MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua
Olli-Pekka Salminen kaupunginsihteeri
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOSIAALITOIMEN TIETOTEKNOLOGIAN KEHITTÄMINEN KUUSIOKUNNISSA (Alavus, Kuortane, Töysä, Lehtimäki, Ähtäri) Päivi Niiranen
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Toimialaorganisaatio
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Perusterveydenhuolto
Kunta- ja palvelurakenne uudistuu –seminaarit Marras- joulukuussa 2006 Opetus-, kirjasto-, kulttuuri- liikunta- ja nuorisotyöpalvelut.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Esitys Juha Mieskolainen
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Seutukaupunki Mikkelin edustajan puheenvuoro. Uusi hallitus uudistaa kuntarakenteen.
1 1 Koulutuspolitiikan ajankohtaiskatsaus OAJ:stä Aikuislukioiden opettajien ja rehtoreiden neuvottelupäivä Olavi Arra erityisasiantuntija Opetusalan.
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2007 Joensuu Järvenpää Kainuu Kemi Kotka Lappeenranta Lohja Mikkeli Porvoo Raisio Rauma.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
PARAS-hanke Keski-Suomessa suunnittelujohtaja Hannu Korhonen
Muuramen malli SoTe -palveluissa
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
Lahden seudun kuntajakoselvitys
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
ITÄ-SUOMEN ASUMISPÄIVÄ, Kuopio ASUMINEN JA KUNTALIITOKSET Yritysasiamies Mikko Lehto, Kuopio Nilsiän alue.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
PÄIVYSTYKSEN UUDELLEEN JÄRJESTELY Arto Honkala Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Etelä-Savon maakuntauudistus – valmistelutyöryhmät
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Esiselvitys.
Kunnat uudistuvat, miten olemme valmistautuneet? Joensuun seutu
YHTEISKUNTAOPPIA KUNTA.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Yhteistoiminnan mallintaminen
Kunnan strateginen viestintä maakuntauudistuksen jälkeen KUNNAN JA MAAKUNNAN VIESTINTÄYHTEISTYÖ Helinä Mäenpää, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki Emmi.
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
Digituki Pohjois-Karjala
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI 6.6.2007 JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen liittyvään sosiaalitoimeen sekä ammatilliseen koulutukseen muodostettavat / muodostumassa olevat yhteistoiminta-alueet sekä PARAS-hankkeeseen liittyvät kuntaliitokset ALUSTAJA: Harri Nissinen Kunnanjohtaja, Joutsa

Mitä kuntia yhteistoiminta- alueeseen sisältyy Joutsan seudun kunnat: Joutsa ja Leivonmäki (yhdistyvät 1.1.2008 lukien) Yhteinen asukasluku n. 5200 asukasta Luhanka Asukasluku n. 850 asukasta

Neljä samanaikaista prosessia Joutsan ja Leivonmäen kuntaliitos Joutsan ja Kangasniemen kuntien syvenevä kuntayhteistyö Paras –hanke: vaikutukset perusterveydenhuollon järjestelyihin Palvelutarpeen muutokset

Joutsan ja Leivonmäen kuntaliitos Leivonmäen kunta liittyy Joutsaan 1.1.2008 lukien Yhteisvaltuusto jo kesästä 2007 alkaen Joutsan kunnanhallitus nimetään uudelleen, lautakuntia täydennetään Leivonmäen edustajilla Kunnan nimi on Joutsa, vaakuna suunnitellaan uudelleen Muodostetaan perusturvan toimiala ja uudenlainen kehittämisyksikkö (elinkeinot, maatalous, kaavoitus ja maankäyttö) Luhanka säilyy itsenäisenä n. 850 asukkaan kuntana

Joutsan ja Kangasniemen yhteistyö Vaiheittain syvenevän yhteistyön malli Kunnanvaltuustojen käsiteltävänä kesäkuussa 2007 Konsulttien ehdotukset (käsitellään kunnanvaltuustoissa kesäkuussa 2007): Taloushallinnon ulkoistaminen Yhteinen tekninen toimi Lukioiden suuntautuminen Jyväskylän ja Mikkelin maakuntalukioihin

