Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous 2.11.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toisen sukupolven tilastotietokanta Helsinki, KITT2. Nyt!
Advertisements

KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
FINNA Koulutus Aki Lassila Kehittämispäällikkö Arkistot
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2014 Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna – projektisuunnitelma 2014 Konsortioryhmän kokous 18.11, 2013 Kristiina Hormia-Poutanen.
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Miten koulutusjaoston toimintaa tulisi kehittää? - työpaperi Mustalla kehittämishaaste Vihreällä kehittämisajatuksia / ehdotuksia.
Aki Lassila Kehittämispäällikkö Konsortion kokous
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Asiantuntijaryhmät UKJ- suunnittelussa ja toteutuksessa Minna Kivinen, tietojärjestelmäasiantuntija AMKIT-Linnea2.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleiset kirjastot - Mukaantulo Erkki Tolonen
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleistä Finna-työskentelystä Erkki Tolonen
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Finnan käyttötilastot ja tilastotietojen käyttö Heli Kautonen, Markku Laitinen
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Asiantuntijaryhmät UKJ-suunnittelussa UKJ-ohjausryhmän kokous Minna Kivinen.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2013 Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö AMKIT-Linnea2 –yhteiskokous
Finna-tilannekatsaus
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleistä Finna-työskentelystä Erkki Tolonen
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ business-malli ja korkeakoulujen sisäinen viestintä AMKIT-Linnea yhteiskokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Lisensoidut aineistot Finnassa
KDK:n asiakaskäyttöliittymä FINNA Aki Lassila, kehittämispäällikkö
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ toteutusvaihtoehtojen tutkiminen Minna Kivinen, UKJ-ohjausryhmän kokous
Finnan käyttötilastot ja tunnusluvut Heli Kautonen, Markku Laitinen, Aki Lassila
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Esitys: Finnan metatiedolle CC0-lisenssi Tapani Sainio Finnan konsortioryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Organisaatioiden yhteistyö, Finna- konsortio ja Finna-viestintä Palvelusuunnittelija Maria Virtanen Finna-koulutus.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut “Missä arki kohtaa Finnan?” Katsaus Finnan viestintään ja markkinointiin 2015 Konsortioryhmän kokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Finna-tapahtumat syksyllä 2015
Finnan kehittäminen Erkki Tolonen
Finnan konsortioryhmä Susanna Eklund ja Heli Kautonen
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Finnan kehittäminen Erkki Tolonen
Organisaatioiden yhteistyö
Finna-perehdytys Konsortio
Konsortioryhmän nimeäminen ja konsortiodokumenttien muutokset
Organisaatioiden yhteistyö
FibRobotics Ohjausryhmän 2. kokous Kampusareena, TTY
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Ohjelmistoarkkitehtuuri ja kehittäminen
Tietosuoja-asetus ja Finna
Ohjelmistoarkkitehtuuri ja kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Osallistumisen organisointi ja periaatteet  Kehittämistyön organisointi perustuu KDK-hallinnointimalliin ( ).  Arkistot, kirjastot ja museot voivat nimittää edustajiaan KDK-asiakasliittymän eri työryhmiin.  Kullakin työryhmällä on määritelty tehtävänsä asiakasliittymän kehittämisessä.  Kansalliskirjaston asiakasliittymätoimiston ja työryhmien tulee kerätä ideoita ja näkemyksiä myös työryhmien ulkopuolisilta organisaatioilta ja sidosryhmiltä.  Loppukäyttäjien tarpeiden toteutumista valvoo erityisesti Käytettävyystyöryhmä. A R K I S T O T M U S E OT K I R J A S T O T Käytettävyys- työryhmä Konsortio- ryhmä 2. aallon ryhmä 1. aallon ryhmä Kansallinen näkymä -ryhmä Ad-hoc- ryhmä Asiakas- liittymä- toimisto nimittävät edustajansa kehittävät yhdessä

