Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund 2009. Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Advertisements

Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
Uusi tapa nauttia TV:stä seutuverkoissa
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Valitse haluamasi raportti, jonka parametreja haluat muuttaa ja tuplaklikkaa sitä.
Semantiikka/ Kysy kirjastonhoitajalta 05/2008. Semanttinen vastausliittymä Prototyyppi Opas luotiin FinnOnto-projektin osana (2006). Opas sisälsi vastaajan.
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
Julkaisutietojärjestelmä Julia KTL:n avoimena arkistona Julkaisuarkistot-workshop
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Vastaaminen verkkotietopalvelussa Nina Granlund Kirjastot.fi 2008.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Seinäjoki
Toimintasuunnitelma.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Kysy kirjastosta : Tulevaisuuden näkymiä Erkki Lounasvuori Kysy kirjastonhoitajalta kehittämispäivä Helsinki.
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Kirjastot.fi:n kehittäminen
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Tiedon organisointi ja haku Kirjastot.fi – verkkopalvelut Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan.
Kysy kirjastonhoitajalta Katsaus tilanteeseen kehittämispäivänä
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
A! Aalto University 1 Historiaontologia HISTO Antti-Jussi Nygård ja Eero Hyvönen Semantic Computing Research Group (SeCo) Aalto University and University.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Kysy kirjastonhoitajalta Ajankohtaista
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hiusalan - tutkintotoimikunnan Pikaohjeet OPTIMAn käyttöön
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
TIETOA JA TIEDONHANKINTAA YRITYSTOIMINTASI TUEKSI: Tehoa tiedonhankintaan ja kirjastojen palveluita yrittäjille.
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
Tietokanta vanhojen suomalaisten aikakauslehtien sisällysluetteloista
1 Ohjeet sähköpostiviestin tekoon.  Hae raporttityökalulla kohderyhmä, jolle haluat sähköpostin lähettää. Vaihtoehtoisesti klikkaa aiemmin tallennetun.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Kuvailustandardien kansallisen kehittämisryhmän kokous,
Kirjastot.fi – verkkopalvelut
Kysy kirjastonhoitajalta
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Arvioinnista arkipäivää
Kysely yleisille kirjastoille 2013
E-aineistot OUTI-kirjastoissa E-kirjat ja e-lehdet
KULAsta ja KULOsta YSAan ja YSOon
Kysy kirjastonhoitajalta 20-vuotta
Kysy kirjastonhoitajalta
Esityksen transkriptio:

Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund 2009

Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,

Kolmella kielellä Suomeksi, ruotsiksi, englanniksi

Verkkotietopalvelu Kysymys lähetetään WWW-lomakkeella, lapsilla oma lomake Vastaus lähetetään kysyjän sähköpostiin.

Tietopalvelu Kysy kirjastonhoitajalta on ”perinteinen” tietopalvelu. Vastausten olennainen sisältö ovat viitteet lähteisiin. (Faktakysymyksiin annetaan myös suora vastaus.) Kaikkiin kysymyksiin vastataan.

Historiaa Kokeilu aloitettiin Palvelu tässä muodossa alkoi 1999 (kysymyslomake, vastausylläpitoliittymä, julkinen arkisto). Ylläpitojärjestelmä uusittu 2002, semanttiset välineet sekä kysyjille julkiseen palveluun että vastaajille ylläpitoon.

Vastaajat 2009 alussa mukana 47 yleistä kirjastoa, 18 erikoiskirjastoa/tietopalvelua ja korkeakoulukirjastoa. Vastaajakirjastot kirjastot. kirjastot Kaikki maakuntakirjastot mukana.

Vastausten määrä n

Kuinka nopeasti vastaus saadaan? Vastaus luvataan 3 työpäivän sisällä. Useimmiten vastaus lähetetään nopeammin (samana päivänä 66%).

Erikoiskirjastot/korkeakoulukirjastot Vastausaika tiedonhaun laajuuden mukaan. Asiakkaalle lähetetään tieto kolmen vuorokauden sisällä siitä, että kysymys on vastaanotettu ja on käsittelyssä. Maksullisen tietopalvelun rajat samat kuin muutenkin kirjaston käytännöissä.

Perusajatus Kysymys kohtaa ”asiantuntijan” = se, joka parhaiten uskoo kykenevänsä vastaamaan, vastaa. Erikoiskirjastojen sekä yliopistokirjastojen asiantuntemus lisää vastaamisen monitasoisuutta.

Arjen käytäntö Asiakas ilmoittaa asuinkuntansa tai valitsee valikosta kirjaston, jonka haluaisi vastaavan kysymykseen. Vastaajakirjastot löytyvät palvelussa annetusta listasta.

Arjen käytäntö Vastaajakirjastot sitoutuvat seuramaan, että oman kunnan alueelta saapuneisiin tai omaan kirjastoon osoitettuihin kysymyksiin vastataan kolmen päivän sisällä. ”Muu kunta” –kysymyksiin vastaavat kaikki.

Arjen käytäntö Vastaajakirjastoissa valvojat seuraavat oman kirjaston vastaamista, valtakunnalliset toimittajat valvovat, että kaikki kysymyksiin reagoidaan määräajassa, Kirjastot.fi-toimitus osallistuu seurantaan.

Kuka vastaa? Kysymykseen saa siis vastata se, joka haluaa. Paikalliskirjastolle annetaan kuitenkin aikaa vastata paikallisiin kysymyksiin, samoin kuin tiettyihin kirjastoihin osoitettuihin kysymyksiin odotetaan ensisijaisesti vastausta valitusta kirjastosta. Vastaajakunnat velvollisia seuraamaan alueensa kysymyksiä.

Kirjastot.fi vastaa lisäksi Arkistosta, palvelun teknisestä toimivuudesta ja kehittämisestä.

Arkistot Kysymys-vastausparit tallennetaan pääsääntöisesti julkiseen arkistoon. Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.

Semantiikka Arkistovastauksista löytyvä jo tehty työ paremmin käyttöön semantiikan avulla.

Kysymyslomake Asiakas kirjoittaa kysymyksensä. Semanttinen työkalu analysoi tekstin ja listaa sieltä löytyvät käsitteet. Työkalu tekee samalla haun arkiston ja tarjoaa kysyjälle sieltä vastaavia käsitteitä sisältäviä kysymys-vastaus-pareja. Myös Linkkikirjaston linkkejä ja Thp-hakua tarjotaan.

Vastausliittymä Semanttisen analyysin perusteella tehdyt valmiit hakutulokset arkiston materiaalista käytettävissä myös vastatessa. Linkkikirjaston linkkejä voi noutaa näkyviin ja hakua voi jatkaa Thp:ssa. Muutkin haut voidaan tehdä ylläpidossa.

YSO Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun asiasanoitus on toteutettu ontologian kautta. Kysymys-vastauspareja kuvaavat asiasanat poimitaan YSO:sta ja sidotaan siihen (käsitteillä oma osoite). Vanhojen vastausten YSA-asiasanat on muunnettu vastaaviksi YSO-käsitteiksi.