Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaarina Järvenpää Nurmijärvi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaarina Järvenpää Nurmijärvi"— Esityksen transkriptio:

1 Kaarina Järvenpää 9.10.2007 Nurmijärvi
AkaTK kehittämishanke – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Kaarina Järvenpää Nurmijärvi Kaarina Järvenpää

2 Taustaa AkaTK ”tiedettä terveyskeskuksiin” –hanke
Aloittanut 2002 : Helsingin yliopiston/ KTTL ja 4 sopimuskuntaa (Espoo, Jyväskylä, Kotka ja Vantaa, myöhemmin Nurmijärvi) Enimmillään 16 tutkijaa, nyt mukana 11 tutkijaa Tutkimustyö oman työn ohella STM 2v tuki kehittämishankkeille 8/2006 lähtien, -jos tutkimuksista kehittämishankkeita Kaarina Järvenpää

3 Taustaa Kaarina Järvenpään oma tutkimusaihe: ”Kouluterveystarkastusten osuvuus ja löydökset” STM:n mukaiseksi kehittämishankkeeksi ->Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen 1. Kehittämisseminaari Kotka Seminaari LUMO/Vantaa Kokous KTTL: 3 yhdyshenkilöksi Espoon osalta Sinikka Degerth Kaarina Järvenpää

4 Hankkeen tavoitteet Hankkeessa halutaan vähentää nuorten tupakointia ja alkoholin käyttöä rakentamalla seulonta- ja interventioverkostoja nuorten jokapäiväiseen elämään koulun, kodin ja terveydenhuollon yhteistyönä. Yläkouluikäisten tupakointia ja alkoholinkäyttöä vähennetään luomalla koulumaailmaan kodin ja koulun yhteiset käytännöt päihteiden käyttötilanteissa, tarvittaessa nuori ohjataan interventioon. Lisäksi lisätään vanhempien ja nuorten tietämystä päihteiden käytön vaaroista ja siihen vaikuttamisesta mm. teemallisten vanhempainiltojen ja muiden yhteisten tapahtumien avulla Kaarina Järvenpää

5 AkaTK kehittämishanke tavoitteet
Nuorten alkoholinkäytön vähentäminen Tupakoinnin vähentäminen Kokeilujen myöhentäminen Vähentää riskikäyttöä Yhteistyömalli kodin ja koulun välille Kaarina Järvenpää

6 Pilottihanke Pilottikoulu kaikista viidestä kunnasta
Espoossa 4 koulua, muissa kunnissa yksi Yhteistyön kehittäminen Kysely opettajille/ koulun henkilökunnalle ja terveystiedon opettajille päihteisiin puuttumisesta Nuorten päihdemittarin käyttöön otto Yhteistyö koulun ja vanhempien kanssa Teemalliset vanhempainillat Muu yhteistyö Kaarina Järvenpää

7 Pilottikoulut Espoossa
PESO:n toive ja päätös: Yksi koulu Espoon joka alueelta Juvanpuiston koulu Espoonlahden koulu Pohjois-Tapiolan koulu Viherlaakson koulu Kaarina Järvenpää

8 Pilottikouluissa Nuorten päihdemittari käyttöön 7. ja 8.luokantarkastuksissa kaikille oppilaille Kysely päihteiden käyttöön puuttumisesta koulun opettajille ja henkilökunnalle Koulun malli ja asenne Kysely terveystiedon opettajille Teemalliset vanhempainillat Kaarina Järvenpää

9 Muissa kouluissa Terveydenhoitajat ja koululääkärit voivat halutessaan käyttää nuorten päihdemittaria yläkouluissa Löytyy Efficapuusta ainakin 2 paikasta: Oirekyselyt >Päihdemittarit (avosairaanhoito) Terveydenhoito... Keskustella oppilaan kanssa,ottaa seurantaan tai Ohjata oppilaan kuraattorille tai NUPAAN Kaarina Järvenpää

10 Vaiheet Espoossa- Kevät 2007: suunnittelua
Palaveri KJ,SD : lomakkeet, työnjako PESO:n johtoryhmään 4 koulua Espoon keskuksen PESO:n kokous Kth:n kokous kerrottu hankkeesta Koulujen valinta PESO:n osastonhoitajat, terveydenhoitajat Mittarin luvan kysyminen (päihdemittari) Lupa saatu toukokuun lopussa Kaarina Järvenpää

11 Espoo: Kesä 2007 Kirje valittujen koulujen rehtoreille ja kyselylomakkeet liitteenä(SD) Päihdemittariin Espoon logo Tiedottamien ja lomakkeet terveydenhoitajille palaveri SD+KJ Tilanteen päivitys, syksyn suunnittelu Juvanpuiston koulu(rehtori+th+KJ) Kaarina Järvenpää

