AKAtk:n arviointikokous 22.8.2008 Tarja Tammekas Kotka
Huolen vyöhyke Ei huolta 106 (79) / 399 (75) Lievä huoli Karhulan koulu, Adsume 2007-2008, Effica tilasto 1.8.2007- 1.6.2008 N 135 Huolen vyöhyke Karhulan koulu n (%) / kaikki yläkoulut n (%) Ei huolta 106 (79) / 399 (75) Lievä huoli 22 (16) / 87 (16) Tuntuva huoli 6 (4) / 39 (7) Vakava huoli 1 (1) / 11 (2) 135 (100)
Huolen vyöhyke Toiminta Ei huolta Voimavaroja vahvistava interventio Lievä huoli Th:n ja lääkärin keskustelu Tuntuva huoli Th:n ja lääkärin mini-interventio. Seurantakäynti. Vakava huoli Oppilashuoltoryhmä ja koti mukaan
Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen. Kotka Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen. Kotka. Karhulan koulu. 7-9 luokat. Tehtäväkokonaisuus Toimijat Kotkassa Toteutus. Arviointi Tehdään tai päivitetään säännöt siitä, miten päihteiden käyttöön puututaan Terveydenedistämis- yksikkö. Työryhmä oppilashuollosta ja poliisista Kotkan koulujen puuttumismalli päihteiden käyttöön tehty ja nähtävissä koulujen verkkosivuilla Pilottikoulujen opettajien kysely Tey Tehty, vastausprosentti 91, tehtiin opettajankoko uksessa
Terveystiedon opettajien kysely kaikilla yläkouluilla Tey Tehtäväkokonaisuus Toimijat Kotkassa Toteutus. Arviointi. Terveystiedon opettajien kysely kaikilla yläkouluilla Tey Kysely joulukuussa 2007, ei vastauksia. Uusintakysely maaliskuu 2008. Vastauksia 10 (23) (43%) Vanhempainiltoja ja muita vanhempien tapaamisia hyödynnetään alkoholin ja tupakan käytön ennaltaehkäisyssä Suunnittelu: Työryhmä koulun henkilökunnasta, oppilashuollosta ja tey:stä. Toteutus tey ja th Toteutui kaikilla luokka-asteilla. Yli puolella toinen vanhempi paikalla. Tutkimustuloksia ja keskustelua. Myös muita yleisiä asioita. Olisiko pelkkä päihdeilta vetänyt väkeä saman verran
Sisällön ja yhteistyön suunnittelu. Tehtäväkokonaisuus Toimijat Kotkassa Toteutus. Arviointi Terveystiedon opetusta hyödynnetään alkoholin käytön ja tupakoinnin ennaltaehkäisyssä Sisällön ja yhteistyön suunnittelu. Työryhmä: opettajat, oppilashuollon edustus ja tey Tapaaminen opettajien kanssa ei toteutunut. Adsume päihdemittarin toimintamallin muokkaus Kotkaan sopivaksi Kouluterveydenhuol to ja tey Työryhmän kokous 19.8.2008 kehittämishaasteita: - mini-intervention jälkeinen seuranta päihdehuollon tuen puute nuorten ryhmäkeskustelut työmenetelämänä
Tehtäväkokonaisuus Toimijat Kotkassa Toteutus. Arviointi Koulun ja kodin yhteistyömallin luominen päihteiden käytön ennaltaehkäisyyn Oppilashuolto, tey Työryhmä työskentelee. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opinnäytetyö: 7-luokkalainen ja alkoholi. Vanhempien näkökulma. Kysely pilottikoulun vanhemmille. Valmistuu syyskuussa.
Kysely opettajille n. 30 (N 33) Yhteenveto tuloksista opettajat ottavat huolen puheeksi puuttumismalli tunnetaan yhteydenotto kotiin yleisin tapa toimia, jos havaitaan päihteiden käyttö epäily ja yleinen huoli välitetään oppilashuoltoryhmään yhteistyö oppilashuollon ja terveysopin opettajien välillä vähäistä
Kuinka paljon aikaa terveystiedon tunnilla käytetään tupakointiin ja sen terveysvaikutuksiin? N 10 ei lainkaan 1-2 t 3-4t a) 7.lk:lla (laita rasti ruutuun) 3 7 b) 8.lk:lla 8 2 c) 9.lk:lla 10 muilla tunneilla? (arvio) Onko mielestäsi aikaa riittävästi kyllä ei (rasti ruutuun)
Kuinka paljon aikaa terveystiedon opetuksessa käytetään Kuinka paljon aikaa terveystiedon opetuksessa käytetään alkoholiin ja muihin päihteisiin liittyviin asioihin? n 10 ei lainkaan 1-2t 3-4t a)7.lk:lla 8 2 b) 8.lk:lla 1 9 c) 9.lk:lla Muilla tunneilla? Onko mielestäsi aikaa riittävästi kyllä ei (rasti ruutuun) 3 7
Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon yhteistyö N 10 kyllä ei Teetkö yhteistyötä kouluterveydenhuollon kanssa? 4 6 Teetkö yhteistyötä koulupsykologin kanssa? 10 Teetkö yhteistyötä koulukuraattorin kanssa? 1 9 Onko koulussasi teemapäiviä näihin liittyen?