Tieliikenteen haasteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
Väestönmuutokset suurissa kaupungeissa vuodesta 2000.
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Liikenneturvallisuus kaavoituksessa
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
METSO- toimintaohjelma Monimuotoisuuden turvaaminen yksityismetsissä – kokemuksia tähän asti Lea Jylhä METSO-ohjelman valtakunnallinen vuosiseminaari
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Työttömät* työnhakijat; yleisimmät akavalaistutkinnot *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot
Päihdetilastollinen vuosikirja 2010
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Lähtötilanne LC Vähäkyrön klubi aloite Heinolan vuosikokoukselle 2013 – Vk hyväksyi.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Vantaan kihlakunnan poliisilaitos SUURTEN KAUPUNKIEN TURVALLISUUSSUUNNITTELU -SEMINAARI Turvallisuustalkoot ja poliisitoiminnan tavoitteet Yrjö.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Aluehallinnon uudistus sisäisen turvallisuuden kehittämisen kannalta
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2013 Riikka Väyrynen ja Raija Kuronen Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Maakunnan tila Tietopaketti Varsinais-Suomen kehityksestä Päivitetty
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Työsuojelu Suomessa.
Maassamuutto ikäryhmittäin 2013 (ei siirtolaisuutta mukana), aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus Päivitetty: /
Kokonaisnettomuutto ikäryhmittäin Etelä-Savossa 2013, aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus Kokonaisnettomuutto sisältää sekä.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2012/Tilastoraportti 15/20131 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2012 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Turvassa Tiellä 2015 Kansallinen tieliikenneturvallisuuskampanja
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Imatran seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Rautatiealan sääntelyelimen sidosryhmätilaisuus
Esityksen transkriptio:

Liikenneturvallisuus Lusi-Iisalmi Christel Kautiala 10.10.2013

Tieliikenteen haasteet Tieliikenteessä ovat mukana koko väestö Jokainen tienkäyttäjä liikkuu omien kykyjensä ja taitojensa mukaan, tekee päätöksiä ja valintoja Muissa liikenne- ja kuljetusmuodoissa on koulutettu kuljettaja ja muut ovat matkustajia Tieliikenteen turvallisuustyön kohteena on erittäin heterogeeninen joukko

Kuolleet tienkäyttäjäryhmittäin ja liikenneturvallisuustavoite 12 edellisen kk:n aikana kuolleet Tavoite: alle 250 tieliikennekuolemaa vuonna 2010 Tavoitteesta jäätiin 20 liikennekuoleman verran Yhteensä Henkilöautossa Jalankulkijat ja polkupyöräilijät Muut Lähde: Tilastokeskus ja Liikenneturva 2

Tieliikenteessä kuolleet tienkäyttäjäryhmittäin 2005-2010 Lähde: Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2010 ennakkotietoja

Tieliikenteessä kuolleet ikäryhmittäin 2005-2010 Lähde: Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2010 ennakkotietoja

Liikennekuolemat 2000 - 2004 Lähde: LVM, Juha Valtonen

Onnettomuuskustannukset (poliisin tietoon tulleet) Kuolemaan johtanut onnettomuus 2,4 M€ Vammautumiseen johtanut onn. 351 000 € Henkilövahinkoon (kuol./vamm) kesk. 493 000 € Omaisuusvahinko 3 000 € Tieliikenneonnettomuus keskimäärin 120 000 € Lähde: Tieliikenteen ajokustannusten yksikköarvot 2010, Liiikennevirasto

Törmäysvoimat yllättävät

Nopeus ratkaisee hirvikolareissa -Minkä nopeuden itse valitset? > 90 km/h 80 km/h VAKAVA LOUKKAANTUMINEN KUOLEMA 65 km/h EI VAMMOJA SEURAUS NOPEUS Auton nopeuden ollessa yli 90 kilometriä tunnissa, hirveen törmäävän kuolemanriski on jopa yhdeksänkertainen verrattuna 80 kilometrin tuntinopeuteen. Karkeasti arvioiden yli 90 kilometrin tuntinopeudella hirveen törmäävä kuolee, 80 kilometrin nopeudella ajava loukkaantuu vakavasti ja 65 kilometrin nopeudella ajava ja turvavyötä käyttävä säilyy vammoitta.

