Moraalikasvatus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kognitiivinen kehitys
Advertisements

Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Filosofian aloja ja suuntauksia
Moraali Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin toinen luento Filosofian Kurssi.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ETIIKKA.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Inf , Filosofia 2. luento Kalle Videnoja.
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Etiikan peruskäsitteet
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
MORAALITEORIAT.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Polkuja filosofiaan PowerPoint-tiivistelmä ensimmäisestä kappaleesta
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUENTO 3 KONSEKVENTALISMI
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Moraalinen relativismi
Eettinen ja moraalikasvatus
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Moraali Eräät nohevat 9A.
Moraalikehityksen tasot
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Etiikka MORAALI ETIIKKA (lat. mores, ’tavat’)
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Sosioemotionaalinen kehitys
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Filosofian osa-alueet
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Teorioita identiteetin rakentamisesta
Luku- ja tenttivihjeet 7
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Esityksen transkriptio:

Moraalikasvatus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Etiikka ja moraali Moraali Etiikka Säätelee yhdessä elämistä kaikissa ihmisten yhteisöissä Määrittää, mikä on hyvää ja oikein   Etiikka Moraalin filosofista tutkimista, mutta myös laajemmin pohdintaa ja kehittämistä Jaetaan usein kuvailevaan (eli deskriptiiviseen) ja ohjeita antavaan (eli normatiiviseen)

Moraalin tasot kasvatuksen ja kehityksen näkökulmasta Lähteinä, mm. Platon, Timo Airaksinen ja Klaus Helkama 4 eri fokusaluetta, joita kouluopetus (ET mukaan lukien ja osin perustellusti) edustaa melko epätasaisesti: Sosiaalinen (sääntö)moraali Moraalinen tunto ja tunne, myötätunto Eettiset ajatteluntaidot ja moraalinen päättely Arvokasvatus Haaste kasvatukselle on, että moraalinen kypsyys vaatii kaikkea näitä. Miten niitä opetetaan?

1. Sosiaalinen sääntömoraali: lapsi oppii johdonmukaisemmin ja johdonmukaisemmin seuraamaan sääntöjä kehitys on varsin universaalia (yhteisöelämän edellytys?) kehitys päättyy varsin aikaisin (n. 7–8 v) lopputuloksena ei ole johdonmukainen käyttäytyminen, vaan satunnainen ’moraalinen vilppi’ on varsin universaalia malli: moraali on säännönseuraamista (deontologia, kreik. to deon = se mitä pitää tehdä, vrt. Kant)

2. Moraalinen tunto ja tunne, myötätunto ihmisen kyky samaistua toiseen ihmiseen ja siihen liittyvät tunteet luultavasti universaalia (sosialisaation edellytys?) kehitys alkaa varhemmin ja päättyy myöhemmin kuin kohdassa 1 (ilmeisesti myötätunnon tuntemus voi laajeta hyvin abstrakteihinkin asioihin ajattelukyvyn kehittyessä) oma-tunto, conscience, samvete malli: moraali on tiettyjä puolueettomia tunteita (vrt. Westermarck)

3. Moraalinen päättely ihminen joutuu ratkomaan moraalisia ristiriitatilanteita ja voi oppia tätä taitoa Sokrates: hyve on tietoa, akrasian (heikkotahtoisuuden) ongelma teorioiden tavoitteena hyvä elämä ongelmana traagisuus moraalinen arvostelukyky ei ole laskemista

4. Arvokasvatus Liberalistinen ja individualistinen kulttuuri lähtee siitä, että jokainen valitsee arvonsa itse (arvot preferensseinä) → vaikeaa kasvattaa. Katsomusaineiden lisäksi taito- ja taideaineilla olennainen rooli Platon: Lapsi kotoutuu ensin pitämään oikeista asioista ja myöhemmin vasta itse ymmärtää/valitsee → paternalismin ja indoktrinaation ongelma.

Kohlbergin teoria moraalin kehityksestä Sosiaalipsykologiaa Alun perin pienillä aineistolla (amerikkalaiset, valkoihoiset pojat), sittemmin testattu laajasti Taustalla Piaget Kehitysteoria Vaiheet peräkkäisiä Ei välttämättä toteudu kaikilla/tietyssä iässä Mittaa lähinnä eettisiä ajattelun taitoja 3 päätasoa, jotka jakautuivat eri vaiheissa 5 – 7 alatasoon

Heinzin dilemma = Kohlbergin tyypillinen kysymys Köyhän Heinzin vaimo (äiti, tytär, sisar jne.) on vakavasti sairas. Hän kuolee, jollei saa lääkettä. Apteekkari on onnistunut pitkän ja varoja nielleen tuotekehittelyn kautta valmistamaan tarvittavaa lääkettä. Sen hinta on kuitenkin Heinzille hänen ponnisteluistaan huolimatta liian korkea. Hän varastaa lääkkeen. Toimiiko hän oikein?

Kohlbergin tasot Esimoraalinen taso: Moraali ymmärretään vain aineellisten ja mielihyvää ja –pahaa aiheuttavien seurausten kautta. 1. Rangaistuksen ja tottelemisen moraali Rangaistuksen välttäminen ja auktoriteetin pelko moraalin perustana. 2.Relativistinen ja välineellinen moraali Oma etu moraalin perustana. Sovinnaisen moraalin taso: Moraali ymmärretään sääntökokoelmana, jota ei kyseenalaisteta. 3. Miellyttämisen ja hyvien ihmissuhteiden moraali Moraalin perustana on se, että toteutetaan lähiympäristön käsitys hyvästä ihmisestä olemalla kiltti. 4. Lain ja järjestyksen moraali Järjestyksen ylläpitäminen ja lain noudattaminen moraalin perustana.

Kohlbergin tasot (jatkoa) Autonomisen eli periaatteellisen moraalin taso: Moraali ymmärretään järjellisenä yleispätevänä ja johdonmukaisena kokonaisuutena, jonka omaksuminen vaatii itsenäistä harkintaa ja omakohtaista sitoutumista. 5. Yhteisen sopimuksen mukaisiin lakeihin perustuva moraali Moraalin perustana on yksilöiden oikeuksiin ja demokraattiseen sopimiseen perustuva yhteisöllinen sopimus. 6. Yleispätevien eettisten periaatteiden moraali Moraalin perustana ovat kaikkia ihmisiä yhtäläisesti koskevat johdonmukaiset ja omakohtaiset periaatteet.

Kohlbergin kritiikkiä Feministinen kritiikki (C. Gilligan ym.) oikeudenmukaisuus moraalin ja hoivaetiikan ero mitataan sitä kuinka lähellä valkoisen amerikkalaisen miehen ihannetta on päästy Filosofinen kritiikki (jonka tunnetuin osa feministinen kritiikki yllä) eettinen arviointi a priori vailla riittävää argumentaatiota ei ota riittävästi huomioon erilaisia etiikan teorioita Psykologinen kritiikki yleinen kehitysteorioiden kritiikki aineistojen epäedustavuus Filosofiaa lapsille –kritiikki yhdistelee edellisiä, käsitys lapsesta filosofina (ihmettelijänä)

Kohlberg ja ET Kritiikeistä huolimatta Kohlbergin moraalikehityksen teoria on alan johtava teoria. ET:ssä Kohlbergin eettisiä ajatteluntaitoja korostava lähestymistapa on vahvasti esillä OPS:ssa, koska oppiaineen arvotraditiot (Suomen valtion virallisesti kannattamat asiat, esim. ihmisoikeudet) hyvin abstrakteja. Vrt. uskonnon 10 käskyä ym.