Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna, 2.9.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaus Ilmari Hyvönen.
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä,
TUHA-verkoston tapaaminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Lukukausimaksuihin liittyvä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,

Yhteistyöryhmän perustaminen Opintohallinnon ja tietohallinnon verkostot päättivät perustaa yhteistyöryhmän tukemaan vastuualueita ja korkeakoulusektoreita ja niiden yhteistoimintaa Uuden ryhmän perustavat yhdessä ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden yhteistyöverkosto ammattikorkeakoulujen tietohallintojohtajien yhteistyöverkosto AAPA- verkosto yliopistojen opintohallintojohtajien yhteistyöverkosto OHA-forum, yliopistojen tietohallintojohtajien yhteistyöverkosto FUCIO-verkosto; sekä Opetushallitus

Ryhmän jäsenet ja työskentelyjakso Kukin perustajataho asettaa keskuudestaan edustajan ja varaedustajan yhteistyöryhmään. Kokouksessaan korkeakoulujen opinto- ja tietohallinnon verkostot tekivät osaltaan päätöksen yhteistyöryhmän perustamisesta. Tämän jälkeen ryhmään edustajiksi nimetyt henkilöt yhdessä Opetushallituksen edustajan tai edustajien kanssa perustavat yhteistyöryhmän. Perustamiskokouksessa laaditaan perustamismuistio, joka noudattaa alla olevaa kuvausta ryhmän tehtävästä, resursseista ja organisoitumisesta. Työryhmä asetetaan ajalle ( ) Ennen ensimmäisen kauden päättymistä tehdään päätös toiminnan jatkosta.

Ryhmän tehtävät muodostaa kokonaiskuva digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen ja niihin vaikuttavan ympäristön kehityssuunnista ja kehitystarpeista tuottaa tähän kokonaiskuvaan perustuvaa kohdennettua viestintää erikseen määritellyille kohderyhmille edistää kokonaisarkkitehtuurityötä opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden osalta siinä määrin kuin tämä on perusteltua kaikkien korkeakoulujen tasolla yhteisesti pitää yhteyttä merkittäviin sidosryhmiin tuottaa näkemys siitä, mitkä ovat tarpeellisia yhteisiä digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen tietojärjestelmäpalveluita ja kehityshankkeita edistää ja vahvistaa tietohallinnon ja opintohallinnon toimijoiden välistä kansallista yhteistyötä

Muodostaa ja välittää kokonaiskuva muodostaa kokonaiskuva digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen ja niihin vaikuttavan ympäristön kehityssuunnista ja kehitystarpeista työryhmä kerää aktiivisesti tietoa ja jäsentää sitä edelleen kentän tarpeet huomioon ottaen tietoa kerätään erityisesti korkeakoulujen ja Suomen julkishallinnon piirissä tapahtuvasta kehityksestä mutta myös kansainvälisesti tuottaa tähän kokonaiskuvaan perustuvaa kohdennettua viestintää erikseen määritellyille kohderyhmille työryhmä määrittelee kohderyhmät työskentelynsä alkuvaiheessa yhteistyössä perustajatahojen kanssa työryhmä tuottaa eri kohderyhmille näiden ryhmien tarpeista liikkeelle lähtevää tiedotusta viestinnässä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kohderyhmän omia toimintarakenteita

Edistää kokonaisarkkitehtuurityötä edistää kokonaisarkkitehtuurityötä opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden osalta siinä määrin kuin tämä on perusteltua kaikkien korkeakoulujen tasolla yhteisesti työryhmä ja sen alaiset asiantuntijaryhmät osallistuvat opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden palvelujen ja prosessien määrittelyyn käsitteiden, tietomallien ja koodistojen määrittelyyn tietojärjestelmäpalvelujen tuottamisen mahdollistavan järjestelmäkokonaisuuden rakenteen määrittelyyn tietojärjestelmäpalvelujen tuottamisessa hyödynnettävien teknologioiden määrittelyyn työryhmä edistää kokonaisarkkitehtuurityötä yhteistyössä muista korkeakoulujen toiminnan kohdealueista vastaavien ryhmien kanssa työryhmä ja sen alaiset asiantuntijaryhmät tekevät yhteistyötä kokonaisarkkitehtuurityötä yleisellä tasolla koordinoivan Tietohallinto ja ICT -ryhmän sekä korkeakoulujen kokonaisarkkitehtien KA-SIG-verkoston kanssa

