Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma Tiedotus- ja keskustelutilaisuus
8 kuntaa asukasta Kasvu 1 % Kasvun kärki kehyksellä Tampereen kaupunkiseudun alue Väestö Kangasala Lempäälä Nokia Orivesi Pirkkala Tampere Vesilahti Ylöjärvi
Valtuustot Yhtymäkokous Seutuhallitus Kuntajohtajakokous SEUTUFOORUMISEUTUFOORUMI Seutuyksikkö Maankäyttö- työryhmä Hyvinvointi- palvelu tr Teknisten palvelujen tr Tredea: Elinkeinot Tampere: Tietohallinto Kunnallis- hallitukset SosTer Päivähoito Sivistys Asunto- poliittinen tr Liikenne- järjestelmä tr Seutuasioiden valmistelu- ja päätöksenteko
Seutuyksikkö Finlayson, Satakunnankatu 18 A Seutujohtaja Päivi Nurminen Seutusihteeri Juhani Pohjonen (yleishallinto) Seutuarkkitehti Aulikki Graf (maankäytön suunnittelu) Liikennejärjestelmäinsinööri Johanna Järvinen (liikennejärjestelmä suunnittelu) Seutukoordinaattori Tuukka Salkoaho (hyvinvointipalvelut) Seutukoordinaattori Ritva Asula-Myllynen (tekniset palvelut) Toimistosihteeri Tuuli Paunonen Kansallinen maankäytön, asumisen ja liikenteen -verkosto Projektipäällikkö Kimmo Kurunmäki Suunnittelija Marja Uusivuori Budjetti 1,57 milj.€, v Henkilöstökulut 33% Kuntien vuotuinen maksuosuus n. 3 e/as Peruspääoma 0,5 e/as
Maankäytön rakenne- suunnitelma Palvelu- verkko Asunto- tuotanto Elinkeinot Ilmaston muutoksen hillintä Liikenne- järjestelmä Yhdyskuntasuunnittelun hankekokonaisuus 2030
Rakennesuunnitelma
Liikennejärjestelmän kehittämisvisio
Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen strategia Visio: Kävelyn ja pyöräilyn aika –”Tulevaisuudessa jalan ja pyörällä liikkuminen on yleistä ja arvostettua. Kävely ja pyöräily ovat lisääntyneet kaikissa liikkumisryhmissä niin kaupungeissa kuin maaseudulla. Yhdyskunta ja palvelurakenne mahdollistavat liikkumisen jalan tai pyörällä. Kävely ja pyöräily ovat itsenäisiä liikennemuotoja ja ne otetaan liikenneratkaisuissa ensisijaisina huomioon.” Strategiset linjaukset: –20 % enemmän kävely- ja pyöräilymatkoja –Lisää arvostusta ja motivaatiota –Lyhyet etäisyydet sekä miellyttävä ja turvallinen liikkumisympäristö –Toteutus vaatii tahtoa ja yhteistyötä, rahoituksen uutta suuntaamista ja lainsäädäntömuutoksia sekä riittävää seurantaa
Kävelyyn ja pyöräilyyn liittyviä suunnitelmia Liikenneviraston toimenpidesuunnitelma –Tavoitteena keskittyä erityisesti niihin vaikuttavimpiin toimiin, joilla parhaiten saadaan siirtymää lyhyistä henkilöautomatkoista kävelyyn ja pyöräilyyn. –Lähtökohtana ei ole eri kulkumuotojen vastakkainasettelu vaan matkaketjuajattelu –Laaja keinovalikoima: 1) Mahdollistavat toimet: Infrastruktuurin kehittäminen ja kunnossapito, yhdyskuntarakenne, lainsäädäntö, rahoitus ja resursointi; 2) Motivoivat toimet: Liikkumisen ohjaus, uudet yhteistyömuodot ja toimintamallit – Työn alkuvaiheessa kohdennetaan suunnitelmaa kohderyhmittäin sekä alueittain / toimintaympäristöittäin: kenen kävelyä ja pyöräilyä milläkin keinoilla edistetään ja missä? PYKÄLÄ-hanke –Kokemuksia ja hyviä esimerkkejä maailmalta, Suomen olosuhteiden arviointia
Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman tavoitteet Kävelyn ja pyöräilyn kulkumuoto-osuus kasvuun Saada siirtymää erityisesti lyhyistä henkilöautomatkoista Etsitään vaikuttavimpia toimia luokittelemalla alueet, käyttäjät ja matkatyypit Matkaketjuajattelun tukeminen Kokonaisvaltainen olosuhteiden ja houkuttelevuuden lisääminen –Arjen käyttöolosuhteiden parantaminen ja ihmisten asenteisiin vaikuttaminen Kävelylle ja pyöräilylle tasavertainen asema liikennejärjestelmässä
Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman vaiheet Kävelyn ja pyöräilyn nykytila –keskeiset haasteet ja kehittämistarpeet Kävelyn ja pyöräilyn strategia –visio: Millaista kävelyn ja pyöräilyn kaupunkiseutua tavoitellaan? –tavoitteet: voivat kohdentua esim. alueittain tai käyttäjäryhmittäin Kehittämistoimenpiteet –vaikuttavimmat keinot – hankkeet: priorisointi, aikataulutus, toteutusvastuu, kustannusarviot –tavoiteverkko + maankäyttö ja yhdyskuntarakenne + matkaketjut + opastus ja tiedotus Vaikutukset –kävelyn ja pyöräilyn käytön lisääntyminen, imago, terveys ja ympäristö –kehittämisohjelman vaikutus eri käyttäjäryhmiin, eri alueille ja eri matkatyyppeihin Seuranta
Vyöhyketarkastelu
Työn ohjaus ja vuoropuhelu Vuorovaikutus tärkeässä roolissa työn aikana! Työn ohjaus –Projektiryhmä tukee käytännön suunnittelutyötä –Liikennejärjestelmätyöryhmä ohjaa työtä Arviolta 5 kokousta/ryhmä –Esittelyt kuntajohtajakokouksissa Päätöksenteko –Seutuhallitus tiedoksi / lausunnoille kuntiin Vuorovaikutteinen sidosryhmäyhteistyö esim. –2 työpajaa –Kolmannen sektorin hyödyntäminen esim. aktiiviset järjestöt Tarkempi vuorovaikutussuunnitelma
Työn tarjousvaiheen ja toteutuksen aikataulu Tarjousvaihe –tarjoukset sisään 1.4. klo –Liikennejärjestelmätyöryhmä –Kuntajohtajakokous –Seutuhallitus Toteutusaikataulu –Työ käyntiin toukokuun lopussa –Täsmennetty työohjelma kesäkuu 2011 –Väliraportti (PowerPoint-esitys) lokakuu 2011 –Loppuraportti joulukuu 2011
Tarjousten arviointiperusteet Laatu 60 % –Työhön osallistuvat henkilöt –Projektipäällikkö 40 % –Muut avainhenkilöt 20 % –Työohjelma 40 % Hinta 40 %
Kiitos!