O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun yhteenliittymä FinELib 10 vuotta Helsinki Rehtori Anneli Pirttilä.
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
UCEF Åbo : Ydinhavaintoja 1.Toiminnan organisointi lähtee yliopistojen vastuusta (arvot, missio…). Nyt tarvitaan rohkeutta avata haasteet.
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku Tapio Reponen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Sähköiset lähdejulkaisut kansallisena tietovarantona Anne Lehto OPM, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto, Tiedepolitiikan yksikkö Arkistosta julkisuuteen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Heikki Mäenpää /kl/ /3.1. KOULUTUSTARJONTA PROJEKTI O PETUSMINISTERIÖ Opetusministeriö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tutkintoasetusten edellyttämä tieteellisyyys yliopisto-opinnoissa
Opetussuunnitelma ops
Logistiikkakoulutus Keski-Suomessa
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tietojärjestelmätilanne Opiskelijan polku järjestelmien läpi opiskelemaan Joanna Veinio
Lukiolaisen jatko-opinnot
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT Turku Johtaja Markku Mattila O PETUSMINISTERIÖ

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /2 ELINIKÄISEN OPPIMISEN KEHITYSSUUNNAT Laatu Pääsy Avautuminen

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /3 ELINIKÄINEN OPPIMINEN JA YLIOPISTOT lukioyhteistyö yliopistoon pääsy, valinnat –2006 tavoite 50 % uusia ylioppilaita –yhteishaku v –yhteisvalinta asteittain –valintakokeiden tarve? –uusi ylioppilastutkinto?

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /4 TYÖURAN PIDENTÄMINEN valinnat ja opintojen varhaistaminen opintojen nopeuttaminen tutkintorakenne opinto-oikeuden rajoittaminen, v

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /5 TUTKINTORAKENNE maisteriohjelmat yliopistojen luettelo tarvittavista OPM:n asetus yliopistojen esitykset laadun ja tarpeen arviointi

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /6 AVOIN YLIOPISTO alueellinen tasa-arvo yliopistokeskusten toimintamuoto osaamisen päivitys sivistystehtävä valintaväylä alempi korkeakoulututkinto

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /7 YLIOPISTOYHTIÖT mahdollisuus perustaa yhtiöitä tukee yliopiston tehtävää yhteiskunnallisen palvelutehtävän mahdollisuus kansainvälinen koulutus tutkimus- ja tuotekehitysyksiköt täydennyskoulutus esitykset OPM:öön

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /8 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA Avoin yliopisto-opetus: väyläjärjestelmän toimivuuden parantaminen alueellisen vaikuttavuuden merkitys

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /9 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: täydennyskoulutusstrategia –strategia vähintään ”oman” yliopiston sisällä –kilpailu ainelaitosten kanssa –yhtenäinen täydennyskoulutusprofiili yliopiston sisällä miten täydennyskoulutuksen tulee toimia tulevaisuudessa sekä markkinaehtoisilla koulutusmarkkinoilla että yliopistojen kolmannen tehtävän toteuttajana

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /10 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: rahoitusasema muiden koulutusyksiköiden kanssa –Opetushallitus/tuottaja-tilaaja-malli –ammattikorkeakoulut/erikoistumis- opinnot markkinaohjauksen lisäksi tarvitaan julkista rahoitusta koulutuspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi?

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /11 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Elinikäinen oppiminen: tutkintokoulutuksen, avoimen yliopisto- opetuksen ja täydennyskoulutuksen kokonaisuus läpi työuran täydennys- ja lisäkoulutusta perus- ja jatkokoulutukseen kuulumaton koulutustoiminta yliopistojen täydennyskoulutukseksi ja yhteiskunnalliseksi palvelutehtäväksi kolmannen tehtävän vaikutukset yliopistoyhteisöön

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /12 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Muuta: maahanmuuttajien ja opettajien täydennyskoulutustoiminta akateemisten opintonsa keskeyttäneiden työttömien tutkinnon loppuun saattaminen, nyt järjestäjänä TM