North-South Local Government Co-operation Programme Väliarvioinnin näkemykset / Kuntaliiton näkemykset 28.1.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Advertisements

Adjektiivit ja Adverbit
Viestintä tehostuu, koulutus tukee yhteistyötä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p
Kuntaliitto tutkii ja opastaa: selvitykset Suomen Kuntaliiton pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma Suvi Kuusi 1.
Tilannekatsaus ja seuraava ohjelmakausi Suomen Kuntaliiton pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma Heli Liikkanen
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
TTL Sosiaalisessa mediassa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Suomen Kuntaliiton pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma Teemat ohjelmassa.
Laadukkaita palveluja vaivattomasti Pohjois-Pohjanmaan maistraatti Oulun yksikkö Registration of foreign citizens.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
1 Finnish Science in International Comparison: A Bibliometric Analysis Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen Academy of Finland.
Tilannekatsaus Katju Holkeri VM/HKO. pp.kk.vvvv Osasto 2 Public Governance Committee Public Governance and Territorial Development Directorate.
Suomen Kuntaliiton pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma Kuntaliitto tutkii ja opastaa: selvitykset.
Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelman väliarvioinnista Tiedonvaihtotilaisuus
OECD/PGC Työohjelma Alustavaa Katju Holkeri VM/HKO.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
ENG Masters, part 2, Citing
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Vesi kestävän kehityksen pullonkaula
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
AYY goals for Municipal Elections Presentation to council Council meeting Säde Palmu,
IEA DSM Task XVI ESCO Project Register Pertti Koski.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Euroopan Strategisten Investointien Rahaston info Kokkolassa Neuvotteleva virkamies Jussi Yli-Lahti, TEM Konserniohjaus.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Erasmus+ Mitä se tarjoaa urheiluseuroille? WELCOME TO ERASMUS+
Suomen Akatemian avoimen tieteen linjaukset
Biohajoavat istukkeet
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Erasmus+ Sport 265 milj € WELCOME TO ERASMUS+
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Miten kerrotaan tekemisestä?
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
Foster care in Helsinki
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Yhdessätekemistä yli rajojen
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Introduction to decision analysis
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi
Vesikemian Professori
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Introduction to decision analysis
Entrepreneurship in South-West Finland The Federation of Finnish Enterprises, South-West Region Miia Kaerala, event coordinator.
DSM Task XVI Experts’ Meeting 2
The Icelandic model Bragi Gudbrandsson, General Director of the Government Agency for Child protection in Iceland.
HEI ICI annual reporting 2017: results, feed-back, lessons learned
Language proficiency requirements implementation in Finland
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
LTE LTE=EUTRAN=Super3G=3.9G.
© Haaga-Helia StartUp School
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Information for teachers
Gemalto Vantaa HSE Policy
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

North-South Local Government Co-operation Programme Väliarvioinnin näkemykset / Kuntaliiton näkemykset