Edistää yhteistyötä pitää yhteyttä merkittäviin sidosryhmiin työryhmä hankkii aktiivisesti sidosryhmään liittyvää tietoa, tapaa sidosryhmän edustajia ja tuottaa sidosryhmälle tämän päätöksenteon kannalta tarpeellista tietoa työryhmä pitää yhteyttä mm. seuraaviin sidosryhmiin: perustajatahot, Opetus- ja kulttuuriministeriö, UNIFI ry., Arene ry., SYL ry., SAMOK ry., Peda-forum sekä kirjastojen edustajat opetus- ja kulttuuriministeriön edustaja osallistuu työryhmän kokouksiin kaksi kertaa vuodessa työryhmä määrittelee tarkemmin eri sidosryhmät ja tavat, joilla näihin pidetään yhteyttä edistää ja vahvistaa tietohallinnon ja opintohallinnon toimijoiden välistä kansallista yhteistyötä työryhmä etsii aktiivisesti mahdollisia yhteistyökohteita ja tukee yhteistyön käynnistymistä

Tuottaa näkemys palveluista ja hankkeista tuottaa näkemys siitä, mitkä ovat tarpeellisia yhteisiä digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen tietojärjestelmäpalveluita ja kehityshankkeita työryhmä muodostaa tämän käsityksen vuorovaikutuksessa perustajatahojen kanssa työryhmä antaa näkemyksensä opetus- ja kulttuuriministeriölle tiedoksi ja osallistuu tällä ja muulla tavoin CSC:ltä ostettavien palveluiden valmisteluun

Työryhmän resurssit työryhmä hyödyntää opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuurin (kokonaiskuva nykytilasta ja tulevaisuuden tavoitetila) ja tietomallin kehittämiseen hankkimaa konsulttiresurssia kaudella koordinaatioresurssin tuottamisesta vastaa CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy vuonna 2014 tämä resurssi on 26 htkk mutta tästä suuri osa on sidottu Opintopolku- hankkeen tukemiseen työryhmä osallistuu jatkossa opetus- ja kulttuuriministeriön tälle työlle asettamien tavoitteiden valmisteluun pääsihteerit ja koordinaattorit toimivat opinto- ja tietohallinnon verkostojen yhteyshenkilöinä perustajatahot antavat tämän lisäksi työhön asiantuntemustaan tai muita resursseja

Työryhmän organisoituminen työryhmä laatii vuorovaikutuksessa perustajatahojen kanssa toimintasuunnitelman osana tätä toimintasuunnitelmaa työryhmä selvittää verkostojen toiminnan vuosikellon ja laatii tähän liittyen viestintäsuunnitelman osana tätä toimintasuunnitelmaa työryhmä laatii suunnitelman siitä, millä vaiheistuksella ja aikataululla työryhmä ryhtyy pitämään yhteyttä eri sidosryhmiin työryhmän puheenjohtaja tulee opintohallinnosta ja varapuheenjohtaja tietohallinnosta ensimmäisentoiminta vuoden aikana puheenjohtajana toimii yliopistojen edustaja toisen toimintavuoden lähestyessä ammattikorkeakoulujen opintohallinnon edustajat esittävät arvionsa siitä, onko verkosto valmis ottamaan työryhmän vetovastuun työryhmä päättää tarkemmin omasta organisoitumisestaan työryhmä voi asettaa asiantuntija- ja alatyöryhmiä tehtäviensä hoitamiseksi työryhmän työn käynnistyessä työryhmän alaisuudessa jatkaa työtään kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyen jo aiemmin asetettu Synergia-ryhmä