Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Ilkka Virtanen Ylioppilaskuntien periferiatapaaminen Vaasassa Seminaarialustus 4.5.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun yhteenliittymä FinELib 10 vuotta Helsinki Rehtori Anneli Pirttilä.
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Suomen koulutusjärjestelmä
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Kauppatieteellinen ala
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Avaintietoja Tutkinto-opiskelijoita Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoita Henkilöstöä Vuosibudjetti 256, 5 M€, josta.
Opiskelijavalinnan kehittäminen - kauppatieteissä aika siirtyä yhteisvalintaan? Ilkka Virtanen Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen Lappeenrannan.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Rakenteellinen kehittäminen
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Kieliteknologian verkosto (KIT)
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Ilkka Virtanen Ylioppilaskuntien periferiatapaaminen Vaasassa Seminaarialustus

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Yliopistolaki, 4 § Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Yliopistolaki ja tehokas toiminta Vapaa tutkimus ja tieteellinen sivistys  muutama suuri yksikkö Tutkimukseen perustuva ylin opetus  kohtuullinen kattavuus riittävän suurin yksiköin Tutkimuksen ja opetuksen vuorovaikutus muun yhteiskunnan kanssa ja yhteis- kunnallinen vaikuttavuus (kolmas tehtävä)  toiminta lähellä yhteiskuntaa (sen keskellä)

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Koulutusalan tarkastelu eri näkö- kulmista Valtakunnallinen näkökulma Alueen näkökulma Yliopiston näkökulma Case: Vaasan yliopiston tekniikan ala

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Kauppatieteelliset verkostot Itä- ja Pohjois-Suomessa Opetusministeriö laajensi kauppatieteellisen alan koulutusta osana liiketoimintaosaamisen kehittämis- ohjelmaa vuosina 2001–2003. Tällöin mm. luotiin kauppatieteelliset yhteistyöverkostot Pohjois-Suomeen Oulun ja Lapin yliopistot käsittävänä ja Itä-Suomeen Lappeenrannan teknillisen yliopiston sekä Kuopion ja Joensuun yliopistot käsittävänä. Lapin, Kuopion ja Joensuun yhteistyöyliopistot ovat toistuvasti ilmaisseet halukkuutensa oman tutkinnonanto- oikeuden saamiseen kauppatieteiden alalla. Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Oulun yliopisto ovat kokeneet koordinaatioroolinsa lähinnä hallinnollisesti rasittaviksi

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Nykytilanne resurssien osalta LTY ja OY saavuttamassa toiminnallisen minimikoon, prof./koko opetus- ja tutkimushenkilöstö/uudet opiskelijat: LTY 15/75/170+80, OY 12/66/ KY ja JY yhteensä lähellä OY:n kokoa: KY 6/20/70, JY 6/20/75 LY:n voimavarat varsin vaatimattomat: 2/15/55

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Miten eteenpäin? Lopetetaan kauppatieteellinen koulutus KuY:ssa, JoY:ssa ja LY:ssa Annetaan näille yliopistoille itsenäiset tutkinnonanto-oikeudet Jatketaan nykyisillä (tai vastaavilla) verkostoratkaisuilla Jatketaan nykyisenkaltaisilla ohjelmilla mutta yliopistojen omaamien tutkintonimikkeiden puitteissa Etsitään uudentyyppisiä ratkaisumalleja

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Vaihtoehtojen tarkastelua Koulutuksen lopetus Viiden ylioppilaskunnan (LTYY, KY, TKKKY, SHSSK, VYY) esittämä ratkaisu Virat perustettu, opiskelijat valittu, jatkohoito? Laadukkaan liiketoimintaosaamisopetuksen turvaaminen jatkossa näissä yksiköissä? Uusi esimerkki lyhytnäköisestä jojo-tyyppisestä politiikasta

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Vaihtoehtojen tarkastelua Yliopistoille itsenäiset (rajoittamattomat) tutkinnonanto-oikeudet Alan pirstaloituminen jatkuu Rekrytointiongelmia pitkään Laadunvarmistus? Luo kasvupaineita yliopiston sisällä (rahoitus) Ei vastaa valtiovallan linjauksia ja aikaisempien arviointien suosituksia

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Vaihtoehtojen tarkastelua Jatketaan nykyisillä (tai vastaavilla) verkosto- ratkaisuilla Malli toiminut, mutta ei ole kenenkään mieleen Yhteistyö vain hallinnollista (erityisesti Itä- Suomessa), maantiede! Ei pysyvä ratkaisu, johtaa toistuviin muutos- pyrkimyksiin Rahoitusmallin kannalta ongelmallinen

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Vaihtoehtojen tarkastelua Jatketaan nykyisenkaltaisilla ohjelmilla mutta yliopistojen jo omaamin tutkintonimikkein Ei täytä yliopistojen eikä ympäröivän alueen toiveita ja tarpeita Näennäisratkaisu, ei myöskään pysyvä ratkaisu Ei täytä laatujärjestelmän vaatimuksia

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Uusia ratkaisuvaihtoehtoja Yliopistolle (LaY) kandidaattikoulutus, maisteri- ja jatkotutkinnot emoyliopistossa (OY) OY:n esittämä ratkaisu, ei LY:n mieleen Hallinnollisesti selkeä Turvaa muiden alojen (erityisesti matkailun) liiketoimintaosaamisen perusopetuksen LY:ssa Tuki tutkimukselle ja aluevaikuttavuudelle jää puutteelliseksi (ei houkuttele professorikuntaa paikalle) Opiskelijoille pakollinen yliopiston vaihto

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Uusia ratkaisuvaihtoehtoja Kauppatieteiden tutkintokoulutus maisteriohjelmina tai –opintoina + tuki tutkimukselle ja aluevaikuttavuudelle LY:ssa kauppatieteiden ja matkailun (elämysteollisuuden) integraatio KuY:ssa ja JoY:ssa maisteriopinnot nykyisin jo kehittyneiden liiketoimintaosaamisalueiden ympärille Tiivis yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa välttämätön (kandidaattikoulutus, täydennyskoulutus) Jatkokoulutus yhteistyöyliopistoissa (LY → OY) tai vahvassa yhteistyössä niiden kanssa

Ilkka Virtanen: Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Uusia ratkaisuvaihtoehtoja JoY:n ja KuY:n yhteinen kauppatieteellinen koulutus, ”Itä-Suomen kauppakorkeakoulu” Resurssit yhdessä lähes OY:n tasoa, mahdollistavat alaltaan rajatun koulutuksen nykyvolyymein Molemmissa yleinen liiketoimintaosaamisen kandidaatti- ohjelma (amk-yhteistyö!) Maisteriopinnot yliopistoittain eriytyen jo saavutettujen vahvuuksien perusteella Yhteiset jatkokoulutusohjelmat, mukana myös LTY ja JyY Turvaa alueellisen yhteistyön ja luo keskittymisen myötä edellytykset tutkimuksen vahvistumiselle Edellyttää aitoa sitoutumista toiminnalliseen yhteistyöhön