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 1 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The mid-term review recommends the Programme to be continued with another three-year programme cycle. Ohjelman tulee tietysti jatkua, mutta sen sijaan, että jatkoa tarkastellaan vain kolme vuotta kerrallaan, paikallishallintojen kehitysyhteistyö tulee tunnustaa oleelliseksi osaksi Suomen kehitysyhteistyötä. Ohjelma on rahoitusinstru- mentti (ei vain ns. hanke). Mikäli ohjelma lopetettaisiin seuraavan kolmen vuoden jälkeen, tällöin UMn tulisi joka tapauksessa tarjota paikallis- hallinnoille toinen rahoitus- instrumentti, joka mahdollistaa paikallishallintojen kehitysyh- teistyön. Kuntien kehitysyhteis- työn lopettaminen olisi vastoin myös EUn linjauksia, jotka velvoittavat Suomea.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 2 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä maantieteellisen kattavuuden laajentamisesta. Toiminnan selvä painopiste jat- kossakin tulee kuitenkin olla Afrikassa, vaikka ohjelma tulisi avata kaikille ODA-kelpoisille maille. Kuntaliitto näkee, että tämä ei kuitenkaan vaatisi ohjelman hallinnon siirtämistä UMn sisällä. (Asia on kuitenkin UMn sisäinen). On tärkeää, että Suomi kasvat- taa yhteistyötä/osaamista myös muihin maihin kuin missä sijaitsee lähetystö tai mitkä ovat pitkäaikaisia kumppani- maita. Tämän tärkeys on huomioitu aiemmin myös OECDn taholta. In order to increase the inte- rest of the Finnish municipaliti- es to participate in the prog- ramme, the geographical scope of the programme should be expanded to cover all ODA-eli- gible countries, with clear pre- ference to Finland´s long-term partner countries, current or previous, and to countries whe- re there is a Finnish embassy. This will require the program- me management in the MFA to be shifted to the Department of Development Policy.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 3 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä siitä, että toteu- tusvaiheen yhteistyösuunnitel- missa voidaan pyrkiä vielä tarkemmin määrittelemään hyödynsaajat eli paikallishal- linnon osastot ja henkilöstö. Kuntaliitto voi mm. ohjeistuksia ja hakulomaketta hiomalla sekä neuvonnan ja koulutuksen avulla ohjeistaa paikallis- hallintoja tämän erityisessä huomioimisessa. Jos tämä ei jostain syystä paikallishallinnolle ole mahdollista, niiden tulisi perustella miksi. The project plans should describe in more detail the immediate beneficiaries of the cooperation (departments, personnel), their responsibilities and services they are expected to produce, and challenges in the service production, which would serve as the basis for definition of objectives and activities.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 4 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä siitä, että linki- tysten, sektoreiden tai kompo- nenttien määrää tai toimintojen sisältöjä ei tule rajata etukä- teen. Rajaaminen heikentäisi tietyissä linkityksissä laatua. Samaa mieltä periaatteesta, että yhteistyön tulisi edistää paikallishallintojen asiantun- tijoiden osallistumista. Samalla tulee kuitenkin huomioida, että ns. riittävä osallistuminen on tulkinnanvarainen kysymys. Millä määritelmällä osallis- tuminen katsotaan riittäväksi? Ks. hanke-esimerkki. Samaa mieltä: työmatkoja kos- kevia ohjeistuksia tulee kehit- tää. Tämä on jo huomioitu v toimintasuunnitelmassa. The programme should not predefine the number of linkages or the number or type of cooperation sectors (provided that they are under responsibility of the local authorities), but it should apply a more strict criteria in supporting only the linkages, components and activities that are based on the utilisation of the Finnish LGA expertise. The Programme should aim at more frequent or longer visits. The objectives of working visits have to be clearly presented and reported on, with justification and role for all participants.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 5 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä, että henkilö- resurssit tulee tuoda selvästi esille hankesuunnitelmissa ym. ja niihin tulee olla riittävästi rahoitusta. Kompensaation tulee perustua todellisiin palkkakustannuksiin kuten ohjelman käytäntönä on ollut - ei Hollannin mallin mukaan (fixed rate). Huom! Mikäli kaikki paikallishallintojen antama asiantuntijatyö korvataan, tämä vaatii ohjelman rahoituksen huomattavaa kasvua. Kunnissa tulossopimuksia ei yleen- sä ole, joten vaatimukset niiden osalta ovat ylimitoitettuja. Kuntien asiantuntijoiden käyttö kehytyössä on hankeluonteista / määräaikaista, joten työnkuvauk- sen sisältöön ei voi esittää kyseisiä vaatimuksia – ne olisivat iso este osallistumiselle. The human resourcing of the projects has to be clearly presented and detailed in the plans, budgets and reports, and adequately conpensated for. The basis for compensation could be either fixed rate (as in the Netherlands) or be based on the salary and social security costs (as in Sweden, ICI and HEI-ICI). Appropriate compensation for the used working days is also believed to increase and maintain the interest in the Finnish municipalities to participate in the progoramme despite the current economic and financial challenges. Cooperation activities should be included in the personal job descriptions and possible results agreements of the Finnish municipal employees.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 6; Investments Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä siitä, että inves- tointien tulee liittyä osaamisen vahvistamiseen (nykyinen peri- aate). Investointien tulisi kui- tenkin voida olla tarvittaessa nykyistä suurempia. Paikallishallinnot etelässä kärsi- vät tiettyjen investointirahoi- tuksien kovasta puutteesta – osaamista on, mutta ei rahoi- tusta toteuttamiseen. Mm. jär- jestöille UM sallii kunnallisten investointien rahoittamisen ke- hyrahoilla. Miksi tämä ei olisi mahdollista kunnille, jotka toi- minnasta itse asiassa vastaavat? The current guidelines on the investments and procurement of external expertise should be maintained and ensured that investments support other capacity development activities and external experts are procured only when expertise is not available in the participating LGAs. Maintenance of procured investments should be borne by the Southern municipality.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 6; External expertise Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä siitä, että ulko- puolisten asiaintuntijoiden rooli tulisi olla nykyisten ohjeistuk- sien kaltainen eli mikäli kun- nasta ei saa vastaavaa asian- tuntemusta on sallittua hankkia sitä ulkopuolelta. Syynä voi olla esimerkiksi kielitaidon puute. Tämä on toki hyväksyttävä. Ostopalveluiden hankkiminen on paikallishallintojen perusosaamista. Investointien ylläpidon tulee kuulua Etelän velvoitteisiin; samaa mieltä. The current guidelines on the investments and procurement of external expertise should be maintained and ensured that investments support other capacity development activities and external experts are procured only when expertise is not available in the participating LGAs. Maintenance of procured investments should be borne by the Southern municipality.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 7 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset Samaa mieltä siitä, että kun- tien tulisi voida laskuttaa rahoi- tus alkuvuonna (yhdessä eräs- sä), jotta rahoitus on riittävän aikaisin etelän paikallishallin- noissa. Käytännön tulisi koskea jokaista vuotta – ei vain Lisäksi ohjelmakausien välillä tulisi olla neljän kuukauden ai- ka, jolloin ed. vuoden rahoitus- ta voidaan käyttää seuraavan sopimuskauden aikana. Tätä käytäntöä UM on toteuttanut mm. järjestöinstrumentissa. To ensure full expenditure, the funds for implementation of the last year of the current programme period should be made availabe early in 2010.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 8 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The Programme should approve linkages and linkage budgets for up to three years with advance payment is made on the basis of detailed annual work plan and replenishments on the basis of quartely or six-monthly progress and financial reports and funding requirements for the next implementation period as detailed and supported by work plans. Samaa mieltä: ohjelman tulisi voida hyväksyä linkityksiä koskevat rahoitusvaraukset kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja rahoitukset maksetaan etukäteen vuosittaista yksityiskohtaista työohjelmaa vastaan, joiden toteutumista seurataan puolivuosittain (ei neljännesvuosittain).

