OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
1 VUXENUTBILDNINGEN Sfa-medicin Sfa-medicin
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Lavian lukio.
Ylioppilaskirjoitukset
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ammatillinen koulutus
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yhteishaku/AMMATILLINEN KOULUTUS
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Oulun aikuislukio 2014.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
YHTEISHAUN AIKATAULU PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA JÄRJESTÄVÄ AMMATILLINEN KOULUTUS HAKUKORTTI JÄTETTÄVÄ OPOLLE VIIMEISTÄÄN
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Lukiolaisen opintopolut
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
Kurssivalinnat ykkösille
Ammatillinen koulutus
RO-tuokio YKKÖSTEN KURSSIVALINNAT: YO-SUUNNITELMA JA KOLMEN VUODEN OPINTOSUUNNITELMA WILMAAN.
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Mitä peruskoulun jälkeen?
MIKSI LUKIOON???.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
OPS 2016 Valinnaisuus.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
Ykkösten vanhempainilta
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
LUKIO-OPINNOT.
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
Toisen asteen koulutus
Kiinnostaako lukio?
MIKSI LUKIOON???.
Kahden tutkinnon polku
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke

Tavoitteet ja taustaa Tavoitteet: – K-P:n alueen toisen asteen oppilaitosten 1. vuoden opiskelijoiden mielipiteet valinnaisuuksista Toteutus: – Webropol – kysely – Marras-joulukuu 2011 Taustaa: – Toisen asteen koulutusyhteistyösopimus – Toisen asteen yhteys - hanke

Perustietoa vastaajista Vastaajien määrä: – 805 vastaajaa yhteensä (vastauksia jokaisesta oppilaitoksesta) – Vastausprosentti 60 – 434 ammatillisesta koulutuksesta (54 % vastaajista) – Vastausprosentti 51 – 371 lukioista (46 % vastaajista) – Vastausprosentti 75 Vastaajista: – 486 naista (60 %) – 319 miestä (40 %) Vastaajien äidinkieli: – 710 suomi (88 %) – 80 ruotsi (10 %) – 15 muu kieli (2 %)

Keskeisimmät kysymykset 1.Kiinnostus opintojen suorittamiseen muista oppilaitoksista 2.Mistä oppilaitoksista opintoja haluttaisiin suorittaa 3.Mitä haluttaisiin opiskella vapaasti valittavina opintoina / syventävinä ja soveltavina kursseina 4.Miten muiden oppilaitosten opintoja haluttaisiin suorittaa 5.Miten muiden oppilaitosten opintotarjonnasta toivottaisiin tiedotettavan 6.Milloin opintotarjonnasta pitäisi tiedottaa opiskelijoille 7.Millaisia jatkokoulutustoiveita opiskelijoilla on

1. Kiinnostus suorittaa opintoja muista oppilaitoksista 17 % vastaajista on kiinnostunut suorittamaan opintoja muista oppilaitoksista (vaihtelu 0 % - 37 %) – Kiinnostus suurinta niissä oppilaitoksissa, joissa jo nyt opintoja suoritetaan paljon muista oppilaitoksista

Kiinnostus suorittaa opintoja muista oppilaitoksista - oppilaitoksittain

2. Mistä oppilaitoksista opintoja haluttaisiin suorittaa 44 % kiinnostuneista haluaisi suorittaa muiden saman koulumuodon (A-A, L-L) opintoja, 35 % toisen koulumuodon (A-L, L-A) opintoja, 17 % korkea-asteen ja 8 % muita opintoja

Oppilaitokset, joista opintoja haluttaisiin suorittaa – oppilaitoksittain

3. Miten muiden oppilaitosten opintoja haluttaisiin suorittaa Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista vastaajien mielestä on opiskelu yhden jakson ajan kerrallaan toisessa oppilaitoksessa (23 %) – Tämän valitsivat suosituimmaksi 10 oppilaitosta Toiseksi mieluisin tapa on opiskella omassa oppilaitoksessa toisen oppilaitoksen opettajan johdolla (16 %) – Tämän valitsivat suosituimmaksi 6 oppilaitosta Kolmanneksi mieluisin tapa on opiskella – yksi päivä viikossa toisessa oppilaitoksessa (yt-aika) ja – osittain etäopiskeluna esim. verkon välityksellä ja muutoin toisessa oppilaitoksessa Vastaamista näytti ohjaavan se, mikä yhteistyötapa oppilaitoksessa on käytössä

Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista – koulumuodoittain

Mieluisin tapa suorittaa opintoja muista oppilaitoksista - oppilaitoksittain

4. Miten muiden oppilaitosten opintotarjonnasta toivottaisiin tiedotettavan Suosituin vastaus Wilma (38 %) ja toiseksi suosituin vastaus oma opinto-ohjaaja (30 %)

Mieluisin tapa saada tietoa muiden oppilaitosten opintotarjonnasta – oppilaitoksittain

5. Mitä haluttaisiin opiskella vapaasti valittavina opintoina / syventävinä ja soveltavina kursseina Suosituin molemmissa koulumuodoilla vieraat kielet Lukioissa lisäksi suosittuja vastauksia mm. lukioiden aineet, kotitalous, musiikki, käsityöt Ammatillisissa lisäksi suosittuja mm. ammatilliset aineet, liikunta, matkailu- ja ravinto, musiikki – Lisäksi paljon eri aiheita molemmissa koulumuodoissa – Lisäksi mainittiin tiettyjä oppilaitoksia, joista opintoja haluttaisiin suorittaa

5. Milloin opintotarjonnasta pitäisi tiedottaa opiskelijoille 42 % vastaajista haluaisi tiedon jo ennen koulutuksen aloittamista 34 % haluaisi tiedon 1. opiskeluvuoden syksyllä

Mieluisin ajankohta saada tietoa valinnaisten opintojen tarjonnasta / tulevan lukuvuoden kurssitarjonnasta - oppilaitoksittain

6.Millaisia jatkokoulutustoiveita opiskelijoilla on - koulumuodoittain

Ensisijainen koulutuspaikkatoive koulutuksen jälkeen – oppilaitoksittain, ammatillinen

Ensisijainen koulutuspaikkatoive koulutuksen jälkeen – oppilaitoksittain, lukio

Perustietoja vastaajista Vastaajien määrät oppilaitoksittain, perustutkinnoittain Opiskelijoiden tavoitteet opinnoissa K-P:n koulutusvaihtoehdoista tiedottamisen riittävyys peruskoulun 9. luokalla Ammattilukio- ja yhdistelmätutkinto- opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta

Vastaajien tavoitteen opinnoissa

Vastaajien tavoitteet opinnoissa oppilaitoksittain

Vastaajien kokemus K-P:n toisen asteen koulutusvaihtoehdoista tiedottamisen riittävyydestä peruskoulun 9. luokalla 77 % kaikista vastaajista kokee tiedotuksen olleen riittävää, vertailu kotipaikkakunnittain:

Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta

Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta – Kokkolan ammattilukion opiskelijat

Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta oppilaitoksittain

Ammattilukio- ja yhdistelmätutkintotavoitteisten opiskelijoiden toiveet lukio-opintojen suorittamisesta kotipaikkakunnittain