Juhani Talvela / KymiTechnology ELLO väliseminaari 8.11.2011 Vantaa Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen Kilpailukyvyn kehittäminen tulevaisuudentutkimuksen menetelmien avulla Juhani Talvela / KymiTechnology ELLO väliseminaari 8.11.2011 Vantaa 7.4.2010
Tulevaisuudentutkimus WP 3 osaprojekti: Ennakointimenetelmien ja -työkalujen käyttö Etelä-Suomen kuljetuskäytävän tulevaisuuden näkymien kartoittamiseksi ja kilpailukyvyn kehittämiseksi.
Rakenne ELLO WP 3 Tulevaisuden-tutkimuksen menetelmät ja pk-yritysten strategiatyö Tulevaisuuspajat ja kuljetuskäytävän skenaariot Vientikuljetusten skenaariot
Ennustaminen on vaikeaa… varsinkin tulevaisuuden ”When the Paris World Exhibition closes, electric light will close with it and no more be heard of” Oxford professor Erasmus Wilson in 1878 ”There is a world market for maybe five computers” IBM chairman Thomas Watson in 1943 Ennustaminen on vaikeaa… varsinkin tulevaisuuden ”Who the h*ll wants to hear actors talk” H.M. Warner of the Warner Bros in 1929 ”Stocks have reached what looks like a permanently high plateau” Yale economics professor Irving Fisher in 1929 ”There is not the slightest indication that nuclear energy will ever be obtainable” Albert Einstein in 1932
Tulevaisuudentutkimuksesta Tulevaisuus ei ole ennustettavissa. Voimme kuitenkin muodostaa mielikuvia ja käsityksiä siitä, millaisia tapahtumia on edessämme. Näiden tapahtumien joukko muodostaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien avaruuden. Tulevaisuus ei ole ennalta määrätty. Voimme arvioida erilaisten tapahtumien todennäköisyyksiä ja vaikutuksia kehityskulkuihin. Kuitenkin jatkuvasti ilmaantuu myös uusia mahdollisia tulevaisuuksia ja niihin johtavia tulevaisuuspolkuja. Voimme vaikuttaa tulevaisuuteen teoillamme ja valinnoillamme. On tärkeää tietää, mikä on mahdollista ja mikä todennäköistä sekä päättää mikä on toivottavaa. Arvojen ja arvokeskustelun merkitys tulevaisuuden vaihtoehtojen pohtimisessa on väistämätön.
Tulevaisuudentutkimuksesta Yhtäältä tuottaa tietoa ja arvioita: Nykyisyydestä, päätöksenteon lähtökohdista ja rajoista Mahdollisista tulevaisuuksista ja niihin johtavista poluista Muutosvoimista ja pidäkkeistä Trendeistä, megatrendeistä ja minitrendeistä Heikoista signaaleista Toisaalta tuottaa toimenpiteitä: Yhteisen tahtotilan saavuttamiseen Strategian luomiseen ja sen mukaisen toiminnan käynnistämiseen Ei-toivottuihin vaihtoehtoihin varustautumiseen Joilla vaikutetaan tulevaan kehitykseen
ELLO –hankkeen tuotos Korttipakka erilaisia tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä Käytettäväksi AMK:n opetuksessa, TKI hankkeissa, sekä palveluiden tuottamisessa alueen yrityksille Käytettäväksi alueen yritysten toimesta oman strategiaprosessinsa työstämiseen Paras tulos saavutetaan erilaisten menetelmien älykkäällä yhdistämisellä … menetelmät
Menetelmien korttipakka Tulevaisuustiedon keräämisen menetelmät Mustat kortit soveltuvat ensisijaisesti tulevaisuustiedon keräämiseen, yhdistelyyn ja ryhmittelyyn mahdollisimman luotettaviksi kokonaisuuksiksi. Nämä ns. ”explorative forecasting” -menetelmät jakautuvat kahteen ryhmään: Risti: Risti-menetelmät soveltuvat erityisesti tulevaisuustiedon systemaattiseen keräämiseen ja ryhmittelyyn hyvin erityyppisistä lähteistä. Pata: Työpajoissa käytettävät ryhmätyömenetelmät ovat Pata-menetelmiä. Ryhmätyömenetelmien tavoitteena on tuottaa ryhmädynamiikan kautta tulevaisuustietoa tiettyyn aiheeseen liittyen. Tuotoksena on kuvaus organisaation omista resursseista ja kytköksistä, ”kysy yleisöltä” (wisdom of crowds) tyyppistä tietoa, tai jonkin ilmiön ”räjähdyskaavio” historiasta tulevaisuuteen.
Menetelmien korttipakka Tulevaisuuden tekemisen menetelmät Punaiset kortit soveltuvat ensisijaisesti hyvän tulevaisuuden visioimiseen sekä toivottavan tulevaisuuden aktiiviseen tekemiseen. Nämä ns. ”normative forecasting” -menetelmät jakautuvat kahteen ryhmään: Hertta: Valittujen yksilöiden näkemyksiin nojaavia Hertta-menetelmiä käytetään yleisimmin toivottavan tulevaisuuden tilan kuvaamiseen. Tavoitteena on luoda yritykselle asiantuntijoiden perusteltu näkemys todennäköisestä kehityksestä ja tuottaa organisaatiolle tavoiteltava visio ja siihen johtava tulevaisuuspolku. Ruutu: Ruutu-menetelmiä käytetään yrityksen tai organisaation strategiatyön edistämiseen. Tällöin tavoitteena on: i) auttaa yritystä mieltämään oman paikkansa arvoketjussa ja markkinoilla, ii) auttaa asemoimaan keskeisimmät muutoksen ajurit, jotka vievät eri suuntiin ja jotka on otettava huomioon strategiatyössä, iii) edesauttaa organisaatiota kokoamaan uskottava kuvaus strategisista vaihtoehdoista.
Menetelmien korttipakka Trendien vaikutus –analyysi Tulevaisuuden muistelu menetelmä (luova prosessi, kirjoitusmenetelmä) Future Signals Sense-making Framework Tulevaisuususkomusten analyysi Delfoi Teemahaastattelut Tulevaisuuskolmio Yhdistetty skenaariomenetelmä Heikkojen signaalien vainukoira Tulevaisuustaulukko Tulevaisuuspyörä Tulevaisuusmaisema Tulevaisuusverstas Relevanssipuu Strateginen SWOT Backcasting
Tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä www.millennium-project.org Riippumaton, non-profit, globaali tulevaisuuden-tutkimuksen ajatushautomo Muodostuu tutkijoista, bisnes edustajista, poliitikoista Futures Research Methodology 37 eri menetelmän esittelyt
Menetelmien käyttö Teknologia-ennakointi Toimintaympäristön tarkastelu AMK opetus, TKI toiminta ja yrityksille tarjottavat asiantuntijapalvelut Tulevaisuus-pajat Yritysten strategiatyö Teknologia-ennakointi Toimintaympäristön tarkastelu Kilpailukentän muutokset
Korttipakka löytyy osoitteesta ellohanke.wikispaces.com Tervetuloa! Korttipakka löytyy osoitteesta ellohanke.wikispaces.com Juhani Talvela Juhani.talvela@kyamk.fi 044-7028227