Ohjausryhmä 23.10.2014, liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Advertisements

Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Yhdistymisselvityksen tavoitteet 1.Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
Perusturvalautakunta liite nro 5
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Helsingin seudun kuntien lupaohjeet mehiläispesien sijoittelusta Tiedustelu suoritettu maaliskuussa 2011.
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Ajankohtaiskatsaus ja yhdistymisen toteutuminen Valtuusto
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
KUUMA –johtokunta HS
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Potilasturvallisuutta taidolla Verkkokoulutus perusterveydenhuollon henkilöstölle Petri Volmanen Perusterveydenhuollon kehittäjät.
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Osallistuminen ja kuntademokratia
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Jatkotoimenpiteet.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Ohjausryhmä , pöytäkirjan liite 1B Työsuunnitelman liite
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisen edut ja haitat
Osallistuminen ja kuntademokratia
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot

Ohjausryhmä pyytää Hyvinkään, Järvenpään ja Keravan kaupunkeja sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan kuntia vastaamaan seuraavaan kysymykseen lokakuun puoliväliin mennessä: Hyväksyykö kuntanne yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit SEKÄ osallistuu selvityksen jatkovalmisteluun? Vastausvaihtoehdot:kyllä / ei Selvityksen loppuraporttiin sisältyvä ohjausryhmän lausuntopyyntö

ohjausryhmä käsittelee kuntien lausunnot 23.10: mahdolliset tarkennukset ohjausryhmän kokoonpanoon ja mahdollinen loppuraportin päivitys jouluun mennessä lähentymiskriteereiden täytäntöönpano ja henkilöstökriteereiden edellyttämien menettelytapojen valmistelun käynnistäminen yhdistymisesityksen ja -sopimuksen valmistelun käynnistäminen kuntarakennelain 4h§:n mukaan kuntien tulee tehdä yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys valtioneuvostolle viimeistään kuuden kuukauden kuluttua sote-lain voimaantulosta kunnat ottavat seuraavan kerran kantaa yhdistymisselvityksessä jatkamiseen sote-lain tultua voimaan eli arviolta tammi-helmikuussa 2015 Aikataulu

Päätös:Valtuusto päätti todeta kuntarakennelain mukaisen Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportin tehdyksi selvityksen työsuunnitelman mukaisesti ja hyväksyä yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit sekä osallistua selvityksen jatkovalmisteluun ja vastata näin ollen ohjausryhmän lausuntopyyntöön "kyllä". (Äänestyksen tulos: 27-24) Hyvinkään kaupunginvaltuusto   §  79

5 Järvenpään kaupunginvaltuusto   § 52 Päätös:Kaupunginvaltuusto päätti äänestysten jälkeen äänin 39 JAA, 8 EI, 4 tyhjää todeta kuntarakennelain mukaisen Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportin tehdyksi selvityksen työsuunnitelman mukaisesti ja hyväksyä yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit sekä osallistua selvityksen jatkovalmisteluun ja vastata näin ollen ohjausryhmän lausuntopyyntöön "Kyllä”; sekä että Järvenpää on mukana jatkovalmistelussa ja päättää asiasta uudelleen, kun SOTE- järjestämislain ja METROPOLI- hallinnon ratkaisut ovat tiedossa.

Päätös:Valtuusto päätti merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan kaupunki -selvityksen loppuraportin ja todeta, että kuntarakennelain mukainen kuntaliitosselvitys on Keravan kaupungin osalta tehty, hyväksyä Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportissa kuvatut lähentymis- ja henkilöstökriteerit todeten kuitenkin, että 1. talous-/lähentymiskriteeri on kaupungin kannalta vaikea saavuttaa ja että Kerava on selvityksessä mukana. (Äänestyksen tulos : 42-4, 5 pidättäytyi äänestämästä) Keravan kaupunginvaltuusto   §  76

Päätös:Valtuusto toteaa kuntarakennelain mukaisen, Keski-Uudenmaan kuntien yhdistysselvityksen loppuraportin tehdyksi selvityksen työsuunnitelman mukaisesti sekä vastaa yhdistymisselvityksen ohjausryhmän lausuntopyyntöön ”kyllä”. Mäntsälän kunta määrittää kantansa yhdistymisasiaan siinä vaiheessa, kun SOTE-uudistuksesta ja metropolihallinnosta saadaan ratkaisut. (Äänestyksen tulos : 24-19) Mäntsälän kunnanvaltuusto   §  109

Päätös: Valtuusto päätti yksimielisesti merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan kaupunki -selvityksen loppuraportin todeta, että kuntarakennelain mukainen kuntaliitosselvitys on Nurmijärven kunnan osalta tehty todeta, että Nurmijärven kunta ei katso mahdolliseksi tässä vaiheessa sitoutua asetettuihin lähestymiskriteereihin ja tähän vedoten todeta, ettei kunnalla ole edellytyksiä jatkaa mukana selvityksessä pohtia erikseen sote -järjestämislain edellyttämää sosiaali- ja terveydenhuollon tuottajaorganisaatiota kuntayhtymän perusteella. Nurmijärven kunnanvaltuusto   §  80

Päätös:Valtuusto päätti todeta kuntarakennelain mukaisen Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportin tehdyksi selvityksen työsuunnitelman mukaisesti hyväksyä yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit sekä osallistuu selvityksen jatkovalmisteluun ja vastaa näin ollen ohjaus-ryhmän lausuntopyyntöön ”kyllä”. Pornaisten kunnanvaltuusto  §  64

Päätös:Valtuusto päätti yksimielisesti todeta kuntarakennelain mukaisen Keski-Uudenmaan kuntien yhdistysselvityksen loppuraportin tehdyksi selvityksen työsuunnitelman mukaisesti hyväksyä yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit sekä osallistua selvityksen jatkovalmisteluun, mutta todeta kuitenkin, että Sipoon kunnalla on todennäköisesti vaikeuksia täyttää ensimmäistä lähentymiskriteeriä. Sipoon kunnanvaltuusto   §  81

Päätös:Valtuusto päätti –merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan kaupunki -selvityksen loppuraportin, –todeta, että kuntarakennelain mukainen kuntaliitoselvitys on Tuusulan kunnan osalta tehty, –todeta, että Kuntaliitto on kehottanut käynnistämään valmistelut sote -tuotantoalueista. Sote-järjestämislakiehdotuksen mukaan ”tuottamisvastuu voidaan antaa sellaiselle kunnalle ja kuntayhtymälle, jolla on toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset vastata kaikista sosiaalihuollon ja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluista”. Keski-Uudellamaalla tulee valmistella vaihtoehtoisia yhteistyörakenteita siten, että syntyy valmius perustaa Keski-Uudenmaan alueen kattava tuottajaorganisaatio –todeta, että jatkoselvitys sote-järjestämislain ja metropolihallintolain näkökulmista on tarpeellinen, ja Tuusula on selvityksessä mukana. Tulevaisuuden kuntarakenteita voidaan Tuusulan osalta arvioida seuraavan kerran arviolta vuoden 2015 keväällä, kun tiedetään sote-järjestämislain ja metropolihallintolain sisältö ja niiden vaikutukset Helsingin seudulla –merkitä tiedoksi ja hyväksyä lähentymis- ja henkilöstökriteerit todeten kuitenkin, että Tuusulan kunnalla on todennäköisesti vaikeuksia täyttää 1. talous-/lähentymiskriteeri. Tuusulan kunnanvaltuusto   §  109

Lisätietoja: