Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari 20.5.2008 Elina Alajoki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kotka-Pyhtää Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Advertisements

Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Julkisen hallinnon kestävän talouden tiekartta Kestävä talous ja hyvinvointiyhteiskunta –seminaari Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Virolahti Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Strategia 2010 Kunnanhallitus Kunnanvaltuusto
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Antero Alenius Sastamala vai Punkalaidun Kuntalaiset
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kotka-Haminan seutu yhdessä Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
Julkinen Suomen Pankki Suomen talouden vaikeuksien voittaminen Lauri Kajanoja
Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus Tarkastuslautakunta Elinkeinojaosto Henkilöstöjaosto Opetus- lautakunta Sivistys- lautakunta Tekninen lautakunta Maaseutu-
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
taloussuunnitelmat vuosille
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Sote- ja maakuntauudistus
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
KESTÄVYYSVAJE.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2016
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
PALVELUT JA KUNTATALOUS
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Esityksen transkriptio:

Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki

Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 1 UUDEN KAUPUNGIN PERUSTAMISEN EDELLYTYKSISTÄ: –Kuntajaon muutos edistää kuntien toimintakykyä ja toiminnan taloudellisuutta mahdollistaen taloudellisia säästöjä synergiahyötyjen kautta YLEISTAVOITTEISTA: –Terveen kuntatalouden turvaaminen Resurssien säästäminen kolmen rinnakkaisen hallinnon ja toiminnan yhdistämisellä Hyödynnetään suuremman kunnan mahdollisuudet järjestää palvelut tehokkaammin mm. hallinto-organisaatiota keventämällä, tilojen tehokkaalla käytöllä sekä muilla toiminnallisilla järjestelyillä Käyttötalousmenojen hallinta siten, että mahdollistetaan kilpailukykyinen verotaso

Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 2 TALOUDENHOIDON PERIAATTEET / TALOUDEN HALLINTA –Terve kuntatalous –Vuosikate kattaa täysimääräisesti poistot –Ulkoisen lainanoton määrä on pienempi kuin nettoinvestointien määrä –Kullekin palvelukokonaisuudelle nykyistä taloudellisempi ja tuottavampi palvelujen järjestämistapa –Palveluprosessien taloudellisuuden jatkuva parantaminen –Kuntalaisille kohtuullinen ja maakunnallisesti kilpailukykyinen verotusaste –Yhdistymisavustukset kohteisiin, joilla turvataan kaupungin tulevaa kasvua, rakennetta ja panostusten kerrannaisvaikutuksia.

Sastamalan kaupunki YHDISTYMISASIAKIRJOISTA 3 SÄÄSTÖKEINOJA: –Toiminnalliset synergiat –Prosessien tehostaminen –Eläköitymisten kautta vapautuvien vakanssien täyttämättä jättäminen –Henkilöstön muuntokoulutus –Teknologian hyödyntäminen –Modernit työvälineet

Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Yleisiä kehitysnäkymiä: Talouskasvu heikentyy Inflaatio  3,3 % Väestön ikääntyminen –Palvelutarpeiden muutos –Tulopohjan muutos –Työvoiman saatavuus Työvoimatarve kuntasektorilla – poistuma työntekijää –Sote-palveluiden laskennallinen lisätarve työntekijää –Toteutuessaan vaikutus yksityisen sektorin työvoiman saatavuuteen ja kansantalouden kasvumahdollisuuksiin  kuntien tuottamissa ja järjestämissä palveluissa tarvitaan merkittäviä toimintatapojen muutoksia  toimintojen rationalisointi ja henkilöstön oikea kohdentaminen

Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Kuntien talous 2008 –menojen kasvu 6 % –Verotulojen kasvu 6,8 % –Valtionosuuksien kasvu 11,9 % –Vuosikatteet ylittävät poistot Kuntien talous –Menojen kasvu keskim. 5,1 % /vuosi –Verotulot ja valtionosuudet yht. 4,5 % /vuosi –Vuosikatteet ylittävät poistot –Vuosikatteet riittävät nettoinvestointeihin –Kuntien velan kasvu hidastuu –Varautuminen tulevaisuuteen taseita vahvistamalla ja palvelurakenteita kehittämällä –Käyttötalouden menokehityksen hillintä ja investointien kestävä mitoitus oleellista

Sastamalan kaupunki PERUSPALVELUOHJELMA Muutoksia: –Sote /asiakasmaksu-uudistus 2008 –Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen korotus 2009; osittainen hoitoraha 2010 –Avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistaminen –Valtiolle siirtyvät tehtävät: kuluttajaneuvonta, elatusturva, yleinen edunvalvonta ja oikeuspsykiatriset tutkimukset  vastaavat valtionosuuden tarkistukset Valtionosuusjärjestelmän uudistus v  VAIKUTUKSET?

SASTAMALAN TULOPOHJA Verotulot tp 2007 yht. 57,9 m€ ta 2008 yht. 63,3 m€ Tuloveroprosentti = n. 3,0 m€ VOS tp 2007 yht. 38,8 m€ ta 2008 yht. 43,9 m€ Veroprosentit 2008

Sastamalan kaupunki SASTAMALAN MENOT Menokehitykseen vaikuttavat paikalliset tekijät: –Väestökehitys, palvelujen kysyntätekijät –Toimintaprosessien tehokkuus –Synergiahyödyt, vakanssirakenne –Eläköitymiset 225 henkilöä vuoteen 2015 Käyttötalouden nettomenojen muutos –tp tp2007 yht. 5,1 m€ (5,6 %) –tp ta2008 yht. 4,5 m€ (4,7 %)

Sastamalan kaupunki POHJALASKELMIEN OLETUKSET Pohjalaskelmat tuloveroprosenteilla 19 %, 19,50 % ja 20 %

Sastamalan kaupunki

LASKELMIEN VERTAILU

Sastamalan kaupunki MUUTOSTEN VAIKUTUS

Sastamalan kaupunki MUUTOSTEN VAIKUTUS

Sastamalan kaupunki TEHTÄVÄKSIANTO TALOUSARVION VALMISTELIJOILLE Tuloveroprosentti 2009 Kiinteistöveroprosentit 2009 Investoinnit, toteuttamisjärjestys vuoteen 2015 mennessä Velka 2009, 2012, 2015 – kokonaismäärä ja velkamäärä/asukas