Kylmäkoneet ja ympäristöystävälliset väliaineet Pasi Petra
Kylmäkoneet ja ympäristöystävälliset väliaineet Historiaa Väliaineelta vaadittavat ominaisuudet Lainsäädäntö Nykytilanne Tulevaisuuden näkymät
Historiaa Ensimmäiset kylmäkoneet 1800-luvun puolivälissä, väliaineet luonnollisia (ammoniakki, hiilidioksidi, rikkidioksidi, metyylikloridi, metyleenikloridi) 1930-luvulla kehitettiin synteettiset halogenoidut hiilivedyt
Historiaa CFC:t (freonit) 1930-luvulla (R12) HCFC:t 1950-luvulla (R22) Olivat laajassa käytössä Aiheuttivat ongelmia ympäristölle: –Otsonikato –Kasvihuoneilmiön voimistuminen
Historiaa CFC- ja HCFC-yhdisteiden korvaajiksi HFC:t Merkittävimpiä R134a ja R404A Ei vaikutusta otsonikatoon Voimakkaita kasvihuonekaasuja
Väliaineelta vaadittavat ominaisuudet Termodynaamiset ominaisuudet Kemialliset ominaisuudet Ympäristöystävällisyys
Termodynaamiset ominaisuudet Sopivat painetasot Pieni painesuhde Suuri höyrystymislämpö ja tiheys Suuri höyryn ominaislämpökapasiteetti Hyvä lämmönjohtavuus, pieni viskositeetti => Hyvä kylmäkerroin (COP)
Kemialliset ominaisuudet stabiilius yhteensopivuus rakennemateriaalien ja voiteluöljyjen kanssa turvallisuus –myrkyttömyys –palamattomuus
Ympäristöystävällisyys Vaikutus otsonikatoon, ODP Kylmäaineen vaikutus kasvihuoneilmiöön, GWP Laitoksen kokonaiskasvihuonevaikutus, TEWI
Lainsäädäntö Montrealin pöytäkirja Kioton pöytäkirja EU:n säädökset
Montrealin pöytäkirja Allekirjoitettu 1987, 194 maata mukana CFC:t, halonit, R10: –teollisuusmaissa ei saa enää käyttää –kehitysmaissa saa käyttää tämän vuoden loppuun HCFC:t: –teollisuusmaissa käyttö loppuu uusissa laitteissa vuonna 2020, huolloissa 2030 –kehitysmaissa käyttö loppuu 2040
Kioton pöytäkirja Velvoite kasvihuonekaasujen vähentämisestä Ei kuitenkaan suoranaista vähennysvaatimusta halogenoiduille hiilivedyille
EU:n säädökset Asetus otsonikerrokselle haitallisista aineista: –HCFC:t kielletty EU:n alueella uusissa laitteissa 2004 alkaen –huolloissa saa käyttää uutta HCFC:tä vuoden 2009 loppuun ja kierrätettyä HCFC:tä 2014 loppuun Direktiivi F-kaasujen käytöstä ajoneuvojen ilmastointilaitteissa: –Koskee F-kaasua, jonka GWP > 150 (mm. R134a) –Ei saa käyttää uusissa automalleissa 2011 alkaen, uusissa autoissa 2017 alkaen
Nykytilanne Suomen osalta: –CFC-yhdisteitä ei saa käyttää –HCFC-yhdisteiden käyttö loppuu tämän vuoden lopussa (ei kierrätystä) –HFC-yhdisteiden käyttöä rajoittaa Kioton pöytäkirja sekä ajoneuvojen ilmastointilaitteiden osalta EU:n direktiivi
Nykytilanne Kotitalouksien kylmälaitteet: –euroopassa isobutaani (R600a), muualla R134a Kauppojen kylmälaitteet –euroopassa R404A, muualla R22 Teollisuussovellukset –teollistuneissa maissa ammoniakki, kehitysmaissa R12 ja R22
Nykytilanne Ajoneuvojen ilmastointilaitteet –R134a maailmanlaajuisesti Ilmastointilaitteet ja lämpöpumput –R22 merkittävin, HFC:t korvaajiksi
Tulevaisuuden näkymät Otsonille haitallisten aineiden käytön lopettamisesta sovittu Voimakkaista kasvihuonekaasuista päästävä eroon Kiinnitettävä kuitenkin huomiota kokonaiskasvihuonekaasupäästöihin (TEWI)
Tulevaisuuden näkymät Ammoniakki Hiilidioksidi Hiilivedyt –R600a, R290, R1270 Halogenoidut hiilivedyt, joiden GWP pieni –R152a, R1234yf