JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Tutkimusprosessi 1.Tausta ja teoriat: tutkimusalue ja siihen liittyvät käsitteet ja teoriat sekä näiden jakautuminen eri kategorioihin; tutkimusongelmat. 2.Tiedon keräys: tarvittavan aineiston hankkiminen; kyselylomakkeen muodostaminen. 3.Tiedon analysointi: aineiston käsittely ja interaktiivinen, kvalitatiivis-kvantitatiivinen analysointi. 4.Tutkimustulokset: johtopäätökset aineiston analysoinnin perusteella.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Järjestelmän kuvaus TyöasemaA-KIT-palvelinwww-palvelin 1. XML-tiedosto 6. Datan visualisointi ja analysointi 2. Muunnos XML -> HTML 5. Laskennallinen käsittely 3. HTML-kysely- lomakkeen julkaisu 4. Vastausten talletus A-KIT-palvelimelle
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Esimerkkejä XML-tiedoston elementeistä: ….. ´ Täysin eri mieltä Vähän eri mieltä En osaa sanoa …. …. Tavoitteeni on saada mahdollisimman hyvä arvosana (esim. 4 tai 5). Tutkimus.html#kohta1 …..
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Tiedon visualisointi/analysointi: A-KIT 3D –päänäyttö esittää datajoukon kuvaavimmat piirteet sekä tarjoaa käyttöliittymän data- pisteiden tarkasteluun. Pääikkunasta käsin päästään muihin datan tarkasteluikkunoihin. 3. Tiedon analysointi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Yksittäisten vastaajien vastauksia voidaan tarkastella yhdessä ja erikseen. Yksittäisten kysymysten jakaumia (histogrammi) voidaan tarkastella yhdessä ja erikseen. Kahden kysymyksen vastausten riippuvuutta voidaan tarkastella hajontakuvion (scatter plot) avulla.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Kysymysten väliset korrelaatiokertoimet esitetään matriisin yläkolmiossa ja niiden väliset merkitsevyysasteet tähdillä matriisin alakolmiossa. Kertoimien suuruusluokkia kuvataan histogrammilla, joka toimii interaktiivisesti taulukon kanssa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Datan muodostamia ryppäitä (ylh. vas.) sekä data- pisteiden välisiä etäisyyksiä (ylh. oik.) havainnol- listetaan vastaavissa interaktiivisissa ikkunoissa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Jatkokehitys perustoiminnallisuuden laajentaminen ja dokumentoinnin jatkaminen laskentamenetelmien ja menetelmäinnovaatioiden dokumentointi ja julkaisu sekä liittäminen osaksi käyttäjäopastusta Testiaineistojen kerääminen ja analysointi: –kyselylomakepohjainen tiedonkeruu –yrityskumppaneiden muiden aineistojen testitapaukset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Leena Hiltunen Tommi Kärkkäinen Content Creation for Virtual Learning Environments
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Prequisities for Content Creation in VLEs Contentual relevance Initial creation using distributed team of experts Contentual integration Pedagogical orientation Technical realization Assessment Incremental and Iterative development ⇒ Development Process with Contentual Drivers!
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Topic-case Driven Approach
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Content Design: Topic-case Basic form of a topic-case
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Content Integration: TC Diagram An example of topic-case diagram
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Pedagogical Design: Extended TC
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Realization and Assessment V-model
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 Benifits and Future Work natural extension to web-course repository natural derivation of independent learning objects well-defined integration of pedagogical solutions well-defined integration and utilization of technical solutions (from a- to e- and m-learning) automatic support for content creation ⇒ Smart topic-cases using intelligent agents!