Kesäkreikka kl 20 (10 op).

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Totuus.
Kesän kisat •Kaikkiin kilpailuihin ilmoittaudutaan omatoimisesti kautta (pois lukien viestit ja seuraottelut)
Moodlen ohje opiskelijoille
treeni.fi harjoituspäiväkirja
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Objekti Totaaliobjekti = normaaliobjekti yksikkö genetiivi monikko -t-monikko yksikkö monikko auton autot -> Ostin auton. -> Ostin autot. opettajan opettajat.
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Vaillinaiset apuverbit: must
Tee lause! me - alkaa - opiskella - suomi - syksy Me alamme opiskella/opiskelemaan suomea syksyllä. opettaja - opettaa - opiskelijat - puhua - suomi opiskelijat.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Suomen kieli maailman kielten joukossa
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Testi Määrittele sanaluokka.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Syksy 2007, 2. periodi Luennot ja kurssin suorittaminen Anu Airola Yleisen kielitieteen laitos.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Viikko 40 (3.10. – 7.10.) Maanantai: (3.10.) -7E Kulttuuripolku/Tanssituokio salissa klo Tiistai: (4.10.) -3.LK: Uusien Testamenttien (Gideon)
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
ENA 6 Prep lesson. Lukusanat Kertaa kirjan sivut Ole tarkkana a + hundred, million, billion etc 1st, 2nd, 3rd likimääräiset luvut: hundreds of.
PILKKU.
YLEISPREESENS.
Preppaus ENA 2.
Mitä asenne tarkoittaa?
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Tee kysymys ja kysy parilta. ymmärtää + sinä + kiinaa +
Mitä kieltä sinä puhut. Minä puhun saksaa
Harrastukset 6. l..
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Matkailu lentoasema lentolippu käsimatkatavara
Tapahtukoon sinun tahtosi
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Sano verbit minä-muodossa
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
ROT Lyseon lehti kaipaa toimittajia ja uutta nimeä! Katso marraskuun Jorma-lehti lyseo.mobie.fi/zine/32/cover. lyseo.mobie.fi/zine/32/cover.
Lauseen sanajärjestys
Lauseenvastikkeet AI 15.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Etsi ensin predikaatti.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Miten meidän tulee toimia?
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Lauseet.
Kysymysten muodostaminen
Passiivi S
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Accusativus cum infinitivo (ACI)
Suomi 2B Sanna Rämö.
Suomi 2A Keskiviikko
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Finský praktikum  Titta Hänninen.
Esityksen transkriptio:

kesäkreikka kl 20 (10 op)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee apuneuvojen avulla ymmärtämään Uuden testamentin alkukielistä tekstiä ja kykenee aktiivisesti käyttämään eksegeettistä kirjallisuutta. Kurssi sisältää Uuden testamentin kreikan muoto-opin ja lauseopin pääpiirteet harjoituksineen sekä valikoiman kreikankielisiä tekstejä: oppikirjan eeta-jakson harjoituksen ''Katkelmia Jeesuksen jäähyväispuheesta'', Markuksen evankeliumin luvut 1-6 ja 13 sekä 1. Korinttolaiskirjeen luvut 1-2. Nämä tekstit ovat myös kurssin loppukertauksen koealueena.

Välikertaus on voimassa vain kyseisen kurssin viimeiseen suorittamismahdollisuuteen saakka. Välikertaus järjestettiin luennon yhteydessä ja sen voi suorittaa vielä loppukertauksen ensimmäisessä uusinnassa 18.10.2014.

Loppuosa:  ma-to 30.7.-28.8.2014 klo 16.15-18.45  30.7. - 28.8. Fabianinkatu 26, luentosali 115 Loppukertaus ke 3.9.14 klo 17–20. Uusinnat la 18.10.14 klo 9–12 ja ke 26.11.14 klo 17–20.