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 9 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The Programme guidelines and formats should be simplified. Useful examples are provided by e.g. LOGO South in the Netherlands. Municipal Partnership programme of Sweden and ICI and HEI-ICI in Finland. Samaa mieltä siitä, että joiltakin osilta ohjelman ohjeistuksia tulee yksinkertaistaa/keventää esimer- kiksi taloushallinnon opas tulee uusia, mm. tämä on huomioitu jo v työohjelmassa. Eri instrumenteilla on erilaiset tavoitteet, joten ohjeistukset eivät ole suoraan muilta kopioitavissa. Kuntaliitto kuitenkin vertailee ohjelman nykyisiä ohjeistuksia muiden vastaavien instrumenttien välillä ja keskustelee UMn kanssa voidaanko ohjeistuksia joiltakin osin muuttaa estämättä ohjelman tavoitteiden toteutumista tai menettämättä linkityksistä saatavaa laajaa tietopohjaa. Muiden maiden kuntaliittojen kans- sa edistetään dialogia kuntien ra- hoitusinstrumenttien ohjeistuksien ja lomakkeiden harmonisaatio- mahdollisuuksista.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 10 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The planning and reporting documents, including revised plans and budgets, of the linkages should be co-signed by both (all) cooperating partners. Nykyinen ohjeistus: pohjoisen ja etelän kunnan tulee jättää ohjelmakauden ensimmäisen toteutushakemuksen yhteydessä kuntien allekirjoittama ”Endorsement letter with clearly stated commitment…” ja vuosi- tasolla jätetään pohjoisen allekir- joittama hakemus tai vastaavasti kirje, jossa sitoudutaan hanke- suunnitelmaan. Pohjoinen allekirjoittaa raportit. Liiton esittämä uusi ohjeistus: nykyisten vaatimusten lisäksi vuo- sitasolla tulee muokatun (revised) toteutussuunnitelman allekirjoittaa sekä pohjoisen että etelän yhteistyöstä käytännössä vastaava yhteyshenkilö ns. koordinaattori. Raportit tulee olla samalla tavalla allekirjoitetut.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 11 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The AFLRA should prepare a work plan for 2010 for setting up the programme website and for establishing cooperation between the peer organisations in the South. It should also consider compiling a brief presentation of the realised, actual benefits to the Finnish municipalities on the basis of their experience in cooperation. Kuntaliitolla on ollut olemassa ohjelman nettisivut suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi jo en- nen tätä ohjelmakautta, joten tämä suositus sivustojen pe- rustamisesta on yllättävä. Sivustojen kehittäminen on kuitenkin jatkuva proses- sinomainen työ, johon erityi- sesti panostetaan v Ollakseen tehokasta ja tuloksellista Kuntaliittojen välinen yhteistyö vaatii ohjelmadokumenttiin nykyistä yksityiskohtaisemmat sisällöt ja resurssit. Liitto tulee tekemään tästä esitykset UMlle. Toimintaohjelmassa v.2010 selvitetään hyödyt Suomen kunnille sekä päivitetään Miksi mukaan –opas.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 12 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The Programme staff should visit the participating municipalities, including in the South, more often for hand-on practical assistance and guidance. Jokaisessa etelän kunnassa tulisi käydä vähintään kerran ohjelmakaudessa, mutta kyse tulee olla joko ohjelman työn- tekijöistä tai sen edustajista, jotka ovat kunnallisen subs- tanssialan asiantuntijoita. Näin pystytään myös edistämään mm. Kuntaliiton asiantuntijoi- den osallistumista ohjelmaan. Huom! Ohjelmakauden sisällä on mahdollista joka tapaukses- sa järjestää etelän edustajien tapaamiset Kuntaliiton työnte- kijöiden kanssa Suomen kuntasektoriin kohdistuvien työmatkojen yhteydessä. Näin on myös toimittu.

North-South Local Government Programme RECOMMENDATION 13 Väliarvioinnin näkemyksetKuntaliiton näkemykset The MFA and AFLRA should reconsider delegating and sharing some of the responsibilities in the programme management outside AFLRA. This could include a role for the Southern associations of municipalities in evaluating project proposals or in monitoring, and a more active and decisive role for the Advisory Committee and/or Finnish embassies in selecting the linkages for funding. Kuntaliitto on hallinnoinut ohjelmaa alusta asti, ja advisory committeen asema on ollut neuvoa-antava. Liitto on ollut järjestelyyn tyytyväinen. Kuntaliitto ei voi vaatia, että etelän kuntaliitot hoitaisivat ohjelman tehtäviä, eikä niillä ole tähän resurssejakaan. Jos etelän liittojen roolia vahvistetaan, se tulee olla hyvin suunniteltu ja riittävästi resursoitu. Kuntaliitto, kuten sopimuksessa on kirjattu, kantaa kaikesta toiminnasta vastuun (mm. velvoite takaisinmaksuun). AC:n/lähetystöjen päättävää roolia ei siten voi vahvistaa ilman että vastuusuhteita muutetaan.