12 Syksy 2007 Palaveri 2.pilottikoulun Espoonlahden koulun th+lääkäri+KJ tavattu ELY:n rehtori (KJ) kth kokouksessa suunnitelman ja mittareiden esittely(SD+KJ) Kaarina Järvenpää

13 Syksy 2007 Kouluterveyspäivillä 28.-29.9.2007
Tavattu R-M Hautamäki Jyväskylässä Pilottikoulujen th:t kok.(SD+KJ) kouluterveydenhuollon kehittämispäivä Mittarin esittely ja käytännöt-luento (KJ) hankkeen seurantaryhmä kok Mielenterv-päihdeyksikkä-linkki JM,kur+oh Kaarina Järvenpää

14 Syksy 2007 jatkuu Pohjois-Tapiolan koulu th ja lääkäri tavattu (rehtorille materiaali) Viherlaakson koulunth ja rehtori tavattu Annettu rehtorille lomakkeet Keskusteltu th:n kanssa –käyttää mittaria Päihdeasian neuvottelukunnan kokous Kaarina Järvenpää

15 Tilanne 9.10.2007 Kaikissa kouluissa mittari käytössä
Kyselyt saatu koulun henkilökunnalta 2 koulusta (ELY+JUP) 3.koulussa(VIK) 2 vi kuluttua ja 4. myös (P-TAP) Vanhempainillassa (ELY) Keväällä Juvanpuistoon Ehkä Viherlaaksoon myös ,4.? Kaarina Järvenpää

16 Päihteettömyyden tukemisen lähtökohtia - nuoren taustatekijät, suojaavat ja altistavat tekijät
ULKOISET VOIMAVARAT Vanhempien tuki, lämmin keskusteluyhteys, vanhempien valvonta Ystävät Harrastukset SISÄISET VOIMAVARAT Itsetunto Sosiaaliset taidot, sosiaalinen itsenäisyys Tieto Koulun käynnin mielekkyys (Flay 1999, Pietilä ym. 2002, Pitkänen & Pulkkinen 2003, Fergus & Zimmerman 2005) Kaarina Järvenpää

17 Lähtökohtia – VOIMAVARAKESKEISYYS, DIALOGINEN VUOROVAIKUTUS
arvostaminen - hyväksyntä ymmärretyksi ja kuulluksi tuleminen – huomion saaminen empatia yhteinen pohtiminen ja reflektio voimavarojen löytäminen (Hirvonen, Pietilä, Eirola 2002) MINI-INTERVENTIO alkoholin suurkulutuksen lyhytneuvonta (Seppä 2003) VARHAINEN PUHEEKSI OTTAMINEN - “huolen harmaa vyöhyke” (Arnkil ym. 1999) Kaarina Järvenpää

18 Nuorten Päihdemittari
Päihteiden käytön määrä 1. Tupakointi 2. Kokeiltu tai käytetty päihde 3. Päihteiden käytön tiheys 4. Juotujen alkoholiannosten määrä Päihteiden käytön seuraukset 5. Myöhästymiset koulusta 6. – 7. Haitallinen käyttäytyminen 8. – 9. Muistin menetys , sammuminen kysymykset 1-9 pisteytetty (0-5 pistettä, yhteensä p) Sosiaalinen tuki ja altistuminen - vanhempien tietäminen, ystävien huoli, oma arvio, huumeita käyttävät ystävät (Pirskanen 2007) Kaarina Järvenpää

19 VARHAINEN PUUTTUMINEN
Päihteiden käyttö Huolen ja yhteistyötarpeen määrittäminen Varhainen puuttuminen, interventiosuositukset Raittius, kokeilu 0-3 p. Ei huolta Voimavaroja vahvistava interventio - Positiivinen palaute Toistuva käyttö 4-6 p. Lievä huoli Preventiivinen mini-interventio - nuoren oma arvio - voimavaroja vahvistava keskustelu Riskikäyttö 7-9 p v., 7-12 p. yli 16 –v. Tuntuva huoli, tunne th:n auttamiskeinojen puutteesta ja yhteistyön tarpeesta herää Mini-interventio - nuoren vastuu, muutoshalukkuus - yhteistyön tiivistäminen, poissaolojen seuranta yms. ehkäisevä lastensuojelu nuoren sitoutuminen muutokseen Vaarallinen suurkulutus ≥ 10 p v. ≥ 13 p. yli 16 -v. Vakava huoli, kouluterveyden-huollon keinot loppumassa Tarvittavan hoidon arvioiminen / järjestäminen Lääkärin arvio (Pirskanen 2007) Kaarina Järvenpää