Tehtävänä loppukertauksessa on kääntää katkelmia kurssialueen teksteistä sekä analysoida joidenkin katkelmissa esiintyvien sanojen muoto ja tunnistaa katkelmien sisältämiä kieliopillisia rakenteita. Loppukertauksessa saa käyttää Matti Liljeqvistin sanakirjaa tai sanastoa edellyttäen, että niihin ei ole tehty muita merkintöjä kuin alleviivauksia. Sanakirjat ja sanastot tarkastetaan kertauksen alussa. Muiden apuneuvojen käyttö on kielletty. Välikertausten rästeihin, loppukertaukseen sekä loppukertauksen uusintoihin ilmoittaudutaan Avoimen yliopiston verkkopalvelussa vähintään 10 vuorokautta ennen tenttipäivää Omilla sivuilla kohdassa Osallistumistiedot.

http://blogs.helsinki.fi/avoinkreikka-2013/ kotitehtävät, opetusmateriaali (”materiaalit”-osiossa)

Infinitiivi kertaus + imperatiivi

Lämmittelyä Pari A: taivuta sana ὁ ἀπόστολος kaikissa sijamuodoissa, yksikössä ja monikossa. Pari B: Taivuta akt. ind. prees. kaikissa persoonissa μένω, pysyä.

Taivuta kaikissa sijamuodoissa, yksikössä ja monikossa ὁ ἀπόστολος, apostoli yksikkö monikko N ὁ ἀπόστολος G τοῦ ἀποστόλου D τῷ ἀποστόλῳ A τὸν ἀπόστολον N οἱ ἀπόστολοι G τῶν ἀποστόλων D τοῖς ἀποστόλοις A τοὺς ἀποστόλους

Taivuta akt. ind. prees. kaikissa persoonissa μένω, pysyä yks. 1 μένω yks. 2 μένεις yks. 3 μένει mon. 1 μένομεν mon. 2 μένετε mon. 3 μένουσιν

Infinitiivi, kertaus 30.7.2014 PÄÄLUOKKA TAPALUOKKA ELI MODUS AIKALUOKKA ELI TEMPUS PERSOONA aktiivi indikatiivi preesens yks. 1 (minä) mediumi konjunktiivi imperfekti yks. 2 (sinä) passiivi imperatiivi aoristi yks. 3 (hän)   optatiivi perfekti pluskvamperfekti mon. 1 (me) (infinitiivi) futuuri mon. 2 (te) (partisiippi) mon. 3 (he) Infinitiivi, kertaus 30.7.2014

Infinitiivin muodostaminen λαμβάνω λαμβάνειν (akt. inf. prees.) λαμβάνεσθαι (med./pass. inf. prees.) 2. aoristivartalo λαβ λαβεῖν (akt. inf. 2 aor.) λαβέσθαι (med. inf. 2 aor.) Imperfektillä ei ole infinitiiviä. Futuurilla ja perfektillä on. Preesens ja aoristi kuitenkin tavallisimmat. Verbin nominaalimuoto. Ei taivu persoonissa. MI-verbeillä pääte on nai-didonai, einai, med.pass. didosthai.

1 Kor 1:17 οὐ γὰρ ἀπεστειλέν με Χριστὸς βαπτίζειν ἀλλὰ εὐαγγελίζεσθαι Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia ἀπεστειλέν akt. ind. 1. aor. yks. 3 ἀποστέλλω, lähettää βαπτίζειν akt. inf. prees. βαπτίζω, kastaa ἀλλά vaan εὐαγγελίζεσθαι med. inf. prees. εὐαγγελίζω, julistaa (evank.) finaalinen eli tarkoitusta ilmaiseva infinitiivi

Accusativus cum infinitivo, aci Lauseenvastike tai sivulause, jossa infinitiivi toimii predikaattina ja akkusatiivi subjektina. Γινώσκειν δὲ ὑμᾶς βούλομαι, ἀδελφοί, ὅτι… (Fil. 1:12) βούλομαι med. dep. ind. prees. yks. 1 tahtoa Haluan teidän tietävän, veljet, että…. (TAI: Haluan, että te tiedätte…)

1 Kor 1:7 ὥστε ὑμᾶς μὴ ὑστερεῖσθαι ἐν μηδενὶ χαρίσματι niin että teiltä ei puuttuisi mitään armolahjaa ACI= accusativus cum infinitivo ὑμᾶς akk. mon. 2 pers. pron. ὑμεῖς, te ὑστερεῖσθαι pass. inf. prees. ὑστερέω, kärsiä puutetta μηδενὶ (3. dekl) ntri yks. dat. μηδείς, μηδεμία, μηδέν ei kukaan, ei mikään χαρίσματι (3. dekl) ntri yks. dat. τὸ χάρισμα armolahja

