Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen EU:n ohjelmakausi 2014-2020 Kestävää kasvua ja työtä –ohjelma (TEM) Kohdealueena isot kaupungit Ohjelman tarkempi luonne, erityistavoittet, rahoitus ja hallinnolliset menettelyt päätetään maakunnissa (MYR)
Kokemuksia LEADER Toiminnasta Joensuun seudun Leader –yhdistys yksi Suomen 56 Leader –ryhmästä (5 kunnan alueella) Oman alueen kehittäminen toiminnalla ja ohjaamalla hankerahoitusta Julkinen rahoitus tähän mennessä 13,4 milj. € Rahoitettuja hankkeita 581 (näistä 150 yrityshanketta Kaupungin panos v.2014 69.500 € (3,7€/leader alueen asukas) Hankkeet suhteellisen pieniä, paikallisia ja maakunnallisia, Suomen sisällä tai kansainvälisiä Taloja, tiloja, reittejä, kehittämistä, tilaisuuksia, toimintaa, prosesseja
Joensuu on aktiivisten ihmisten ja yhdistysten kaupunki Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen koskisi Joensuussa kantakaupunkia Alueella asuu noin 54.500 asukasta (74 % kaupungin väestöstä) Satoja aktiivisia ja erilaista paikallista kehittämistä tekeviä yhdistyksiä ja järjestöjä *Erittäin tärkeä osa elävää ja kehittyvää kaupunkia *Merkittävä rooli monipuolisena työllistäjänä *Kaupungin tuki toiminnalle eri toimialoilla (liikunta, nuoriso, kulttuuri, asukasyhdistykset, tapahtumatuet, työllistämisen tuet ym.)
Kaken eteneminen joensuussa Lähtölaukaus ja tiedottaminen, keskustelutilaisuus 7.5.2014 Toimijoiden kiinnostuksen ja tarpeiden alustava kartoitus (kysely) Suunnitteluhankkeen toteuttajana Joensuun kaupunki ja Spatia (Itä-Suomen yliopiston alue- ja kuntatutkimuskeskus) Yhdistykset mukana suunnittelussa Yhteistyö ja avoimuus Spatia laatii KaKe:n toteutussuunnitelman (2015-2020) Suunnitelma määrittelee KaKen suuntaviivat sekä rahoituksen hakemisen ja päätöksenteon menettelytavat
Kaken suunnittelun lähtökohtia Kaupunki koordinoi toimintaa kaupunkialueella Kaupungin (kh) nimeämä työryhmä, mukana järjestökentän monipuolinen edustus? Työryhmä tekisi ehdotukset toteutettavista toimenpiteistä? Vuositasolla käytettävissä noin 400.000-500.000 € Kaupungin panos olisi runsaat 60.000 €/v (1,15 €/alueen asukas) ESR:n toimintalinja 5 (sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta), mahdollisesti tl 3 ja 4 (työllisyys, koulutus)
Ajatuksia kake suunnitelmaan liittyen Yhdistysten ideat mahdollisimman laajasti mukaan suunnitelmaan Kaupungin kannalta tavoitteena monipuoliset ja konkreettiset kehittämistoimet Rahoituksen kanavointi kehittämiseen - ei niinkään “koordinaatioon” Kevyt hallinto, vältettävä päällekkäisyyttä jo olemassa olevien rakenteiden ja järjestöpalveluiden kanssa Yhteistyö Leader- ja KaKe –rahoituksen välillä varmistettava (maantieteellinen raja ei saisi olla este konkreettisille toimille) Omaleimainen malli, joka huomioi kaupungin keskustan toimijoiden tarpeet ja moninaisuuden Toimet osaltaan toteuttavat kaupungin strategiaa EU-ohjelman tavoitteet ja säädökset asettavat omat reunaehtonsa