Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Satu Helmi & Ismo Kantola
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Wipro Technologies, Wireless Solutions
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
IR TIETOKARTTAHANKE Yliopistokirjastojen kokoelmien kartoitusta ja kuvailua STKS:n kausijulkaisupäivä Irma Reijonen Vuokko Palonen, Raine.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hanke
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee: Lisensiointiseminaari 1, Helsinki Nykytila

Ammattikorkeakoulut Tehtävät korkeakouluopetus ammatillisiin asiantuntijatehtäviin soveltava tutkimus- ja kehitystyö työelämä- ja aluekehitysyhteistyö Ylläpitäjä kunta, kuntayhtymä, rekisteröity suomalainen yhteisö tai säätiö

Kirjasto on osa oppimista Työelämässä tarvitaan asiantuntijatietoa itseohjautuvuutta kehittyneitä ongelmanratkaisutaitoja kykyä uusien innovaatioiden kehittämiseen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa Opiskelussa painottuu yhä enemmän opiskelijan aktiivisuus ja vastuu sitoutuminen yhteistoiminnalliseen ja tutkivaan työtapaan Opettajan rooli muuttumassa osaamisen ohjaajaksi ja tuottajaksi

Kirjasto- ja tietopalvelujen opiskelija-asiakkaiden tarpeet muuttuvat aikuisopiskelu lisääntyy opiskelua yhä enemmän avoimissa oppimisympäristöissä sekä etä- ja verkko-opiskeluna –Lapin maakuntakorkeakoulu –Levike

osaamisen ohjaaminen – muuttuvat tiedontarpeet tiedonlähteitä yhä enemmän uudet oppimisympäristöt tiedonhallintataitojen opettaminen ja ohjaaminen kirjasto asiantuntijana ja yhteistyökumppanina Opettajat kirjaston asiakkaina ja yhteistyökumppaneina

Kirjasto tukee tutkimus-, kehitys- ja palvelutoimintaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä toiminta alueen tarpeista lähtevää, vahva yhteys käytännön työelämään opetuksen, tutkimus- ja kehitystoiminnan sekä palvelutoiminnan yhdistäminen

Kirjasto palvelee alueellaan Asiakkaina työ- ja elinkeinoelämä yritykset opiskelijat kansalaiset

Mitä kirjaston palveluilta odotetaan? Kokoelmat ja tiedonlähteet –sisältö vastaa asiakkaan tiedontarpeita –hyvät tiedonhakumahdollisuudet selkeät ja helppokäyttöiset käyttöliittymät portaalit –palvelujen etäkäyttö aineisto sallii etäkäytön etäkäyttö toimii Tiedonhankinnan opetus, ohjaus ja neuvonta –opetussuunnitelmaan sisältyvää opetusta lähi- ja verkkototeutuksia –ohjausta ja neuvontaa henkilökohtaista ohjausta kasvokkain neuvontapalveluja ja ohjeita verkossa

Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Kysymyksiä yhteistyötä vai yhdistymisiä sektorin sisäistä vai sektoreiden välistä FinELib-palvelut Kysymyksiä –lisensiointiperiaatteet –hinnoittelu Mahdollisuuksia –asiantuntijuuden jakaminen ja yhteiskäyttö –yhteiset portaalit

A Vision of Students Today