ὥστε ὑμᾶς μὴ ὑστερεῖσθαι ἐν μηδενὶ χαρίσματι (aci) ὥστε ὑμεῖς οὐχ ὑστερεῖσθε ἐν οὐδενὶ χαρίσματι UT:ssa aci (ja inf.) rakenteet konsekutiivilauseissa yleisempiä kuin finiittimuodot

Tehtävä Lue ja käännä parin kanssa lauseet 1-2 s. 143. Pari A: Muistuta mieleen imperfektin muodostus. Lauseista 1-2 löytyy kaksi imperfektiä. Etsi ne ja selitä niiden muodostuminen. Pari B: Lauseessa 2 on ἵνα-alkuinen sivulause. Mitä lause tarkoittaa? Miten se on muodostettu? Lauseen predikaatti on supistumaverbi. Selitä sen muodostuminen.

Imperfekti augmentti + preesensvartalo + imperfektin pers. päätteet λύω  ἔλυον (akt. ind. impf. yks. 1) ὑπό + μιμνῄσκω  ὑπεμίμνῃσκε παρά + καλέω παρεκάλει (έ+ε(ν))

ἵνα, jotta ἵνα νοῶσιν, jotta he tietäisivät ἵνα + konjunktiivi finaalinen sivulause νοῶσιν akt. konj. prees. mon. 3 νοέω ymmärtää supistuma: νο-έ-ωσιν  νοῶσιν

Tehtävä Pari A: Etsi, määrittele ja selitä lauseessa 1 esiintyvä infinitiivi. Pari B: Etsi, määrittele ja selitä lauseessa 2 esiintyvä infinitiivi.

μένειν akt. inf. prees. μένω jäädä, pysyä finaalinen inf. (tai inf. objektina) ἀναστρέφεσθαι med. inf. prees. elää, vaeltaa yksipersoonaisen verbin δεῖ kanssa: ”täytyy vaeltaa”

Imperatiivi

Imperatiivi Ilmaisee käskyjä, kehotuksia, kieltoja. yks. ja mon. 2 ja 3. persoonissa (mene! menköön! menkää! menkööt!) ei mon. 1 persoonassa (menkäämme!), tämä ilmaistaan konjunktiivilla (πορευώμεθα!) Aikamuodoista käytetään preesensissä ja aoristissa (harvoin perfektissä).

Muodostus, λύω irrottaa akt. imperat. prees. yks. 2 λῦε irrota yks. 3 λυέτω irrottakoon mon. 2 λύετε irrottakaa prees. näköinen! mon. 3 λυέτωσαν irrottakoot

Muodostus, λύω irrottaa med./pass. imperat. prees. yks. 2 λύου irrota itsesi/tule irrotetuksi/irtoa yks. 3 λυέσθω irrottakoon itsensä/tulkoon irrotetuksi/irrotkoon mon. 2 λύεσθε irrottakaa itsenne/tulkaa irrotetuksi/irrotkaa mon. 3 λυέσθωσαν irrottakoot itsensä/tulkoot irrotetuksi/irrotkoot

akt. imperat. prees. δίδωμι yks. 2 (δίδο-ε ) δίδου anna yks. 3 διδότω antakoon mon. 2 δίδοτε antakaa mon. 3 διδότωσαν antakoot

akt. imperat. 2 aor. λαμβάνω aoristivartalo λαβ yks. 2 λάβε ota yks. 3 λαβέτω ottakoon mon. 2 λάβετε ottakaa mon. 3 λαβέτωσαν ottakoot

Imperatiivin tempus Preesensin aspekti μὴ ἁμαρτάνετε älkää tehkö (jatkuvasti) syntiä Aoristin aspekti μὴ ἁμάρτητε älkää alkako tehdä syntiä, älkää tehkö (juuri nyt) syntiä, älkää koskaan tehkö syntiä Huom! Aoristin kielloissa käytetään konjunktiivia!