Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla 9.1.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
Advertisements

Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Yleissivistävän ja lukiokoulutuksen haasteet lähivuosina
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
1 Ansioturva torjuu köyhyyttä 5 väitettä ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta (Lähde: Palkkatyöläinen 1/2015)
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
KUUMA-seutu Talousarvio Talous- ja toimintasuunnitelma 2016 KUUMA-johtokunta
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Liikenne ja autonomistajuus
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Osallistuminen ja kuntademokratia
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Osallistuminen ja kuntademokratia
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Esityksen transkriptio:

Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla

Sote-uudistus Tavoitteena turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Uudessa palvelurakenteessa on viisi sosiaali- ja terveysaluetta, jotka järjestävät kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Tuottamisvastuussa olevat kuntayhtymät taas tuottavat palvelut ihmisille. Ne voivat halutessaan myös ostaa palveluja yksityisiltä yrityksiltä ja järjestöiltä. Eteläisellä sote-alueella voi olla yhteensä enintään 4 tuottamisvastuussa olevaa kuntayhtymää.

3

Sote-palveluiden tuottamisvastuu Kuntayhtymien on ilmoitettava sote-alueelle viimeistään halukkuutensa toimia tuottamisvastuussa olevana kuntayhtymänä Ilmoituksessa on oltava selvitys siitä, miten kuntayhtymä täyttää sote-lain mukaiset edellytykset Sote-alue päättää tuottamisvastuun antamisesta järjestämispäätöksessä (viimeistään lokakuussa 2016)

Keski-Uudenmaan kunnat Kuntien on tärkeä aloittaa sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu alueellaan vuoden 2015 alussa, jotta kunnat voivat vaikuttaa koko Uudenmaan kattavan sote-tuotantokuntayhtymän rakenteeseen ja toimintaan Näin turvataan kuntien ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet tuleviin ratkaisuihin väestön määrään ja tarpeeseen perustuvat lähipalvelut

Keski-Uudenmaan kuntien aiemmat lausunnot Sote-lausunnoissaan syksyllä 2014 monet kunnat ovat ilmoittaneet tahtotilastaan perustaa Keski- Uudenmaan alueen kattava tuottajaorganisaatio Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvitys: sote-palvelut voitaisiin tuottaa Keski-Uudenmaan kaupungissa nykyistä Me / vuosi edullisemmin suhteellisesti vastaava taso voidaan saavuttaa – asukkaan väestöpohjalla

VM:n laskelmat uudistusten vaikutuksista alkaen v.2017 Kuntien rahoitukseen vaikuttaa lähivuosina -sote-uudistus -valtionosuusuudistus -valtionosuuksien leikkaukset VM on tehnyt laskelman näiden muutosten yhteisvaikutuksesta kuntiin. Yhteisvaikutusta on havainnollistettu laskennallisena paineena kunnallisveroprosenttiin. Luku kuvaa sitä, kuinka paljon veroprosentin pitäisi muuttua, jotta kunnan rahoitusasema pysyisi ennallaan.

8 Vaikutus kunnan talouteen, €/asukas Laskennallinen vaikutus kunnan tulovero- prosenttiin, %-yksikköä Tulovero-% 2015 Tulovero-% painelaskelman jälkeen Kunta Vos- leikkaukset 2017 tasossa Valtion- osuus- uudistus Sote- uudistus Yhteensä siitä: sote-uudistus (-1,4 mrd.€) Hyvinkää ,60,119,7521,4 Järvenpää ,80,419,7521,5 Kerava ,61,519,0021,6 Mäntsälä ,41,320,5022,9 Nurmijärvi ,90,619,5021,4 Pornainen ,22,220,0023,2 Sipoo ,30,719,2521,6 Tuusula ,80,619,5021,3 Sote-uudistuksen sekä peruspalvelujen valtionosuusleikkausten ja valtionosuusuudistuksen laskennallinen vaikutus Keski-Uudenmaan kuntien talouteen

Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun tavoitteet Keski- Uudellamaalla 1.Valmistella kuntalähtöisesti ehdotus Keski- Uudenmaan sote-tuotannosta 2.Vaikuttaa aktiivisesti koko Uudenmaan kattavan tuotanto-organisaation valmisteluun 3.Varmistaa kuntien ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet sote-alueen ja -tuotannon kuntayhtymiin jatkossa 4.Turvata keskiuusmaalaisten määrään ja tarpeisiin perustuvat lähipalvelut

Keski-Uudenmaan valmistelutyö Voi parhaimmillaan johtaa siihen, että alueelle kehitetyn tuotantomallin kustannustehokkuus saadaan kohdistumaan keskiuusmaalaisten hyödyksi. Valmistelun tekemättä jättäminen voi pahimmillaan johtaa siihen, että alueen kunnilla ja kuntalaisilla ei ole riittävää vaikutusmahdollisuutta alueella tuotettaviin palveluihin eikä palveluverkkoon.

Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun organisointi poliittinen ohjausryhmä, joka muodostetaan kuntavaalien tulosta noudattaen sote-johtajat ja kuntajohtajat selvityshenkilö apuna projektityöntekijä Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen projektinjohtaja toimii osa-aikaisesti (20%) sote- hankkeen hallinnollisena projektipäällikkönä toteutetaan yhteistyössä keskeisten sidosryhmien, esimerkiksi HUSin kanssa

Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun kustannukset kustannukset yhteensä euroa vuonna 2015 jaetaan valmisteluun osallistuvien kuntien kesken – niiden väestömäärän suhteessa taloudesta ja hallinnosta vastaa KUUMA-seutu liikelaitos (sisältyy vuoden 2015 talousarvioon ja toimintasuunnitelmaan)

Kysymys Keski-Uudenmaan kunnille Osallistuuko kuntanne sote-järjestämislain mukaiseen tuotannon suunnitteluun ja valmisteluun esittelytekstin mukaisesti? Vastausvaihtoehdot: kyllä osallistuu ei osallistu Vastaus pyydetään lähettämään mennessä KUUMA-seutu liikelaitokseen

Hyvinkää | Järvenpää | Kerava | Kirkkonummi Mäntsälä | Nurmijärvi | Pornainen | Sipoo | Tuusula | Vihti