20 Kouluterveyskyselyn 2006 keskeisiä tuloksia Espoossa (lähtökohta 2)
11-12 % tupakoi päivittäin (8.-9.lk) Pääkaupunkiseudulla (pks) 13%(tytöt) 14%(pojat) Koulujen välillä suurta vaihtelua,jopa18-20% Tupakointi vähentynyt (8.-9.lk) %, % Tosi humalassa vähintään 1x/kk 14-16%(pks 17%) 8.-9.lk Vaihtelua kouluittain 11%,14%... %, % Kokeillut laittomia huumeita 5-7%(pks 8%) Kaarina Järvenpää

21 Lukiolaiset 10-16% tupakoi päivittäin (lukio 1.-2),
tytöt 16%, pojat 10%,keskim 13% Pääkaupunkiseudulla (pks) 12% Tupakointi vähentynyt %, % Tosi humalassa vähintään 1x/kk 29%(tytöt)34%(pojat),k.a. Espoo 32% pääkaupunkiseutu 30% lukio vuosikurssi Ei laskenut: %,-02 29%,-04 35% Kokeillut laittomia huumeita 14%(pks 16%) Hiukan vähentynyt-99 ja 02 22%,-04 18% Kaarina Järvenpää

22 Humalajuominen huolestuttavaa (binge drinking, yli 5 alkoholiannosta)
yksi kymmenestä v. 45 % v. Humalajuominen oli yhteydessä haitallisiin seurauksiin - muistin menetys, sammuminen, itsensä satuttaminen Vaarallinen suurkulutus; nuoret arvioivat oman käyttönsä haitattomaksi ja vähäisemmäksi kuin toverien päihteiden käytön Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

23 Nuorten arvio: tärkeimmät henkilöt päihdeasioista keskusteltaessa
Ystävät 91 % Äiti 73 % Terveydenhoitaja 66 % Isä 58 % Koululääkäri 55 % toive keskusteluista pienehkön ystäväryhmän tai parhaan ystävän ja terveydenhoitajan kanssa Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

24 Terveydenhoitajien toiminta
Positiivinen palaute 68 % Mini-interventio 18 % Yhteisyö ja seuranta 12 % Yhteistyö ja suositus jatkohoitoon 2% useat mini-intervention saaneista nuorista olisivat tarvinneet erityistä tukea ja seurantaa Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

25 Arvioita Nuorten päihdemittarista
Konkretisoi arviointia Auttoi nuoren omaa arviota Aktivoi syvällisen keskustelun Toimi moniulotteisena mittarina päihteet kokonaisuutena haittojen kysyminen laajasti, ”mitä kaikkea voi tapahtua” Auttoi terveydenhoitajaa intervention toteuttamisessa Toimi promootion sekä primääri- ja sekundaariprevention välineenä Toimi muutoksen arviointimenetelmänä (Pirskanen 2007) Kaarina Järvenpää

26 Arvioita varhaisen puuttumisen toimintamallista
Luottamuksellisen suhteen luominen Yhteisymmärrys alkoholiannosten määristä Yhteisymmärrys päihteiden käyttöön liittyvästä huolesta Nuoren asenteiden, itsenäisyyden, motivaation ja tiedon tunnistaminen Nuoren voimavarojen tunnistaminen Varautuminen nuoren vastarintaan (Pirskanen 2007) Kaarina Järvenpää

27 Vaarallinen suurkulutus
Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja VAKAVA HUOLI EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Hoidon tarpeen arviointi Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) Lääkärin arvio 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Itsetuhoisuus, vaikea masennus Vieroitusoireet Psykoottisuus Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Hoitoonohjaus - kunnan päihdehuollon avohoito 1) - 7) Osastohoito 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio Kaarina Järvenpää Copyright ©

28 Vaarallinen suurkulutus
Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on EI HUOLTA Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Interventio- suositus Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio Kaarina Järvenpää Copyright ©

29 Vaarallinen suurkulutus
Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Interventio- suositus Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio Kaarina Järvenpää Copyright ©

30 Vaarallinen suurkulutus
Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio Kaarina Järvenpää Copyright ©

31 Vaarallinen suurkulutus
Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja VAKAVA HUOLI EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Hoidon tarpeen arviointi Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) Lääkärin arvio 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Itsetuhoisuus, vaikea masennus Vieroitusoireet Psykoottisuus Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Hoitoonohjaus - kunnan päihdehuollon avohoito 1) - 7) Osastohoito 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio Kaarina Järvenpää Copyright ©

32 Lähteet Pirskanen Marjatta Nuorten päihteettömyyden edistäminen. Varhaisen puuttumisen malli koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 140. Kuopion yliopisto. Hoitotieteen laitos. Kuopio. Sisältää neljä tieteellistä artikkelia, viides osajulkaisu julkaistu väitöskirjan painattamisen jälkeen Pirskanen M, Laukkanen E, Pietilä A-M A Formative Evaluation to Develop a School Health Nursing Early Intervention Model for Adolescent Substance Use. Public Health Nursing 24(3), 256–264. Kaarina Järvenpää


Lataa ppt "Kaarina Järvenpää Nurmijärvi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google