Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset
Taustatiedot Isännöintiliitto toteutti yhteistyössä Promenade Research Oy:n kanssa maalis-huhtikuussa 2008 Tavoite: saada tietoa asukkailta ja hallituksen jäseniltä taloyhtiön päätöksenteosta ja tiedonkulusta Kaikille avoin tiivis kysely, vastaaminen www-sivulla Kyselystä tiedotettiin medialle, esillä mm. Helsingin Sanomien asuntosivuilla 852 vastausta
Vastaajat
Vastaajista 91% asuu omistusasunnossa, kerrostaloasujia 3/4 Asumismuoto Kiinteistön / rakennuksen tyyppi?
Vastaajia kaiken kokoisista taloyhtiöistä. Tasaisesti hallituksen jäseniä ja asukkaita Taloyhtiön koko Taloyhtiön hallituksen jäsenyys
Yhtiökokoukset osallistuminen toimivuus päätöksentekokanavana
2/3 asukkaista ilmoittaa osallistuvansa yhtiökokoukseen Aiotko osallistua (tai oletko osallistunut) taloyhtiönne yhtiökokoukseen vuonna 2008? Taloyhtiöt joissa tiedotetaan paljon ja käytetään sähköisiä tiedotuskanavia: osallistuminen yhtiökokouksiin on muita vilkkaampaa
2/3 vastaajista kertoo, että yhtiökokouksiin osallistuu alle puolet osakkaista Arvio, kuinka monta prosenttia taloyhtiönne osakkeenomistajista osallistui edelliseen yhtiökokoukseen?
Yhtiökokouksen toimivuudesta lähes vastakkainen näkemys asukkaat/hallituksen jäsenet Miten suhtaudut seuraaviin väittämiin? Arvioit yhtiökokousten toimivuudesta sitä parempia mitä: uudempi yhtiö enemmän viestintää sähköiset tiedotuskanavat käytössä
Viestintä taloyhtiössä viestintäkanavat viestinnän määrä kokemus viestinnän sisällöstä ja toimivuudesta
Kirje ja ilmoitustaulu selvästi käytetyimmät viestintäkanavat Esim. Ei viestintää hallituksen ulkopuolisille Puskaradio, huhupuheet Huutelu milloin missäkin Lappuset siellä täällä Mitä tiedottamisen muotoja taloyhtiössänne käytetään?
Kuinka monta kertaa vuodessa taloyhtiössä tiedotetaan? Kaikki vastaajat
Tiedottamisen määrästä huomattavan erilainen käsitys hallituksen jäsenillä ja asukkailla Kuinka monta kertaa vuodessa taloyhtiössänne tiedotetaan asioista?
Mistä asioista taloyhtiössä tiedotetaan? Kaikki vastaajat
Myös tiedottamisen sisällöstä huomattavan erilainen käsitys asukkaat / hallitus Mistä asioista taloyhtiössänne tiedotetaan?
Asukkailla huomattavan kriittinen kokemus avoimuudesta, asukkaiden edun ajamisesta ja kuuntelemisesta Miten suhtaudut seuraaviin väittämiin? Myös hallituksen jäsenet näkevät tässä ongelmia!
Tyytyväisyys tiedottamiseen: keskeiset havainnot 1/2 Sähköpostin käyttäminen lisää tyytyväisyyttä tiedonkulkuun Ilmoitustaulu viestintävälineenä tuottaa heikompia tuloksia viestinnän toimivuudesta Viestinnän määrä (määrä per vuosi) lisää suoraan tyytyväisyyttä!
Tyytyväisyys tiedottamiseen: keskeiset havainnot 2/2 Tärkeitä sisältöjä viestinnässä (lisäävät eniten tyytyväisyyttä viestintään) pitkän tähtäimen suunnitelmat talousasiat hallituksen päätökset tulevat korjaushankkeet Tiedottamisen keskittyminen yhtiökokouksiin, talkoisiin tai isännöinnin ja huollon yhteystietoihin tuottaa heikkoa tyytyväisyyttä
Vain kolmasosa asukkaista katsoo, että taloyhtiössä on toimiva palautekanava Onko taloyhtiön asukkaille ja osakkaille olemassa jokin toimiva kanava, jota kautta voi antaa palautetta ja kehitysehdotuksia hallitukselle ja/tai isännöitsijälle? Sähköpostin tai www-sivujen hyödyntäminen (taloyhtiön omat sivut tai isännöintiyrityksen sivut) lisäävät kokemusta toimivasta viestintä- kanavasta Esim. isännoitsijälle postilaatikon kautta ja kotisivuille, hallituksen pj:lle suusanallisesti Pihan "juorukerho", jos muistaa pysyä hyvissä väleissä. voi olla, mutta en tiedä sitä