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Osallistumisen ja vaikuttamisen kanavat  Tapahtumat, tilaisuudet ja tapaamiset  Kokoukset: päätösten ja perustelujen avoimuus, avoimet kokouspöytäkirjat  Vaikuttaminen ohjausryhmien ym. edustajien kautta  Vaikuttaminen sektorikohtaisten organisaatioiden, projektien, hankkeiden ja ryhmien kautta  Suunnitelmien, esitysten yms. dokumenttien yhteistyöstö  Kyselyt  Asiakaskäyttöliittymän kehittämisen avoin seuraaminen wikissä  Finna-wikin keskustelu-välilehdet  Tilannesivallukset sprinttien jälkeen (kommentointi ja keskustelu)  Ensimmäisen aallon organisaatioiden yhteinen s-postilista  Kansalliskirjaston palveluosoite  Kehittämispäällikkö

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Järjestelmäkehitys  Asiakasliittymän kehittäminen perustuu kehittämiskierroksiin. Kehittämiskierrosten tuloksena syntyy Finnan versioita.  Asiakasliittymää kehitetään ketterän ohjelmistokehitysmenetelmän (Scrum) mukaisina, muutaman viikon sprintteinä, johon poimitaan tehtävät backlogista. versio kehittämiskierros sprintti kehittämiskierros sprintti

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Järjestelmää koskevien toiveiden käsittely  Eri kanavia pitkin tulleet kehittämistoiveet ja -ideat puntaroidaan –Jos toive/idea näyttää helpo(hko)sti toteutettavalta  backlogiin –Jos toive/idea näyttää merkittävän suuritöiseltä, kustannuksia aiheuttavalta tai kokonaisuuden kannalta haastavalta  KDK-konsortioryhmän käsiteltäväksi  Aktiivinen kehittämisvaihe (uudella ohjelmistoratkaisulla) 2012–2016

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Sprintti  Jokaiseen sprinttiin kiinnitetään backlogista toteutettavat tehtävät  Sprintin aikana tehtäviä ei muuteta  Tehtävien valintaan osallistuvat –Kehittäjät –Kehittämispäällikkö  Jokaiseen Finnan versioon määritellään kehittämistarpeiden listalta toteutettavat ominaisuudet  Kehittämiskierroksen aikana ominaisuuksia ei muuteta  Ominaisuuksien valintaan osallistuvat –Konsortion jäsenet –Konsortioryhmä –Kehittämispäällikkö Kehittämiskierros

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kehittämistoiveet listalta toteutukseen 1/3  Konsortioryhmän kokouksissa käsitellään seuraavan kehittämiskierroksen ominaisuuksia  Priorisointikriteerit (esim.) –Jollekin organisaatioryhmälle välttämätön ominaisuus –Usealle organisaatiolle merkittävä (lisä)arvo –Sopii täydentävästi palvelukokonaisuuteen –Finnan kilpailukyvylle merkittävä etu –Tekninen toteutus ei edellytä lisäresursointia.

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kehittämistoiveet listalta toteutukseen 2/3  Valmistelu ja päättäminen –Konsortioryhmän asialistalla vakiona kehittämisideoiden listan käsittely –Sektoreita edustavat tahot kokoavat tarpeita ja näkemyksiä –Konsortioryhmän jäsenet voivat tehdä kokouksiin priorisointiehdotuksia perusteluineen –Kansalliskirjasto tekee esityksen tulevan version ominaisuuksista 1–3 kuukautta ennen uuden kehittämiskierroksen käynnistymistä –Konsortioryhmä hyväksyy esityksen. (Jokaiselle kehittämiskierrokselle oltava yhteisesti hyväksytyt ominaisuudet.)

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kehittämistoiveet listalta toteutukseen 3/3  Toimeenpano –Tarvittaessa osallistuvat organisaatiot nimeävät asiantuntijat ja yhteyshenkilöt sekä varaavat resurssit ominaisuuden kehittämistä ja käyttöönottoa varten –Kehittämispäällikkö, yhteyshenkilöt ja asiantuntijat (KK, sektorit, osall. org.) muuttavat ominaisuudet vaatimuksiksi, tarkentavat tulkinnat –Kehittämispäällikkö vastaa vaatimusten siirtämisestä tehtäviksi backlogiin –Kansalliskirjasto (ja osallistuvat organisaatiot) toteuttaa ominaisuuden.  Seuraaminen: konsortioryhmän kokoukset.