisuuksista ja niiden välisistä suhteista Ei ole tarkoitus tehdä yleistyksiä perusjoukosta Tilastollisen päättelyn avulla voidaan tehdä johtopäätöksiä perusjoukosta Kuinka hyvin otoksen avulla mitatut tulokset voidaan yleistää koko perusjoukkoa koskeviksi tuloksiksi? © Mikko Mattila 2005

Luottamusväli ja -taso Luottamusväli kertoo mille välille perusjoukon tunnusluvun arvo sijoittuu tietyllä todennäköisyydellä Esim. 95% todennäköisyydellä suomalaisten Nato-kannatus sijoittuu 40-50% välille © Mikko Mattila 2005

Luottamusväli ja -taso Luottamustaso kertoo, millä todennäköisyydellä perusjoukkoa kuvaava tunnusluku on tietyllä luottamusvälillä Edellisessä esimerkissä 95% on luottamustaso Luottamusväli tietämiseksi täytyy tietää luottamustaso ja päinvastoin Mitä korkeampi luottamustaso, sitä pidempi luottamusväli ja päinvastoin © Mikko Mattila 2005

Otantajakauma Luottamusvälin laskemiseksi tarvitaan tietoa otantajakaumasta Otantajakauma on tunnusluvun jakauma, joka saadaan ottamalla kaikki määrätyn kokoisen otokset perusjoukosta Esim. otetaan kaikki mahdolliset 1000 hengen otokset suomalaisista ja lasketaan Nato-kannattajien osuus jokaisesta otoksesta Tunnusluku voi olla osuus, keskiarvo, keskihajonta, korrelaatiokerroin, regressiokerroin jne. © Mikko Mattila 2005

Keskivirhe Otantajakauman ominaisuudet voidaan määritellä laskennallisesti tilastotieteen menetelmin Luottamusvälin laskemiseksi tarvitaan tieto tunnusluvun keskivirheestä Tunnusluvun keskivirhe kuvaa sen otantajakauman hajontaa © Mikko Mattila 2005

Keskivirheen laskeminen Jos kyse on osuudesta (esim. kuinka monta prosenttia suomalaisista kannattaa Nato-jäsenyyttä), se saadaan kaavasta: S=keskivirhe, p=kannattajien prosenttiosuus, q=vastustajien prosenttiosuus, n=otoskoko. © Mikko Mattila 2005

Keskivirheen laskeminen Jos kyse on keskiarvosta (esim. mikä on suomaisten keskipalkka) saadaan keskivirhe kaavasta: Kaavassa S=keskivirhe, s=muuttujan keskihajonta otoksessa, n=otoskoko © Mikko Mattila 2005

Luottamusvälin laskeminen 95% luottamusväli lasketaan kaavasta: otoskeskiarvo ± 1,96 * keskivirhe Esim. otoksessa 45% kannattaa Natoa ja keskivirhe on 1,57 Silloin Nato-kannatus on välillä 45% ± 1,96*1,57 eli 41,9%-48,1% Jos halutaan 99% luottamusväli, käytetään kertoimena 2,58 © Mikko Mattila 2005

ISSP 2000 / esimerkki q32: Oletteko jäsenenä jossakin ryhmässä, jonka tärkeimpänä tavoitteena on luonnon- ja ympäristönsuojelu? q33: Oletteko viimeksi kuluneen vuoden aikana a) Allekirjoittaneet jonkin ympäristönsuojelua koskeneen adressin tai vastaavan? b) Lahjoittanut rahaa jollekin ympäristönsuojelujärjestölle tai –ryhmälle? c) Ottanut osaa mielenosoitukseen tai marssiin jonkun ympäristöasian vuoksi? © Mikko Mattila 2005

ISSP 2000 / esimerkki © Mikko Mattila 2005

ISSP 2000 / esimerkki © Mikko Mattila 2005

Eurobarometriesimerkki ”In political matters people talk of ”the left” and ”the right”. How would you place your views on this scale? LEFT 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 RIGHT MAA KESKIARVO N KESKIHAJONTA Suomi 5,58 862 1,91 Espanja 4,60 795 2,03 Tanska 5,44 954 1,94 © Mikko Mattila 2005

Eurobarometriesimerkki Lasketaan Suomalaisten vastaajien 95% luottamusväli: © Mikko Mattila 2005

Eurobarometriesimerkki MAA 95%:n luottamusväli Suomi 5,45 – 5,71 Espanja 4,46 – 4,74 Tanska 5,32 – 5,56 © Mikko Mattila 2005

Otoksen ja perusjoukon koko Otoskoon kasvaessa luottamusväli pienenee eli pystytään tekemään tarkempia arvioita perusjoukosta Luottamusvälin puolittamiseksi otoskoko täytyy nelinkertaistaa Perusjoukon koko ei vaikuta tilastollisten yleistysten tarkkuuteen Samaa otoskokoa voidaan käyttää väestömäärältään eri kokoisissa maissa © Mikko Mattila 2005

Otoskoon vaikutus Esimerkissä on laskettu eri otoskokojen vaikutus keskivirheeseen ja luottamusväliin. Oletuksena on, että 50% vastaajista on vastannut ”kyllä” kysymykseen. Otoskoko Keskivirhe 95%:n luottamusväli 50 7.1 36 – 64 100 5.0 40 – 60 200 3.5 43 – 57 500 2.2 46 – 54 1000 1.6 47 – 53 2000 1.1 48 – 52 10000 0.5 49 – 51 © Mikko Mattila 2005

