Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kilpailustrategiat WOR4LH004 Skenaariot, trendit ja signaalit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kilpailustrategiat WOR4LH004 Skenaariot, trendit ja signaalit"— Esityksen transkriptio:

1 Kilpailustrategiat WOR4LH004 Skenaariot, trendit ja signaalit
Riitta Rautava

2 Radiosta kuultua Tulevaisuudessa ihmiset siirtyvät kasvissyöjiksi 3 skenaariota, miten tähän päädytään Ihmiset lihovat tolkuttomasti ja jostain terveyshaitoista johtuen on väjäämätön pakko tehdä asialle jotain Pienten vapaaehtoisten askelten kautta pikkuhiljaa siirrytään kasvissyöjiksi Jonkin katastrofin (eläimet sairastuvat johonkin tautiin, jota ei voi parantaa) pakkotilanne siirtyä kasvisravintoon Kilpailustrategiat Rautava

3 Skenaario terminä tulee teatterista
Lähtöisin teatterista ja elokuvateollisuudesta Skenaario ei sisällä ainoastaan näytelmän vuorosanoja, vaan se sisältää ohjeet eri osapuolille (ohjaaja, näyttelijä, lavastaja, valaisija …) sekä yleisellä tasolla näyttelijöiden liikkeet, paikat jne. Kilpailustrategiat Rautava

4 Skenaario on tulevaisuuden käsikirjoitus
Se EI OLE hetkellinen kuva tulevaisuudesta (esim. Haaga-Helia vuonna 2020) vaan kuvaa kehityspolkua, miten johonkin tilaan tullaan. Minkälaisten tapahtumaketjujen kautta. ’mitä jos …’ Skenaario ei siis ole lopputulos, vaan skenaario on työkalu, miten haluttuun lopputulokseen pääsyä voidaan suunnitella Kilpailustrategiat Rautava

5 Hyvän skenaarion tunnusmerkit
Hyvässä skenaariossa kuvataan, minkälaisilla päätöksillä ja valinnoilla on minkälainen vaikutus kuvattuun lopputilanteeseen. Hyvän skenaarion valinnat/askeleet ovat sekä psykologisesti organisaatiossa hyväksyttyjä että muuten mahdollisia. Askeleet ovat loogisia. Kokonaisuus on ymmärrettävä. Kilpailustrategiat Rautava

6 Skenaariomenetelmä yrityksessä
Skenaariotutkija tutkii nykyhetkeä ja siinä vallitsevia virtauksia sekä etsii heikkoja signaaleja Skenaariotutkija käyttää hyväksi kaikkia tieteenaloja Tuottaa oman kykynsä mukaan kuvan, mikä on mahdollista, mahdotonta, todennäköistä, toivottavaa, kartettavaa, … Kilpailustrategiat Rautava

7 Skenaariotutkija tekee kyselyjä ja käyttää hyväkseen muiden tutkijoiden tuotoksia
Esim. Kilpailustrategiat Rautava

8 Skenaariomenetelmää käytetään yrityksen vision ja strategian luonnissa
Laaditaan 3-5 skenaariota Keskustellaan näistä, tehdään valinta Tarkennetaan valitun skenaarion polkua Tehdään suunnitelmat (budjetti, osaamisen kehittäminen, …) tämän pohjalta Seurataan jatkuvasti ympäristöä valitun skenaarion pohjalta. Ollaan valppaina heikkojen signaalien suhteen. Kilpailustrategiat Rautava

9 Skenaariotyössä tutkitaan trendejä, signaaleja, valttikortteja, …
Trendit Tarkasteltavan ilmiön pitkän ajanjakson kuluessa tapahtuva yleinen kehityssuuntaa. Trendi on siis sellainen piirre nykyhetkessä, joka voi jatkua tulevaisuudessa sellaisella tavalla, että sitä on suhteellisen helppo jäljittää tai ennakoida. Trendit ohjaavat päätöksentekoa vaikuttamalla valintoihin, makuun, arvostuksiin jne Megatrendit Megatrendit ovat kehityksen suuria aaltoja tai linjoja, joiden historiaa voidaan havainnoida ja tarkastella. Kilpailustrategiat Rautava

10 Löydöksiä - trendit Digitaaliset pelit muuttuvat palveluiksi
Etsi lisää esim. hakusanan trendi *Kulutus elämäntapana laajenee kaikkialle. Kuluttajat yksilöllistyvät, mutta haluavat samalla uudenlaista yhteisöllisyyttä* Tekes tietotekniikan jatkuva kehittyminen ja kuluttajistuminen, miniatyrisoituminen ja verkottuminen. Kestävä kehitys Työn muutos teollisesta tietotekniseen Sitoutumattomuus työpaikkaan nuorilla Digitaalinen musiikki Väestön vanheneminen Kilpailustrategiat Rautava

11 Heikot signaalit – aikaista informaatiota tai ensioireita
Saattavat olla megatrendien edeltäjiä Ne, jotka osaavat hyödyntää, ovat vahvoilla Apple iPod – tarve kannettavaan ja digitaaliseen musiikkiin Kilpailustrategiat Rautava

12 Villit kortit Villejä kortteja kuvaa seuraavat ominaisuudet (John
Petersen): alhainen toteutumisen todennäköisyys ja samalla toteutuessaan suuri vaikutus. tapahtuvat hyvin nopeasti. Esimerkki: hurrikaani tuhoaa kylän päivässä, maailmanlaajuinen epidemia Source: Kilpailustrategiat Rautava

13 Skenaariotyöskentelyn etuja
(Lähde: NexusDelfix 2004) 1) tukee strategista ajattelua ja päätöksentekoa organisaatiossa; 2) auttaa välttämään yhden (vaihtoehdottoman) ennusteen harhaa; 3) auttaa muokkaamaan strategiasta joustavamman ja älykkäämmän; 4) tehostaa ja rohkaisee luovaa ajattelua ja toimintaa organisaatiossa; 5) valmistaa organisaatioita yllätysten varalle; 6) luo pohjaa epäjatkuvuuksien havaitsemiseksi ajoissa; 7) tuo esiin ns. heikot signaalit ja muutosta ennakoivat vihjeet; 8) auttaa jäljittämään organisaation toimintaan vaikuttavat avainmuuttujat, ja 9) tuo näkyviin ns. hiljaista tietoa. Kilpailustrategiat Rautava

14 Ennakointimenetelmiä
Laadullisia Tilastollisia Skenaariot Ympäristön tarkkailu Työpajat Delfoi Simulointimallintaminen / systeemidynamiikka Trendiextrapolaatio Kilpailustrategiat Rautava


Lataa ppt "Kilpailustrategiat WOR4LH004 Skenaariot, trendit ja signaalit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google