O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT Turku Johtaja Markku Mattila O PETUSMINISTERIÖ
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /2 ELINIKÄISEN OPPIMISEN KEHITYSSUUNNAT Laatu Pääsy Avautuminen
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /3 ELINIKÄINEN OPPIMINEN JA YLIOPISTOT lukioyhteistyö yliopistoon pääsy, valinnat –2006 tavoite 50 % uusia ylioppilaita –yhteishaku v –yhteisvalinta asteittain –valintakokeiden tarve? –uusi ylioppilastutkinto?
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /4 TYÖURAN PIDENTÄMINEN valinnat ja opintojen varhaistaminen opintojen nopeuttaminen tutkintorakenne opinto-oikeuden rajoittaminen, v
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /5 TUTKINTORAKENNE maisteriohjelmat yliopistojen luettelo tarvittavista OPM:n asetus yliopistojen esitykset laadun ja tarpeen arviointi
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /6 AVOIN YLIOPISTO alueellinen tasa-arvo yliopistokeskusten toimintamuoto osaamisen päivitys sivistystehtävä valintaväylä alempi korkeakoulututkinto
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /7 YLIOPISTOYHTIÖT mahdollisuus perustaa yhtiöitä tukee yliopiston tehtävää yhteiskunnallisen palvelutehtävän mahdollisuus kansainvälinen koulutus tutkimus- ja tuotekehitysyksiköt täydennyskoulutus esitykset OPM:öön
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /8 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA Avoin yliopisto-opetus: väyläjärjestelmän toimivuuden parantaminen alueellisen vaikuttavuuden merkitys
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /9 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: täydennyskoulutusstrategia –strategia vähintään ”oman” yliopiston sisällä –kilpailu ainelaitosten kanssa –yhtenäinen täydennyskoulutusprofiili yliopiston sisällä miten täydennyskoulutuksen tulee toimia tulevaisuudessa sekä markkinaehtoisilla koulutusmarkkinoilla että yliopistojen kolmannen tehtävän toteuttajana
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /10 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: rahoitusasema muiden koulutusyksiköiden kanssa –Opetushallitus/tuottaja-tilaaja-malli –ammattikorkeakoulut/erikoistumis- opinnot markkinaohjauksen lisäksi tarvitaan julkista rahoitusta koulutuspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi?
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /11 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Elinikäinen oppiminen: tutkintokoulutuksen, avoimen yliopisto- opetuksen ja täydennyskoulutuksen kokonaisuus läpi työuran täydennys- ja lisäkoulutusta perus- ja jatkokoulutukseen kuulumaton koulutustoiminta yliopistojen täydennyskoulutukseksi ja yhteiskunnalliseksi palvelutehtäväksi kolmannen tehtävän vaikutukset yliopistoyhteisöön
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /12 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Muuta: maahanmuuttajien ja opettajien täydennyskoulutustoiminta akateemisten opintonsa keskeyttäneiden työttömien tutkinnon loppuun saattaminen, nyt järjestäjänä TM