Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki
Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 1 UUDEN KAUPUNGIN PERUSTAMISEN EDELLYTYKSISTÄ: –Kuntajaon muutos edistää kuntien toimintakykyä ja toiminnan taloudellisuutta mahdollistaen taloudellisia säästöjä synergiahyötyjen kautta YLEISTAVOITTEISTA: –Terveen kuntatalouden turvaaminen Resurssien säästäminen kolmen rinnakkaisen hallinnon ja toiminnan yhdistämisellä Hyödynnetään suuremman kunnan mahdollisuudet järjestää palvelut tehokkaammin mm. hallinto-organisaatiota keventämällä, tilojen tehokkaalla käytöllä sekä muilla toiminnallisilla järjestelyillä Käyttötalousmenojen hallinta siten, että mahdollistetaan kilpailukykyinen verotaso
Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 2 TALOUDENHOIDON PERIAATTEET / TALOUDEN HALLINTA –Terve kuntatalous –Vuosikate kattaa täysimääräisesti poistot –Ulkoisen lainanoton määrä on pienempi kuin nettoinvestointien määrä –Kullekin palvelukokonaisuudelle nykyistä taloudellisempi ja tuottavampi palvelujen järjestämistapa –Palveluprosessien taloudellisuuden jatkuva parantaminen –Kuntalaisille kohtuullinen ja maakunnallisesti kilpailukykyinen verotusaste –Yhdistymisavustukset kohteisiin, joilla turvataan kaupungin tulevaa kasvua, rakennetta ja panostusten kerrannaisvaikutuksia.
Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 3 SÄÄSTÖKEINOJA: –Toiminnalliset synergiat –Prosessien tehostaminen –Eläköitymisten kautta vapautuvien vakanssien täyttämättä jättäminen –Henkilöstön muuntokoulutus –Teknologian hyödyntäminen –Modernit työvälineet
Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Yleisiä kehitysnäkymiä: Talouskasvu heikentyy Inflaatio 3,3 % Väestön ikääntyminen –Palvelutarpeiden muutos –Tulopohjan muutos –Työvoiman saatavuus Työvoimatarve kuntasektorilla – poistuma työntekijää –Sote-palveluiden laskennallinen lisätarve työntekijää –Toteutuessaan vaikutus yksityisen sektorin työvoiman saatavuuteen ja kansantalouden kasvumahdollisuuksiin kuntien tuottamissa ja järjestämissä palveluissa tarvitaan merkittäviä toimintatapojen muutoksia toimintojen rationalisointi ja henkilöstön oikea kohdentaminen
Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Kuntien talous 2008 –menojen kasvu 6 % –Verotulojen kasvu 6,8 % –Valtionosuuksien kasvu 11,9 % –Vuosikatteet ylittävät poistot Kuntien talous –Menojen kasvu keskim. 5,1 % /vuosi –Verotulot ja valtionosuudet yht. 4,5 % /vuosi –Vuosikatteet ylittävät poistot –Vuosikatteet riittävät nettoinvestointeihin –Kuntien velan kasvu hidastuu –Varautuminen tulevaisuuteen taseita vahvistamalla ja palvelurakenteita kehittämällä –Käyttötalouden menokehityksen hillintä ja investointien kestävä mitoitus oleellista
Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Muutoksia: –Sote /asiakasmaksu-uudistus 2008 –Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen korotus 2009; osittainen hoitoraha 2010 –Avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistaminen –Valtiolle siirtyvät tehtävät: kuluttajaneuvonta, elatusturva, yleinen edunvalvonta ja oikeuspsykiatriset tutkimukset vastaavat valtionosuuden tarkistukset Valtionosuusjärjestelmän uudistus v VAIKUTUKSET?
SASTAMALAN TULOPOHJA Verotulot tp 2007 yht. 57,9 m€ ta 2008 yht. 63,3 m€ Tuloveroprosentti = n. 3,0 m€ VOS tp 2007 yht. 38,8 m€ ta 2008 yht. 43,9 m€ Veroprosentit 2008
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN MENOT Menokehitykseen vaikuttavat paikalliset tekijät: –Väestökehitys, palvelujen kysyntätekijät –Toimintaprosessien tehokkuus –Synergiahyödyt, vakanssirakenne –Eläköitymiset 225 henkilöä vuoteen 2015 Käyttötalouden nettomenojen muutos –tp tp2007 yht. 5,1 m€ (5,6 %) –tp ta2008 yht. 4,5 m€ (4,7 %)
Sastamalan kaupunki POHJALASKELMIEN OLETUKSET Pohjalaskelmat tuloveroprosenteilla 19 %, 19,50 % ja 20 %
Sastamalan kaupunki
LASKELMIEN VERTAILU
Sastamalan kaupunki MUUTOSTEN VAIKUTUS
Sastamalan kaupunki MUUTOSTEN VAIKUTUS
Sastamalan kaupunki TEHTÄVÄKSIANTO TALOUSARVION VALMISTELIJOILLE Tuloveroprosentti 2009 Kiinteistöveroprosentit 2009 Investoinnit, toteuttamisjärjestys vuoteen 2015 mennessä Velka 2009, 2012, 2015 – kokonaismäärä ja velkamäärä/asukas