OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke
Tavoitteet ja taustaa Tavoitteet: – K-P:n alueen toisen asteen oppilaitosten 1. vuoden opiskelijoiden mielipiteet valinnaisuuksista Toteutus: – Webropol – kysely – Marras-joulukuu 2011 Taustaa: – Toisen asteen koulutusyhteistyösopimus – Toisen asteen yhteys - hanke
Perustietoa vastaajista Vastaajien määrä: – 805 vastaajaa yhteensä (vastauksia jokaisesta oppilaitoksesta) – Vastausprosentti 60 – 434 ammatillisesta koulutuksesta (54 % vastaajista) – Vastausprosentti 51 – 371 lukioista (46 % vastaajista) – Vastausprosentti 75 Vastaajista: – 486 naista (60 %) – 319 miestä (40 %) Vastaajien äidinkieli: – 710 suomi (88 %) – 80 ruotsi (10 %) – 15 muu kieli (2 %)
Keskeisimmät kysymykset 1.Kiinnostus opintojen suorittamiseen muista oppilaitoksista 2.Mistä oppilaitoksista opintoja haluttaisiin suorittaa 3.Mitä haluttaisiin opiskella vapaasti valittavina opintoina / syventävinä ja soveltavina kursseina 4.Miten muiden oppilaitosten opintoja haluttaisiin suorittaa 5.Miten muiden oppilaitosten opintotarjonnasta toivottaisiin tiedotettavan 6.Milloin opintotarjonnasta pitäisi tiedottaa opiskelijoille 7.Millaisia jatkokoulutustoiveita opiskelijoilla on
1. Kiinnostus suorittaa opintoja muista oppilaitoksista 17 % vastaajista on kiinnostunut suorittamaan opintoja muista oppilaitoksista (vaihtelu 0 % - 37 %) – Kiinnostus suurinta niissä oppilaitoksissa, joissa jo nyt opintoja suoritetaan paljon muista oppilaitoksista
Kiinnostus suorittaa opintoja muista oppilaitoksista - oppilaitoksittain
2. Mistä oppilaitoksista opintoja haluttaisiin suorittaa 44 % kiinnostuneista haluaisi suorittaa muiden saman koulumuodon (A-A, L-L) opintoja, 35 % toisen koulumuodon (A-L, L-A) opintoja, 17 % korkea-asteen ja 8 % muita opintoja
Oppilaitokset, joista opintoja haluttaisiin suorittaa – oppilaitoksittain
3. Miten muiden oppilaitosten opintoja haluttaisiin suorittaa Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista vastaajien mielestä on opiskelu yhden jakson ajan kerrallaan toisessa oppilaitoksessa (23 %) – Tämän valitsivat suosituimmaksi 10 oppilaitosta Toiseksi mieluisin tapa on opiskella omassa oppilaitoksessa toisen oppilaitoksen opettajan johdolla (16 %) – Tämän valitsivat suosituimmaksi 6 oppilaitosta Kolmanneksi mieluisin tapa on opiskella – yksi päivä viikossa toisessa oppilaitoksessa (yt-aika) ja – osittain etäopiskeluna esim. verkon välityksellä ja muutoin toisessa oppilaitoksessa Vastaamista näytti ohjaavan se, mikä yhteistyötapa oppilaitoksessa on käytössä
Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista – koulumuodoittain
Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista - oppilaitoksittain
4. Miten muiden oppilaitosten opintotarjonnasta toivottaisiin tiedotettavan Suosituin vastaus Wilma (38 %) ja toiseksi suosituin vastaus oma opinto-ohjaaja (30 %)
Mieluisin tapa saada tietoa muiden oppilaitosten opintotarjonnasta – oppilaitoksittain
5. Mitä haluttaisiin opiskella vapaasti valittavina opintoina / syventävinä ja soveltavina kursseina Suosituin molemmissa koulumuodoilla vieraat kielet Lukioissa lisäksi suosittuja vastauksia mm. lukioiden aineet, kotitalous, musiikki, käsityöt Ammatillisissa lisäksi suosittuja mm. ammatilliset aineet, liikunta, matkailu- ja ravinto, musiikki – Lisäksi paljon eri aiheita molemmissa koulumuodoissa – Lisäksi mainittiin tiettyjä oppilaitoksia, joista opintoja haluttaisiin suorittaa
5. Milloin opintotarjonnasta pitäisi tiedottaa opiskelijoille 42 % vastaajista haluaisi tiedon jo ennen koulutuksen aloittamista 34 % haluaisi tiedon 1. opiskeluvuoden syksyllä
Mieluisin ajankohta saada tietoa valinnaisten opintojen tarjonnasta / tulevan lukuvuoden kurssitarjonnasta - oppilaitoksittain
6.Millaisia jatkokoulutustoiveita opiskelijoilla on - koulumuodoittain
Ensisijainen koulutuspaikkatoive koulutuksen jälkeen – oppilaitoksittain, ammatillinen
Ensisijainen koulutuspaikkatoive koulutuksen jälkeen – oppilaitoksittain, lukio
Perustietoja vastaajista Vastaajien määrät oppilaitoksittain, perustutkinnoittain Opiskelijoiden tavoitteet opinnoissa K-P:n koulutusvaihtoehdoista tiedottamisen riittävyys peruskoulun 9. luokalla Ammattilukio- ja yhdistelmätutkinto- opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta
Vastaajien tavoitteen opinnoissa
Vastaajien tavoitteet opinnoissa oppilaitoksittain
Vastaajien kokemus K-P:n toisen asteen koulutusvaihtoehdoista tiedottamisen riittävyydestä peruskoulun 9. luokalla 77 % kaikista vastaajista kokee tiedotuksen olleen riittävää, vertailu kotipaikkakunnittain:
Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta
Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta – Kokkolan ammattilukion opiskelijat
Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta oppilaitoksittain
Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta kotipaikkakunnittain