SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK) Kaisu Myrskyranta Toukokuu 2013 Tampereen ammattikorkeakoulu Sosiaalialan ko / sosiaalinen kuntoutus
TUTKIMUS Tavoite: Selvittää miten Varustamo-hankkeen vertaisohjaajat ovat kokeneet sosiaalisen median toimivan vertaisohjauksen välineenä Tutkimuksen aineisto: teemahaastattelu, Wiki-sivustojen tekstit Pääteemat: Sosiaalisen median välineet, kirjoittaminen kommunikaatiokeinona sekä sosiaalinen media ohjausympäristönä
SOSIAALISEN MEDIAN VÄLINEET Facebook (chatit sekä yksityisviestit) Irc-galleria (keskustelufoorumi ja kyselyt) Blogi
KIRJOITTAMINEN KOMMUNIKAATIOKEINONA Toimiva väline ohjaajalle ja nuorelle - osallistuminen - ohjaajan kokemattomuus - vaikeat ohjaustilanteet
KIRJOITTAMINEN KOMMUNIKAATIOKEINONA Haasteita - tunteiden ilmaiseminen - viestien tulkinta - kielenkäytön merkitys
SOSIAALINEN MEDIA OHJAUSYMPÄRISTÖNÄ Ohjausympäristön haasteita: - vuorovaikutus hidasta - kasvottomuus - nuoren tavoittaminen - oikean välineen löytäminen - tunnistettavuus - ympäristön muuttuminen
SOSIAALINEN MEDIA OHJAUSYMPÄRISTÖNÄ Ohjausympäristön hyödyt - nuorten osallistuminen ohjaukseen - ohjausympäristö koettiin turvalliseksi - nuorelle tuttu ympäristö - täydentää kasvotusten tapahtuvaa ohjausta - väline ei ole paikkaan sidottu
Pähkinänkuoressa Sosiaalisen median toimimiseen vertaisohjauksen välineenä vaikuttavat: ohjattavan ja ohjaajan tavoitettavuus, ohjattavan ja ohjaajan kyky kommunikoida kirjoittamalla, viestien tulkinnanvaraisuus sekä ohjaajan valmiudet käyttää välinettä turvallisesti.
Kiitos!