Valtakunnallinen tieliikenteen turvallisuussuunnitelma ”Tavoitteet todeksi: Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma vuoteen 2014 ” Turvallisuusvisio: Kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä Turvallisuustavoite: Jatkuva liikenneturvallisuuden parantuminen, kuolemien määrä puolitetaan ja loukkaantuneiden määrää vähennetään neljänneksellä 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta Vuonna 2014 tieliikennekuolemia enintään 218 (v. 2010 : 272 ja v. 2011: 292) Vuonna 2020 tieliikennekuolemia enintään 136 Vuonna 2020 tieliikenteessä loukkaantuneiden määrä on enintään 5750 (v. 2010: 7673 ja v. 2011 : 7919)

Valtakunnallinen tieliikenteen turvallisuussuunnitelma Laaja joukko linjauksia Parannetaan maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteistyötä Liikkumistottumukset ja kulkumuodot puntariin Älyliikenteen strategia käytännön tasolle Autokannan uudistumista nopeutetaan veropolitiikalla Elinikäisellä liikennekasvatuksella kaikille perusvalmiudet Uskottavaa liikennevalvontaa Monipuolinen viestintä ja yhteinen kampanjointi Selkiytetään hallinnon roolit ja vastuut sekä yhteistyömallit turvallisuusasioiden käsittelyssä Onnettomuustilastointiin parannuksia Vapaaehtoisia liikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmiä käyttöön Kehitetään indikaattorijärjestelmä ja siirrytään tavoitejohtamiseen

Valtakunnallinen tieliikenteen turvallisuussuunnitelma Painopisteet Ajokunto Rattijuopumuksen vähentäminen Ajoterveyden arviointi Väsyneenä ajamisen vähentäminen Liikennekäyttäytyminen Turvalaitteet käyttöön ja nopeusrajoitukset kunniaan Nuoriin vaikuttaminen Teiden turvallisuus Taajamaliikenteen rauhoittaminen Päätiekuoleminen torjunta kytketään liikennehallintoon laajasti

Toimenpiteiden vaikutus liikennekuolemiin

Liikenneturvallisuuden virstanpylväät (lainsäädäntö)

Liikenneturvallisuuteen vaikuttaminen HALLINTOKUNTA / TOIMINTA-ALUE TOIMINTA ASIAT, JOIHIN VAIKUTETAAN KOHDE TAVOITE Maankäytön suunnittelu Liikennejärjestelmän suunnittelu Väylien suunnittelu ja ylläpito Yksityiskohtaiset liikenneturvallisuus- toimenpiteet ELY-KESKUS Liikkumistarve, kulkumuodot, Liikennejärj. toimivuus ja riskit Liikenne- järjestelyt KAAVOITUS TEKNINEN TOIMI (liikennesuunn.) KOULUTOIMI Kasvatus Koulutus Tiedotus Tapaturmien ehkäisy ja jälkihoito L I I K E N N E – T U R V AL L I- S U U S K U N T A S E K T O R I SOSIAALITOIMI TERVEYSTOIMI Asenteet ja osaaminen, riskien tunnistaminen Asenteet ja osaaminen, riskien tunnistaminen Ihminen VAPAA-AJAN T. PALO- JA PELASTUSTOIMI LIIKENNETURVA POLIISI Liikennevalvonta Ajoneuvojen kunnon tarkastus ja valvonta Ajoneuvojen riskit Liikenneväline KATSASTUS

Suurin haaste: Ihmisiin vaikuttaminen Perustelut Koskettavuus Konkreettiset esimerkit Paikallisuus Ymmärrys Hyväksyntä Keskustelu Tieto Tunne Toiminta Oma oivallus KÄYTTÄYTYMIS-MUUTOS ”Oivallus ei synny käskemällä, vaan antamalla herätteitä ajattelulle.”