Hypoteesien tilastollinen testaus Hypoteesien testauksen perusperiaatteiden ymmärtäminen tärkeää, koska kaikki monimuuttujamenetelmät sisältävät ”automaattisesti” tilastollisia testejä ristiintaulukko → χ2-testi regressioanalyysi → t-testi, F-testi varianssianalyysi → F-testi jne. © Mikko Mattila 2005

Hypoteesien tilastollinen testaus Huom. tutkimushypoteesin ja tilastollisen hypoteesin ero Tutkimushypoteesi: paremmin koulutetut henkilöt osallistuvat poliittisesti enemmän kuin vähemmin koulutusta saaneet Em. hypoteesia voidaan operationalisoida, mitata ja tutkia monella eri tavalla Tilastollinen hypoteesi liittyy aina jonkin muuttujan jakaumaa tai muuttujien välistä yhteyttä kuvaavaan tunnuslukuun © Mikko Mattila 2005

Hypoteesien tilastollinen testaus Hypoteesien testauksen viisi vaihetta: 1) hypoteesien valinta 2) tilastollisen testin valinta 3) merkitsevyystason valinta 4) testin suorittaminen 5) päätöksen tekeminen Kyseessä hypoteesin testauksen ”oppikirjamalli”, todellisuudessa nämä vaiheet ovat tutkijan päässä, eikä niitä muuta kuin poikkeustapauksissa kirjata esim. tutkimusraporttiin © Mikko Mattila 2005

Hypoteesien valinta Nollahypoteesi H0 Vastahypoteesi H1 Teoriasta johdetun oletuksen vastainen hypoteesi Esim. miesten ja naisten keskipalkka on sama Vastahypoteesi H1 Miesten ja naisten keskipalkan ovat erisuuret (kaksisuuntainen testaus) Naisten keskipalkka on miesten keskipalkkaa pienempi (yksisuuntainen testaus) © Mikko Mattila 2005

Tilastollisen testin valinta Riippuu hypoteesin sisällöstä Erilaisia testejä on kymmeniä Moneen määrälliseen menetelmään sisältyy automaattisesti testit esim. Pearsonin korrelaatiokertoimen yhteydessä testataan, eroaako ko. kerroin tilastollisesti merkitsevästi nollasta © Mikko Mattila 2005

Merkitsevyystason valinta Kutsutaan myös riskitasoksi Määrittää todennäköisyyden sille, että nollahypoteesi hylätään, vaikka se on tosi Yleensä käytetään 5%, 1% ja 0,1% tasoja Em. tasot ainoastaan sopimuksenvaraisia © Mikko Mattila 2005

Testin suorittaminen Käytännössä aina tilasto-ohjelmiston avulla Tuloksena p-arvo, joka määrittää virheen todennäköisyyden, jos nollahypoteesi hylätään © Mikko Mattila 2005

Päätöksen tekeminen Jos p-arvo alle valitun merkitsevyystason nollahypoteesi hylätään Tällöin puhutaan tilastollisesti ”merkitsevästä” tuloksesta (ei ”merkittävästä”) Merkitään taulukoihin usein tähdillä: * (p<0,05),** (p<0,01), ***(p<0,001) Sisällöllinen tulkinta tärkeä! → p-fetisismin vaara © Mikko Mattila 2005

Päätöksen tekeminen Päätöstä tehtäessä on mahdollisuus kahteen virheeseen: Jos nollahypoteesi hylätään, vaikka se on tosi → hylkäämisvirhe (engl. type I error) Jos nollahypoteesi hyväksytään, vaikka se on epätosi → hyväksymisvirhe (type II error) Hyväksymis- ja hylkäämisvirheiden todennäköisyydet toisistaan riippuvaisia → jos hylkäämisvirheelle asetetaan vaativa raja (esim 0,1%), kasvaa hyväksymisvirheen todennäköisyys ja päinvastoin © Mikko Mattila 2005

Hypoteesien testauksen kritiikki Tekninen: ovatko otokset todella satunnaisotoksia? Tieteenfilosofinen: nollahypoteesi useimmiten triviaali Käytännöllinen: testit tehdään väärin tai niiden ”ritualistinen” käyttö Pragmaattinen vastakritiikki: testauksessa ongelmia, mutta siitä huolimatta parempi käyttää niitä, kuin luopua kokonaan tilastollisen merkitsevyyden arvioinnista. © Mikko Mattila 2005

Aineistona koko perusjoukko? Onko tilastollisessa testauksessa mieltä, jos aineistona on koko perusjoukko? Asia on jonkin verran kiistanalainen, mutta valtavirran mielipide on, että testaaminen on hyödyllistä myös tässä tapauksessa Esim. tutkitaan Helsingin yliopiston professoreiden tieteellistä tuottavuutta ja havaitaan ero alemmista sosiaaliluokista ja korkeimmista sosiaaliluokista tulleiden välillä Vaikka kyseessä ei ole otos, voi erot kuitenkin johtua satunnaisista tekijöistä, koska jos kaikki proffat jaettaisiin satunnaisesti kahteen ryhmään, myös näiden ryhmien välillä olisi todennäköisesti pieniä eroja → tilastollinen testi kertoo, onko ero niin suuri, että on epätodennäköistä, että yhtä suuri ero saataisiin jakamalla perusjoukko satunnaisesti ryhmiin © Mikko Mattila 2005