Muutokset palvelutarpeessa Väestön ikääntyminen Terveyspalvelujen määrän kasvaminen Kotihoidon tarpeen lisääntyminen Lasten määrän väheneminen Päivähoitotarpeet Opetusryhmien määrä ja koko Lukion oppilasmäärä Maatilojen määrän väheneminen Mm. lomituspalvelujen tarpeen väheneminen Kehittämistoiminta vilkasta Kaavoitus Yritysten perustaminen Nelostiehen tukeutuvat palvelut

Paras -hanke Vaikutukset perusterveydenhuollon järjestämiseen: Joutsan seudun kuntien on liittyvä 20 000 asukkaan järjestämisalueeseen Vaihtoehdot: Jyvässeudun seututerveyskeskus Jyväskylän kaupunki Ammatillisessa koulutuksessa ei muutoksia: Joutsan seudun kunnat kuuluvat Jyväskylän koulutuskuntayhtymään järjestämisalueeseen

Perusterveyspalvelut tuotetaan edelleen Joutsassa Mitä palveluita yhteistoiminta-alueilla järjestetään (vrt. esimerkiksi asetuksen mukaiset ympäristö- ja työterveys) Perusterveyspalvelut tuotetaan edelleen Joutsassa Kuntien yhteiset seudulliset yrityspalvelut Ympäristöterveydenhuolto ja työterveys riippuvat seututerveyskeskushankkeesta Eläinlääkinnässä järkevät päivystysalueet (huomioitava Kangasniemen, Sysmän ja Hartolan palvelut)

Onko yhteistoiminta-alueen sisällä eroja kuntien välillä liittyen palvelukonseptiin Ei ole

Millä mallilla (isäntäkunta, kuntayhtymä, osake- yhtiö Millä mallilla (isäntäkunta, kuntayhtymä, osake- yhtiö..) yhteiset palvelut tullaan järjestämään ja tekemään päätökset Joutsan ja Leivonmäen kuntaliitoksen yhteydessä muodostetaan perusturvan toimiala Perusturva vastaa terveys- ja sosiaalipalveluista järjestämällä itse sosiaalipalvelut ja kotihoidon sekä hankkimalla terveyspalvelut valittavalta perusterveydenhuollon järjestäjältä Luhanka järjestää omat sosiaalipalvelut Perusterveydenhuollon järjestää nykyisin Joutsan seudun terveyskuntayhtymä Jatkossa Joutsan seudun kuntien on hakeuduttava 20 000 asukkaan järjestämisalueeseen järjestäjänä on joko seututerveyskeskus tai Jyväskylän kaupunki

Rajat ylittävä palveluiden käyttö Joutsan seudun kunnilla runsaasti palveluja yli kuntarajojen: Opetustoimi: Joutsa, Luhanka, Hartola (lukio), Korpilahti (Luhangan kansalaisopiston toiminta) Terveystoimi: Joutsan seudun kaikki kunnat yhdessä Tekninen toimi: Joutsan seudun kuntien yhteinen tekninen toimi Maataloustoimi: Joutsa, Luhanka Lomitus: Joutsa, Luhanka, Leivonmäki, Toivakka (jatkossa Sysmä?)

Joutsan seudun toiveet: Mitä huomioitavaa yhteistoiminta-alueen ratkai- suista seuraa erikoissairaanhoidon ja maakunnan yhteisen palvelutarjonnan järjestämiseen Joutsan seudun kunnat ovat riippuvaisia maakunnallisista terveyspalveluratkaisuista Joutsan seudun toiveet: Laaja järjestämisalue (vrt. seututerveyskeskus) Lähipalvelut Joutsassa (lääkärin vastaanotto, neuvolapalvelut, päivystys, terveyskeskussairaala jne) Laajemmin keskitettävät palvelut muualta Kustannusten hallitseminen

Henkilöstö on ollut mukana kuntaliitosvalmistelun ohjausryhmässä Miten henkilöstö on huomioitu valmistelus- sa ja tullaan huomioimaan jatkossa Henkilöstö on ollut mukana kuntaliitosvalmistelun ohjausryhmässä Henkilöstöjärjestelyt Uusi organisaatio Toimeenpanosuunnitelma laaditaan yhteistyössä henkilöstön kanssa Luottamushenkilöitä informoitu erikseen